שוב צריך לארגן את ארון הילדים? נצלו את ההזדמנות לאימון חשוב

פעמיים בשנה, כשמתחלפת עונה - יש לכם הזדמנות נהדרת לאמן את הילדים להתנהלות כלכלית נכונה. אפרת לקט, אמא מאמנת, מסבירה איך תעשו זאת נכון

אפרת לקטפורסם: 29.11.17 00:57
אורי בן ה-10 מאחסן את בגדי הקיץ, מסדר את בגדי החורף שיהיו נגישים לו ביומיום ובודק אילו פריטים יש לרכוש לקראת החורף (שלחה לנו: עדי אייזיק)
אורי בן ה-10 מאחסן את בגדי הקיץ, מסדר את בגדי החורף שיהיו נגישים לו ביומיום ובודק אילו פריטים יש לרכוש לקראת החורף (שלחה לנו: עדי אייזיק)
אחרי שתכננו יחד ומראש מלתחת חורף יצאו יהונתן, אריאל ואבישי לרכוש על פי התכנון
אחרי שתכננו יחד ומראש מלתחת חורף יצאו יהונתן, אריאל ואבישי לרכוש על פי התכנון

הוא נוחת כאן בממוצע פעם בשנה ומגיע עם מבול של מים שגורר אחריו מפלס הוצאות עולה. מהר מהר אנחנו מחליפים לארון חורף. זה אותו ארון, אותו מדף, שצריך להכיל בתוכו בגדים בעובי אחר לגמרי והוא כאן בכל שנה, מגיע פחות או יותר באותו חודש, אז איך יכול להיות שאנחנו מוצאות את עצמנו משתוללות ברחבי החנויות כדי לקושש את בגדי ונעלי החורף במידה המתאימה שאיכשהו בדיוק היא זו שחסרה בחנות, בדיוק היום, בדיוק כשהחורף הגיע?

 

כדי לא להיות מופתעות וכדי שנוכל ללמד את הילדים שלנו צרכנות נבונה ועבודה במסגרת תקציב ולאמן אותם בבחירה והחלטות, אפשר להשתמש ברכישת מלתחת חורף חדשה כדי להשיג את מיומנויות האימון האלה ואחרות. זוכרת? כל יום הוא הזדמנות מעולה לאמן את ילדי המאה ה-21 למיומנות חשובה, גם יום רכישת הבגדים.

 

השבוע הקדשתי את "חוג אמא" עם כל ילד לרכישה פרטית של המלתחה שלו. פעם הייתי הולכת לסניף הכי נוח לי וזה היה חייב להיות כזה שיש בו גם בגדים לאימהות, אחרת מה זה שווה? הייתי הולכת לקנות את "מה שצריך, כי חייבים בגדים לחורף, נו מה?" גם השנה בחרתי להפוך את רכישת מלתחת החורף לשיעור אמא מאמנת - התנהלות כלכלית, להם ובמידה רבה גם לי. כך אני פועלת כבר כמה שנים ואני רוצה להציע גם לך לבחור מה מההמלצות שלי את מאמצת אלייך ובדרכך.

 

נוגה ממיינת מה עדיין טוב ויישאר בארון ומה לתרום. וכמובן מה צריך לחדש ולקנות (שלחה לנו: שירלי זוהר)
    נוגה ממיינת מה עדיין טוב ויישאר בארון ומה לתרום. וכמובן מה צריך לחדש ולקנות (שלחה לנו: שירלי זוהר)

     

    אימון לתכנון

    לפני שאת ניגשת להוציא כסף על מלתחה והנעלה חדשה, שבי להתבונן יחד עם ילדייך על הארון הקיים. מה מבין הפריטים מהשנה שעברה יכול להיות רלוונטי לשנה הקרובה? מה מהפריטים כבר לא יתאים, אבל אפשר להעביר הלאה לבן משפחה אחר (אפילו במשפחה המורחבת) או לחילופין לתרום. יש כל כך הרבה שזקוקים לבגדים טובים וזהו עוד ערך בפני עצמו לקדם מול הילד שלך.

     

    אצלנו במשפחה יש מסורת מקסימה שבה בסופה של עונה כל האחיות מכינות שקיות של בגדים שיכולות לעבור מאחיין אחד לאחר. למזלי יש לי שלוש אחיות עם טעם אסתטי משובח וככה אנחנו מעבירות אחת לשנייה אוצרות של ממש.

     

    אחרי שמיינתם את הארון, חישבו יחד כמה פריטים תרכשו מכל סוג - פריטי טרנינג, פרטים חגיגיים יותר, פריטי בסיס ונעליים. לא, הם לא זקוקים לעשרות זוגות מכל סוג.

     

    לפוסטים הקודמים של אמא מאמנת:

     

    אימון לצרכנות נבונה

    אני לא יוצאת לחנויות לפני שאני עושה "שופינג" אינטרנטי, כדי לבדוק מה מתוך כל האופציות המועדפות עלי היא האופציה הזולה ביותר. בעידן הזה תוכלי למצוא בקליק אחד את אתרי המותגים ולבחון יחד עם ילדייך מה מהפריטים אפשר ונכון לרכוש בכל אחת מהחברות. עבודת ההקדמה חשובה לצורך תכנון מוקדם של התקציב, בעיני השוטטות עם הילד בחנות עצמה. המדידה וההתאמה לימדה אותי פעמים רבות מה אלה ואביתר חושבים על מבנה הגוף שלהם, על הצבעוניות המועדפת שלהם, על מה ״טרנדי״ בעיניהם - שיחה רחבה יותר מ״רק״ רכישה של בגדים.

     

    אימון לעמידה במסגרת תקציב

    אחרי שבדקתי מה צריך לרכוש (לא, חצאית טול מתנופפת היא לא ממש רלוונטית לחורף) אסף ואני יחד מגדירים תקציב לכל ילד וזה בדיוק הזמן לקבוע זמן לרכישת המלתחה.

     

    אביגייל, בת שש, מכינה רשימת קניות אחרי סידור הארון לקראת החורף (שלחה לנו: קרן כהן מנחם)
      אביגייל, בת שש, מכינה רשימת קניות אחרי סידור הארון לקראת החורף (שלחה לנו: קרן כהן מנחם)
       

       

      יורדים להתאמן בשטח: אלה ואני

      בפעם הראשונה שהתאמנתי עם אלה שלי ברכישת מלתחת חורף היא היתה רק בת חמש. באתי לאסוף אותה מהגן. באווירה ירוקה משו היא החליטה שהיא לא צריכה בגדים, אז אני החלטתי שאנחנו חייבות לזוז. נסענו. הגענו.

       

      הגדרתי לה בדיוק מה נרכוש - כמה זוגות מכנסיים, שמלה אחת חגיגית ו-20 זוגות גרביים, כי בדיוק אחרי שבוע הם הופכים ל-20 בודדים. אלה ממש לא היתה בעניין, אבל גנים של אסתטיקה הכניסו אותה לעניין ברגע שעיניה נפלו על חולצת במבי יפהפייה. בחרנו. מדדנו. ואז ניגשנו למלאכת המחשבת. התקציב - התכנון מול הבחירה שלנו.

       

      אלה החזיקה כל פריט. אני כתבתי לה על נייר את הסכום שאליו צריך להגיע ואז היא הרימה פריט, הקריאה לי את המספרים (בשפת העם "המחיר") ויחד ראינו איך המספר מתנפח. הסברתי לאלה שיש 3 פריטים מיותרים והיא צריכה לבחור על מה היא מוותרת.

       

      בניגוד אלי, שאם הייתי נדרשת לסוגיה קשה ומורכבת שכזו הייתי הופכת בה שעות ולבסוף כנראה שלא הייתי יוצאת מרוצה, היא בנון-שלנט אמרה ש: "פיג'מה יש לי כבר 3 מהשנה שעברה שאני אוהבת, אז לא חייבים". ככה זה עם ילדים. לפעמים הדברים הרבה יותר פשוטים כשאני שואלת אותם.

       

      ואת החצאית-טול-ורוד-לא-פרקטית-לחורף אני עזרתי לה לבחור להוציא. גם את הצעיף החמוד עם הגדילים הנופלים השארנו שם, כי לאמא יש מגירה שלמה של כאלה ויום אחד בת יקרה שלי, כל זה יהיה שלך.

       

      מעיין ונועם, 9 ו-7, מסדרים וממיינים כל אחד את המדפים שלו (שלחה לנו: טלי דברת שגב)
        מעיין ונועם, 9 ו-7, מסדרים וממיינים כל אחד את המדפים שלו (שלחה לנו: טלי דברת שגב)

         

        אביתר ואני באימון קפוצ'ון

        עם אביתר, אז בן 9, אותו תהליך - מגדירה תקציב (זה בגבול המספרים שאביתר מכיר, אז זה יותר קל). אביתר בוחר את כמות המכנסיים שהגדרנו, מזכיר לי שהוא צריך בוקסרים וגם שהוא רוצה לרכוש את הקפוצ'ון ההוא מהפרסומת.

         

        מגיעים, בוחרים, אני רואה שהקפוצ'ון עולה 119 שקל והמידה הכי גדולה שבה מייצרים אותו היא 6-8. אביתר אוטוטו בן 9 והוא עולה עליו, אבל אני נותנת לו חודש ואז אני מעבירה אותו לאחיין שלי. אני שואלת את אביתר מה הוא מציע. הוא עדיין רוצה את הקפוצ׳ון.

         

        מגיעים לקופה ונחשו מה? גם עם נקודות, אנחנו חורגים ב-119 שקל. אני שואלת את אביתר מה לדעתו אפשר לעשות. אני רואה שהוא מתבאס. בא לי לקחת לו שניים כאלה וללכת, אבל אני חושבת על המסר שאני מעבירה לאביתר שלי כשאני רוכשת לו פריט שאני והוא יודעים שבעוד זמן קצר יהיה לא שימושי עבורו. אני מחליטה לשתף את אביתר, להראות לו את התקציב, להציע לו חלופות ובעיקר ללמד אותו לעבור דרך האכזבה ולא להיבהל ממנה. ואני צריכה לא להיבהל מהאכזבה שלו.

         

        המגרש נפתח פעמיים בשנה

        את התפקיד שלי כ"אמא מאמנת" אני לוקחת איתי לכל מקום - אין פטורים ואין ימי מחלה. הלוואי והייתי אני לומדת ומתאמנת מגיל צעיר על תכנון תקציב ועבודה במסגרת תקציב, ואם לא למדתי, זה לא אומר שאני צריכה לגדל ילדים שלא למדו. להיפך! מחובתי לתת להם את הכלים הטובים שאני קיבלתי ולהוסיף להם את הכלים שבעיני חשוב שילמדו.

         

        המילים תקציב, תכנון ורכישה נשמעות כמו מילים שגדולות על ילדים בני חמש ותשע, אבל האמת היא שמאות האימהות שעוקבות אחרי כבר מתנסות בכלים האלה. חלקן מופתעות כמו שאולי גם את תהיי בפעם הראשונה שתסכימי לפתוח שיחה כזו עם ילדייך. זו שיחה על כסף, אבל היא מכילה בתוכה כל כך הרבה ערכים שאפשר ללמד ולאמן ילד לחשוב דרכם.

         

        מגרש אימונים כה רלוונטי פעמיים בשנה. פעמיים בשנה את מאמנת ומרחיבה את הדעת והיכולת של הילד שלך לתכנן, לעבוד עם תקציב ולבחור וכשהוא יודע לעשות את זה היטב בבחירת בגדי החורף והקיץ, הוא יכול לעשות את זה בעוד כל כך הרבה מרחבים. אני מאחלת לך הפתעה נעימה ומלתחה מחממת.

         

        - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

         

        אפרת לקט, אמא לשניים, ממקימי בית הספר המונטסורי בכפר הירוק, מרצה בארץ ובעולם ומכשירה אמהות להיות המאמנות של ילדי המאה ה-21.

         

        תודה לכל האמהות המקסימות ששולחות לנו תמונות בהקבוצה הסודית של אמא מאמנת .

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
        בת 42 שנים ומחוברת לאהבת חיי בדיוק מחצית מהן, מחברת הספר "אמא מאמנת", ממקימי בית הספר המונטסורי ״דרך הילד״ בכפר הירוק, תלמידה נצחית ולא מפסיקה לרגע ללמוד את מה שהגדרתי כתפקיד חיי - אמא מאמנת.
        במסגרת בית הספר לאימון אימהות שהקמתי, אני מכשירה אימהות כמאמנות לילדי המאה ה-21. הכלים שלי משלבים תכנים משלושה עולמות תוכן: אימון, חינוך מונטסורי ופסיכולוגיה חיובית. משמשת כמאמנת ראשית בבית אמא מאמנת ומרצה בארץ ובעולם כיצד להפוך כל דילמה הורית להזדמנות לאמן את ילדי המאה הזו למיומנויות שיידרשו להם בבגרותם.