יצרני הקוסמטיקה המפתיעים: מנהל שיווק, רוקח צבאי ראשי ושף מבטיח

איך עברו הרוקח הראשי לשעבר של צה"ל, שף במסעדת יוקרה ומנהל שיווק מההייטק, לבשל סבונים ולרקוח קרמים פתאום באמצע החיים? "ניסינו ונכשלנו והצלחנו"

"בכל נסיעת עבודה לחו״ל הייתי מביא לעצמי שמן לזקן. באחת הפעמים שכחתי לקנות ולא הייתה נסיעה באופק, אז החלטתי לנסות להכין לבד". יונתן קרן
"בכל נסיעת עבודה לחו״ל הייתי מביא לעצמי שמן לזקן. באחת הפעמים שכחתי לקנות ולא הייתה נסיעה באופק, אז החלטתי לנסות להכין לבד". יונתן קרן

מה משותף לאלוהים, אהבה וקוסמטיקה טבעית? שלושתם מונחים ערטילאיים, שכל אחד מגדיר בצורה קצת אחרת. זה נכון גם מצידו של משרד הבריאות, שלא מצא לנכון עד היום להגדיר עבור יצרני הקוסמטיקה הטבעית תקן אחיד ("משרד הבריאות אינו מכיר במונח קוסמטיקה טבעית", נמסר מהמשרד).

 

אבל זה לא מפריע לשוק של הקוסמטיקה הטבעית לפרוח בישראל, ולאו דווקא על ידי חברות גדולות, אלא דרך אנשים שמאמינים במה שהם עושים, ועל הדרך רוצים גם להעניק משהו לחברה, בין אם זה יצירת מקומות עבודה לנשים ובין אם זו היכולת לרכוש מוצאים איכותיים במחיר שווה לכל נפש, גם על חשבון הרווח האישי.

 

אחד מהם הוא ד"ר זיאד דבור, רוקח במקצועו, ד"ר במדעי הרפואה, מרצה בפקולטה לרפואה ובמכללה בצפת לכימיה אורגנית, לשעבר הרוקח הראשי של הצבא, וכיום חבר ועדת שר הבריאות.

 

הקים את המפעל כדי לתת מענה לנשים דרוזיות. ד"ר דבור ובתו (צילום: אלבום משפחתי)
    הקים את המפעל כדי לתת מענה לנשים דרוזיות. ד"ר דבור ובתו(צילום: אלבום משפחתי)

     

    לפני כשמונה שנים הקים ד"ר דבור בבית ג'אן את המפעל הקרוי על שמו: "רציתי לייצר פורמולציות ללא כימיקלים, בגלל בעיה בעור של הבת שלי וגם כדי לתת מענה, ולו קטן, לנשים דרוזיות שלא יכולות לצאת מהכפר בית ג'אן. במפעל שלי עובדות שבע נשים, רק נשים, כולל מנהלת את המפעל, בתי, שהיא מהנדסת ביו־טכנולוגיה". המפעל של ד"ר דבור גם נבחר לעבוד עם "עמותת 360 - החממה לעסקים חברתיים", המלווה עסקים חברתיים ותומכת בהם.

     

    אתה מגדיר את הקוסמטיקה שלך כקוסמטיקה טבעית?

    "אצלנו הכל ממקור צמחי ואנחנו מייצרים את המוצרים מאפס, לא משתמשים בכימיקלים שיכולים לגרום נזק לאדם או לסביבה. הייחוד שלנו הוא שילוב של מאות ואריינטים של צמחי מרפא גליליים. כל המוצרים שלנו מבוססים על עלי זית. אנחנו מאמינים בכוח המיסטי של עלי הזית, שתורמים להארכת חיי העץ".

     

    העלים דווקא? לא השמן מהזיתים?

    "יש להם הרבה מרכיבים חיוניים, לכן אנחנו שמים אותם כתוסף למניעה של כל מיני מחלות".

     

    "אם תבדקי בפארמים, קרם סחלב עולה מעל 2,000 שקל". ד"ר דבור
      "אם תבדקי בפארמים, קרם סחלב עולה מעל 2,000 שקל". ד"ר דבור

       

      מה מכיל קרם האנטי־אייג'ינג הטבעי שלכם?

      "הקרם שלנו מבוסס על עלי זית וסחלב ומכיל שמני אבוקדו, זית ושקדים. לסחלב יש יכולת לספוח לחות מהסביבה ולשמור אותה קרוב לעור. הוא גם מקור למינרלים ויש לו יכולת אנטיאוקסידנטית. את הסחלבים אנחנו מייבאים מארגנטינה, מבחורה שעשתה פוסט־דוקטורט במכון ויצמן ויש לה מפעל בבואנוס איירס לתמציות טבעיות. בקרם יש גם תרכובת שמדמה אלסטין ממקור צמחי, חומצות אמיניות וחלבון סויה".

       

      כמה הוא עולה?

      "אנחנו מוכרים אותו ב־198 שקל. אם תבדקי בפארמים, קרם סחלב עולה מעל 2,000 שקל".

       

       

      אנטי-אייג'ינג לכל פועלת

      גם אצל נעם ומיכל לוי מ"מיכל סבון טבעי", העסקים והאידאולוגיה החברתית הולכים יחד. עבור שניהם מדובר בקריירה שנייה - נעם היה שף צעיר במסעדות יוקרה בניו יורק, ומיכל מנהלת המרכז הארצי לצופיות (של הצופים). שניהם עסקו בעבודות תובעניות במיוחד, חזרו יחד בתשובה ומיכל נמצאת בעת הריאיון בחודש התשיעי להריונה השישי. הם מתגוררים בכפר שמאי והעסק שלהם ממוקם בפארק התעשייה של דלתון.

       

       

      "לפני עשור בדיוק נולדה הילדה הראשונה שלנו וחיפשנו משהו לעשות מהבית ", מספר נעם. "משהו אקולוגי ולא אינטנסיבי, לצאת מהמרוץ. הקמנו קואופ אורגני בבית שלנו לכמאה משפחות. היינו קונים יחד תוצרת אורגנית טרייה ומחלקים אותה בלי רווח, וזה אִפשר גם לאנשים פחות אמידים לאכול אורגני. עם הזמן התחלנו לייצר סבונים"

       

      מאיפה הידע המקצועי?

      "מיכל היא אגרונומית בהכשרה שלה ולי היה ידע מעולם הבישול, כך שהיה לנו בסיס טוב. אגב, זה לא כזה מסובך. את מגגלת 'סבון מוצק' בגוגל וגם את יודעת להכין. הקמתי למיכל אתר אינטרנט שמאוד הצליח והתחילו להגיע הזמנות למשלוחים. היינו הולכים עם העגלה לדואר ושולחים פעמיים בשבוע, זה היה ממש נחמד. לאט לאט זה גדל והוספנו עוד מוצרים, משחות וסבונים נוזליים. ניסינו ונכשלנו והצלחנו, למדנו והכרנו".

       

      איך אתם מתמחרים את המוצרים?

      "הגישה שלנו היא שקוסמטיקה טבעית ובריאה צריכה להיות נגישה לכולם. כמו שאוכל בריא צריך להיות זמין לכולם. אנשים לא מודעים לכל הנזקים שיש במוצרים שהם קונים, אין להם מושג איזה חומרים נכנסים להם לגוף".

       

      "אנחנו לא מתייחסים לאנשים כארנק". מיכל סבון טבעי
        "אנחנו לא מתייחסים לאנשים כארנק". מיכל סבון טבעי

         

        הקוסמטיקה שלכם נחשבת טבעית?

        "אני לא אוהב את המילה הזאת וגם משרד הבריאות לא אוהב אותה. למעשה זו מילה שאסור לרשום על המוצרים, כי אין לה משמעות בחוק, אי אפשר להגדיר מה זה טבעי, גם נפט זה טבעי. אז אנחנו הולכים לקיצון - משתמשים הכי הרבה בצמחים, כמה שאפשר. אם זה הגיע ממקור צמחי ועבר עיבוד מינימלי, זו מבחינתנו ההגדרה הכי נכונה לטבעי. יש גם חומרים לא טבעיים, אבל בטוחים ומאושרים לשימוש. בדאודורנט שלנו, למשל, יש סודה לשתייה. זה חומר פשוט, אבל הוא לא מצמחים.

         

        "אנחנו עושים הכל באיכות הכי גבוהה שיש, אבל בלי פוזה. אין לנו פרסום ואין אריזות מטורפות. עשינו משהו מאוד עממי בכוונה. ידענו שאנחנו מפסידים מזה, אבל היה לנו חשוב שזה יהיה נגיש לכולם. קרם אנטי־אייג'ינג, למשל, עולה 75 שקל. קרם מחמאת מנגו (שמיוצר מגלעין המנגו) עולה 65 שקל. מוצר שעולה יותר מזה הוא לא יותר מפוזה. "הסבון הנוזלי שלנו עולה 38 שקל ל־500 מ"ל. זה לא זול, אבל לוקח לנו יומיים להכין אותו וזה מלא עבודה ושמנים אתריים. אני גם יכול לקנות שמן זית מספרד בחצי מחיר, אבל אני בוחר להכיר את החקלאי שלי ולשלם יותר עבור שמן זית באיכות הכי טובה".

         

        מאיפה מנהל שיווק יודע לרקוח קרמים?

        יונתן קרן הגיע אל עולם הקוסמטיקה הטבעית מזווית קצת אחרת, כשהחליט להתפרץ לוואקום כמעט מוחלט בתחום הקוסמטיקה לגברים. קרן, 32, לשעבר מנהל השיווק בחברת Wix, הקים את "מעפילים" - מותג לייף סטייל ישראלי לגברים, שבמקביל לפעילות בארץ שולח כבר זרועות לארה"ב, ואף זכה שם לפרסומים ופרגונים ב"ניו יורק טיימס" ו"פורבס".

         

        "הגבריות רחוקה מלהיות הומוגנית". המעפילים
          "הגבריות רחוקה מלהיות הומוגנית". המעפילים

           

          "את 'מעפילים' הקמתי ב־2015 כשעוד עבדתי ב־Wix", הוא משתף אותנו, "כשבכל נסיעת עבודה לחו״ל הייתי מביא לעצמי שמן לזקן. באחת הפעמים שכחתי לקנות ולא הייתה נסיעה באופק, אז החלטתי לנסות להכין לבד. את מה שנשאר חילקתי לחברים והבנתי כמה ביקוש יש לזה וכמה המחסור בארץ גדול - לא רק למוצרים שנועדו לטיפוח הזקן, אלא גם למוצרי רחצה, עיצוב שיער וקרמים. לא היה מותג אחד שפונה לגברים ונותן להם חוויה איכותית ואחידה. זו הספינה שבאנו לטלטל. האידיאולוגיה שלנו היא לתת לגברים שאוהבים את הפרטים הקטנים את תשומת הלב שמגיעה להם, ובעיקר לפרק את התפיסה הדיכוטומית לגבי מה זה גברי ומה זה נשי. כי בשונה ממה שהרגילו אותנו לחשוב, הגבריות רחוקה מלהיות הומוגנית".

           

          מאיפה מנהל שיווק יודע לרקוח קרמים?

          "בהתחלה לא היה לי שום ידע וזה התחיל ממקום של לחקור את זה בשביל הכיף. את המידע מצאתי באינטרנט. מאחר שהיה לי רקע בבישול, היה לי חיבור לשמנים טבעיים ולריח. לאט לאט התחלתי לעבוד עם כימאים קוסמטיים ולפתח פורמולות, כשהבסיס היה דברים שרקחתי בבית".

           

          מלכתחילה שאפתם לייצר מוצר טבעי ככל האפשר?

          ״השאיפה היא לייצר את המוצרים האיכותיים והאפקטיביים ביותר, והשימוש ברכיבים טבעיים הוא חלק משמעותי מאוד מהמשוואה הזו. אמנם בחלק מהמקרים השימוש ברכיבים טבעיים בלבד מספיק כדי להפיק את התוצאה הטובה ביותר, אבל לא מעט מוצרים שמתהדרים ב׳רכיבים טבעיים בלבד׳ פשוט לא עושים את העבודה. איפה שהמוצר הטבעי לא מספיק טוב, אנחנו נעזרים במוצרים משלימים.

           

          תגובת משרד הבריאות לגבי המונח קוסמטיקה טבעית:

          "משרד הבריאות אינו מכיר במונח קוסמטיקה טבעית. אנו מאשרים לרשום כי תמרוק מכיל רכיבים צמחיים אם אכן הוא מכיל תמציות או שמנים ממקור צמחי. אישור אורגני ניתן לרכיבים מסוימים ולעתים גם למוצרים על ידי גופים מוסמכים המוכרים בארץ ובעולם כגון ECOCERT מאירופה, אגריאור בארץ וכדומה. כדי לכתוב על תמרוק כי הוא מכיל רכיב אורגני יש להביא תעודה מאחד הגופים הנ"ל המאשרת כי הרכיב הוא אכן אורגני".

           

          הכתבה המלאה בגיליון החדש של Gostyle, עכשיו בדוכנים

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד