מתכוננים ל''עיצוב טרי'': הצצה לפריטים חדשים, שיוצגו ביריד הקרוב

כ-40 מעצבים יציגו מיום חמישי הקרוב עבודות שנעות בין השימושי לדקורטיבי. מי קיבל השראה משורשי עץ המתפתלים סביב סלע, ומי הפכה משחק קליעה למטרה למראה?

סיגל נמיר

|

26.05.19 | 08:59

מנורות השולחן של חיים אבגי עשויות בעבודת יד מעץ וברזל. כילד בילה שעות בנגרייה של אביו, כשגדל למד עיצוב פנים, ולבסוף פנה לעיצוב רהיטים (צילום: תמוז רחמן)
מנורות השולחן של חיים אבגי עשויות בעבודת יד מעץ וברזל. כילד בילה שעות בנגרייה של אביו, כשגדל למד עיצוב פנים, ולבסוף פנה לעיצוב רהיטים (צילום: תמוז רחמן)
מנורת Maya של דרור כספי עוצבה בהשראת סמלי המאיה, ואורה מוקרן על הקיר ומתפזר בקווים עדינים דרך החורים (צילום: ערן תורג'מן)
מנורת Maya של דרור כספי עוצבה בהשראת סמלי המאיה, ואורה מוקרן על הקיר ומתפזר בקווים עדינים דרך החורים (צילום: ערן תורג'מן)
עבודות הקיר החדשות של טל בטיט מורכבות ממאות חלקי קרמיקה, שנוצקה לתבניות בעבודת יד. החלקים שולבו אלה באלה ומייצרים פאטרן תלת-ממדי המציג פרשנות חדשה לשטיח. בהמשך הכתבה תוכלו להתרשם מהשטיח בשלמותו (צילום: אנטולי קריניצקי)
עבודות הקיר החדשות של טל בטיט מורכבות ממאות חלקי קרמיקה, שנוצקה לתבניות בעבודת יד. החלקים שולבו אלה באלה ומייצרים פאטרן תלת-ממדי המציג פרשנות חדשה לשטיח. בהמשך הכתבה תוכלו להתרשם מהשטיח בשלמותו (צילום: אנטולי קריניצקי)
מעין בן יונה יוצרת מערכות של כלי אוכל מפורצלן, בעיטורים ששואבים השראה מתרבויות שונות. המפגשים הללו, בין צורות, צבעים ומרקמים, מתהווים לסרוויסים של כאן ועכשיו (צילום: aya wind)
מעין בן יונה יוצרת מערכות של כלי אוכל מפורצלן, בעיטורים ששואבים השראה מתרבויות שונות. המפגשים הללו, בין צורות, צבעים ומרקמים, מתהווים לסרוויסים של כאן ועכשיו (צילום: aya wind)
חן זלקינד, שסיים לפני שנתיים בהצטיינות את לימודיו, מציג את המותג החדש שלו. המשותף לכל הפריטים: התמקדות בנקודות החיבור של הרהיט (צילום: נועה שריקי בן דוד)
חן זלקינד, שסיים לפני שנתיים בהצטיינות את לימודיו, מציג את המותג החדש שלו. המשותף לכל הפריטים: התמקדות בנקודות החיבור של הרהיט (צילום: נועה שריקי בן דוד)
הכדים של אילה צור מושפעים מהבדים בגלריה כנען שבצפת, שם הצטרפת לצוות האורגים ולמדה מיומנויות חדשות (צילום: aya wind)
הכדים של אילה צור מושפעים מהבדים בגלריה כנען שבצפת, שם הצטרפת לצוות האורגים ולמדה מיומנויות חדשות (צילום: aya wind)
המראה שעיצבה רחלי שרפשטיין (סטודיו Reish) מורכבת משלוש צורות בסיסיות - ריבוע, מלבן וחצי עיגול - שאפשר לחבר בקומפוזיציות שונות, באמצעות מגנטים (צילום: הילה מרסל קוק)
המראה שעיצבה רחלי שרפשטיין (סטודיו Reish) מורכבת משלוש צורות בסיסיות - ריבוע, מלבן וחצי עיגול - שאפשר לחבר בקומפוזיציות שונות, באמצעות מגנטים (צילום: הילה מרסל קוק)
מתן בללתי עסק בצילום ובתאורה לקולנוע, וחברו אורן טבילה בהנדסת מחשבים. לאחרונה החליטו לצאת לדרך חדשה והקימו את סטודיו Light House. חמש המנורות שיציגו ביריד משלבות עצים מסוגים שונים, היוצרים משחקי אור (צילום: מתן בללתי)
מתן בללתי עסק בצילום ובתאורה לקולנוע, וחברו אורן טבילה בהנדסת מחשבים. לאחרונה החליטו לצאת לדרך חדשה והקימו את סטודיו Light House. חמש המנורות שיציגו ביריד משלבות עצים מסוגים שונים, היוצרים משחקי אור (צילום: מתן בללתי)
''פשפשים'' של אדיר יעקובי הם חפצי נוי וגופי תאורה המורכבים מאובייקטים אקלקטיים שאסף בשוק הפשפשים, והפך למעין משפחה (צילום: אדיר יעקובי)
''פשפשים'' של אדיר יעקובי הם חפצי נוי וגופי תאורה המורכבים מאובייקטים אקלקטיים שאסף בשוק הפשפשים, והפך למעין משפחה (צילום: אדיר יעקובי)

בישראל, שבה התעשייה החומרית המסורתית הולכת ונעלמת (חרסה היא הדוגמה האחרונה), עיצוב טרי – יריד העיצוב במסגרת צבע טרי – הוא הזדמנות לפגוש מעצבים ישראלים עצמאים, רבים מהם צעירים, שיוצרים ומייצרים בארץ. אילו ערך ומשמעות יש היום למלים ''מייד אין יזראל''?

 

בדיוק מסיבה זו עיצוב טרי הוא מפעל חשוב לתמיכה ועידוד כישרונות מקומיים, שבאין תעשייה או פלטפורמות ייצור ושיווק גדולות, נאלצים להתמודד בעצמם עם השלבים הרבים שבדרך בין רעיון למוצר נחשק.

 

צבע טרי מספק זריקת מרץ, הזדמנות להתחדש, ליצור, להיפגש עם הקהל הרחב – וגם למכור. קרוב ל-40 מעצבים יציגו השנה ביריד, מהם מעצבי מוצר, יוצרי קרמיקה, צורפים ומעצבי תכשיטים, אנשי פרינט ומוצרי נייר, שבעה שנבחרו לחממה של מפעל הפיס ואחד – צורי גואטה – שעושה חיל בפריז.

 

עבור חלקם זהו מפגש ראשון עם היריד והקהל הרחב, עבור אחרים זהו פרק חדש במערכת יחסים מתמשכת. הזדמנות לצאת מהסטודיו, מ"קפסולת בית המלאכה שלנו", כמו שמגדיר זאת יפה צורי גוטליב מסטודיו "ויהי", המשתתף ביריד זו הפעם החמישית. "לצבע טרי יש תהודה רחבה, מגיעים הרבה אנשים, והמפגש מייצר אינטראקציות ושיתופי פעולה. ככל שאנחנו נמצאים יותר, אנחנו פוגשים אנשים מוכרים ונבנים יחסים. היריד הוא טריגר וקטליזטור לייצר עניין חדש, להתרענן, להסתקרן, לצאת מהשגרה השוטפת, השואבת".

 

הנה הצצה ראשונה בעבודות נבחרות של כמה מהמעצבים שיחכו לכם מחמישי הקרוב (היריד מתקיים בין 30 במאי ל-3 ביוני) במתחם האקספו בגני התערוכה בתל-אביב.

 

חן זלקינד הוא מאלה שמציגים בצבע טרי לראשונה. מאז שסיים בהצטיינות את לימודי העיצוב התעשייתי במכון האקדמי טכנולוגי HIT בחולון, לפני שנתיים, עיצב עבור חברות ריהוט ישראליות, היה בקשר עם חברות בחו"ל, ולבסוף החליט להתרכז בפתיחת מותג משלו.

 

הוא התגעגע לחומר ולעבודת הכפיים, לחופש לערוך ניסיונות ולחקור; ורצה את השליטה המלאה בכל תחנה בדרך, וגם את המגע האישי עם האנשים שבקצה – הלקוחות. כדקדקן שנמשך לפרטים, מותג משלו, הבין, הוא התשובה למאווייו.

 

ביריד ישיק את "זלקינד", המותג החדש שהקים, שמציע פריטים ייחודיים בעבודת יד בסדרות קטנות או לפי הזמנה – רהיטים שמורכבותם אינה מתאפשרת בפס ייצור תעשייתי.

 

זלקינד. השראה מהצורה שבה גזע עץ או שורשיו מתמודדים עם מכשול בדרך (צילום: נועה שריקי בן דוד)
    זלקינד. השראה מהצורה שבה גזע עץ או שורשיו מתמודדים עם מכשול בדרך(צילום: נועה שריקי בן דוד)

     

    המשותף לשתי הקולקציות שיציג זלקינד הוא ההתמקדות בנקודות החיבור, והפיכת מה שנחשב לנקודות התורפה ברהיט לנקודות עניין וייחוד. קולקציית "מעברים" היא מערכת מודולרית המורכבת ממוצרים שבבסיסם עיקרון עיצובי משותף – למינציה שמייצרת מעין גל. הרעיון הגיע ממחשבה על התנגשות בין גזע עץ או שורשיו לסלע, ועל האופן שבו מצליח העץ להשתלב והופך את המחסום למהלך של זרימה. הקולקציה השנייה – "רהיטים בלחץ" – היא פיתוח והרחבה של קונספט המחברים שעמד במרכז פרויקט הגמר של זלקינד.

     

    גם עבור אילה צור זוהי השתתפות הבכורה בצבע טרי. צור היא בוגרת מכללת תל-חי במסלול הקדרות, ולפני שנה וחצי הצטרפה לצוות האורגים בסדנה של ''גלריה כנען'', גלריה לאריגה מסורתית-אמנותית ברובע האמנים בצפת.

     

    המפגש עם חומר חדש עבורה ועם טכניקות עבודה שלא היו מוכרות לה הצית את הסקרנות היצירתית שלה, היא מספרת. "הייתי מגיעה לסטודיו ופשוט מתנסה בתהליכי עבודה שלא הכרתי, ושלא ידעתי לאן הם יובילו אותי. זו הייתה תקופה מדהימה, שפתחה בפניי את ההבנה שהכל תלוי ביציאה שלי מהמוכר והידוע".

     

    כלי החמר של אילה צור מבוססים על יריעות דקיקות ונוזליות למדי, שבהן היא משלבת הדפסה גיאומטרית (צילום: aya wind)
      כלי החמר של אילה צור מבוססים על יריעות דקיקות ונוזליות למדי, שבהן היא משלבת הדפסה גיאומטרית(צילום: aya wind)

       

      אחת הטכניקות שגילתה הובילה לעיצוב הכלים שתציג ביריד. את הכלים, העשויים מחמר, היא יוצרת מיריעות דקיקות ונוזליות למדי, שבהן היא משלבת הדפסה גיאומטרית. את ההשראה שאבה "מהבדים העשירים ומלאי העוצמה שהיו סביבי בגלריה כנען. אריגה, קליעה, רקמה, תפירה וכל מלאכות היד שמלמדות את האצבעות מיומנויות חדשות, הן מאגר עצום של השראה עבורי".

       

      אדיר יעקבי יציג קולקצייה של גופי תאורה המורכבים מאובייקטים אקלקטיים שאסף בשוק הפשפשים. כל אובייקט מקבל משמעות חדשה, המשלבת עבר ועתיד, תוך שימור מלאכות ייצור ההולכות ונעלמות מעולמנו. בנוסף יציג יעקבי את קולקציית המנורות החדשות של הסטודיו.

       

      מנורה של אדיר יעקבי. שפה של חיבורים (צילום: אדיר יעקובי)
        מנורה של אדיר יעקבי. שפה של חיבורים(צילום: אדיר יעקובי)

         

        "פשפשים" אומנם מורכבת מגופי זכוכית שונים מן המוכן, אבל בהרכביהם החדשים פיתח יעקבי שפה עיצובית משלו, והאובייקטים החדשים שיצר – חפצי נוי וגופי תאורה – מגלים דמיון זה לזה ויוצרים מעין משפחה.

         

        Light House הוא סטודיו חדש לעיצוב תאורה. מתן בללתי ואורן טבילה הם חברי ילדות שפנו בבגרותם לכיוונים שונים: בללתי לצילום קולנוע וטבילה להנדסת מחשבים. אהבתם המשותפת לעיצוב חיברה אותם מחדש, ולאחרונה החליטו לצאת לדרך חדשה ולהפוך את התחביב לעיסוקם המרכזי, כשבללתי מביא עמו את ניסיונו בעיצוב תאורה, וטבילה את הידע בחשמל ואלקטרוניקה.

         

        ביריד הם ישיקו את הקולקציה הראשונה שלהם – גופי תאורה בהשראת היער על נופיו, צורותיו, מרקמיו ואורו הייחודי, בעת שקרני השמש מבצבצות בין הענפים.

         

        מנורת שולחן של לייטהאוס. בהשראת היער על מרקמיו והאור המתקבל כשקרני השמש מבצבצות בעד הענפים (צילום: מתן בללתי)
          מנורת שולחן של לייטהאוס. בהשראת היער על מרקמיו והאור המתקבל כשקרני השמש מבצבצות בעד הענפים(צילום: מתן בללתי)

           

          חמש המנורות שמרכיבות את "ביער" – שתי מנורות תקרה, מנורת שולחן ושתי מנורות קיר (אחת מהן משולבת במדף דקורטיבי) – עשויות מעץ מלא, ויוצרות משחק ויזואלי באמצעות החיבור בין סוגי עץ שונים.

           

          טל בטיט ישיק סדרה חדשה של עבודות דיזיין-ארט: "אתני: סינתטי". בהשראת שטיחי קיר אמנותיים יצר בטיט מארג תלת ממדי של פאטרנים ומוטיבים אתניים, מכמה צורות שחוזרות על עצמן בגבהים משתנים.

           

          מארג תלת ממדי לקיר, מקרמיקה. טל בטיט (צילום: אנטולי קריניצקי)
            מארג תלת ממדי לקיר, מקרמיקה. טל בטיט(צילום: אנטולי קריניצקי)

             

            כל אחת מעבודות הקיר מורכבת ממאות חלקי קרמיקה, שנוצקה לתבניות בעבודת יד. החלקים שולבו אלה באלה ומייצרים פאטרן תלת-ממדי המציג פרשנות חדשה לשטיח. מבט מלפנים מגלה את הדוגמה הגרפית בשלמותה, ומזוויות אחרות נגלים לעין משחקי עומק וצל, וצבעים חבויים – המעניקים לאלמנט הגרפי נראות אחרת, משתנה תדיר.

             

            מארגי הקרמיקה יוצגו לצד גרסאות צבע חדשות במהדורה מוגבלת לסדרת הכדים האהובה "כלאיים":

             

             

            חיים אבגי, עוד מציג חדש בצבע טרי, אהב לצייר כילד, בילה רבות משעות אחר הצהריים בנגרייה של אביו, ובהמשך סיים לימודי אדריכלות ועיצוב פנים במכללה למנהל. אחר כך בחר לעסוק בעיצוב רהיטים: עד היום התמקד בגופי תאורה עשויים בעבודת יד מעץ וברזל, תוך שימוש בטכניקות מסורתיות. ביריד הקרוב יציג בנוסף למנורות סדרה חדשה של שולחנות, מיוצרים משני סוגי ברזל כיחידה אחת ללא חיבורים.

             

            שולחנות משני סוגי ברזל, כיחידה אחת ללא חיבורים. חיים אבגי (צילום: תמוז רחמן)
              שולחנות משני סוגי ברזל, כיחידה אחת ללא חיבורים. חיים אבגי(צילום: תמוז רחמן)

               

              סטודיו ויהי חוזר לצבע טרי זו הפעם החמישית, והשנה יציג את "חלולים", סדרה חדשה של גופי תאורה שולחניים, רצפתיים וצמודי קיר, המיוצרים משכבות של פורניר עץ בטכניקת למינציה. אור המנורות יוצר משחק של יש ואין, נסתר וגלוי. מקור האור, הנורה, מותקן בחלקה העליון, הנסתר, של המנורה הפיסולית, בעוד שקרני האור מדגישות וממלאות את נפחה הפנימי, הגלוי והריק, של המנורה.

               

              מנורות שולחן של ''סטודיו ויהי'' (עם בסיסים צבעוניים של מאור אהרון). הנורה נסתרת, אך האור ממלא את נפחה של מנורת העץ (צילום: אסף אמברם)
                מנורות שולחן של ''סטודיו ויהי'' (עם בסיסים צבעוניים של מאור אהרון). הנורה נסתרת, אך האור ממלא את נפחה של מנורת העץ(צילום: אסף אמברם)

                 

                בעיצוב "חלולים" שיתפו צורי גוטליב וקתרינה ברנד פעולה עם מאור אהרון, שעיצב את בסיסי המנורות. "נדלקנו על הסקרנות החומרית של מאור, ואהבנו את המעצב-רוקח שהוא", הם מספרים על החיבור, "במקרה נפגשנו ביום ששאלנו את עצמנו, בתוך החיפוש החומרי, אילו בסיסים נחבר לגופים. כמה ימים אחר כך ביקרנו בסטודיו שלו, וראינו שההתאמה מגניבה. הבסיסים של מאור מכניסים קצת צבע וחיים לעבודות העץ המונוכרומטיות שלנו. בתוך הדגמים המצומצמים נציג ביריד טווח רחב של צירופים – הן בסוגי העץ ש והן בצבעוניות הבסיסים".

                 

                דרור כספי ("סטודיו ארדומה") יציג בין היתר גופי תאורה בהדפסת תלת-ממד בחול קוורץ. דגם Maya צמוד הקיר עוצב בהשראת סמלי המאיה, ואורו מוקרן על הקיר, חודר דרך החורים, ומתפזר בקווים מפותלים ועדינים. Cloud המשתלשל מהתקרה נראה כענן מרחף, ותאורת הלד החזקה שלו שוטפת באור את החלל.

                 

                מנורת cloud מדמה ענן מרחף (צילום: ערן תורג'מן)
                  מנורת cloud מדמה ענן מרחף(צילום: ערן תורג'מן)

                   

                  מנורות Helia, שדרור כספי הציג ביריד בשנה שעברה, נבחרו מבין אלפי מועמדויות לתחרות במסגרת שבוע העיצוב בניו יורק (צילום: ערן תורג׳מן)
                    מנורות Helia, שדרור כספי הציג ביריד בשנה שעברה, נבחרו מבין אלפי מועמדויות לתחרות במסגרת שבוע העיצוב בניו יורק(צילום: ערן תורג׳מן)

                     

                    כספי חזר בימים אלה משבוע העיצוב של ניו יורק, שם הוזמן להציג את Helia, המנורה שהציג בשנה שעברה ביריד עיצוב טרי. כל זה קרה במסגרת תחרות ICFF Studio למעצבים מבטיחים, הנערכת מדי שנה בתערוכה המרכזית של שבוע העיצוב, בשיתוף Bernhardt Design, מהסטודיות הגדולים בארצות-הברית, שהוא גם יצרן רהיטים. מבין אלפי משתתפים מרחבי העולם, נבחר כספי לנבחרת של תשעה מעצבים שהציגו במתחם מיוחד בתערוכה וזכו לסיקור בינלאומי נרחב.

                     

                    מעין בן יונה חוזרת לסרוויסים של פעם עם סדרות של כלי פורצלן הנעים בין השימושי לדקורטיבי, "כלים שטומנים בחובם זיכרון מהעבר וציפייה למה שיגלה העתיד", לפי הגדרתה. עיטורי הכלים עשויים קווים ונקודות, ומתוך המשחק עם הצורות הגיאומטריות הבסיסיות נוצרת חוקיות פנימית. את ההשראות היא שואבת מתרבויות שונות, ובשילוב ביניהן נוצרת שפה עשירה. המפגשים הללו, בין תרבויות, צורות, צבעים ומרקמים, מתהווים לסרוויסים של כאן ועכשיו.

                     

                    כלי פורצלן של מעין בן יונה. בין השימושי לדקורטיבי (צילום: aya wind)
                      כלי פורצלן של מעין בן יונה. בין השימושי לדקורטיבי(צילום: aya wind)

                       

                      רחלי שרפשטיין (סטודיו Reish) תציג השנה שתי סדרות חדשות של מראות: Tilesו-Target. ההשראה היא משחקי ילדות נוסטלגיים, והמראות מציעות למתבונן השתקפות משחקית, משעשעת, מתוך נקודת מבט שונה ומפתיעה.

                       

                      Tiles מורכבת משלוש צורות בסיסיות – ריבוע, מלבן וחצי עיגול, המוצעות בארבעה גוונים. את הצורות ניתן לחבר זו לזו בקומפוזיציות משתנות בעזרת מגנטים, וכך הן מספקות, בנוסף לתפקידן השימושי, הפוגה משחקית, ויוצרות שינוי במראה החדר ובמראה המשתקף.

                       

                      הפוגה משחקית במראת Tiles של סטודיו Reish (צילום: הילה מרסל קוק)
                        הפוגה משחקית במראת Tiles של סטודיו Reish(צילום: הילה מרסל קוק)

                         

                        כך גם במראת target, שמזכירה לוח קליעה למטרה (צילום: הילה מרסל קוק)
                          כך גם במראת target, שמזכירה לוח קליעה למטרה(צילום: הילה מרסל קוק)

                           

                          בסדרת Targetמשתקפת בבואתו של המתבונן במראה שמזכירה משחק קליעה למטרה, שמעגליו צבועים בצבעים שונים, המעניקים מבט מרוכך. גם כאן ניתן לבחור את שילובי הצבעים שירכיבו את המראה.

                           

                          סטודיו טסלר מנדלוביץ' (אורלי טסלר ואיתמר מנדלוביץ') מסיימים ברגעים אלה את הפיתוחים החדשים שיציגו ביריד, עם משטחי העץ התלת-ממדיים שבהם הם מתמחים. לצד מושבים אלגנטיים ישיקו השניים חיפויי קיר חדשניים, שמהווים בשורה מעניינת למתעניינים בעיצוב פנים.

                           

                          מושבים ממשטחי עץ תלת-ממדיים. טסלר מנדלוביץ' (צילום: סטודיו סטלר מנדלוביץ)
                            מושבים ממשטחי עץ תלת-ממדיים. טסלר מנדלוביץ'(צילום: סטודיו סטלר מנדלוביץ)

                             

                             

                            תחת המטרייה של סאגה ואסופה, חנויות העיצוב של ליאור ימין ביפו, יציגו עבודות חדשות צחי נבו, סטודיו קהאן, גור ענבר, מיקה בר, מיקי אוחנה, נועה ראזר, סטודיו צ'חה ועוד רבים וטובים. אחדים מהמעצבים יציגו שיתופי פעולה שנרקמו במיוחד ליריד. סטודיו Davka (נדב ראוכוורגר וגילי אילן) החיפאי, למשל, חבר ל-Stolen Goods, מותג האופנה התל-אביבי של האחיות תום וגל מלניק, וסטודיו Cozi (יובל כרמל ואופיר זנדני, שמציגים גם בביתן משלהם), חבר ל-Pau, מותג התכשיטים של פאולה אפלבאום. 

                             

                            שיתוף פעולה בין סטודיו Cozi ומותג התכשיטים Pau, של פאולה אפלבאום (צילום: גילי אילן ופאולה אפלבוים)
                              שיתוף פעולה בין סטודיו Cozi ומותג התכשיטים Pau, של פאולה אפלבאום(צילום: גילי אילן ופאולה אפלבוים)

                               

                              שיתוף פעולה בין סטודיו Davka, המתמחה בקרמיקה, למותג האופנה Stolen Goods (צילום: גילי אילן ופאולה אפלבוים)
                                שיתוף פעולה בין סטודיו Davka, המתמחה בקרמיקה, למותג האופנה Stolen Goods(צילום: גילי אילן ופאולה אפלבוים)

                                 

                                -------------------------------------------------------------

                                לחצו על התמונה ועקבו אחרי xnet עיצוב ואדריכלות גם באינסטגרם:

                                 

                                xnet עיצוב ואדריכלות גם באינסטגרם (צילום: סיגל נמיר)
                                xnet עיצוב ואדריכלות גם באינסטגרם (צילום: סיגל נמיר)

                                 

                                 

                                 
                                הצג:
                                אזהרה:
                                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד