"חייבים להגדיל את קהל הלקוחות": עסקים קטנים ובינוניים מנסים לשרוד

איך מוצאים מקורות הכנסה נוספים, היכן כדאי לפרסם, ומה עושים כדי להוריד את מפלס החרדה. פייסבוק ישראל למען האזרחים שנפגעים קשה מהמשבר: כתבה חמישית בסדרה

בשיתוף פייסבוק ישראל

|

22.03.20 | 14:13

טליה קליין-פרז ובני משפחתה. "עכשיו אנחנו עסוקים בעיקר בקבלת החזרים על כספי הזמנות"
טליה קליין-פרז ובני משפחתה. "עכשיו אנחנו עסוקים בעיקר בקבלת החזרים על כספי הזמנות"
איילת ונציה וניסים מישר. "מקפידים שהמשלוחים שלנו יגיעו לכל מקום בארץ" (צילום: אלה פאוסט)
איילת ונציה וניסים מישר. "מקפידים שהמשלוחים שלנו יגיעו לכל מקום בארץ" (צילום: אלה פאוסט)
"קבב ואחיו". "הרבה אנשים חולקים אהבה לקבב". צילום: דניה ויינר
"קבב ואחיו". "הרבה אנשים חולקים אהבה לקבב". צילום: דניה ויינר
המנהלים של קהילת "אבא פגום - שורדים ביחד". כולם פועלים בהתנדבות
המנהלים של קהילת "אבא פגום - שורדים ביחד". כולם פועלים בהתנדבות

מאת גלי לויטה-ליבוביץ

 

משבר הקורונה ממשיך להחריף, ומצבם של עסקים קטנים ובינוניים ישראליים רבים מחמיר במקביל. בניסיון לעזור להם, החליטה פייסבוק ישראל, ביחד עם ארגון להב, להציג את האנשים שמאחוריהם, לעודד אותם ולשמוע איך הם מתמודדים עם המצב. הרי זה העסק של כולנו.

 

פייסבוק הקימה עמוד ייעודי בשם "זה העסק של כולנו", שישמש במה עבור בעלי עסקים קטנים, ובו יוכלו לקדם את העסק שלהם. העמוד גם ישמש כנכס דיגיטלי עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים: אלה ילמדו באמצעותו איך להשתמש בנכסים דיגיטליים לטובת צמיחה ומכירות בעת משבר. עשרות קהילות פייסבוק, שמייצגות יותר משלושה מיליון ישראלים, כבר נרתמו לקמפיין והחליטו לאמץ עסקים קטנים: הם ישלבו המלצות, ישתפו פוסטים ויעודדו קנייה מעסקים קטנים ובינוניים ישראליים. במסגרת הקמפיין הכריזה סמנכ"לית התפעול של פייסבוק העולמית, שריל סנדברג, כי פייסבוק תעניק 100 מיליון דולר לעסקים קטנים ביותר מ-30 מדינות, בהן ישראל. "בשבועות האחרונים ראינו דוגמאות מעוררות השראה של אנשים וקבוצות שעוזרים זה לזה. אנשים בכל רחבי העולם נענים לאתגר העצום שלפנינו. אנחנו רוצים לתרום את החלק שלנו", אמרה סנדברג.

 

גם לצורך הכתבה הנוכחית, כמו בשתיים שקדמו לה, פנינו למנהלי קהילות גדולות בפייסבוק ישראל וביקשנו מכל אחד מהם להציב זרקור מול עסק בולט בקהילתו, שראוי, לדעתו, לחשיפה ציבורית ולסיוע.

 

תאיר מורדוך. "הרחבנו את הפעילות"
    תאיר מורדוך. "הרחבנו את הפעילות"

     

    קהילת נשים בעולם של הזדמנויות

     

    מנהלת הקהילה היא תאיר מורדוך (47), נשואה ואם לשלוש, שגרה כיום בתל אביב אחרי שחזרה עם משפחתה לפני כשנה משמונה שנים במזרח הרחוק. מורדוך, מאמנת אישית ועסקית, הקימה את הקהילה לפני שלוש שנים כדי לאחד נשים ישראליות שנמצאות ברילוקיישן בחו"ל. הקהילה מונה כ-20 אלף נשים שגרות בכ-80 מדינות. "בימי הקורונה הרחבנו את הפעילות שלנו", אומרת מורדוך. "יש יותר קורסים אונליין בנושאים שונים. יש לנו גם פורטל חדש שמושק בימים אלה ומיועד לנשים ישראליות בכל העולם: www.nowme-women.com".

     

    מורדוך בחרה לחשוף את "קבב ואחיו", עסק שהוקם לפני כשנה וחצי על ידי איתי בר (45), הנשוי לליאת ורדי-בר ואב לשניים. בעבר הוא חי בחו"ל, וכיום גר עם משפחתו בפרדס חנה. העסק נפתח במהלך ההתמודדות של אשתו עם סרטן השד: בינתיים היא הבריאה, לשמחת כולם, אבל העסק נשאר. מדובר בדוכן של אוכל רחוב שנמצא ברחוב המייסדים בכרכור: הוא פתוח שישה ימים בשבוע, ובשגרה מאכיל עשרות אנשים ביום. "התחלנו בחצר הבית", מספר בר, "ומהר מאוד גילינו שהרבה אנשים חולקים אהבה לקבב". כל המנות, לדבריו, טריות ועשויות מחומרי גלם מקומיים. את כל הרטבים והסלטים בר מכין בעצמו.

     

    משבר הקורונה פגע בו מאוד. "היה לנו ברור שעסק כמו שלנו נמצא בקו הראשון להיפגע", הוא אומר. "מיד הבנו שאנחנו חייבים להפוך לשירות משלוחים וטייק אווי, ושאם לא נעשה את זה מיד, פשוט לא נשרוד, אז כבר למחרת ההנחיות החדשות יצאנו עם בשורת 'קבב&דרייב' לטייק אווי ולמשלוחים. לשמחתנו, הצלחנו לעשות את המעבר ולהגיע לקהל חדש. עם זאת, זה עדיין רחוק ממה שהיינו מורגלים אליו. אנחנו חייבים להגדיל עוד יותר את קהל הלקוחות".

     

    רותם נמיר-פרדס. "התחום נכנס לשיתוק עמוק"
      רותם נמיר-פרדס. "התחום נכנס לשיתוק עמוק"

       

      מבשלים נדל"ן

       

      רותם נמיר-פרדס, נשואה ואם לשתיים מפרדס חנה, הקימה את הקהילה לפני כשנתיים במטרה לתת מענה למשקיעי נדל"ן שמחפשים ידע מקצועי ותמיכה בתהליך קבלת ההחלטות. בקהילה חברים אנשי מקצוע מכל תחומי הנדל"ן שתורמים מהידע ומהניסיון שלהם. "הקהילה שוקקת חיים", אומרת נמיר-פרדס, "ועולות בה שאלות בנושאי משכנתה, גיוס הון, חוזים, מיסוי, אזורי השקעה מועדפים ועוד".

       

      היא עצמה בעלת העסק "נדלניסטית", שקיים כבר 15 שנה ופועל בתחום של השקעות נדל"ן. היא גם מלמדת, מלווה ומייעצת למשקיעים. "התחום נכנס לשיתוק עמוק בגלל הקורונה", היא אומרת. "יש חוסר-ודאות, וכולם מחכים לראות מה יקרה. עם פרוץ המשבר קיימנו בקהילה דיונים שפתוחים לכולם, הזמנו אנשי מפתח לשיחות על המצב ועשינו כל מה שאפשר כדי לחזק את התחושה שביחד נעבור את המשבר הזה. אנחנו גם מנסים לאתר עסקאות שמתאימות להשקעה בזמן משבר, ולייצר לחברים הכנסה נוספת. אנשי נדל"ן רבים מבינים שתקופת משבר היא גם תקופה של הזדמנויות. גם ב-2008, במשבר הסאב-פריים, היו מי שידעו לנצל את זה לטובתם".

       

      והטיפ שלה: "כדאי לנסות להקשיב לחדשות כמה שפחות, כדי להפחית את החרדה. עדיף לנצל את הזמן ללמידה ולחידוד הכישורים כמשקיעי נדל"ן".

       

      סער בן הרוש. קהילת הגברים הגדולה בארץ
        סער בן הרוש. קהילת הגברים הגדולה בארץ

         

        אבא פגום – שורדים ביחד

         

        זוהי קהילת הגברים הגדולה בארץ, והיא מונה כיום כ-122 אלף חברים. הקהילה הוקמה בתחילת 2017 על ידי הצלם ואיש התוכן סער בן הרוש (34), נשוי ואב לשתיים מקריית אתא, ולצידו פועלים עוד 14 מנהלים, כולם מתנדבים: חיים קקון, שי קובוס, גל שמו, יאיר יגר, אייל סקלי, אסי בן חיים, בן נאון, גלעד חיים, דורון שרון , דימה אודסקי, חן עופר, נדב ברקת, ניקולס אבלס ורוסלן קופיאל. בנוסף לקהילה הסגורה פועל עמוד רשמי פתוח, המונה כיום 264 אלף עוקבים ועוקבות.

         

        הקהילה נועדה לאפשר לאבות לפרוק את אשר על ליבם: לצחוק, לייעץ, לבקש עזרה ולהכיר זה את זה. בשלוש שנות הפעילות אספו החברים מאות אלפי שקלים עבור טיפול בילדים חולים, שיפצו דירות של קשישים, עזרו למאות משפחות קשות יום, ביקרו בבתי חולים, שימחו ילדים והשתתפו בפרויקטים חשובים רבים.

         

        אריה הרשקוביץ. "בשבוע האחרון ההיענות נמוכה יותר"
          אריה הרשקוביץ. "בשבוע האחרון ההיענות נמוכה יותר"

           

          אחד מחברי הקהילה הוא אריה הרשקוביץ (42), נשוי ואב לבן מקריית שמונה, והבעלים של "בורקס בר". "פתחתי את העסק לפני חודשיים", הוא מספר, "ומהרגע הראשון הוא הצליח, בעיקר בגלל העובדה שלא היה קיים בעיר קונספט דומה. לצערי, בשבוע האחרון ההיענות נמוכה יותר: פחות אנשים יוצאים מהבתים, ויש פחות משלוחים".

           

          לדבריו, המשבר פגע בכל עסקי המזון בעיר. "דיברתי עם בעלי עסקים אחרים: חלקם סגרו את העסק, ואחרים צמצמו את שעות הפעילות. כולנו מקווים שהמשבר ייגמר מהר, כי לא נוכל להחזיק מעמד עוד הרבה זמן". ואיך נלחמים בינתיים? "אני מציע להשקיע יותר בפרסום ברשתות החברתיות, כי שם כולם נמצאים כרגע. אני גם חושב להוריד את מחירי המשלוחים ולבצע חלק מהמשלוחים בעצמי".

           

          אבשלום גלילי בשיעור קונג פו. "זה רק בידיים שלנו"
            אבשלום גלילי בשיעור קונג פו. "זה רק בידיים שלנו"

             

            קהילת מטיילים בחו"ל עם ילדים

             

            הקהילה הוקמה בתחילת 2017 על ידי טליה קליין-פרז (42), נשואה לאם לשלושה מכפר סבא, במטרה לעזור להורים המחפשים מידע ספציפי על טיולים בחו"ל עם ילדים, החל מיעדים ועד טיפים להתנהלות, תכנון הטיול ועוד. הקבוצה מונה כיום כ-57 אלף איש.

             

            "כשהתחילו ביטולי הטיולים, העברתי את הקבוצה למצב של קידום תיירות פנים", אומרת קליין-פרז. "מבחינתי היה כאן ערך כפול: חברי הקהילה נחשפו לעוד מקומות בארץ שבהם יוכלו לטייל, והאתרים עצמם קיבלו במה. עכשיו גם אסור לטייל בארץ, אז אנחנו עוסקים בעיקר בקבלת החזרים על כספי הזמנות ובתקוות לעתיד".

             

            אחד החברים הבולטים בקהילה הוא אבשלום גלילי (44), נשוי ואב לשלושה מהוד השרון והבעלים של "קונג פו משולב", עסק שבמסגרתו הוא מעביר שיעורי קונג פו לילדים ולמבוגרים. "כשהתחיל המשבר, היה לי שבוע של היערכות ושל חשיבה", הוא אומר, "והחלטתי להעביר שיעורים אונליין. זה התחיל משני ילדים שהתאמנו בביתם וכתבו לי שהאימון איתי חסר להם. למחרת התחלתי באימונים מקוונים. לא אפשרתי למשבר לעצור אותי. מבחינתי, יש לי קבוצה שאני מחויב לה, ולכן זו חובתי לעזור. השבוע אפתח שיעורים בתשלום מוזל, בתקווה שאצליח להגיע לעוד ילדים ובמטרה להוריד את מפלס החרדה אצלם. חשוב להמשיך למצוא אפיקי הכנסה. זה אך ורק בידיים שלנו".

             

            נאור נרקיס. "בנינו אתר לתקופת הקורונה" (צילום: צוף פיטרסון)
              נאור נרקיס. "בנינו אתר לתקופת הקורונה"(צילום: צוף פיטרסון)

               

              קהילת התוכניסטים

               

              מנהל הקהילה, המונה כיום כ-15 אלף איש, הוא נאור נרקיס (31), בזוגיות, תושב תל אביב. הקהילה הוקמה לפני שלוש שנים, והיא מרכזת אנשים שמייצרים תוכן לקידום העסקים הקטנים שלהם. "כל בעל עסק קטן, שרוצה שיווק אפקטיבי, חייב היום לייצר תוכן: אתר, בלוג, ערוץ יוטיוב או עמוד פייסבוק", אומר נרקיס. "הקורונה פגעה בבעלי עסקים רבים, ואני החלטתי לא לתת לה לעצור אותנו. הגבנו מהר ובנינו אתר לתקופת הקורונה, שבו אנחנו מעלים עשרות הצעות עבודה מדי יום".

               

              לנרקיס יש גם עסק משלו, "התוכניסט", שמייצר תכנים עבור חברות רבות במשק ועוזר לבנות קהילות דיגיטליות. "ההכנסות ירדו ב-30 אחוז מאז שהתחיל המשבר", הוא אומר.

               

              שניים מחברי קהילתו הם בני הזוג איילת ונציה (49) וניסים מישר (51), הורים לשלוש מהיישוב הקהילתי קציר שבצפון השרון. השניים מנהלים את "התבלינים של איילת", חנות בוטיק אינטרנטית לתבלינים ולתערובות תבלינים ייחודיות, נקיות מגלוטן ומתוספים וכשרות לפסח. "העסק התחיל את דרכו לפני חמש שנים כדוכן בשוק האוכל", הם מספרים, "וכעבור שנתיים נהפך לעסק זוגי, שכולו אינטרנטי. אנחנו רוצים שכמה שיותר אנשים יתאהבו בבישול הביתי, ושחוויית הבישול תהיה קלה עבורם". ואיך מתמודדים עם המשבר? "אנחנו מייצרים יותר תוכן ומקפידים שהמשלוחים שלנו יגיעו לכל מקום בארץ".

               

               

                 

                גם היא נפגעה ממשבר הקורונה. הקליקו על התמונה:

                 

                "מצאתי את עצמי מובטלת ומתוסכלת". הקליקו על התמונה
                "מצאתי את עצמי מובטלת ומתוסכלת". הקליקו על התמונה

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד