כשליו וון, הדוגמנית הסינית בת ה-23, קיבלה בקיץ האחרון את החוזה הנחשק של אסתי לאודר, העולם היה כמרקחה. לראשונה בתולדות המותג הפנים שלו אופיינו בעיניים מכלוסנות ממוצא סיני, פרט שנחגג במדיה האסיאתית בחדווה, מה גם שליו וון רגילה לעשות כותרות. התגובה לא איחרה להגיע כאשר גם מייבלין, מעצמת האיפור העממית יותר מנישת ה-drugstores אימצה פזנטורית סינית, שו פיי. יש לציין שעד כה הדוגמניות הסיניות היו שמורות לקמפיינים בארצן בלבד - מצב שהשתנה עם כניסתה של שו פיי המלאכית לשוק האמריקאי.

בקרוב באנגלית? פרסומת סינית של חברת קליניק

"היא לא רק יפה, יש בה אש פנימית", הרצה דניאל ברטרנד, יו"ר מייבלין העולמית, בעקבות הבחירה בשו פיי. "בהתחשב בטמפרמנט ובסטייל הייחודי שלה, אנחנו בטוחים שהיא מסוגלת לייצג אותנו". באסתי לאודר העדיפו שלא לנפק אמירות בעלות גוון מתנשא והודו: "סין היא השוק הכי מתפתח שלנו. הדרך הכי טובה לכבד אותו היא לבחור בפרזנטורית שארץ מוצאה היא סין".

הכלכלה של סין, שעל פי התחזיות תהפוך לקראת 2020 לשוק המוביל למותגי יוקרה, היא כבר מזמן נושא חם לדיון, וחדירתן האיטית אך העיקשת של הדוגמניות הסיניות לשוק הבינלאומי היא נושא חם עוד יותר. התעשייה אוהבת לעסוק בו, הן באמצעות הבאתו התכופה לדיון והן באמצעות "דוגמה אישית" - רק בפברואר האחרון, למשל, פורסמה בווג האמריקאי הפקת אופנה על טהרת הדוגמניות האסיאתיות, שהציגו תסרוקות קצרות ופנים נקיות מאיפור, כשלגופן הקולקציות הלוהטות של קיץ 2011.

השוק הכי מתפתח. קמפיין של חברת ביותרם
השוק הכי מתפתח. קמפיין של חברת ביותרם

רק כוונות טובות?

אירועי שבוע האופנה לסתיו-חורף 2011 במילאנו, לונדון, פריז וניו יורק, אירחו באותו חודש פברואר המהפכני יותר דוגמניות זרות מאי פעם: ליו וון המדוברת צעדה ב-18 תצוגות, כאשר שו פיי, דו ג'ואן, עוד יצוא סיני לוהט, וטאו אוקמוטו היפנית, קיבלו גם הן כמות נכבדת של חשיפה. עצמות הלחיים המפוסלות והעיניים הייחודיות של הדוגמניות הסיניות נראות בתדירות גבוהה יותר גם בהפקות אופנה מזן האינדי, כפי שהן מתועדות בבלוג (אחד מיני רבים) העוקב אחר הצלחתן של דוגמניות אסיאתיות בעולם.

גם היפנים לקחו סינית. קמפיין של חברת שיסיידו
גם היפנים לקחו סינית. קמפיין של חברת שיסיידו

גם חברות הקוסמטיקה לוקחות חלק פעיל בחנופה המאסיבית לפלח השוק הסיני שלהן. פנים אסיאתיות נראו השנה גם בקמפיינים של המותגים ביותרם ושו אמורה, שנמצאים תחת תאגיד לוריאל פריז, ואפילו המותג שיסיידו, שמתגאה בשורשים היפניים שלו, בחר למודעותיו בסין את הדוגמנית והסלבריטאית הסינית צ'ונקסיאו. שתי פריצות הדרך האחרונות, של מייבלין ואסתי לאודר, מרמזות על ה"כבוד" שרוחשות החברות הבינלאומיות למעצמה הכלכלית השנייה בגדולה גם בפועלן מחוץ לסין.

השאלה היא האם לא מדובר, כמו במקרים רבים במפגשי מזרח-מערב, בחוסר הבנה שמושתת על כוונות טובות. בראיון שנתן לווג הבריטי ביוני, הסביר ג'ימי גו, מייסד סוכנות הדוגמנות הסינית המצליחה Liquid Models, שמה שנחשב במערב לעוצר נשימה מתקבל בסין בחוסר נוחות מסוימת. "בסין אוהבים פנים פשוטות ועגולות", אומר גו. "עצמות לחיים בולטות ולוק אדג'י לא עוברים טוב". כך או כך, לחברות הקוסמטיקה יש עוד כמה שנים טובות לשפר את המחקרים ואת הגרפים כדי לדבר אל ליבם של הסינים ביעילות מקסימלית. אותנו, בינתיים, הפנים החדשות של התעשייה כבשו ממבט ראשון.