מי אתם שבאבניקים? קווים לדמותם של גיבורי הסטייל ברחוב החרדי

הוא מוכן להשקיע אלפי שקלים בשביל מגבעת של בורסלינו, ולא מוותר על הסקיני של זארה והשעון של ברייטלינג. הצצה למלתחה של תנועת הגברים הגדולים באופנה

איתי יעקב

|

03.01.18 | 09:06

שבאבניקים: שם קוד לצעירים מהמגזר החרדי שאוהבים ליהנות משני העולמות - החרדי והמודרני-חילוני (צילום: אוהד רומנו)
שבאבניקים: שם קוד לצעירים מהמגזר החרדי שאוהבים ליהנות משני העולמות - החרדי והמודרני-חילוני (צילום: אוהד רומנו)
"בורסלינו זה ליגה", קובע אלירן מלכה, יוצר סדרת הטלוויזיה "השבאבניקים" (צילום: אוהד רומנו)
"בורסלינו זה ליגה", קובע אלירן מלכה, יוצר סדרת הטלוויזיה "השבאבניקים" (צילום: אוהד רומנו)

בשבוע שעבר נפלה עטרת ראשם של חרדים חובשי מגבעות בישראל ובעולם. חברת בורסלינו האיטלקית, המייצרת את מגבעת הפדורה המפורסמת, ומשווקת בין היתר גם בבוטיקים היוקרתיים של ירושלים ובני ברק, הודיעה על פשיטת רגל. באתר האינטרנט "בחדרי חרדים" אף נדרשו לעניין כאילו מדובר בפיקוח נפש. "בורסלינו - מותג הכובעים האגדי וספינת הדגל של כובעי עולם הישיבות, טובעת במצולות והוכרזה כפושטת רגל", נכתב שם, ונחתם בשאלה: "מה יעשו עכשיו הצ'יקאברים?", כינוי לסחבקים שאוהבים את החיים הטובים.

 

"מה יעשו עכשיו הצ'יקאברים?" נכתב באתר "בחדרי חרדים" על פשיטת הרגל של חברת בורסלינו (צילום: Gettyimages)
    "מה יעשו עכשיו הצ'יקאברים?" נכתב באתר "בחדרי חרדים" על פשיטת הרגל של חברת בורסלינו(צילום: Gettyimages)

     

    בבורסלינו העולמית, שהוקמה לפני 160 שנה, הודיעו כי ימשיכו לייצר מגבעות ב-24 החודשים הקרובים, אך את תגובת היבואן הישראלי לא הצלחנו לקבל עד כה. כיצד, אם בכלל, תשפיע פשיטת הרגל על סגנונם של עשרות אלפי אברכים אופנתיים?

     

    בורסלינו אינו רק שם של מותג כובעים – אצל בחורי ישיבה אופנתיים הוא מהווה סמל סטטוס, שעבורו הם מוכנים להיפרד מ-1,800 שקל למגבעת. "בורסלינו זה ליגה", קובע אלירן מלכה, יוצר סדרת הטלוויזיה החדשה והמדוברת של הרגע, "השבאבניקים", שעלתה לאחרונה ב-3HOT וב-HOT VOD, "כל המותגים האחרים, כמו ברביסיו וברדולינו נחותים ממנו".

     

    מאיר גרסון. "היום זה כבר לא דבר נדיר לראות סקיני על צעיר חרדי" (צילום: שרון בן שמעון)
      מאיר גרסון. "היום זה כבר לא דבר נדיר לראות סקיני על צעיר חרדי"(צילום: שרון בן שמעון)

       

      כבר מהפרק הראשון בסדרה מככב הבורסלינו, ואיתו הדיון על הקנייטש (קפל המגבעת) שנהרס בטעות על ידי אחד מארבעת בחורי ישיבת העילית שמככבים על המרקע. דב (המכונה לייזר), חרדי ממנהטן בהיר עיניים ושיער, שיחד עם מאיר ואבינועם המזרחיים מייצג את השבאבניקים, שנדרשים בהוראת משגיח הישיבה לצרף לחדרם את גדליה, תלמיד חכם נודניק, המקפיד בתרי"ג מצוות קלה כחמורה, ומעדיף את המגבעת שלו מתוצרת סין ב-249 שקל, של המותג הדמיוני צ'יקאברים. אל דאגה, במהלך הסדרה גם גדליה יהפוך לבחור ישיבה אופנתי.

       

      בעבר תיארה המילה שבאבניקים נוער חרדי שנשר מהישיבות, הסתובב בבטלה ברחובות הערים החרדיות והידרדר לפשע. כיום מדובר בשם קוד לצעירים מהמגזר החרדי שאוהבים ליהנות משני העולמות - החרדי והמודרני-חילוני. כמו תמיד במגזרים בעלי קוד לבוש מובחן, קל לזהות את החרדי המודרני המקפיד בלבושו, על פי מראהו המגונדר, שעומד בניגוד לחסידים מחצרות שמרניות, או לתלמידי החכמים שכף רגלם לא תדרוך בסניף זארה.

       

      "הדמות שלו מבוססת על איציק סודרי", מגלה אלירן מלכה (צילום: אוהד רומנו)
        "הדמות שלו מבוססת על איציק סודרי", מגלה אלירן מלכה(צילום: אוהד רומנו)

         

        לא בכדי, דמותו של אבינועם (דניאל גד), מציגה צעיר חרדי מזרחי וחובב מותגים מושבע, כבנו של סגן שר מש"ס. "הדמות שלו מבוססת על איציק סודרי", מגלה מלכה ומכוון למי שהיה דובר מפלגת ש"ס לשעבר, וכונה בתקשורת "איציק ורסאצ'ה", נוכח חיבתו למותגי יוקרה והעובדה שאף הצטלם בתחילת המילניום לקטלוג אופנה.

         

        כונה בתקשורת "איציק ורסאצ'ה". סודרי, דובר מפלגת ש"ס לשעבר (צילום: שאול גולן)
          כונה בתקשורת "איציק ורסאצ'ה". סודרי, דובר מפלגת ש"ס לשעבר(צילום: שאול גולן)

           

          אין קשר ישיר בין העניין האופנתי לעניין העדתי, אם כי בהיסטוריה של הלבוש הגברי בהחלט ניכרת משיכה גבוהה יותר של דמויות מזרחיות לגנדרנות ואופנתיות, בטח אם נשווה אותם לדמות החרדי הגלותי שהגיע לישראל ממזרח אירופה. כך או כך, בשכונות הירושלמיות היוקרתיות וברחוב רבי עקיבא בבני ברק ניתן לזהות צעירים ליטאים בחליפות אופנתיות, שרק כיפת הקטיפה השחורה לראשם מבדילה אותם מהדוגמנים בקטלוג מותג בגדי הגברים זניה.

           

          חנויות לבגדי גברים בבני ברק (צילום: איתי יעקב)
            חנויות לבגדי גברים בבני ברק(צילום: איתי יעקב)

             

            קוד הלבוש שהשתנה בשנים האחרונות אינו מופרד מתהליכים סוציו-אקונומיים בחברה החרדית. בחברה רבת גוונים ותתי-מגזרים, לא מפתיע היום למצוא בחורי ישיבה היוצאים לעבודה, בניגוד לאחרים המתבדלים בין כותלי חדרי הכולל. הפרסומאי נתי גמליאל התייחס לסדרה ולייצוג של התופעה ברחוב בפוסט שפרסם בפייסבוק השבוע, בו הסביר למי שלא בקיא בנעשה במגזר החרדי כי "רחובות בני ברק וירושלים מלאים בנשים סופר אופנתיות עם חצאיות הרבה מעל הברך, ובחורי ישיבות מנגנים בגיטרה את שלמה ארצי וזוהר ארגוב. חלקים מהמגזר החרדי חיים בדיסוננס קיצוני בין הרצוי למצוי. כלפי חוץ מציירים דבר אחד – כדי לשמור על כללי המשחק החברתיים, וכלפי פנים – מרשים לעצמם הרבה יותר ממה שתדמיינו. חלקם צורכים תרבות ישראלית רגילה כמעט לחלוטין".

             

            איפה הם קונים את הבגדים? בבוטיקים ייעודיים, כמו רשת Hat Box בירושלים ובני ברק, המציעה מבחר מגוון של פריטי לבוש לגבר המעודכן, ואף מפרסמת עבורו בפייסבוק וביוטיוב. בוטיק פופולארי נוסף הוא "המקום הנכון באופנה" ברחוב הירדן בבני ברק, תחנת חובה של האליטה הכלכלית והאופנתית בחברה החרדית, בו עבד עד לאחרונה מאיר גרסון, צעיר חרדי בן 25 מבני ברק, שאף ליווה את מעצבת התלבושות של הסדרה, רינת אפרת, בחודשי התחקיר שעשתה.

             

              

            סגנון הלבוש של גרסון אופנתי עם גזרות קרובות לגוף וזיפים מעוצבים, והמבט שלו על הרחוב החרדי מגלה ניואנסים רבים שעין חילונית לא היתה מבחינה בהם. למשל, כניסתן של חולצות האל-קמט למלתחה של בחורי הישיבות. "משווקים אותן לציבור החרדי כמשהו יוקרתי יותר", הוא אומר. "לצד זה, כמובן שיש עדיין את בחורי הישיבה שילכו רק עם חולצות 100 אחוז כותנה ויגהצו אותן כל יום".

             

            פריט פופולארי נוסף במלתחה של הצעיר החרדי הוא מכנסיים בגזרת סקיני, שחדרו בסערה אל הרחוב החרדי לפני כחמש שנים, והפכו למכתיבי הטון האופנתי במגזר. "היום זה כבר לא דבר נדיר לראות סקיני על צעיר חרדי", אומר גרסון. "כולם לובשים סקיני, אבל עדיין במגבלות של צבעוניות שמרנית".

             

            "משווקים את חולצות האל-קמט לציבור החרדי כמשהו יוקרתי יותר". גרסון (צילום: שרון בן שמעון)
              "משווקים את חולצות האל-קמט לציבור החרדי כמשהו יוקרתי יותר". גרסון(צילום: שרון בן שמעון)

                

              "חרדי 'אמיתי' ילבש רק בגדים בצבעים של שחור ולבן", מחזקת אפרת. "אבל השבאבניק האופנתי ילבש גם כחול ואפור. הגישה שלהם לאופנה לא מבטלת את תלמוד התורה, והם רוצים ליהנות גם מהעולם שלנו, החילוני. הלבוש הוא חלק מזה. הם יקנו את הבגדים שלהם בזארה, בגאנט ובראלף לורן, שני מותגים פופולאריים אצל חרדים, ואלה שיש להם כסף גם ירכשו חליפות של ארמאני ודולצ'ה אנד גבאנה".

               

              כזה הוא נתי וקנין, 28, בעל חנות לכלי בית ברחוב רבי עקיבא, שאותו פגשנו במקרה בבני ברק כשהוא לבוש במכנסי סקיני ג'ינס אפורים של זארה, חולצה לבנה מכופתרת, סריג שחור, משקפיים עם מסגרת מרובעת בצבע כחול של המותג Xray, ושיער שהורם גבוה, כמו גל מעל הכיפה השחורה שעל ראשו.

               

              וקנין, שצפה כבר בשני הפרקים הראשונים של הסדרה, חושב שהיא פחות נאמנה להרגלי הלבוש של הצעיר החרדי. "היוצרים הצליחו לדייק מאוד בהתנהגות של השחקנים, פחות בלבוש שלהם", הוא מסביר. "אני לא מכיר תלמידי ישיבה שילכו עם עניבות ביומיום, אלא רק בשבתות, וגם בסצנה שהם הולכים בממילא, אף בחור ישיבה לא הולך עם המגבעת והז'קט בצורה כזאת, והמגבעות שלהם מיושנות בסגנון שלהן. בחורי ישיבה אופנתיים הולכים היום עם מגבעות מודרניות יותר".

               

              "הם מגיעים לחנות עם האפליקציה של זארה בסמארטפון ומבקשים פריטים מיוחדים, כמו ז'קטים עשויים ז'קארד עם דש מבד סאטן, חולצות לבנות עם צווארון סיני והרבה מאוד משבצות", אומר דייב בובלי, המנהל המסחרי של מחלקת הגברים בזארה ישראל
                "הם מגיעים לחנות עם האפליקציה של זארה בסמארטפון ומבקשים פריטים מיוחדים, כמו ז'קטים עשויים ז'קארד עם דש מבד סאטן, חולצות לבנות עם צווארון סיני והרבה מאוד משבצות", אומר דייב בובלי, המנהל המסחרי של מחלקת הגברים בזארה ישראל

                  

                וקנין מספר שאת המלתחה שלו הוא רוכש בעיקר ברשתות כמו זארה, שהפכה לתחנת חובה עבור הצעיר החרדי המעודכן. "אין כמעט לקוח חרדי שרוכש היום גזרת 'סלים' או גזרה רחבה של מכנסיים - כולם מחפשים סקיני", מאשר דייב בובלי, המנהל המסחרי של מחלקת הגברים בזארה ישראל. לדבריו, הלקוחות החרדים שמגיעים לסניפי מלחה וממילא בירושלים, ולסניף איילון ברמת גן מחפשים היום בגדים בגזרות צמודות ונועזות, שינוי שהוא מרגיש ביתר שאת בשלוש השנים האחרונות.

                 

                בובלי מוסיף כי הרגלי הצריכה של הגבר החרדי השתנו. "הם מגיעים לחנות עם האפליקציה של זארה בסמארטפון ומבקשים פריטים מיוחדים, כמו ז'קטים עשויים ז'קארד עם דש מבד סאטן, חולצות לבנות עם צווארון סיני והרבה מאוד משבצות. הם לחלוטין פתוחים לאופנה ומחפשים את החליפה הטרנדית. רואים את זה כבר אצל נערים בני 14 ועד גברים בגיל 60".

                 

                כמה כסף מוציא היום בממוצע גבר חרדי על אופנה בכל רכישה?

                "תלוי במועד ובצרכים שלו. בממוצע ההוצאה היא בין 500 ל-1,000 שקל ברכישה, אבל בחגים יש כמובן עלייה במכירות".

                 

                ______________________________________________________

                 

                ומי הנער בן ה-13.5 מבני ברק שרוצה להיות אושיית אופנה?

                הכירו את מיכאל דדון, 13.5, מבני ברק. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: שחר דדון)
                הכירו את מיכאל דדון, 13.5, מבני ברק. לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: שחר דדון)

                 

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד