למרות שאני מאד אוהבת איפור, ואף הלכתי לקורס איפור (לשמחת חברי הלעגניים שעד היום שואלים אותי למה לא גם בניית ציפורניים ועיצוב שיער), באיפור תצוגות אני לא מבינה כלום. כל מה שאני יודעת זה שדוגמניות בתצוגות אופנה נראות תמיד מוזר, על סף המכוער. כל מיני גבות עבות וקווים גסים שלא יכולים להחמיא כמעט לאף אחת, אפילו אם היא דוגמנית-על.

  (צילום: ענבל מרמרי)

אז כשהגעתי אל הסטודיו של ורד ספיבק, המאפרת הראשית של הביוטי סיטי, כדי לראות סקיצות ולהתעניין בקונספט האיפורי של הביוטי סיטי, המטרה האמיתית שלי היתה להבין מה זה איפור תצוגות, ולמה בעצם הוא לא באמת מחמיא.

התיאוריה מאחורי האיפור

כשמכינים קונספט איפורי לתצוגות, סיפרה לי ורד, תמיד צריך לקחת כמה גורמים בחשבון. הראשון הוא כמובן הפן האמנותי. אבל הוא יהיה כפוף, תמיד, בלית ברירה, לכמה עניינים טכניים, כמו סדר התצוגות ומשך הזמן שיש להתארגן מחדש בין תצוגה לתצוגה. זו הסיבה, למשל, שאיפור תצוגות תמיד יתחיל מן הקל אל הכבד. הרעיון הוא להוסיף על האיפור הקיים, ולגרום למינימום של מקרים בהם צריך להסיר הכל ולהתחיל לגמרי מחדש - זה לא טוב לעור של הדוגמניות, זה לוקח הרבה זמן, וזה מיותר.

דרמטי או רך: מימין, איפור לתצוגת Black and Gold. משמאל, איפור לתצוגת Blue (איור: ורד ספיבק)
דרמטי או רך: מימין, איפור לתצוגת Black and Gold. משמאל, איפור לתצוגת Blue (איור: ורד ספיבק)

גם המרחק של הדוגמניות מהצופים חשוב. אם הבמה נמוכה והקהל יושב ממש קרוב, יש למאפרים הרבה יותר חופש אמנותי - הם יכולים להיכנס לקווים עדינים, לדייק בפרטים וליצור מלאכת מחשבת. מצד שני, אם הקהל יושב רחוק, אף אחד לא יראה איפור עדין ומחושב. זו הסיבה שבדרך כלל איפור תצוגות הוא איפור גס יותר, עם כתמי צבע וקווים עבים שנראים למרחוק.

איפור תצוגות הוא איפור קונספטואלי במהותו. הרבה פעמים רואים דוגמניות צועדות על המסלול וכל מה שאנחנו מבחינים בו באמת מהפנים שלהן – ומה שיוצר אחידות בין כולן - זה רק כתם אדום בוהק של אודם, אייליינר מאד עבה או לוק כללי מנצנץ.

עוד גורם שיש להתייחס אליו כשבונים קונספט איפורי לתצוגה הוא סוג הקהל. אם מדובר בקהל שמגיע לראות תצוגה ספציפית, המאפר בדרך כלל יילך עם הקו של הקולקציה בלי להתחשב יותר מדי בטעמו של הקהל. מצד שני, באירוע כמו הביוטי סיטי, כשהקהל מגיע לראות כל מיני סוגי קולקציות ולהתרשם מכמות גדולה של מעצבים, האיפור חייב להיות בהתאם - התצוגות בנויות ככה שכל מי שתצפה בהן תוכל להתחבר ולמצוא יופי לפחות בחלק מהדברים, וכן, גם האיפור.

כמו דוגמנית. ורד ספיבק מאפרת את קארין (צילום: ענבל מרמרי)
כמו דוגמנית. ורד ספיבק מאפרת את קארין (צילום: ענבל מרמרי)

ורד ספיבק, המאפרת הראשית, הקפידה לסנכרן בכל התצוגות בין הצו האופנתי לאמנותי ובין סגנון נועז לסגנון לביש. התוצאות לפניכם:

תצוגת בגדי ים

הקונספט: בבגדי-ים יש משהו נקי, רענן, צעיר, שזוף ומבהיק. לכן בתצוגה האיפור יהיה מינימלי, והעור יהיה מבריק ויקנה תחושה של מראה רטוב.

האיפור: הברקות רטובות של ג'ל מיוחד שקל להוריד אותו, כי זו התצוגה הראשונה ביום. הגבה תהיה מודגשת ומעוצבת, האודם יהיה כתום (הצבע הטרנדי הרענן של הקיץ) והצלליות טבעיות. בתצוגה הזו גם הגוף יהיה משומן, ליצירת מראה רטוב, וחלק מהבנות יישלחו לשיזוף בהתזה.

מימין: Nude Pastel, משמאל: תצוגת בגדי הים (איור: ורד ספיבק)
מימין: Nude Pastel, משמאל: תצוגת בגדי הים (איור: ורד ספיבק)

תצוגת Nude Pastel

הקונספט: הבגדים שיוצגו בתצוגה יהיו בגוון Nude עם נגיעות של צבעי פסטל אופנתיים בכל גווני הקשת: צהוב, כתום, ורוד ומנטה. גם האיפור יצטיין בנגיעות הפסטל הללו, ויהיה מָאט טבעי עם כתמי פסטל מעושן ומעורפל. הסגנון של כתמי הצבע יהיה מעונן, מרחף ומאט. באיפור של התצוגה הזאת אין הברקות או שום דבר מנצנץ. נגיעות הצבע עדינות, אבל עם טוויסט בצהוב, ירוק, ורוד או כתום, תלוי בדוגמניות ובצבעים שמתאימים להן.

האיפור: העפעפיים ייצבעו באחד מצבעי הפסטל, מעושן ומטושטש עד הגבה. סומק ממשפחת הפסטל (כתם צבע של פוקסיה) יונח על עצם הלחי ומעלה, עד שיתחבר עם הרקה. השפתיים יישארו בגוון Nude, וכך מרחוק ייווצר המראה שמאפיין את התצוגה כולה - טבעי עם כתמי פסטל.

תצוגת Blue

הקונספט: בתצוגה זו יהיו בגדים בכל גווני הכחול, החל מבהירים ועד כהים מלכותיים. כחול הוא צבע מאד דומיננטי, ולכן האיפור צריך להיות "חסר צבע" ומטאלי. זה, אגב, הולך להיות האיפור הטרנדי של הקיץ הזה. איפור התצוגה הזו יהיה רובו ככולו בנגזרות של כחול: גוונים כסופים קרירים, בסגנון חללי-מתכתי, שידגיש את העין, אבל לא ייראה קיצוני מדי.

האיפור: העפעפיים ייצבעו כולם בצללית כסופה מתכתית עם פיגמנט מבריק מאד. מתחת לצללית יונח קרם מבריק שידגיש ויעצים את המתכתיות של הצללית. בנוסף יימשח אייליינר תחתון עבה מאד וארוך, למראה מעט ביזארי ומודגש. הלחיים יהיו בצבע ורוד בייבי קר (גם הוא בגוון כחלחל), וגם השפתיים – וזאת בעזרת שפתון אולטרא-ורוד בהיר ומתכתי, גם הוא עם תת גוון כחלחל.

תצוגת Black & Gold

הקונספט: הבגדים בתצוגה יהיו בצבעי שחור וזהב, בשילובים שונים ומכל הסגנונות והז'אנרים. ההשראה: מעושן שחור, שנות העשרים, רחב, רומנטי ומטושטש, שנותן אשליה של עיניים פעורות, עגולות ותמימות, משולב עם האפרסקיות הסקסית והתמימה של שנות ה-60. האיפור לא יהיה מוזהב, אך ג'ל מבריק על העפעפיים יעניק לדוגמניות מראה מבריק ורטוב, שיתקשר עם הזהב שבבגדים.

האיפור: צללית שחורה על כל העפעף, מטושטשת כמעט עד עצם הגבה בצורה יסודית, וגם מתחת לקו הריסים התחתון - ליצירת מראה עגול, אך עדין ו"ענני". המון-המון מסקרה, אבל ממש המון, גם למעלה וגם למטה. סומק מאד ורדרד ועדין בתפוחי הלחיים ושפתיים בגוון דומה.

ענוגה ורכה: קארין ארד עם הלוק הנבחר (צילום: ענבל מרמרי)
ענוגה ורכה: קארין ארד עם הלוק הנבחר (צילום: ענבל מרמרי)

האסימון נופל

בסוף השיחה שלנו ביקשתי מוורד שתדגים עליי את אחד הקונספטים. החלטנו לנסות את זה של תצוגת ה-Nude Pastel. אין ספק שלא מדובר באיפור שאפשר ללכת איתו באור יום בתנאים חברתיים רגילים. אבל כשראיתי את העוצמה שלו, הבנתי מה אנחנו, כקהל שיושב ליד הבמה, נראה על הבמה.

ואז נחתה עליי התשובה לתהייה שלי: קודם כל, אין מצב שאיפור תצוגות יהיה מחמיא לכל אחת. למעשה, אם איפור תצוגות מחמיא למישהי, זה מקרי לגמרי. דבר שני, הוא גם לא אמור, מסיבה פשוטה - הדוגמניות הן ממש לא המרכז של התצוגה, אלא רק חלק מהעיצוב הכללי. הבגדים הם העניין, האווירה והווייב הם העניין, וגם הקונספטים העיצוביים שמסביב. הדוגמנית היא רק הנשאית של כל זה. לא רק שזה לא אמור להחמיא לה, אלא שלמעשה נעשה כמעט הכל כדי לטשטש את המאפיינים הייחודיים לה, כדי ליצור מראה כמה שיותר אחיד למסתכלים מרחוק, מראה שלא יאפיל על המכלול.

כשחושבים על זה, יש באמת מעט מאד דוגמניות תצוגה שפניהן מזוהות. הרוב נבלעות בתוך ערימות של קונספטים ומתחת להררי מייק-אפ וספריי לשיער. המממ. מעניין אם זה יעזור לי לקנא פחות בפעם הבאה שאתקע מול ערוץ האופנה כשאני קבורה מתחת לערימת שוקולדים.

• ורד ספיבק, מאפרת ראשית ביוטי סיטי, ירמיהו 33, תל אביב