בגיל 86, ג'ואן קולינס היא הפנים החדשות של בית האופנה האיטלקי ולנטינו. מוזר לנסח משפט עם המילים "פנים חדשות" על אחת השחקניות הוותיקות בתעשיית הבידור, מה גם שנראה כי הבחירה בה לעמוד במרכז הקמפיין לא נולדה מתוך מגמת הפרזנטוריות המבוגרות שהתעוררה בענף האופנה בעשור האחרון, אלא מתוך הכרה במעמדה, בדימויה האיקוני ובנוסטלגיה לדמותה המיתולוגית כאלכסיס קרינגטון באופרת הסבון "שושלת" משנות ה-80.
נראה כי אפילו דור האינסטגרם מתרשם מסגנונה דרך עמוד ברשת החברתית המוקדש לתלבושות המרהיבות שהחליפה בסדרה. לא פלא שדורות של צעירים שנולדו הרבה לאחר שהסדרה ירדה מהמרקע, משתפים היום ברשת גיפים שבהם נוכחת דמותה של אלכסיס, הביץ' האולטימטיבית, נוגשת ומכה בקריסטל האלגנטית, או מסתפקת במבט מצמית אחד כדי להביס את יריביה. "רואה את הדלת?! נכנסת בה כשהגעת פנימה. עכשיו סגור אותה מאחוריך!", הוא אחד הגיפים האהובים שמתרוצצים ברשתות החברתיות, בעיקר בזכות המימיקה בפניה, האינטונציה והפארודיות שעולה בצפייה מחודשת בדמות.
בסרטון חג המולד של בית האופנה האיטלקי ולנטינו, שהושק ביום רביעי האחרון, נראית קולינס כסבתא מהגיהינום מוקפת בחבורת צעירים עם משרת צמוד בשם בלייק (קריצה לבלייק קרינגטון, איתו ניהלה רומן סוער ב"שושלת" ואת חייו מיררה), לבושה שמלת ערב אדומה מתחרה חושפת כתפיים וחוגגת את ערב הכריסמס בלונדון. ענק יהלומים שענדה לערב הגאלה של מוזיאון המטרופוליטן, אליו הגיעה עם המנהל האמנותי של בית האופנה פייר פאולו פיקולי, תלוי על צווארה. "אני רואה שלא רק השמפניה שטוחה", היא עוקצת את הנוכחים בסרקזם.
אם לאורך השנים הפרידה קולינס בינה לבין קרינגטון, הרי שהשבוע, בראיון שהעניקה לאתר מגזין ווג, נפגשו השתיים שוב. "אני מקווה שאנשים יחזרו לבזבז יותר כסף על בגדים, כי אף אחד כבר לא מתלבש", מבכה קולינס את הימים שבהם אנשים התגנדרו ולא רק לאירוע. "אם אתה כבר מתלבש יפה, אנשים בוהים בך או מעירים לך. טוב, אולי לא קוטלים אותך, אבל יגידו משהו כמו 'אה, תראה אותך! איזו השקעה!' אני מאוד עצובה, כי זה יהיה הסוף של נשים שרוכשות בגדים אלגנטיים בחנויות. כולם בסוף יתלבשו במראה טראגי של מכנסי ג'ינס וחולצות טריקו".
"אני שונאת מכנסי ג'ינס! אני שונאת אותם כי הם כל כך לא מחמיאים, ואני שונאת מכנסי ג'ינס עם קרעים בברכיים או חורים בכל מקום", המשיכה מי שבארכיון התמונות כבר נתפסה בעבר חנוטה במכנסי ג'ינס בגזרה גבוהה, "אני גם לא מעוניינת בחולצות טי עם סמלי לוגו. אני אוהבת להרגיש בנוח, אבל גם רוצה להיות אלגנטית".
בראיון לווג הסבירה קולינס הבריטית כי היא נאבקת להתלבש באלגנטיות במיוחד בלוס אנג'לס, בה היא מתגוררת מאז אמצע שנות ה-50, שם נשים בבגדי גוף של לולולמון הפכו למראה השולט ברחוב. "אני לא ממש משתלבת באורח החיים של לוס אנג'לס, כי כולן בחולצות טריקו ומכנסי ג'ינס, ואני לא אוהבת את המראה הזה. אגב, גם ולנטינו לא אוהב אותו. מר ולנטינו תמיד לבוש להפליא, כמו שאני אוהבת".
הטרוניה של קולינס נשמעת היום מנותקת מהמציאות או כמו הסיוט הגדול של גרטה טונברג – גם כי נשים שאינן "מתלבשות" החליפו זאת בהרכבת מלתחה חכמה שתתאים מהבוקר עד הליל, וגם כי בעוד כוכבות בנות דורה כמו ג'יין פונדה יוצאות לרחובות להפגין נגד משבר האקלים ומצהירות כי לא ירכשו עוד בגדים חדשים, קוראת קולינס לבזבז יותר כסף. בתוך כך, נראה כי העניין המחודש בקולינס ובעיקר בדמותה של אלכסיס הוא תגובת נגד לפוליטיקלי קורקט האוסר על כל אמירה מעוררת מחלוקת. קולינס מציגה מצד אחד דמות של אישה חזקה, אך גם כוחנית ודורסנית; מתעללת בגברים הסובבים אותה, אך גם נבגדת וחלשה. "הדמות של אלכסיס היתה רבגונית ולא סתם הכלבה הישנה והפשוטה", הסבירה בראיון ב-2017, "ניסיתי להעניק לה חוש הומור ופגיעות, כיוון שהיא נבגדה על ידי בעלה לשעבר וכל משפחתה".
קולינס, שנולדה בלונדון לאם קתולית ואב יהודי, מתחזקת קריירה כשחקנית כבר שישה עשורים. הופעת הבכורה הקולנועית שלה היתה בשנת 1951 בתפקיד קטן של מתמודדת בתחרות יופי בקומדיה הבריטית "ליידי גודייבה רוכבת שוב", ולאחרונה שבה למסך עם תפקיד אורח בסדרה "אימה אמריקאית: אפוקליפסה". לצד הקריירה הענפה, היא הספיקה לנהל חיים פרטיים סוערים הכוללים חמישה בעלים שונים.
עם זאת, תפקידה הנודע מכל היה כאמור זה של אלכסיס קרינגטון קולבי, שהפציעה בעונה השנייה של "שושלת" כניגוד לדמות הרעיה המושלמת שגילמה לינדה אוונס. בראיון ל"חדשות 13" מוקדם יותר השנה סיפרה כי הדמות השנואה של אלכסיס והתגובות אליה הקרינו גם אל חייה הפרטיים, כשמעריצים לא עשו את הניתוק בין הדמות שגילמה לשחקנית שהיא. "הבנתי זאת כשנסעתי בשדרות סנסט וילדים קטנים שהיו באוטובוס בית ספר הביטו בי ואמרו: 'אלכסיס, אנחנו שונאים אותך'".
ומה גילינו בארון ובבית של שדרנית גלגלצ דלית רצ'שטר?