לאחר שבחודש שעבר דווח על ירידה של 12 אחוז במכירות של נעלי עקב, בהשוואה ל-2017, הודיעה השבוע חברת המחקר אדיטד, הבוחנת התנהגות קמעונאית, על ירידה של 45 אחוז במכירות של חזיות פוש אפ במחצית השנייה של 2017 בארצות הברית, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש כבר מי שתולים את הסיבה לכך בקמפיין METOO#, שיצא לדרך במטרה לעשות ניקוי אורוות בנושאי הטרדות ותקיפות מיניות, ונראה כי הוא משפיע גם על המכירות של פריטי לבוש הנתפסים בעיני פמיניסטיות מסוימות כ"מדכאי נשים".
האם בעקבות השיח העכשווי בתקשורת, יצא האוויר מחזיית הפוש אפ הסקסית שעלתה לגדולה ב-1994 עם המותג וונדרברה, והקמפיין המיתולוגי בכיכובה של דוגמנית העל אווה הרציגובה? על פי הנתונים שפורסמו, בין המותגים שדיווחו על ירידה במכירות הפוש אפ היתה חברת הלנז'רי הנודעת ויקטוריה'ס סיקרט, שעה שאצל קמעונאיות אופנה כמו מאדוול ואורבן אאוטפיטרס - המציעות דגמים פשוטים יותר, סקסיים פחות, וברובם, גם לא מרופדים – נרשמה דווקא עלייה במכירות.
"יש היום יותר התמקדות סביב הצבת מודל גוף חיובי", הסבירה קייטי סמית', מנהלת השיווק של אדיטד, וציינה כי השינוי נולד מתוך הצורך של הלקוחות, כפי שעולה ממחקר של קהילות מקוונות ברשתות החברתיות. לדבריה, השינוי במודלים הוביל למהלכים השיווקים והפרסומיים של חברות כמו aerie מבית אמריקן איגל, שבשנים האחרונות מצהירה כי היא מציגה במודעות הפרסום נשים אמיתיות, או דוגמניות שלא עברו הצרת היקפים או ריטוש בתוכנת פוטושופ. "הקמעונאים מתרחקים היום ממסרים מסורתיים של מיניות מופרזת", המשיכה סמית'. "מותגים כמו aerie הצליחו לנווט את עצמם למקום חיובי, כיוון שהם בחרו להציב מודל גוף בריא".
עוד מוקדם להמר אם קמפיין metoo# הרג גם את הסקסיות בחדר המיטות, אבל על פי הנתונים המוצגים כעת, הוא בהחלט משפיע על יחסן של נשים כלפי עצמן, ומקדמת שינוי תפיסתי בכל הנוגע לבגדי ההלבשה התחתונה שהן רוכשות.
______________________________________________________
ומי יעצב את השמלה של נטע ברזילי לאירוויזיון?