אבינועם הרש

המהפכה שתגדל ילדים עצלנים: שיעורי הבית מתסכלים? שיתאמצו

מאז שמשרד החינוך המליץ לבטל את שיעורי הבית, כולם מדברים על כמה הם מיותרים. המורה אבינועם הרש רואה בהם דווקא הזדמנות ללמוד להתאמץ גם כשקשה ומאתגר

אבינועם הרשפורסם: 19.08.18 08:13
"תנו להם מטלות שהם יסיימו אותן וירגישו את טעם מתיקות ניצחון הרוח על דחפי הריגוש" (צילום: shutterstock)
"תנו להם מטלות שהם יסיימו אותן וירגישו את טעם מתיקות ניצחון הרוח על דחפי הריגוש" (צילום: shutterstock)

לקראת שנת הלימודים החדשה המתקרבת אלינו, נראה שנפל דבר במערכת החינוך: משרד החינוך ממליץ לבטל את שיעורי הבית. אמנם בחשבון ואנגלית עדיין יימשכו שיעורי הבית, אבל ככל הנראה ביסודי הזמן שיוקדש להם יופחת משמעותית בהתאם לגילאים, כאשר בכיתות הנמוכות הוא אמור להתקצר ולאט לאט באופן דיפרנציאלי ככל שמתקדמים לעבר הכיתות הגבוהות.

 

הזדמנות להתאמץ

בואו נשים דברים על השולחן: רוב המחקרים האחרונים אכן מראים ששיעורי בית, בגילאי היסודי בעיקר, אינם אפקטיביים או מראים על רמת התאמה עם הצלחות או הגדלת האינטליגנציה של הילדים: ברוב המדינות המובילות במדדי החינוך בעולם המערבי נפח שיעורי הבית קטן משמעותית מאשר בישראל ובכל זאת, הם רושמים הישגים נהדרים ומשמעותיים יותר.

 

מעבר לכך, בוודאי שכל מי שהיה תלמיד זוכר את הרגעים המעיקים והשנואים הללו בהם ישבנו מול שיעורי בית שכל כך שנאנו, הקאנו והשפרצנו את החומר ורק חיכינו כבר לסיים עם הסיוט הזה. כל מי שהיה תלמיד, זוכר את רגעי האימה הללו, בהם אתה ניצב לבדך מול חומר משעמם, שנראה לך כמו סינית / "מעניין לך את הסבתא", ורק רוצה כבר לגמור את הסרט הזה, לסמן וי ולהמשיך הלאה בחיים. מהבחינה הזו, אין ספק ששיעורי הבית חייבים להיות יצירתיים, חווייתיים ומושכים יותר: באופן כללי, נדמה לי שיש למערכת החינוך יעדים חשובים יותר מאשר להמאיס את הלימודים על התלמידים שלה.

 

אבל אני רוצה לגעת כאן בעוד נקודה שלדעתי יכולה להתפספס מביטול גורף של שיעורי הבית: היכולת שלך לפתח עמוד שידרה ולדעת שאתה מסוגל להתמודד. כן, גם עם תכנים שלא מעניינים אותך. להעמיק תוך גיוס כל המשאבים המנטליים שלך, לירוק דם ולאכול חצץ, בדרך לעוד תרגיל שהרגע הצלחת לפתור, למרות שהוא ממש לא מעניין אותך.

 

אני מדבר על התחושה המתוקה שמציפה אותך כאשר אתה מבין שהרגע הצלחת לגבור על הפיתויים והדחפים שלך ללכת לטלוויזיה, לפתוח את הפייסבוק או לשלוח עוד הודעה בווטסאפ, בדרך לעוד ריגוש או שחרור חומרים כימיים מענגים מהמוח.

 

שיעורי בית: חדר הכושר של החיים

לא אשכח איך כשהייתי תלמיד בבית הספר וישבתי מול שיעורי הבית וממש לא הבנתי כלום, רציתי לקחת את התיק שלי ולטוס משם למקום אחר. רגע לפני שוויתרתי, הרגשתי יד שנוגעת בכתף שלי ואומרת לי: "אתה יודע שרק דרך הקשיים ויריקת הדם אנחנו יכולים לבנות את עצמנו. קשה לך? אתה מרגיש שאתה נלחם בטחנות רוח? בא לך לצרוח? נהדר, אתה עולה! ראית פעם אנשים שמתאמנים בחדר כושר? רק כשקשה להם, כשהם מזיעים, כשהם דוחקים את הקצה מבחינתם, אז השריר שלהם נבנה".

 

אין ספק שכל עניין שיעורי הבית מצריך חשיבה מחודשת ועל פניו המהלך של משרד החינוך נראה חיובי: אחרי הכל, יש רציונל מאוד ברור שעומד מאחורי המחקרים וההצלחות של המדינות הללו. 

 

ובכל זאת, הנה בקשה לקודקודים הבכירים במשרד החינוך: גם אם החלטתם להפסיק את שיעורי הבית, עשו טובה ותשאירו לתלמידים היקרים שלנו בכל זאת כמה מטלות גדולות ומשעממות במיוחד. מטלות שיגרמו להם להזיע ולכפות את הרוח שלהם על הגוף והנפש. מטלות שהם יסיימו אותן וירגישו את טעם מתיקות ניצחון הרוח על דחפי הריגוש. מטלות שיכינו אותם לחיים האמיתיים, שמלאים כידוע באתגרים ובמורכבויות שאינם ממין החוויה והריגוש. כי רק ככה הם יוכלו לפתח עמוד שידרה מפלדה ולא איזה קנה סוכר שנידף ברוח. קוראים לזה בגרות.

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשוי לגיתית ואבא לשלושה ילדים. חבר מערכת 'הגיע זמן חינוך', יזם חינוכי, מחנך, מדריך 'אמירים' ורכז תקשוב. מעביר סדנאות וסמינריונים לנוער וחדרי מורים. מאמין ודוגל במשפט של קן רובינסון: "תפקיד המורה הוא לאפשר את הלמידה, זה הכל". משתדל לא להרוס את היצירתיות של תלמידי ולאפשר להם לעוף מעבר לגבולות הזמן והמקום הבית ספריים. מעבר לכך, מאמין בטוב וביכולת השינוי התמידית של האדם לגרום לעולם להפוך לטוב יותר או כפי שאמר זאת הרבי מקוצק, ר' מנחם מנדל: "האדם נועד להרים את השמיים'.