שבוע אופנה בצל הקורונה: איך משפיע הנגיף על התצוגות בפריז?

חלוקת ג'ל לחיטוי בכניסה לתצוגות אופנה, אירועים שמתבטלים, קניינים שנשארים בבית וניקול ראידמן שגנבה את ההצגה עם מסכת פנים יוקרתית – בהלה בעיר האורות

איתי יעקב

|

01.03.20 | 10:19

מי שהחליט בכל זאת להמשיך לפי התוכנית, נקט משנה זהירות. התצוגה של איזבל מארה בפריז (צילום: AP)
מי שהחליט בכל זאת להמשיך לפי התוכנית, נקט משנה זהירות. התצוגה של איזבל מארה בפריז (צילום: AP)
מתכסים במסכות. בכניסה לתצוגה של דריס ון נוטן (צילום: REUTERS)
מתכסים במסכות. בכניסה לתצוגה של דריס ון נוטן (צילום: REUTERS)
רוב הדוגמניות ואנשי הצוות בחדרי האיפור והשיער עובדים מסביב לעולם, עוברים ממקום למקום, ואל פריז הגיעו היישר ממילאנו, בירת האופנה של איטליה, בה עולה מספר הנדבקים מיום ליום (צילום: rex/asap creative)
רוב הדוגמניות ואנשי הצוות בחדרי האיפור והשיער עובדים מסביב לעולם, עוברים ממקום למקום, ואל פריז הגיעו היישר ממילאנו, בירת האופנה של איטליה, בה עולה מספר הנדבקים מיום ליום (צילום: rex/asap creative)

בשבוע האופנה המתקיים בימים אלה בפריז, כבר לא מתנשקים לחי אל לחי כנהוג. מה שהחל ביום התצוגות האחרון במילאנו בשבוע שעבר עם בחירתו של מעצב האופנה ג'ורג'יו ארמאני להקרין את תצוגת האופנה שלו בסטרימינג ולבטל את הגעת הקהל בעקבות התפשטות הקורונה – השפיע בצורה כואבת על שבוע האופנה החשוב של החודש, שיסתיים ביום שלישי בערב.

 

 

שני אירועים גדולים בוטלו, האחד של אתר היוקרה נט א-פורטה; השני, קוקטייל של תאגיד היוקרה LVMH. גם התצוגות של המעצבת הצרפתייה אנייס ב', המותג A.P.C ועוד חמישה מותגים סיניים בוטלו. מי שהחליט בכל זאת להמשיך לפי התוכנית, נקט משנה זהירות: בכניסה לתצוגות האופנה של לנוון, דריס ון נוטן, איזבל מארה ואחרים, הציעו לאורחים מסכות פנים חד-פעמיות וג'ל לחיטוי כפות הידיים, וכך גם לאנשי הצוות העובדים מאחורי הקלעים, שם המצב רגיש בהרבה.

 

רוב הדוגמניות ואנשי הצוות בחדרי האיפור והשיער עובדים מסביב לעולם, עוברים ממקום למקום, ואל פריז הגיעו היישר ממילאנו, בירת האופנה של איטליה, בה עולה מספר הנדבקים מיום ליום. בווג הבריטי דיווחו כי קניינים שהיו צפויים להגיע ממילאנו לפריז, נדרשו להישאר בבתיהם ולא להגיע לעיר. בכל זאת, מספיקים נשא או נשאית אחת של נגיף הקורונה כדי להדביק תעשייה שלמה.

 

מאיירת האופנה טליה צורף שבה לפני ימים ספורים מפריז, לאחר שקיצרה את שהותה בשבוע האופנה. "הרבה פרזנטציות בוטלו בדקה ה-90 והתחושה היא מאוד מלחיצה ולא נעימה", היא מעידה, "שיחת היום מאחורי הקלעים היא קורונה. אם פעם כולם דיברו על הקולקציה או האיפור – עכשיו כולם רק מדברים על הווירוס. מה שתרם ללחץ מאחורי הקלעים, הוא שזה מקום קטן ודחוס ורוב הצוותים חזרו ממילאנו".

 

בנוסף, היא מספרת על הדרתם של מוזמנים ממדינות עם סיכון גבוה. "מספרים ביממה האחרונה על עורכת אופנה ממגזין ווג תאילנד, שקיבלה הנחיה מבית האופנה סלין שהציג אתמול, לא להגיע לתצוגה מכיוון שהיא מתאילנד", מוסיפה צורף. "בסופו של דבר, החלטתי לחזור הביתה לאחר שמספר אירועים שהוזמנתי אליהם בוטלו. זה מבאס, כי התחושה היא שגם נסעת לחינם וגם סיכנת את עצמך".

 

מסכת פנים עם לוגו של שאנל. ניקול ראידמן (צילום: rex/asap creative)
    מסכת פנים עם לוגו של שאנל. ניקול ראידמן(צילום: rex/asap creative)

     

    המחזה של אורחים עטויי מסכות פנים בתצוגות כבר אינו נדיר. יש שעושים זאת בתקווה למזער הידבקות, יש שמנצלים את הסיטואציה כדי לקבל תשומת לב ולהציג אמירה אופנתית. למשל, ניקול ראידמן, שהגיעה השבוע לפריז עם מסכת קסטומייזד מעוצבת במיוחד עם לוגו של בית האופנה הצרפתי שאנל ותפסה את תשומת הלב של צלמי אופנת הרחוב בעיר.

     

    היא לא לבד, מתברר. אל תצוגות האופנה מגיעים כעת אורחים עם מסכות שיצרו בעצמם מבדים ועורות ממותגים של בתי אופנה כמו לואי ויטון ושאנל. למבוגרים מבין הקוראים זה עלול להזכיר את העיצוב המחודש שישראלים רבים יצרו בשנת 1991 לקופסאות מסכות האב"כ במלחמת המפרץ, מתוך רצון להביע מקוריות וסגנון אישי. זה רק עניין של זמן עד שמישהו באופנה יעשה מזה קופה. גם על המסלול היו את מי שניצלו את הפניקה לטובת "אמירה אופנתית", כמו המעצבת מרינה סרה שהציגה דוגמניות מכוסות במסכות בסגנון פוסט-אפוקליפטי.

     

    המחזה של אורחים עטויי מסכות פנים בתצוגות כבר אינו נדיר (צילום: rex/asap creative)
      המחזה של אורחים עטויי מסכות פנים בתצוגות כבר אינו נדיר(צילום: rex/asap creative)

       

      בתוך כך, מדובר בקטסטרופה לתעשייה המבוססת על זוהר ועל יחסי עבודה הדוקים עם סין – המדינה שמייצרת חלק גדול ממוצרי הצריכה של ענף האופנה, וגם כוח קנייה חזק של מותגי יוקרה. על פי נתונים שאסף בשבוע שעבר אתר האופנה העסקי Business of Fashion, מותגי היוקרה הבינלאומיים צפויים להפסיד כ-43 מיליארד דולר בשל בהלת נגיף הקורונה. אחרים כבר מרגישים את הצניחה הדרסטית במכירות: אדידס דיווחו על ירידה של 85 אחוז במכירות המותג בסין, ואילו נייקי הפסידו עד כה 17 מיליארד דולר בבורסות בארצות הברית בשל בהלת הקורונה.

       

       

      גם בישראל צפויות להיות השלכות של וירוס הקורונה שעלולות לפגוע בקבוצות אופנה מקומיות כמו פוקס, גולף וקסטרו-הודיס, שמייצרות חלק גדול מהמוצרים שלהן במפעלים בסין, אשר חלקם נסגרו בשל הווירוס. כתוצאה מכך, הם עברו לייצר במדינות כמו טורקיה וגם חזרו לייצר בבית בישראל. יש לקוות כי ההיסטריה מהנגיף בישראל לא תשפיע על שבוע האופנה בתל אביב, שמתוכנן להיפתח ב-15 במרץ.

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד