כולן תמיד אומרות שלוקח להן חמש דקות להתאפר. ושגרת הטיפוח היומית? עשר דקות גג. האמת המרה היא שעם כאוס הקרמים שחוגג בארוניות ועודף המוצרים במגירות, שגרת הטיפוח הופכת לעתים למשחק "חפש את המטמון". סדר במסכות, בסרומים ובשאר החברים שאי אפשר בלעדיהם, יכול להפוך את החיים להרבה יותר קלים ולחסוך זמן יקר בבקרים, ואין תקופה טובה יותר מפסח להשתלט סוף סוף על הקרמים הסוררים. מהם המוקשים בדרך לריטואל טיפוח קצר וקולע, ואיך מתגברים עליהם?

אויב מספר 1: עומס יתר

לא מן הנמנע שבזמן קריאת שורות אלה מחכים לך באמבטיה שלושה קרמי לחות, ארבעה תכשירי פילינג ולפחות שלוש מסיכות לשיער. מוצרי טיפוח, במיוחד כאלה שמחירם נמוך, משמשים לא פעם כ"נשנוש" זמין בעת קרייבינג קניות, ולפעמים אנחנו רוכשות אותם על אוטומט מוחלט. הוסיפי לכך את העובדה שקרמים הם מתנה פופולארית, והגעת למצב שבו את יכולה למלא בתכשירים שברשותך אמבטיה גדולה. אבל מה התועלת בכל השפע הזה?

הפתרון: מסדר זיהוי

"עשי לך מנהג קבוע: לעבור על הארון מדי מספר שבועות ולבדוק אם את אכן משתמשת בכל המוצרים שיש לך. כשתצאי לקניות בפעם הבאה, תהיה לך בהירות בנוגע למה שקיים ולמה שחסר", אומרת איילת גרינברג, בעלת חברה לסידור בתים וארונות "לצאת מהבלגן". באשר לכפילויות שכבר קיימות, זה הזמן להעמיד את המוצרים שחוזרים על עצמם למבחן "ראש בראש" נוקב, בסופו יישאר רק מוצר אחד מכל סוג. איך מחליטים? מקשיבים ללב ומנתקים את מנגנון החמדנות. המוצר האהוב ביותר יעבור את הסלקציה, כל השאר – מחוץ למועדון.

אויב מספר 2: סרבול

מוצרי טיפוח מגיעים בכל מיני גדלים וצורות. חלקם גבוהים מדי ונכנסים לארונית רק כשהם על צידם, חלקם רחבים מדי ומקבלים מקום של כבוד על הארונית עצמה, חלקם קטנים מדי ונעלמים בצדדים, לנצח. בנוסף, מקלוני אוזניים והררי צמר גפן מתחבאים בכל מיני מקומות אסטרטגיים. את פותחת את המגירה בבוקר ולא מזהה שם שום דבר. נשמע מוכר?

הפתרון: שקיפות מוחלטת

"אם את משתמשת בארונית, אפשר לסדר את המוצרים על פי עדיפות", אומרת גרינברג. "מה ששמיש באופן יומיומי, כמו מסיר איפור או קרם לחות, יעמוד במדף התחתון ביותר, ומוצרים של פעם בשבוע, כמו מסיכה לשיער ופילינג – במדפים העליונים, תוך התחשבות בגובה הבקבוקים". העקרונות שצריכים להנחות אותך הם שוויון זכויות ונגישות – כל מוצר, קטן כגדול, צריך לקבל נתח קטן מהנראות של הארונית, ואין יותר מקום למחבואים והפתעות. כמו כן, כל מוצר צריך להיות נגיש מבלי שתצטרכי להזיז מוצר אחר. בנושא האחסון, מוצרים שמגיעים באריזות גדולות מדי אפשר להעביר לבקבוקים שקופים קטנים, ועליהם להדביק מדבקה שמבהירה את התכולה, ואת הדוגמיות והמקלונים אפשר לאחסן בקופסאות ייעודיות. "החומר המושלם לאחסון הוא פלסטיק", ממליצה גרינברג. "הוא רחיץ ולא סופג את הלחות של חדר האמבטיה. כמובן שעדיף שהקופסאות יהיו מרובעות ולא עגולות, לחיסכון במקום. הקופסא המקורית של מקלוני האוזניים, זו השקופה, ממש מושלמת".

אויב מספר 3: שאננות

בין חשבון החשמל לתשלום לגן, תאריכי תפוגה של קרמים הם לא בדיוק הדבר הכי דחוף בשגרת היום. בניגוד לירקות ופירות, קשה לנחש את טיבה של המסכה שרכשת לפני שנים לפי המראה החיצוני שלה, והיא יכולה להמשיך ולתפוס מקום יקר בארון עד שמשהו יראה חשוד. כך נוצר, שוב, עומס מיותר שיכול גם לסכן את העור שלך.

הפתרון: רישום מדויק

"חברות הקוסמטיקה חייבות לציין תאריך תפוגה על מוצרים שחיי המדף שלהם הם פחות משנתיים וחצי", אומרת גרינברג. "חשוב להתייחס לתאריכים האלה. כמו כן, כדאי לרשום על כל מוצר חדש את תאריך הפתיחה שלו, עם טוש בלתי מחיק על גבי מדבקה, או לנהל רשימה". בבדיקה המקיפה שתריצי בסדר הפסח הזה, חפשי את תאריכי התפוגה, וזרקי את כל המוצרים שעבר זמנם.

חשוב לדעת: מה את באמת צריכה?

טובעת בקרמים ובקבוקונים חסרי פשר? לייזה המאירי, מנהלת הדרכה באסתי לאודר ישראל, מכתיבה את המינימום הדרוש לשגרת טיפוח נכונה:

  • חלב פנים או סבון פנים - ניקוי היא הפעולה החשובה ביותר.
  • מי פנים - לצמצום הנקבוביות שנפתחו בניקוי ולחיטוי הפנים.
  • פילינג -להסרת התאים המתים פעם בשבוע.
  • קרם לחות – להחדרת לחות לפנים ושמירה על גמישות העור.
  • קרם גוף - עדיף לרכוש קרם בריח ניטרלי, כזה שיתאים לכל בושם. אפשר להשתמש בו גם לכפות הרגליים.
  • קרם ידיים – כי עור הידיים עדין ודק יותר מכל שאר הגוף.
  • שמפו טוב- בקבוק אחד מספיק, אין צורך באוסף שלם.

חשוב לדעת: חיי המדף של מוצרים נבחרים

  • קרם לחות, קרם עיניים, סרום ופילינג - חצי שנה עד שנתיים. במוצרים אלה ישנם חומרים משמרים, וקרם פתוח יחזיק שנה לפחות. מוצרים אורגניים, בעלי תרכיב טבעי יותר, יחזיקו פחות, כחצי שנה. כך או כך, זה הזמן לסמוך על חושייך החדים – אם הקרם מריח רע או צבעו מוזר, אין מה לחשוב פעמיים.
  • שמפו - אחד המוצרים העמידים, שמחזיק מעמד עד 6 שנים.
  • בושם - בזכות ריכוז האלכוהול, בושם יכול להחזיק מעמד עד 5 שנים.
  • לק - טכנית, לק שהסמיך עם הזמן אפשר לדלל, אבל מרגע פתיחת הבקבוק ועד ליצירת עיסה נוקשה ולא ידידותית למשתמש הדרך קצרה מאוד. חודשיים-שלושה הם תקופת החסד.
  • מוצרים המכילים SPF - שלושה עד ארבעה חודשים. קרם הגנה מאבד מיכולותיו בתום עונה ועתיד להתקלקל מהר יותר עקב שומניות גבוהה.