כשלומדים איפור, עוד לפני שמתחילים לתרגל, תמיד מקדישים לפחות שיעור אחד למורפולוגיה של הפנים והעיניים. מורפולוגיה, בתרגום חופשי, היא "תורת הצורה". זהו מושג שמשתמשים בו בתחומים שונים - באדריכלות, באסטרונומיה, בביולוגיה ועוד. למורפולוגיה של הפנים ושל העיניים יש תפקיד מהותי בהבנה של השימוש באיפור. עוד לפני שמתחילים עם התאמת צבעים לגוון העור והעיניים, צריכה להיות לנו הבנה מורפולוגית בסיסית שתאפשר לנו לדעת היכן רצוי להצליל והיכן להבהיר ולהדגיש. באמצעות הבנה בסיסית של צורת הפנים והעיניים, ניתן בקלות להבין איך להסתיר פגמים ולהדגיש תווים מחמיאים.

לפי שיטת האיפור של עדה לזורגן המורפולוגיה מתחילה כבר בשלב הנחת המייק-אפ, וממשיכה לאורך כל שלבי האיפור. לפני שאנחנו מתחילות לשאול את עצמנו אם מתאים לנו צבעי סגול או זהוב, הנה שיעור מקוצר במורפולוגיה של העיניים שלנו.

כל אחת יודעת אם יש לה עיניים בולטות או שקועות, רחוקות או קרובות. כתוצאה מניסוי ותעייה אנחנו גם לומדות באופן אינטואיטיבי איזה איפור מחמיא לנו ביותר ואיך לאזן את הפרופורציות של הפנים שלנו באמצעות האיפור. אבל אף פעם לא מזיק ללמוד גם את החוקים.

עדה מדגימה על קארין (צילום: ענבל מרמרי )
עדה מדגימה על קארין (צילום: ענבל מרמרי )

אז איזה איפור מתאים לעיניים שלך?

עיניים סטנדרטיות

המבחן: אם כשהעיניים שלך פקוחות את רואה את החלק התחתון של העפעף שלך לכל רוחב העין, והיא ממוקמת ממש מתחת למרכז הגבה - התמזל מזלך.

האיפור המתאים: יש לך עיניים בלי שום דרישות מיוחדות ואת יכולה "לשחק" עם רוב סוגי האיפור לפי החשק.

עיניים רחוקות

המבחן: העיניים שלך רחוקות מגשר האף וקרובות לקצה החיצוני של הגבות? יש לך עיניים רחוקות. זה לא רע, גם לקייט מוס יש עיניים רחוקות.

האיפור המתאים: אם את רוצה לקרב ביניהן, אפרי את עינייך כך שהצללית הכהה תגיע עד לאמצע גלגל העין. אם תניחי צללית כהה או עיפרון רק בצידי העיניים, תתקבל אשליה של הרחקה של שקע העין (המכונה "בננה"). כדאי לצבוע עד קצה גלגל העין הפנימי (זה שקרוב לגשר האף), ולעשות אותו הדבר גם אם את בוחרת לעשות תיחום תחתון.

אסור לעשות:אף פעם אל תשימי צללית בהירה על כל העפעף והדגשה כהה רק בקצה העין החיצוני.

עיניים קרובות

המבחן: העיניים שלך נוטות לכיוון לגשר האף ולקצה הפנימי של הגבות? יש לך עיניים קרובות כמו של ג'ניפר אניסטון. לה זה לא הפריע להתחתן עם בראד פיט.

האיפור המתאים: כדי להרחיק את העיניים זו מזו אפרי את הפינות החיצוניות של העפעפיים בצבע כהה למעלה (גם למטה אם את רוצה), וטשטשי את הצללית הכהה כלפי מעלה, עד קצה גבול גלגל העין החיצוני. בנוסף, טשטשי את גבול הצללית הפנימי כלפי פנים כדי ליצור אפקט של גבול מטושטש והרמוני עם אמצע העין ועם הצללית הנוספת הבהירה יותר שמונחת על גלגל העין. בחלק הפנימי של העין הניחי צללית בהירה. האפקט ההדרגתי של בהיר בפנים העין שמתכהה בהדרגה עד לקו החיצוני שלה, מייצר אשליית ריחוק בין העיניים.

אסור לעשות: בשום מקרה אל תניחי צבע ככה באזור שקרוב לקיר האף.

עיניים בולטות

המבחן: אם רובו של העפעף שלך תמיד נראה לעין, ונוטה "לצאת" מעט קדימה, יש לך עיניים בולטות. לא נורא, גם לפנלופה קרוז יש עיניים בולטות ואנחנו לא שומעות אותה מתלוננת.

האיפור המתאים: כדי לגרום לעיניים להיראות שקועות יותר, אפרי אותן בצללית בגוון בינוני עד כהה, והתמקדי באזור שקרוב לתפר הריסים. טשטשי כלפי מעלה כדי ליצור אפקט הולך ומתבהר על העפעף, ואפילו עד שקע העין, בהרמוניה. אם העין מאד גדולה ובולטת מומלץ להוסיף עיפרון כהה בתוך העין. אפשר גם לוותר על הצללית ולהדגיש את תפר הריסים עד הסוף בקו עבה ומטושטש היטב.

אסור לעשות: נקודת אור בהירה או מבריקה על העפעף, או מתחת לגבה.

עיניים שקועות

המבחן: אם כשהעיניים שלך פקוחות את כמעט לא רואה את העפעף כי הוא שקוע פנימה, יש לך עיניים שקועות כמו של קירה נייטלי, מסכנה שלי.

האיפור המתאים: כדי להבליט את העיניים התאפרי בצללית בגוון בהיר עד בינוני על העפעף. גם כאן מומלץ להתמקד בתיחום תפר ריסים למעלה או למטה לפי מורפולוגית העיניים - אם הן רחוקות מגיעים עם התיחום עד לגלגל העין הפנימי, ואם הן קרובות מפסיקים בקצה גלגל העין החיצוני. השקיעי בריסים.

אסור לעשות: לצייר בננה ולהניח צללית בהירה/מבריקה מתחת לגבה. הדגשת שקע העין מייצרת אפקט עוד יותר שקוע, ואם מדגישים מתחת לגבה בצבע בהיר, האפקט השקוע מקצין עוד יותר.

  • לשיעור הקודם: תורת המייק-אפ