בזמן שאנחנו היינו עסוקים בסורים שמטפסים על גדרות ובתהיות קיומיות על מחיר הקוטג', באוסטרליה, מדינה שנתפסת בעיני רבים כבעלת בעיות אזוטריות למדי, התחוללה סערה מסוג אחר לגמרי.

הפעם, לשם שינוי, לא מדובר במחלוקת בין האבוריג'ינים לשכניהם, אלא במאבק רלוונטי לכל קצוות העולם, שממש לא מסתפק בקבוצה בפייסבוק. במהלך החודש האחרון יצאו המוני אוסטרלים שוחרי שלום להפגין מול הבניינים הממשלתיים. הסיבה: ביולי הקרוב מתוכננת באוסטרליה הופעת בכורה לתופעה אמריקאית שהחליטה לעשות את דרכה אל מתחת לקו המשווה – תחרויות יופי לתינוקות וילדות.

תופעה רעילה. מפגינים באוסטרליה (צילום: gettyimages)
תופעה רעילה. מפגינים באוסטרליה (צילום: gettyimages)

כיסוי של נצנצים

Universal Royalty Beauty Pageant, גוף אמריקאי מטקסס שמנהל תחרויות יופי ושיעורי דוגמנות לילדות שזה עתה למדו ללכת, רגיל להימצא במרכז תשומת הלב, אבל לא בדיוק בקונוטציה שלילית כזו. התחרויות שלו מרבות לככב בתוכנית השנויה במחלוקת Toddlers and Tiaras של רשת TLC שעוקבת, ספק בחלחלה ספר בהתלהבות, אחר עולם בו אימהות תחרותיות מדביקות לבנות שלהן ריסים ומלמדות אותן לפלרטט בגיל 3. גם תוכניות בוקר ואירוח רבות הזמינו בשלב כזה או אחר נציגות קטנות עם ספריי בשיער כדי לגוון את הליינאפ, כי מה יותר חמוד מילדה בלונדינית מאופרת בגווני הדגל האמריקאי?

האוסטרלים, כך נראה, לא מתרשמים. "זו תופעה רעילה שצריכה להישאר בעבר", צוטטה ברשת החדשות ABC אם אחת, שנסעה שעתיים בתחבורה ציבורית עם תינוק יונק כדי להפגין מול בניין הפרלמנט בסידני. "אני לא אתן לילדה שלי להעמיס ליפסטיק ולהפריח נשיקות באוויר לשופטים".

אמא, זה מתאים לי? ילדות קונות איפור ביפן (צילום: gettyimages)
אמא, זה מתאים לי? ילדות קונות איפור ביפן (צילום: gettyimages)

על אחד הסלוגנים המרכזיים של המאבק, Babies are not Barbies, לא שמעו כנראה בסלון היופי החדש בעיירת ברנטווד שבאנגליה, שנקרא משום מה Trendy Monkeys (קופות טרנדיות). לצד חדר משחקים מלא בבובות והקרנות בלופ של הסדרה האהובה "דורה", מציעים בסלון "חבילת נסיכות" לילדות מתחת לגיל 6, הכוללת מריחת לק, איפור, כיסוי של נצנצים ומתנה (מסקרה עמידה?).

אם הלקוחה הנסיכתית כבר בת 7, היא יכולה להתפנק במניקור ופדיקור פרופר כמו של אמא, שחייבת כמובן ללוות את הבת שלה לסלון ולעזור לה לבחור את גוון הליפסטיק והלק. "זה הכול בשביל הכיף. אנחנו לא עושים שיזוף בהתזה למשל", התראיינה מנהלת הסלון בחיוך קצת מתנצל, על רקע צילומים של ילדות קטנטנות מתכסות בנצנצים לעיני האמהות המשועממות.

בריטניה, שקראה השבוע בחדשות שהאזרחית המכורה לניתוחים פלסטיים שרה בורג', המכונה "הברבי האנושית", קנתה לבתה בת ה-7 שובר לניתוח להגדלת חזה (המיועד ליום הולדת 16 כמובן), כבר בטח לא מופתעת.

כשהאירועים האלה נדחסים לתוך חודש סוער אחד ומצטרפים לפרשיית "אמא בוטוקס"הסבוכה שחרשה את הצהובונים ואת ערוצי החדשות לפני כחודש, כל מי שעוד מסוגל להזיז את שרירי הפנים בהחלט מוזמן להרים גבה. שכן, אם בשנים הקודמות תעשיית היופי לילדות רכות היתה בגדר סטיית תקן המדוברת בלחש, משהו שמתרחש בטקסס או מקסימום ביפן (שם נמכרים כבר כמעט עשור ליינים של איפור מיוחד לילדות), השנה נדמה שהטרנד הוא להניף את הילדה המאופרת שלך באוויר ולגרוף טונות של יחסי ציבור. מי שמובילות את המגמה הצהובה הזו הן אמהות ונשות עסקים שמיצו את פולחן הטיפוח שלהן עד תום, ועתה הן משליכות אותו על הדור הבא. לא צריך לחיות לפי שעון אוסטרליה כדי להבין שאנחנו בבעיה.