ארמון בקומה השמינית: 300 מטרים רבועים של קרניזים מעוטרים

בעלת הבית, אשת עסקים שבנתה את עצמה בעשר אצבעות, הגשימה חלום בדירה חדשה במגדלי בלו. על כל פרט שבה עמלה עם שני מעצבי פנים במשך שש שנים

אביטל ברוידא

|

22.02.18 | 09:06

לחצו PLAY לסיור בדירה. תכנון פנים ועיצוב: גרשון צור ואלדד מיטלמן. צילום: ירדן עדי
הקיר המרכזי בסלון, שאליו גם נפתחת דלת הכניסה, ממסגר שתי תמונות שבעלת הבית הזמינה מאמן איטלקי, וביניהן חוצצת מראה. השטיח נעשה גם הוא בהזמנה אישית, עם מסגרת בחיתוך מיוחד, מסביב לעיטורים בשחור וזהב (צילום: עודד סמדר)
הקיר המרכזי בסלון, שאליו גם נפתחת דלת הכניסה, ממסגר שתי תמונות שבעלת הבית הזמינה מאמן איטלקי, וביניהן חוצצת מראה. השטיח נעשה גם הוא בהזמנה אישית, עם מסגרת בחיתוך מיוחד, מסביב לעיטורים בשחור וזהב (צילום: עודד סמדר)
כל הקירות חופו בפנאלים מעץ עם קרניזים מעוטרים, בחלוקות שתוכננו בהתאם לרהיטים ולגופי התאורה. כדי לאזן את העושר הוויזואלי שולט בדירה גוון אחד - לבן-פנינה (צילום: עודד סמדר)
כל הקירות חופו בפנאלים מעץ עם קרניזים מעוטרים, בחלוקות שתוכננו בהתאם לרהיטים ולגופי התאורה. כדי לאזן את העושר הוויזואלי שולט בדירה גוון אחד - לבן-פנינה (צילום: עודד סמדר)
המטבח מודרני, ממוסגר בקרניזים העוטפים את הקירות. הדלפק שבהמשך לאי העבודה נשען על שתי רגליים מזכוכית מורנו וכרום-ניקל - שילוב חומרי שחוזר גם בשלוש המנורות שתלויות מעל (צילום: עודד סמדר)
המטבח מודרני, ממוסגר בקרניזים העוטפים את הקירות. הדלפק שבהמשך לאי העבודה נשען על שתי רגליים מזכוכית מורנו וכרום-ניקל - שילוב חומרי שחוזר גם בשלוש המנורות שתלויות מעל (צילום: עודד סמדר)
מסדרון ארוך מוביל לחדרים הפרטיים. מימין קיר נגרות שמוביל לסוויטה הזוגית של בעלי הבית, מצד שמאל הפאנלים מסתירים דלתות לשירותי אורחים, חדרי רחצה, כביסה וארונות, ובסופו (בתמונה משמאל) חדר לאורחים. אין פינה בבית שלא טופלה באופן טוטאלי (צילום: עודד סמדר)
מסדרון ארוך מוביל לחדרים הפרטיים. מימין קיר נגרות שמוביל לסוויטה הזוגית של בעלי הבית, מצד שמאל הפאנלים מסתירים דלתות לשירותי אורחים, חדרי רחצה, כביסה וארונות, ובסופו (בתמונה משמאל) חדר לאורחים. אין פינה בבית שלא טופלה באופן טוטאלי (צילום: עודד סמדר)
דלתות הזזה נפתחות לסוויטה של בני הזוג, עם מיטה מרופדת גבוהת גב, שידות סימטריות בצידיה ומולה ושתי שכבות של וילונות שמכסים את הוויטרינה הגדולה: שכבה אטומה ממשי ושכבה שקופה שבה נשזרו פנינים (צילום: עודד סמדר)
דלתות הזזה נפתחות לסוויטה של בני הזוג, עם מיטה מרופדת גבוהת גב, שידות סימטריות בצידיה ומולה ושתי שכבות של וילונות שמכסים את הוויטרינה הגדולה: שכבה אטומה ממשי ושכבה שקופה שבה נשזרו פנינים (צילום: עודד סמדר)
כיסוי המיטה משובץ באבני סברוסקי ועל הרצפה שטיח רך מחוטי משי. החדר הגדול חולק באמצעות קירות נגרות לשלושה חלקים סימטריים: בתמונה מבט מחדר הארונות, שדלתותיו עוטרו בקרניזים המאפיינים את הקירות (צילום: עודד סמדר)
כיסוי המיטה משובץ באבני סברוסקי ועל הרצפה שטיח רך מחוטי משי. החדר הגדול חולק באמצעות קירות נגרות לשלושה חלקים סימטריים: בתמונה מבט מחדר הארונות, שדלתותיו עוטרו בקרניזים המאפיינים את הקירות (צילום: עודד סמדר)
מחדר הארונות עוברים לחדר העבודה הזוגי, שבו שתי עמדות זהות, זו מול זו, ויציאה למרפסת קטנה (צילום: עודד סמדר)
מחדר הארונות עוברים לחדר העבודה הזוגי, שבו שתי עמדות זהות, זו מול זו, ויציאה למרפסת קטנה (צילום: עודד סמדר)
במרפסת מורגש שוב הניגוד בין סגנון הפנים לנופה של רצועת החוף הישראלית (צילום: עודד סמדר)
במרפסת מורגש שוב הניגוד בין סגנון הפנים לנופה של רצועת החוף הישראלית (צילום: עודד סמדר)
חדר הרחצה הזוגי נמצא מאחורי הקיר שבגב המיטה. השיש של הרצפה מטפס על הקירות, המקלחון אובלי ובמרכז ניצב אמבט אובלי, מצופה מבחוץ בעור לבן, תחום בשני פסי נחושת. ''המציאות עולה על ההדמיות שהופקו בתחילת הדרך'', אומרת בעלת הבית. ''אני מאוהבת בכל פינה ולא רוצה לצאת מהבית'' (צילום: עודד סמדר)
חדר הרחצה הזוגי נמצא מאחורי הקיר שבגב המיטה. השיש של הרצפה מטפס על הקירות, המקלחון אובלי ובמרכז ניצב אמבט אובלי, מצופה מבחוץ בעור לבן, תחום בשני פסי נחושת. ''המציאות עולה על ההדמיות שהופקו בתחילת הדרך'', אומרת בעלת הבית. ''אני מאוהבת בכל פינה ולא רוצה לצאת מהבית'' (צילום: עודד סמדר)

מגדלי בלו מול חוף הצוק מצפון לתל אביב מוכרים היטב לכל מי שחולף בצומת גלילות הסואן – ששה בניינים עגולים שתכנן אילן פיבקו על שטחו של הקאנטרי קלאב הישן שנהרס, בני 13 קומות כל אחד. זוהי מיני-שכונה, מנותקת מהדיונות שמקיפות אותה ומחוברת במערכת שבילים מדק עץ, שמתפתלים בין בריכות נוי עם שושנות מים ורודות ודגי זהב.

 

אפילו הסביבה המלאכותית הזו לא מכינה להפתעה המוחלטת שמחכה בקומה השמינית, בדירת 300 המטרים הרבועים שבה ביקרנו. עיצובה הטוטאלי, העוטף כל אחד מהחדרים מהרצפה עד התקרה – נראה מחוץ לכל הקשר. אלא שהכל תלוי בנקודת המבט: ההקשר הוא חלום שהגשימה כאן בעלת הבית, אשת עסקים שבנתה את עצמה בעשר אצבעות.

 

שש שנים ארך עיצוב הדירה, שנקנתה על הנייר. שנים שכללו נסיעות לאירופה ומעורבות של בעלת הדירה בהחלטות על כל פרט, עד לידיות השידה בחדר השינה. ביתם הקודם של בני הזוג בהרצליה היה קטן יותר, לבן ברובו, וסגנונו פחות מוגדר. הפעם, היא אומרת, ''דמיינתי בית אירופי, קלאסי אך בהיר, נעים ומזמין".

 

שולחן האוכל במרפסת הסלון (צילום: עודד סמדר)
    שולחן האוכל במרפסת הסלון(צילום: עודד סמדר)

     

    כבר מדלת הכניסה קולטים שני ניגודים: סלון מהודר, רב פיתוחים, על רקע נוף של רצועת חוף ישראלית. הקירות כוסו לכל גובהם בפאנלים מעץ עם דוגמה גיאומטרית של קרניזים קלאסיים, על הרצפה שיש רוסו פורטוגלו בהיר עם גידים אפורים-חמים, ותקרות הגבס מפוסלות עם קרניזים במפלסים שונים, בהתאם לגופי התאורה ששוקעו בהן. הרהיטים עשירים בחומריות, פרטים וטקסטיל. למרות העושר הוויזואלי המראה מרגיע, בזכות שימוש בגוון אחד שולט – לבן-פנינה.

     

    למעצב הפנים גרשון צור שלחו בני הזוג את תוכנית הדירה כבר לפני שבע שנים, כשהפרויקט התחיל להיבנות. רק לאחר שעשה סקיצה ראשונית סגרו את עסקת הרכישה. הקבלן מסר לידיהם דירה ברמת המעטפת, ללא חלוקות פנימיות ומערכות שונות. את עיצוב הפנים ביצעו בעזרת קבלן פרטי לאחר שקיבלו טופס ארבע. בינתיים חבר צור למעצב אלדד מיטלמן, ויחד שינו את תוכנית הדירה מחמישה לארבעה חדרים (בין היתר ביטלו את הממ''ד), כך שתתאים לזוג בוגר שעובד מהבית, ותאפשר בבוא היום גם לארח את הנכדים.

     

    מימין חוף מנדרין, משמאל מראה שמשקפת את הנוף (צילום: עודד סמדר)
      מימין חוף מנדרין, משמאל מראה שמשקפת את הנוף(צילום: עודד סמדר)

       

      "בעלת הבית היא חובבת עיצוב ונוסעת הרבה בעולם", אומר צור. "ההנחיה שלה מההתחלה היתה ללכת על סגנון קלאסי, עם פאנלים מעוטרים מעץ שעוטפים את כל החלל". את ההנחיה הזו יישמו שני המעצבים עד לרמת ידיות המגירות וסט ספלי הקפה. אפשר להתחבר או לסלוד מהתוצאה הסופית, אך אי אפשר להתעלם מהטוטאליות של העיצוב ומהביצוע יוצא הדופן באיכויותיו בנוף המקומי.

       

      "המטרה שלנו לא היתה לעשות עיצוב קלאסי מסורתי", מסבירים צור ומיטלמן, "אלא לקחת את המקצב ואת הסימטריה הקלאסיים ולייצר מהם מעטפת שתהיה הבסיס. עליה יצרנו התאמות ופרשנויות מודרניות יותר, אך עדיין מהודרות".

       

      יחד עם בעלת הבית הם נסעו לאיטליה, ביקרו פעמיים בתערוכת העיצוב השנתית במילאנו ומצאו חברת נגרות מקומית שעשתה את כל פריטי הנגרות והרהיטים בבית. מחברה אחרת הזמינו את המטבח ופינת האוכל, ואת השיש לרצפה הלכו לבחור בעצמם במחצבה מקומית (הכל הגיע לארץ באמצעות ספקים ישראליים). חיפויי הקיר המעוטרים עשויים פאנלים של עץ צבוע עם מסגרות גיאומטריות בולטות. הפאנלים קובעים את הקצב והסימטריה של החלל, ומכיוון שהם מופיעים על כל קירות הבית הם הותאמו לרהיטים ולגופי התאורה, מבחינת הגדלים והקומפוזיציות.

       

      הם בולטים כבר בקיר הכניסה לבית, שם הם ממסגרים שתי עבודות אמנות גדולות ומראה שחוצצת ביניהן." הלקוחה התאהבה בתמונות האלו, הזמנה פרטית מאמן איטלקי, ובנינו את החיפוי סביבן", מסביר צור. משם מתחברים הפאנלים לקרניז הווילון שנמשך מעל הוויטרינות של הסלון, וחוזרים לחפות עמוד מרכזי רחב, שעליו הותקן מסך הטלוויזיה.

       

      כרום-ניקל, זכוכית מורנו ושיש (צילום: עודד סמדר)
        כרום-ניקל, זכוכית מורנו ושיש(צילום: עודד סמדר)

         

        על השטיח, שנעשה בהזמנה מיוחדת עם מסגרת בחיתוכים מיוחדים, פונות זו אל זו ספות עור בהירות שעליהן כריות משי, פרווה וקטיפה, מעוטרות ברקמה שבה שולבו אבני סברובסקי. במרכז הסלון סט של שולחנות זכוכית עגולים עם מסגרת כרום מבריקה (''פנדי''), וברקע מכסים את הוויטרינות הגדולות שתי שכבות של וילונות. וילון אחד מיועד להחשכה, עשוי משי במרקם שמזכיר גלים. השני נועד לאווירה, הוא שקוף ושזור כולו בפנינים אמיתיות. "לטקסטיל יש הרבה כוח בעיצוב, ופה ספציפית הוא מאוד חשוב, על מנת לרכך את הקווים ואת הסימטריה החזקה", מסביר צור.

         

        בחלל תחום מול הסלון מוקמה פינת האוכל הרשמית, עטופה כולה בפאנלים המעוטרים ומוחרגת מהסלון באמצעות חזית כניסה בולטת ותקרה מונמכת. משני צדיו של שולחן האוכל משמשים הפאנלים כדלתות לארונות טכניים נסתרים, ובקיר המרכזי הם ממסגרים מראת קיר גדולה, בדוגמת ריבועים שביניהם מחברים כפתורי כסף.

         

        הנברשת מעל שולחן האוכל עוטפת מובייל מאבני סברוסקי (צילום: עודד סמדר)
          הנברשת מעל שולחן האוכל עוטפת מובייל מאבני סברוסקי(צילום: עודד סמדר)

           

          "השימוש המרובה במראות", מסביר המעצב, "נועד להכניס את נוף הים פנימה". שולחן האוכל עשוי כרום בגימור בגוון נחושת, עם פלטת שיש לבנה עם נימים זהובים (''קלקטה גולד'') ורגליים בגוון פנינה, כמו רגליהם של כיסאות העור שסביבו. ממרכז התקרה יורדת נברשת ממסגרת מתכת, שעוטפת מובייל מאבני סברובסקי.

           

          המטבח נמצא בסוף החלל הגדול. הוא מודרני יותר, עשוי מעץ שנצבע בלבן מבריק, עם תוספות של זכוכית וכרום-ניקל, ועדיין ממוסגר בחיפויי הקיר והתקרה המעוטרים. במרכז קיר הארונות הגבוהים נישה עם משטח עבודה וכיור, מול קיר שכוסה במראה, ועליה מדפים ארוכים (גם הם חופו במראות), שמציגים כלי זכוכית.

           

          במקביל נבנתה יחידה של ארונות נמוכים בצורת ר', הפונה אל הנוף ואל הסלון. היא מסתיימת בדלפק ישיבה בעל שתי רגליים מפתיעות בצורתן הדקיקה, עשויות זכוכית מורנו בשילוב כרום-ניקל. שני משטחי העבודה עשויים דקטון לבן עם גידים עדינים, שמסתיים בעיבוד אלכסוני של הפינות ומונח על פס נירוסטה היקפי. הפרט הזה יוצר עושר ויזואלי, ומקשר חומרית בין האלמנטים השונים במטבח.

           

          השילוב בין זכוכית מורנו לכרום-ניקל, כמו ברגלי הדלפק, חוזר על עצמו בשלוש המנורות הדקורטיביות שמעליו. עוד רפרור עכשווי נמצא בצלחות המעוטרות של ''פורניסטי'', שמוסגרו בקרניזים על הקיר. "מאוד קשה להגיע למינונים הנכונים והיה לנו חשוב לא ליפול לקיטש", מסבירים המעצבים, "לכן הרגענו את הקלאסי באמצעות גוון אחיד של לבן-פנינה, ועשינו גם חיבורים קצת יותר מודרניים, כמו המטבח".

           

          מסדרון ארוך מוביל ממרחב הסלון והמטבח אל החדרים הפרטיים. כאן הותאמו החלוקה והמקצב של הפאנלים למנורות הקיר שתוכננו לאורכו. תקרה נמוכה עם קרניזים מלבניים לתאורה שקועה מייצרת חזית שלישית באותו המקצב.

           

          בצדו האחד של המסדרון עוטפים הפאנלים קיר רגיל, ומשמשים גם כדלתות לחדרים שנמצאים מאחוריו: חדר טכני, חדר כביסה וחדר ארונות שנבנו על בסיס הממ"ד המקורי, ושירותי אורחים עם מקלחת. בצדו השני של המסדרון קיר נגרות שמאחוריו נמצאת הסוויטה המרווחת של בני הזוג.

           

          דלתות הזזה כבדות נפתחות אל החדר. ברקע ויטרינה גדולה, שפונה אל הים. במרכז מכסה את רצפת האבן שטיח רך מחוטי משי, ולמיטה הזוגית גב מרופד וכיסוי מבד משי בגוון פנינה, תפור בעבודת יד ומשובץ אבני סברובסקי. קיר הפאנלים שבגב המיטה תוכנן בהתאם אליה, לשידות הצד ולמנורות שעליהן, בעלות רגלי זכוכית בצורת יהלום.

           

          בשני צדי החדר, בסימטריה מושלמת מול המיטה, עומדות שתי שידות קלאסיות מעוגלות, תואמות לשידות המיטה ונשענות על שני קירות נגרות נפרדים, שבכל אחד מהם שוקעה מראת ריבועים.

           

          מראות מחולקות לריבועים עם כפתורי כסף חוזרות ברחבי הבית (צילום: עודד סמדר)
            מראות מחולקות לריבועים עם כפתורי כסף חוזרות ברחבי הבית(צילום: עודד סמדר)

             

            בין שני הקירות הללו עובר הציר הראשי של הסוויטה ומחלק כל חלק בה לשני חלקים סימטריים. הציר מתחיל במיטה, ממשיך במרכז חדר הארונות שמופרד לשני אגפים, שלו ושלה, ומסתיים בחדר עבודה משותף לבני הזוג, שבו שני שולחנות עבודה נפרדים וסימטריים, זה מול זה. צורתם אמורפית והם עשויים ממשטח שיש ורגלי זכוכית מורנו וכרום-ניקל, כמו בדלפק המטבח. על הקיר, לצד כל שולחן, מסך טלוויזיה פרטי. מחדר העבודה ניתן לצאת אל מרפסת קטנה, שמובילה ישירות גם אל המטבח.

             

            לחדר הארונות שני חלקים סימטריים: לו ולה (צילום: עודד סמדר)
              לחדר הארונות שני חלקים סימטריים: לו ולה(צילום: עודד סמדר)

               

              מבט מחדר העבודה הזוגי פנימה (צילום: עודד סמדר)
                מבט מחדר העבודה הזוגי פנימה(צילום: עודד סמדר)

                 

                שלושת החלקים שמרכיבים את הסוויטה הפתוחה - אזור השינה, הארונות והמשרד - עשויים נגרות ללא קירות בנויים, ובכולם משמשים הפאנלים המעוטרים כחיפוי אך גם כדלתות לארונות הבגדים או כדלתות הזזה בין החללים.

                 

                ארון הכיור בחדר הרחצה הצמוד, הנפרד (צילום: עודד סמדר)
                  ארון הכיור בחדר הרחצה הצמוד, הנפרד(צילום: עודד סמדר)

                   

                  מול אמבט מעוטר (צילום: עודד סמדר)
                    מול אמבט מעוטר(צילום: עודד סמדר)

                     

                    לעומת הזרימה החופשית שתוכננה כאן, חדר הרחצה הזוגי אטום לחלוטין ונסתר מאחורי קיר המיטה. החדר כולו חופה בשיש רוסו פורטוגלו, בהמשך לרצפה. במרכז החלל ומול הוויטרינה המעוגלת ניצבת אמבטיה "פרי סטנדינג". היא מצופה מבחוץ בעור לבן, תחום בשני פסי נחושת, ומעל סיומת היקפית בדוגמת ריבועי שאנל. מאחור מקלחת עם אביזרים בגוון נחושת, ומול האמבטיה ארון גדול בסגנון התואם לשאר חלקי הדירה, עם קיר מראות אינטגרלי וכיור במראה עתיק.

                     

                    חדר הרחצה ושירותי האורחים (צילום: עודד סמדר)
                      חדר הרחצה ושירותי האורחים(צילום: עודד סמדר)

                       

                      גם חדרי הרחצה והשירותים של האורחים ושל יחידת האירוח שבסוף המסדרון ממשיכים את אותו קו אלגנטי, עם קירות מחופים אבן וארון כיור קלאסי משולב במראה. כמו באזור הציבורי, גם באזור הפרטי הצבעוניות מאופקת, במטרה לעדן ולהשקיט. הגוונים נעים סביב לבן-פנינה, העיטורים קלאסיים ועושר הפריטים מגיע ממורכבותם, מהמינונים ומאיכויות הפריטים. "כל המערכות בבית הן הכי מודרניות שיש", מדגיש צור. "חשמל חכם, רמקולים נסתרים בתקרות, חימום תת רצפתי ושואב אבק מרכזי. כל אלה מסותרים היטב מאחורי המעטפת הקלאסית, שאינה באה על חשבון הטכנולוגיה".

                       

                      "קיבלתי יותר ממה שקיוויתי", מסכמת בעלת הבית. "המציאות עולה על ההדמיות שהופקו בתחילת הדרך. אני לא רוצה לצאת מהבית. אני מאוהבת בכל פינה ונהנית מכל פרט ופרט בו".

                       

                      איך מגיבים המבקרים?

                       

                      "הם פעורי פה לנוכח ההשקעה בפרטים הגדולים והקטנים כאחד. מפתיע שהמחמאות מגיעות גם מאנשים שזה לא הסגנון שלהם, אך מבינים ומעריכים".

                       

                      תוכנית הדירה. דלת הכניסה למעלה מימין (תוכנית: גרשון צור ואלדד מיטלמן)
                        תוכנית הדירה. דלת הכניסה למעלה מימין(תוכנית: גרשון צור ואלדד מיטלמן)

                         

                        • קבלן: גיבסר גולד
                        • פיקוח: חנן אריאל
                        • נגרות, מטבח, ריהוט ותאורה: אולטימה סטודיו
                        • ריצוף וחיפויי שיש: סטון גלרי
                        • משטח מטבח: ליה סטון
                        • שטיחים: צמר שטיחים יפים
                        • חפצי נוי: SETI Classic Chic
                        • גינון: שלומי פריאנטה, נטעים
                        • וילונות: חיה קידר
                        • חימום תת רצפתי: ספו דומוטק
                        • עבודות זכוכית: א.א מראות

                         

                        ---------------------------------------------

                        לחצו על התמונה לעוד עיצוב טוטאלי בדירת גג מסחררת:

                         

                        דירת גג טוטאלית ומסחררת. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)
                        דירת גג טוטאלית ומסחררת. לחצו לכתבה המלאה (צילום: גדעון לוין)

                         

                         

                         
                        הצג:
                        אזהרה:
                        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד