מתוחכמים או ישירים, ותמיד נוגעים ללב: השערים שמבריקים במשבר

גם זירת המגזינים הבינלאומית מסתחררת במערבולת הקורונה; זוהי שעתה של היצירתיות החזותית, כשהאתגר הוא לחדש, לגעת, לעודד ולסייע בהעברת מסרים

עודד בן יהודהפורסם: 31.03.20 08:09
מדריך התרבות והבילויים ''טיים אאוט'' מפציר בקוראיו להישאר בבית, בעזרת שינוי קטן אך אפקטיבי של הלוגו המפורסם
מדריך התרבות והבילויים ''טיים אאוט'' מפציר בקוראיו להישאר בבית, בעזרת שינוי קטן אך אפקטיבי של הלוגו המפורסם

כשאימוג'י הקורונה הופיע פתאום בטלפון שלי, הבנתי שהוא כאן לתקופה ארוכה, סנונית המבשרת את הביטוי החזותי המתבקש למציאות החדשה. אז נכון, עם אימוג'י לא ננצח את הנגיף, אך תפקידם של המעצבים הגרפיים בהעברת מסרים מעולם לא היה חיוני יותר. כבר עכשיו ניתן לראות את הסיוע החזותי במסלולי התורים במרכולים, בכרזות ובתשדירי הסברה שונים.

 

גם זירת המגזינים הבינלאומית, כמובן, מסתחררת במערבולת שמסעירה את העולם. בניגוד לתחומי עיצוב אחרים, כמו אופנה, אדריכלות או עיצוב תעשייתי, שעליהם נראה שהמשבר ישפיע מהותית, קשה לי להאמין שהתקופה הזו תייצר מגמות גרפיות חדשות. אך זוהי שעתה היפה של היצירתיות החזותית, כשהאתגר הגדול הוא איך להימנע משימוש חוזר ומופרז בדימוי המפורסם של הנגיף, או בדימוי מסכת הפנים, שהפכה מאביזר נוסף לאיבר נוסף.

 

בכל דצמבר, זה שבע שנים, אני מפרסם כאן ב-Xnet מצעד של שערי העיתונים הטובים של השנה החולפת. משבר הקורונה מצדיק מצעד ביניים קצר, מתוך יותר מ-60 שערים שנערמו אצלי. מפתיע היה לגלות שאפילו מגזיני אופנה, שנתפסים לרוב כאסקפיסטיים, פריבילגיים והדוניסטיים, מתחו את גבולותיהם והתייחסו לנגיף.

 

הנה 21 שערים מבריקים, נכון לתחילת אפריל:

 

Bloomberg Businessweek, 16.3.2020
    Bloomberg Businessweek, 16.3.2020

     

     ''השנה האבודה'' היא הכותרת שנבחרה לסדרת השערים של המגזין הכלכלי Bloomberg Businessweek. במהדורה האסייתית והאמריקאית של המגזין נראים צמתים בסין ובארצות הברית, והגרסה האירופית מציגה את כיכר סן מרקו בוונציה. בכל המקרים מדובר במקומות סואנים, שהתרוקנו מאדם.

     

    Bloomberg Businessweek, 17.2.2020
      Bloomberg Businessweek, 17.2.2020

       

      כמו מדבקה המוצמדת לחבילה, ''זהירות, שביר'' (משחק מלים, שכן צ'יינה היא גם כינוי נפוץ לפורצלן) היא הכותרת שנתן הבלומברג ביזנסוויק למשבר, באחד השערים הראשונים שעסקו בנגיף, לפני חודש וחצי (ונצח). המגזין הקדיש את הגיליון כולו להשלכות השונות – כלכליות, חברתיות, פוליטיות ובריאותיות – על סין.

       

      Bloomberg Businessweek, 30.3.2020
        Bloomberg Businessweek, 30.3.2020

         

        מאידך, השער האחרון של אותו מגזין הוא קולאז' של מסכות N95, כשהמילה ''עוד'' שזורה ביניהן בגדול ואדום. המסכה שהפכה לאייקון היא מוצר של חברת M3, שהכפילה את מכירותיה בעולם בן לילה. כתבת השער של הגיליון עוסק בשינוי שהחברה עברה.

         

        Esquire UK, מאי-יוני 2020
          Esquire UK, מאי-יוני 2020

           

          השער המתוכנן של מגזין התיירות של אסקווייר למאי-יוני 2020 הוא צילום אלגנטי, סימטרי וחזק של מטוס קונקורד ריק מנוסעים. הצלם פיטר מרלו (Peter Marlow) אמנם צילם את הפריים הזה בשנת 2004, אבל עורך הגיליון בחר בו כדי להדגיש את ההשלכות הטראומטיות של הקורונה על ענפי התיירות והתעופה.

           

          Evening Standard magazine, 27.3.2020
            Evening Standard magazine, 27.3.2020
             

             

            ''אנחנו אחד'' – מסר פשוט, נקי ועוצמתי, בעיצובו של הטיפוגרף והמעצב הבריטי המפורסם אנתוני בריל (Anthony Burrill) ל-Evening Standard. בעמוד האינסטגרם שלו העלה בריל סרטון חמוד על בניית העיצוב הטיפוגרפי:

             

             

            New York, 16-29.3.2020
              New York, 16-29.3.2020

               

              שער טיפוגרפי ומינימליסטי בעיצובו של המנהל הקריאייטיבי של המגזין ''ניו יורק'', טום אלברטי. בכתב יד ענק וחופשי, צמד המלים ''בלי פניקה'', שאותו אנו רגילים לשמוע ברגיל, מעביר מסר הפוך וברור, בעזרת הקו שנמתח על המילה ''בלי''. במקביל להפקת המגזין הודפסו ונתלו ברחובות מנהטן מאות כרזות זהות.

               

              Big Issue, 23.3.2020
                Big Issue, 23.3.2020

                 

                המשפט האלמותי Together we stand (יחד נעמוד!) הופיע לראשונה בשנת 1768 בשירו של ג'ון דיקינסון (מהאבות המייסדים של האומה האמריקאית) - The Liberty Song. הפעם הוא מככב בשער השבועון הבריטי Big Issue, שדוגל באקטיביזם סוציאליסטי, ושאותו מחלקים ומוכרים, מיום היווסדו, דרי רחוב. הפעם, בשל המצב, הגיליון לא הופץ כרגיל, והשער הטיפוגרפי (בצבעי דגל ברית המועצות לשעבר) פורסם כפוסטר בעל מסר מחזק ומעודד. עיצוב: Mark Neil.

                 

                Time Out New York, 18-31.3.2020
                  Time Out New York, 18-31.3.2020

                   

                  ''שמרי על עצמך, ניו יורק''. בפשטות עיצובית, בפונט הלווטיקה ובצבע הצהוב שכל כך מזוהים עם העיר, בחר צוות הקריאייטיב של המגזין לפנות אל תושבי העיר. זה לא הכל: מניפולציה קטנה ומתוחכמת נעשתה בלוגו של המגזין. הטיים אאוט נוסד בלונדון בשנת 1968, וזוהי הפעם הראשונה שהוא משנה את הלוגו שלו באופן כה דרמטי. המילה out נמחקה לטובת in, כשמדריך התרבות והבילוי מפציר בקוראיו להישאר בבית. כל מהדורות המגזין ברחבי העולם שונו בהתאם, כולל המהדורה הישראלית.

                   

                  L'OBS (Le Nouvel Observateur), 19-25.3.2020
                    L'OBS (Le Nouvel Observateur), 19-25.3.2020

                     

                    הצייר הצרפתי אג׳ן דלקרואה בוודאי היה משפשף את עיניו למראה ציורו המפורסם ''החירות מובילה את העם'' (1830), על שער השבועון הצרפתי הוותיק. במניפולציה איורית קטנה כוסו פניה של מריאן, דמות המסמלת חירות ותבונה מתקופת המהפכה הצרפתית, במסכת הגנה.

                     

                    Internazionale, 27.3-2.4.2020
                      Internazionale, 27.3-2.4.2020

                       

                      ''העולם אחרי הקורונה'' היא כותרת השער של המגזין האיטלקי, שבו מככבים שני ישראלים: את הטקסט המרכזי כתב יובל נח הררי, והאיור הוא של נומה בר, המוכר בחיבורים שהוא עושה בין דימויים. במקרה הזה בר משרטט את דימויו הקוצני של הנגיף באמצעות צלליותיהן המחוברות של דמויות המרימות יחד ידיים, במחוות ניצחון.

                       

                      The New Yorker, 9.3.2020
                        The New Yorker, 9.3.2020

                         

                        המגזין שידוע בשעריו המאוירים לא עושה לטראמפ הנחות, באיור של Brian Stauffer מתחילת החודש. הנשיא, שסופג ביקורת קשה על שאננותו במאבק בקורונה המתפשטת בארצות הברית, מוצג כאשר מסכת הגנה מכסה את עיניו, כעיוור למצב.

                         

                        The New Yorker, 23.3.2020
                          The New Yorker, 23.3.2020

                           

                          לפני שבוע, המאייר Christoph Niemann מהפנט בהברקה: במבט ראשון אלה נגיפי קורונה עצומים ואדומים; מבט שני מבהיר שהם מורכבים מקוביות דומינו המקיפות אדם בודד, כמשל עוצמתי לקלות שבה אפשר להידבק ולהדביק.

                           

                          The New Yorker, 30.3.2020
                            The New Yorker, 30.3.2020

                             

                            הניו יורקר מאתמול מראה את גרנד סנטרל, התחנה המרכזית של ניו יורק, המפורסמת מעשרות סרטים, יצירות אמנות ושערים. המבנה בעל החלונות העצומים, שתיכננו ב-1919 האדריכלים Reed and Stem, מוצג הפעם ריק מאדם, באיור נוגע ללב של Eric Drooker.

                             

                            Private Eye, 20.3-2.4.2020
                              Private Eye, 20.3-2.4.2020

                               

                              "48 דפים של נייר טואלט, חינם בגיליון זה!" היא הכתובת בשער הטיפוגרפי, שעוצב בסגנון מודעות מכירה קמעונאיות, של המגזין הבריטי הסאטירי.

                               

                              Sports Illustrated, מהדורת אפריל
                                Sports Illustrated, מהדורת אפריל

                                 

                                המשחקים האולימפיים בטוקיו נדחו, ועולם הספורט כולו עובר טלטלה בעקבות התפשטות הנגיף. שער לא שגרתי של ירחון הספורט מציג אצטדיון ריק מאדם, באיור של המעצבNeil Jamieson . היחיד שנשאר יושב, מחכה ליום שאחרי, הוא לוגו המגזין.

                                 

                                Stern, 19.3.2020
                                  Stern, 19.3.2020

                                   

                                  ''שטרן'' (כוכב) הגרמני, בשער של המאייר Michel Lengenfelder, מחלק את הכוכב שלנו לשניים: חציו התחתון הפך לנגיף הקורונה, כשמעליו סרט אזהרה צהוב עם הכיתוב ''הכל עומד להשתנות''.

                                   

                                  Elle, 27.3.2020
                                    Elle, 27.3.2020

                                     

                                    באופן נדיר, מגזין האופנה הצרפתי ELLE החליף את דוגמנית השער הנצחית באיור של Soledad Bravi, הפונה לרגש במלים ''תודה לאחיות, לרופאות ולנשות כוח העזר – הגיבורות שלנו''.

                                     

                                    Vogue Arabia, מהדורת אפריל
                                      Vogue Arabia, מהדורת אפריל

                                       

                                      שער שיצר במיוחד להוצאת ''ווג'' של איחוד האמירויות המעצב והקליגרף El Seed, משגר מסר של תקווה. ''מאוחדים'', כתוב בגדול, ''אהבה תרפא את העולם''. אתר הירחון הרחיב: "בתקופה של אי ודאות, בעוד אנו חשים מבודדים מתמיד, ב'ווג ערביה' אנו מדגישים את חשיבות האיחוד והאחווה, תוך התמקדות בסיפורי תקווה ואהבה בתקופת הסגר. בואו נחגוג את האנושות!''

                                       

                                      Vanity Fair, 26.3.2020
                                        Vanity Fair, 26.3.2020

                                         

                                        מערכת מגזין הפנאי והאופנה האמריקאי שלחה את Alex Majoli מסוכנות הצילום הבינלאומית מגנום, לתעד את המערכה הבריאותית באיטליה. מתוך סדרת צילומים מהפנטת נבחר שער יוצא דופן, למהדורה דיגיטלית מיוחדת.

                                         

                                        The GuardianWeekly, 27.3.2020
                                          The GuardianWeekly, 27.3.2020

                                           

                                          שער מינימליסטי וחזק למוסף סוף השבוע של היומון הבריטי ''הגרדיאן'', בעיצובו של אנדרו סטוקס, המנהל האמנותי של העיתון. כמה דמויות קטנות משוטטות לבדן על הדף הלבן, תחת הכותרת ''הבידוד החדש''.

                                           

                                          TIME, 30.3.2020
                                            TIME, 30.3.2020

                                             

                                            ''כשהעולם נעצר''. זו הכותרת החוזרת בסדרה של שישה שערים, המתעדים רגעים חזקים מחיי היום יום מסביב לעולם. "הדימויים שנעים בין קירקלנד, וושינגטון, לטהרן וסין, מראים עד כמה אנו מחוברים במאבק הזה'', כותב העורך הראשי והמנכ"ל של טיים מגזין, אדוארד פלסנת'ל (Edward Felsenthal). ''זוהי מציאות חדשה שכולנו מסתגלים אליה, שתמשיך לאתגר ותדרוש שיתוף פעולה, אומץ ואמפתיה".

                                             

                                                את הסדרה צילמו Angela Strassheim, David Ryder, Wang Wei, Anastasia Taylor-Lind, Forough Alaei, Luca Locatelli.

                                                 

                                                לפוסטים הקודמים בבלוג של עודד בן יהודה - לחצו כאן

                                                 

                                                אוהבים עיצוב גרפי ותקשורת חזותית? אל תפספסו
                                                אוהבים עיצוב גרפי ותקשורת חזותית? אל תפספסו

                                                 

                                                 
                                                הצג:
                                                אזהרה:
                                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                                                אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
                                                בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

                                                להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
                                                odedbenyehuda@gmail.com