בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים הבוחנים את הקשר המורכב שבין מוצרי מדיה לבין דימויי גוף והפרעות אכילה אצל ילדים ומבוגרים. כך למשל, במחקר שנערך בקרב 15 אלף ילדים מגילאי 9 ועד 14 נמצא שדווקא הילדים שהיו במשטר דיאטה הם אלו שהעלו במשקל. גרוע מכך - ככל שהתבגרו הם נטו יותר לסבול מהפרעות אכילה.

החשודות המיידיות בהפצת מודל יופי בעייתי הן הבובות שבהן משחקות כמעט כל ילדות העולם. בובות כמו ברבי ובראץ מציגות מידות גוף לא הגיוניות ונשיות מדי, שיער ארוך וגולש, איפור ובגדים חשופים ופרובוקטיביים. עבור הילדות שמשחקות בהן זה עלול להיות משחק מסוכן – שכן הן מפנימות את המסרים הסמויים. כעת הן לומדות להעריץ את מודל היופי הבעייתי, ובעתיד הן כבר ידרשו מעצמן לעמוד בו, גם אם הוא כלל לא אפשרי.

מחקר כזה, המראה את הקשר בין דימוי גוף שלילי אצל ילדות לבין הבובות בהן הן משחקות, הביא לפיתוח של בובה חדשה ו"בריאה" יותר בשם לוטי. הבובה יצאה לשוק הבינלאומי באוגוסט האחרון ויצרניה מתגאים להציגה כאלטרנטיבה שפויה לבובות בעלות דימוי היופי ההרסני.

האם ברבי גורמת להפרעות אכילה?
האם ברבי גורמת להפרעות אכילה?

לוסי פולט היא בעלים ושותפה בחברת "ארקלו", שעיצבה ומשווקת כעת את הבובה. דריסת הרגל הראשונה שלה בעולם הצעצועים היתה רק לפני כשנתיים, כשהשיקה מהדורת בובות בהשראת משפחת האצולה בחתונה המלכותית של של הזוג מקיימברידג'. הבובות קיבלו חשיפה בינלאומית אדירה, דבר שעורר בה דחף עז ורעב להמשיך ולהביא יצירתיות וחדשניות לעולם הצעצועים.

מה מייחד את לוטי לעומת חברותיה הבובות?

"צעצועים הם לא רק צעצועים", אומרת לוסי, "כשיש לבובות גוף מיני מדי יש להן השפעה שלילית שפוגעת בדימוי העצמי של ילדות". מסבירה פולט. "ההבדל בינינו לבין בובות אופנה אחרות הוא שאנחנו מבקשים גם לטפל בבעיות הקשורות לדימוי גוף ומיניות ולא רק למכור. הערך מאד חשוב לנו".

"חקרנו את שוק הבובות וקראנו כמה מחקרים מעניינים. וביניהם מחקר של אקדמאית בריטית דגולה, ד"ר מרגרט אשוול. המחקר בחן את ההשפעה של בובות אופנה פופולריות על תפיסת דימוי הגוף של ילדות. החלטנו שאנחנו יכולים להיות חדשניים ואחראיים מספיק בכדי לטפל בנושא הזה במקום לשמר את הסטטוס קוו ולייצר עוד בובות אופנתיות עם גוף בוגר כמו שכל כך הרבה יצרני בובות עשו לפנינו".

באה לנצח. לוטי באריזתה

"יצרנו קשר עם ד"ר אשוול, והיא קישרה אותנו לפרופ' דייוויד מקרטני. מקרטני סיפק לנו את המימדים הגופניים שהיו דרושים לנו. יחד יצרנו בובה עם נתונים ומבנה גוף ממוצע של ילדה ממוצעת בת 9. אמנם הראש והעיניים שלה עדיין גדולים ביחס לגוף, אבל לוטי היא בובה 'ילדותית'. היא לא מאופרת, לא עונדת תכשיטים, ולא נועלת עקבים גבוהים, היא אפילו יכולה לעמוד לבד על רגליה, כמו כל ילדה רגילה".

"במשך 18 חודשים, חקרנו יחד עם הורים, ילדים, מחנכים, פסיכולוגים ותזונאים מומחים את הגורמים השונים המשפיעים על ילדות. תיעדנו מספר גורמים שההורים היו מודאגים מחסרונם אצל בנותיהם, התבגרות מינית בטרם עת ותפיסה שלילית לגבי דימוי הגוף שלהן".

לאחר שנה וחצי של פיתוח, השיקו "ארקלו" את לוטי בבריטניה ובצפון אמריקה. הבובה זכתה לסיקור תקשורתי חיובי ביותר ובעקבותיו גם התלהבות רבה מצד הצרכניות, שרוכשות את הבובות עבור בנותיהן. עד כה נמכרו מעל 20,000 בובות בכל העולם. מעבר לכך, בתקופה הקצרה מאז שלוטי מוצעת למכירה בחנויות היא זכתה בלא פחות מ-12 פרסים בקטגוריות הורות וצעצועים.

האם לוטי תגיע גם לישראל?

"כשהצגנו בחודש שעבר בירידי הצעצועים בהונג קונג ובנירנברג קיבלנו מספר פניות ממפיצים ישראליים. אנחנו נמצאים במשא ומתן על מנת להביא את לוטי לישראל ממש בקרוב".

עד שלוטי תגיע לחנויות אתם יכולים לנסות ולהזמין אותה עבור ילדותיכם כבר עכשיו באמאזון, תמורת כ-20 דולר, ולהרגיש שנתתם לילדתם לשחק בבובה "בריאה" יותר.