הגמר של ויצו חיפה: איך נראתה התצוגה של בוגרי המחלקה לאופנה

18 פרויקטים עלו למסלול בתצוגת הגמר של המחלקה הצפונית. איפה מצאנו פיוטיות וחדשנות, ומדוע עריכה קפדנית יותר היתה יכולה לעשות חסד עם הסטודנטים?

איתי יעקב

|

26.06.19 | 14:07

שיאי התצוגה: הפרויקטים של חן קידר (מימין) ונעה מדר (צילומים: ינון כלפון, שחר טישלר )
שיאי התצוגה: הפרויקטים של חן קידר (מימין) ונעה מדר (צילומים: ינון כלפון, שחר טישלר )
מימין: עבודות הגמר של אביגיל קרדשוב וינברג, איה אהרונסון ושירן כהנוב  (צילומים: שחר טישלר, ניר שטיינברג, אסראא עתלאמה )
מימין: עבודות הגמר של אביגיל קרדשוב וינברג, איה אהרונסון ושירן כהנוב (צילומים: שחר טישלר, ניר שטיינברג, אסראא עתלאמה )

תצוגת הגמר של ויצו חיפה לשנת 2019 נערכה תחת עומס של ציפיות. בשנה שעברה הצליחה המחלקה להעלות את התצוגה הטובה והמסקרנת ביותר מבין מחלקות האופנה בישראל, לאחר שנים שדשדשה מאחור. אם לשפוט על פי 18 הפרויקטים שהוצגו אמש (שלישי), נראה כי מחזור 2018 היה חזק ויצירתי יותר בהשוואה לתוצריו של המחזור הנוכחי, כאשר גם השינוי במיקום מאולם האירועים הגדול של האנגר 11 בנמל תל אביב לשביליו המסועפים של מועדון הבלוק הנחשב בתחנה המרכזית בתל אביב לא סייע לתצוגה.

 

שני הפרויקטים שבלטו במהלך הערב נבחרו לפתוח את התצוגה. שניהם גרנדיוזיים ודרמטיים, עשירים בבד וטכניקות עשייה. גם אם לא הביאו איתם בשורה חדשה – הביצוע, הגודש והמראה הסופי הציגו בוגרות עם יד עיצובית בטוחה, חריצות, ידע ויכולת להרכיב מערכות לבוש עם דגמים שמדברים זה עם זה ויוצרים תמונה הרמונית.

 

פרויקט הגמר של נעה מדר פותח את תצוגת הבוגרים (צילום: הרצי שפירא )
    פרויקט הגמר של נעה מדר פותח את תצוגת הבוגרים(צילום: הרצי שפירא )

     

    נעה מדר, שפתחה את הערב, יצרה פרויקט אפל בצבעי שחור ואדום בהשראת ספר הילדים "פוליאנה", על ילדה בת 11 שנולדה למציאות מורכבת מאוד. מדר יצרה מערכות לבוש עמוסות בדי טול מעוטרי רקמה, כמו פנים על שמלת טול שחורה, שהזכירו שתי קולקציות גמר בולטות מהשנים האחרונות: שחר אבנט, בוגרת שנקר מ-2016, ואהרון ישראל גניש, בוגר המחלקה בויצו אשתקד.

     

    הפרויקט In Between Knots של חן קידר נוצר בעקבות מחלת הסרטן שתקפה את אמהּ והריחוק שיצרה המחלה ביניהן. התוצאה היא אוסף של שמלות ערב מתנפנפות, שנראו לפרקים כמו רוחות רפאים המרחפות על המסלול. קידר הפליאה ליצור פרויקט פיוטי יפהפה, עמוס בניואנסים ועבודות טקסטיל נסתרות, גם ללא הסיפור האישי שאליו התוודענו רק לאחר הצפייה בתצוגה.

     

    In Between Knots של חן קידר. פרויקט עמוס בניואנסים ועבודות טקסטיל נסתרות (צילום: הרצי שפירא )
      In Between Knots של חן קידר. פרויקט עמוס בניואנסים ועבודות טקסטיל נסתרות(צילום: הרצי שפירא )

       

      אלה היו שני שיאי הערב, כשפרויקטים טובים נוספים נבלעו בתחושה כללית של מחזור לא אחיד, עם עבודות שהיו צריכות להישאר מחוץ למסלול או להיגנז בשלב הסקיצה בהחלטה של ראשת המחלקה מירב לביא. צריך לזכור שתצוגת אופנה של בוגרים היא נקודת שיא המסכמת ארבע שנות לימודים מפרכות, אך מנגד גם מעוררת אצל הצופה – ההדיוט או המקצועי – רצון לראות חזון עיצובי חדש, מקורי, מרענן ומסעיר. בפועל, חלק מהפרויקטים שידרו חוסר עדכניות, לצד תפירה מרושלת ועריכה רופפת, שיד קשוחה של מנחי הפרויקטים היתה יכולה לשים עליהם דגש בשלבים מוקדמים של הצגת הפרויקט לביקורת פנימית של בית הספר, ומצליחה להקפיץ במספר רמות את התוצאה הסופית.

       

      Dark Swell של איה אהרונסון. ביקורת על זיהום מקורות המים מתעשיות בכלל ותעשיית האופנה בפרט (צילום: הרצי שפירא )
        Dark Swell של איה אהרונסון. ביקורת על זיהום מקורות המים מתעשיות בכלל ותעשיית האופנה בפרט(צילום: הרצי שפירא )

         

        דוגמה לכך הוא הפרויקט המסקרן של איה אהרונסון, Dark Swell, עם מחווה ברורה לנעלי הארמדיל של אלכסנדר מקווין, בחירה שכמעט עלתה בשיווי המשקל של הדוגמנית על המסלול. אהרונסון יצרה פרויקט אקולוגי שביקש לבקר את זיהום מקורות המים מתעשיות בכלל ותעשיית האופנה בפרט, עם חליפות צלילה מודפסות מבדי ניאופרן משולבים עם צמיגים ופלסטיק ממוחזר. היו שם מספר רעיונות יפים, כמו חליפת צלילה שחורה שנראתה כמו בגד ים בורקיני שנשלף מסרט אפוקליפטי, לצד נעליים עשויות צמיגים ממוחזרים על הגבול בין סנפירים למגפיים. עריכה נכונה של הפרויקט ודיוק הגזרות הסופיות, היו לוקחים את הרעיונות היפים האלה קדימה.

         

        "המבויתים" של שירן כהנוב (צילום: הרצי שפירא )
          "המבויתים" של שירן כהנוב(צילום: הרצי שפירא )

           

          שני פרויקטים נוספים שבלטו אמש היו יכולים להיות גולת הכותרת עם עריכה הדוקה וקפדנית: "המבויתים" של שירן כהנוב ו"לא לגמרי שייך" של אביגיל קרדשוב וינברג. שתי הבוגרות הציגו פרויקטים שבמרכזם עבודות טקסטיל נהדרות וסטיילינג תומך שבלטו על המסלול, כמו שמלה סרוגה עם שרוולי פעמון חושפי כתפיים בפרויקט של כהנוב.

           

          "לא לגמרי שייך" של אביגיל קרדשוב וינברג (צילום: הרצי שפירא )
            "לא לגמרי שייך" של אביגיל קרדשוב וינברג(צילום: הרצי שפירא )

             

            אצל קרדשוב וינברג, שהציגה את אחד הפרויקטים הפיוטיים על המסלול, בלטו מכנסיים סרוגים בצבע אדום שחלקם התחתון הפך לאפור ונלבשו עם מעיל ארוך שעליו גזרי עיתונות בעברית, ומעיל לילדים בצבע תכלת אפרפר שאת כובעו עיטרו צדפים ורשת דייגים עטפה את כתפיו. הסטיילינג התנכי תמך בפרויקט שעסק בשאלות של זהות מקומית, עם סנדלים תנכיים מעל גרביים לבנים, ולוח עץ עם תחריט של עץ ושורשים שנתלה על גבו.

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד