מאט או מבריק? החגיגיות הקיטשית של הציפוי המבריק או האיפוק המכובד של המאט - בתקופה בה מישהו עוד פיתח תמונות, זו היתה שאלה הרת גורל שהצריכה החלטה חשובה. החלטות דומות קיבלנו גם לגבי השפתיים שלנו, שהבריקו או שמרו על איפוק בהתאם למצב הרוח.

אלא שבזמן האחרון הברק המנצנץ למרחקים הולך ומאבד את מעמדו. כך לפחות נדמה מסקירת שערי המגזינים ומסלולי התצוגות לעונה הנוכחית והבאה - שפתיים רטובות ודביקות אאוט, מראה מלא בלחות טבעית וגימור צנוע – הכי אין. בהתחשב בטרנד המוביל של הקיץ - שפתיים נועזות בגוונים פירותיים - זה אף הגיוני, שכן מי רוצה להיראות כמו ליצן, עם פה צעקני ובנוסף לכל, גם מבריק? בטח לא השחקנית אווה מנדז, שבזמן האחרון עושה רושם שהחליטה לבסס את הקריירה שלה על אמירות נחרצות. זמן קצר אחרי שצוטטה באומרה שהיא מעדיפה להיתפס כחמודה ולא סקסית, חשפה הכוכבת את תכולת תיק האיפור שלה באתר Style.com ואמרה: "אף פעם לא תמצאו אצלי ליפגלוס. זה כל כך וולגרי".

האם עידן הגלוס הסמיך, זה שלוכד בדביקותו המרושעת שיער סורר ומבריח את הגבר שבא לנשקך, אכן מאחורינו? תלוי את מי שואלים.

"הגלוס לא באמת נעלם, הוא משנה את צורתו", טוענת איריס אגיב, מנהלת ההדרכה של חברת לנקום בעשור האחרון. בעבר הליפגלוס שימש כתכשיר שעוזר לעבות את השפתיים, להקנות מראה רטוב, והיתה פחות התייחסות לגוונים. "פעם הגלוס באמת היה קטגוריה שלמה ונפרדת, צבעונית ונוצצת. אבל היה שלב בתרבות הפופולרית בו הוא התחיל להיתפס כזנותי ופרובוקטיבי", אומרת אגיב.

אז השפתיים הסופר-נוצצות הן נחלת העבר?

"זה עניין של טעם אישי – יש נשים שיבחרו תמיד בשפתיים בגוון מאט, כמו אנג'לינה ג'ולי, ולעומתה קמרון דיאז תמיד נראית על השטיח האדום עם שפתיים מבריקות, וכך גם כל יתר השחקניות שיש להן שפתיים קטנות ועדינות יחסית". בנוסף, הגלוס כבר לא מרוח על כל הפה, אלא מתמקם במרכז השפה, לשם הדגשה".

  (צילום: shutterstock)

מבט נוקב על אותן הכוכבות בעלות הפה ה"עדין", בלשון עדינה, ביניהן אפשר למצוא למשל את ג'ניפר אניסטון, מגלה שהגלוס הפך לשקוף ובלתי מורגש ומשרת כוכבות בכל הגילאים, מהצעירות ביותר כמו קירנן שיפקה מהסדרה מד מן, דרך מתבגרות סקסיות כמו סלינה גומז ועד ולרווקות הנחשקות שחצו את גיל 40. "המגמה היא גלוס יותר קליל, פחות דומיננטי", מסכימה אגיב ומוסיפה כי בזכות החידושים הטכנולוגיים של השנים האחרונות, ניתן לרכוש שפתונים שמכילים בתוכם את החומר הגלוסי ומעניקים מראה מעודן יותר. פחות הדודה המיוזעת בחתונה, יותר בת הדודה הרעננה והסקסית.

"השפתיים הצבעוניות באמת כבשו את הקיץ, והתחושה שלי היא שגלוס לא כל כך מסתדר עם הטרנד הזה", אומרת נטשה דנונה, מאפרת ותיקה ובעלת בית ספר לאיפור מקצועי. "אפילו השפתיים החיוורות בגוון ניוד, שמככבות כל קיץ עם קצת נצנוץ של גלוס, היו העונה אטומות בהרבה הפקות אופנה. אבל דווקא כשאני מאפרת נשים רגילות, הרבה ישלפו את הגלוס השקוף ויעברו איתו על הליפסטיק".

היעדר הגלוס ימשיך איתנו גם לחורף?

"בחורף השפתיים יהיו עוד יותר מאט, או לחלופין בגוונים קצת מטאליים, עם סיומת מתכתית, אבל לא עם הגלוסיות הדביקה".

לוק אטום גם בחורף. מתוך התצוגה של פנדי לחורף הבא (צילום: gettyimages)
לוק אטום גם בחורף. מתוך התצוגה של פנדי לחורף הבא (צילום: gettyimages)

אך בזמן שהגלוס הולך ואוזל מקדמת הבמה האופנתית, נדמה כי הקרייבינג שנשים ישראליות פיתחו לנוצץ-נוצץ הזה רק גובר. דניאל קזנוביץ', מאפר בחברת פופה, בילה לאחרונה שלושה ימים קדחתניים בחזית האיפור הישראלית, באירוע השנתי ביוטי סיטי של רשת סופר פארם. במסגרת שהותו במתחם קזנוביץ' פגש ואיפר עשרות אם לא מאות נשים, רבות מהן התחננו לדבריו לסיומת זוהרת לשפתיים. "הרבה נשים ביקשו גלוס צבעוני, הן מתות על זה", הוא מדווח. "זה באמת נוח וחסכני בזמן, אבל כשעורמים המון גלוס ויוצאים מהבית בשעות היום, התוצאה לא ממש זוהרת כמו שחושבים".

אם להאמין לנציגים של שני מותגי איפור שנכנסו רק השנה לשוק הישראלי, Make Up Factory ו-Malu Wilz, יעבור עוד זמן רב עד שהלקוחה הישראלית תרפה מהנוזל המתוק והדביק, גם אם השפתונים האטומים מביסים את הגלוס באגף המכירות. נציגות לוריאל פריז בישראל מדווחת כי מכירות השפתונים בישראל בשנה גבוהות בכ-20 אחוז משל הגלוסים. עם זאת, אם לוקחים בחשבון את העובדה שקטגוריית השפתונים גדולה משמעותית מזו של הגלוסים, לא מדובר בפער כה גדול.

איציק נחמיאס, מנהל פיתוח עסקי בחברת היבוא דנשר, שהעלתה השנה לארץ את מותג האיפור הגרמני Make Up Factory, טוען שכ-30 אחוז מהקונות יעדיפו ליפלגוס על פני שפתון, "אבל השוק נמצא בגידול, כי לפני 4 שנים היחס בין הגלוס לליפסטיק היה 80-20 אחוז. כשסקרנו את השוק לפני בחירת תמהיל המוצרים לייבוא, הבנו שהביקוש לגלוסים רב ובכוונתנו להביא בסופו של דבר שלוש סדרות של גלוסים צבעוניים".

אז בעצם אנחנו מדינה של גלוסים?

"בכל העולם מגמת הגלוסים מתרחבת, והוא לא הולך לשום מקום".

שרית דרורי, מנהלת השיווק של החברה הצרפתית ג'רנטיק, שהשיקה השנה בישראל את מותג האיפור הגרמני Malu Wilz, מציירת תמונה דומה. "המותג נמכר באמצעות קוסמטיקאיות, וקהל היעד וההזמנות בהתאם. הליפגלוס מבוקש הרבה יותר משפתונים אצלנו, ונשים בגילאים מבוגרים אוהבות אותו מאוד. ובכלל, הליפגלוס לא הולך לשום מקום. אני למשל מכורה עכשיו לגלוס בגוון ורוד בייבי".

אבל הנתונים המסקרנים ביותר בכל הנוגע לגלוסים נוגעים דווקא לפלח הגילאים הצעיר, בו הגלוס מקבע את מעמדו כפייבוריט. גם ברשת אפריל וגם ברשת מדינה מילאנו מדווחים שבניגוד לנשים המבוגרות עליהן מדברת דרורי, מי שרוכשות גלוסים צבעוניים באנרגטיות גוברת הן דווקא הצעירות יותר, בגילאי 18-45, כאשר השיא ממוקם בקרב המתבגרות. כן, אלה שטרנדים אמורים להיות הלחם והחמאה שלהן.

וכך, כאשר מצד אחד ניצבים המאפרים, המגמות העולמיות וההיגיון הבריא, ומצד שני – כוחות השוק החופשי, מתקבלת תמונה מתעתעת למדי. ואולי מדובר דווקא בתמונה ברורה, המצביעה על הפער בין המגמות העולמיות למצב בשטח, שמוכיח שוב שהצרכנית הרגילה לחוד ואווה מנדז לחוד. משום מה, זה לא מפתיע אותנו.