איך הפכו נעלי ספורט ממותגות למסכות הגנה מזיהום האוויר?

אחרי ששיתף פעולה עם מעצב האופנה וירג'יל אבלו והאמן טקאשי מורקאמי, ויצר מסכות גם למפורסמים, המעצב הסיני ז'יוואן וונג מגיע לשבוע העיצוב בירושלים

איתי יעקב

|

16.06.19 | 08:09

דיון בנושאים כמו אג'נדה חברתית אקולוגית, ביקורת על תרבות הצריכה בחברה המודרנית, זיהום אוויר והקשר ביניהם. הכדורגלן פאולו דיבאלה במסכה של ז'יוואן וונג מנעלי אדידס (צילום: Carles Carabi & adidas)
דיון בנושאים כמו אג'נדה חברתית אקולוגית, ביקורת על תרבות הצריכה בחברה המודרנית, זיהום אוויר והקשר ביניהם. הכדורגלן פאולו דיבאלה במסכה של ז'יוואן וונג מנעלי אדידס (צילום: Carles Carabi & adidas)
עיצב כ-150 מסכות, כולן מיוצרות בעבודת יד בסטודיו שלו בבייג'ינג (צילומים: Zhijun Wang, Aria Duan)
עיצב כ-150 מסכות, כולן מיוצרות בעבודת יד בסטודיו שלו בבייג'ינג (צילומים: Zhijun Wang, Aria Duan)

שבוע העיצוב בירושלים מתקיים בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים

 

כשהמעצב ז'יוואן וונג הולך ברחוב, הוא רואה את הנעליים שלכם הופכות למסכות. מאז שנת 2013 הוא פועל תחת השם Maskology ויוצר מסכות העשויות מנעלי ספורט, שהפכו לסימן ההיכר שלו בעולם העיצוב והאופנה, ולאחד האביזרים הטרנדיים של העת האחרונה. לא פלא שפיגורות מפתח בתחום כמו וירג'יל אבלו, המנהל האמנותי של קו הגברים של לואי ויטון, והאמן היפני המוערך טקאשי מורקאמי, כבר מיהרו לשתף איתו פעולה כדי ליצור יחד מסכות במהדורה מוגבלת.

 

"זה כמו מדיטציה. אני מקשיב ללב שלי. כל מסכה נעשית בצורה שונה". ז'יוואן וונג (צילום: Aria Duan)
    "זה כמו מדיטציה. אני מקשיב ללב שלי. כל מסכה נעשית בצורה שונה". ז'יוואן וונג(צילום: Aria Duan)

     

    בשבוע האחרון מבקר וונג בירושלים לרגל שבוע העיצוב המתקיים בעיר, שבו יציג מאוסף המסכות שיצר במסגרת התערוכה Club All (אוצרת: הדס צוקר, נעילה: 20 ביוני) הבוחנת מקסימליזם והיפר-מציאות בסין העכשווית. הצבת העבודות בחלל אבן ישן בבית הנסן בשכונת טלביה במערב העיר, מציפה הקשרים נוספים להבנת היצירות של וונג תחת התמה המרכזית של שבוע העיצוב, שנושאה השנה הוא "מזרח". עבודותיו מעלות דיון בנושאים כמו אג'נדה חברתית אקולוגית, ביקורת על תרבות הצריכה בחברה המודרנית, זיהום אוויר והקשר ביניהם, גם כאן בישראל.

     

    המסכות של וונג מוצגות בשבוע העיצוב בירושלים (צילום: דור קדמי)
      המסכות של וונג מוצגות בשבוע העיצוב בירושלים(צילום: דור קדמי)

       

      הכניסה ל-club all בחצר בית הנסן, שבה הן מוצגות (צילום: דור קדמי)
        הכניסה ל-club all בחצר בית הנסן, שבה הן מוצגות(צילום: דור קדמי)

         

         

        וונג, מעצב גרפי בן 37 מבייג'ינג, החל ליצור מסכות במקרה ומתוך צורך אישי. "יצאתי לריצת לילה בעיר האסורה בייג'ינג. עצרתי להתרענן ולקחת נשימה עמוקה, ואז שמתי לב לאבק ולזיהום האוויר בעיר. לא היה לי מושג לגבי זה קודם", הוא מספר בראיון ל-Xnet בעת ביקורו בירושלים, "בדקתי באינטרנט והתחלתי לקרוא כתבות רבות על זיהום האוויר והסיכון שלו לבריאות שלי במהלך הריצה. הפסקתי לרוץ מאז, ובאותו זמן למדתי איך ליצור לעצמי מסכות".

         

        "יש רגישות למסכות בבייג'ינג, כיוון שאנשים יכולים לקבל מידע שגוי מהמסכות שלי על החיים בסין" (צילום: Stella Yan)
          "יש רגישות למסכות בבייג'ינג, כיוון שאנשים יכולים לקבל מידע שגוי מהמסכות שלי על החיים בסין"(צילום: Stella Yan)

           

          המסכה הראשונה שיצר לעצמו היתה מדגם נעלי הריצה Flyknit של המותג נייקי, המיוצר מסריג חזק ולא מעור, מה שמאפשר לרחוץ את המסכה בתום השימוש. "ניסיתי את המסכה הראשונה על עצמי בריצת 10 קילומטרים והיא הפחיתה את זיהום האוויר שנשמתי", הוא מסביר.

           

          מאז עיצב כ-150 מסכות, כולן מיוצרות בעבודת יד בסטודיו שלו בבייג'ינג, רובן הגדול מנעלי התעמלות וסניקרס של מותגים כמו פומה, נייקי, אדידס, פילה ואחרים. את המסכה הוא יוצר ללא שרטוט הדגם מראש או יצירת מודל ממוחשב. לדבריו, תהליך העבודה על יצירת מסכה הוא פעולת זן שבה במשך שבוע עד שבועיים הוא חושב איך לחתוך את הנעל לחתיכות שמהן ירכיב את המסכה.

           

          מסכה בשיתוף פעולה עם מותג האופנה אוף ווייט (צילום: Aria Duan)
            מסכה בשיתוף פעולה עם מותג האופנה אוף ווייט(צילום: Aria Duan)

             

            "זה כמו מדיטציה. אני מקשיב ללב שלי. כל מסכה נעשית בצורה שונה", הוא אומר. אחד האתגרים המרכזיים, לדבריו, היא להתאים את המסכה בצורה אופטימלית לתווי הפנים, מאחר שיש הבדלים בין פניו שלו לבין אחרים, בין אם אלו נשים או גברים שאינם אסיאתיים. המחיר תלוי בהזמנה מצד הלקוח. עבודותיו הוצגו בתערוכות יחיד בשנגחאי וטוקיו, ובתערוכות קבוצתיות בעולם כמו ITEMS במוזיאון המומה בניו יורק. בעיר מגוריו טרם הציג. "יש רגישות למסכות בבייג'ינג, כיוון שאנשים יכולים לקבל מידע שגוי מהמסכות שלי על החיים בסין", הוא אומר.

             

            עבודותיו הוצגו בתערוכות יחיד בשנגחאי וטוקיו, ובתערוכות קבוצתיות בעולם כמו ITEMS במוזיאון המומה בניו יורק. מסכה מנעלי נייקי (צילום: Aria Duan)
              עבודותיו הוצגו בתערוכות יחיד בשנגחאי וטוקיו, ובתערוכות קבוצתיות בעולם כמו ITEMS במוזיאון המומה בניו יורק. מסכה מנעלי נייקי(צילום: Aria Duan)

               

              מחוץ לסין, וונג הוא כוכב עולה. הוא מייצר שיתופי פעולה בקצב מסחרר, ולא שולל בעתיד ליצור קולקציית קפסולה מיוחדת של נעליים לאחד המותגים. סלבריטאים כמו ג'יידן סמית ושחקן הכדורגל פאולו דיבאלה כבר התכסו במסכות שלו. עבור האחרון עוצבה בנובמבר אשתקד מסכת גלדיאטורים מיוחדת מזוג נעלי אדידס לבנות עם שלושה פסים כתומים שקישטה את פני הכדורגלן הארגנטינאי. מסכה נוספת עוצבה במיוחד לכדורסלן NBA ג'יימס הארדן, שנוצרה מזוג נעלי אדידס אדומות.

               

              מסכה מנעלי Yeezy  (צילום: Zhijun Wang)
                מסכה מנעלי Yeezy (צילום: Zhijun Wang)

                 

                לדברי וונג, הזוג המורכב ביותר שיצר עד כה הוא גם זה שהביא לו לא מעט חשיפה והכרה בעולם האופנה: מסכה שעוצבה במיוחד לטקאשי מורקאמי בהשראת פסל בודהה מלפני 2,000 שנה, עם מסר חברתי של שוויון לכל ואי הדרתם של מוגבלים מהחברה בגלל מראה חיצוני. האתגר שעמד בפני וונג הוא איך להעביר את המסרים שלו תוך זמן קצר של שבוע בלבד. התוצאה היא מסכה שנוצרה מדגם במהדורה מוגבלת בעיצוב וירג'יל אבלו לאוף ווייט בשיתוף פעולה עם לואי ויטון, שהוצג לבסוף בלונדון.

                 

                שבוע העיצוב בירושלים מתקיים בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים

                 

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד