לפני כשבעה חודשים נולד בבית החולים איכילוב בתל אביב נח, בנה השני של המעצבת גל צייכנר, בעלת המותג Pink Is For Boys. לקראת השחרור מהמלונית הלבישה אותו האם הנרגשת באוברול ורוד עם הכיתוב It's a Boy, דבר שבלבל את האחות – אשר דיברה עליו ואליו בלשון זכר, עד שלפתע חזרה בה והחליפה ללשון נקבה. "היא לא האמינה שזה בן, עד שהיא בדקה את החיתול כדי לוודא שאכן הדבר", מספרת השבוע צייכנר משועשעת, "אני מניחה שקשה לאנשים כשמערבבים את התבניות המגדריות שהם מכירים".
את מותג הביגוד המיועד לבנים ולבנות, הקימה צייכנר, 35, תושבת מרכז תל אביב, לפני שנתיים וחצי, עם לידת בנה הבכור דוד. זה התחיל במקרה: היא רכשה אוברול ורוד שעליו הדפיסה את הסלוגן It's a Boy ואוברול נוסף שעליו הדפיסה את הלוגו של הפועל תל אביב, הקבוצה אותה אוהד בן זוגה. "ההפרדה המגדרית בבגדי תינוקות הטריפה אותי", היא אומרת בשיחה עם Xnet, "זה כבר לא הפרדה צבעונית של ורוד לבנות וכחול לבנים, אלא הסללה של ממש לתפקידים מגדריים. אתה נכנס לרשתות ומוצא מוצצים לבנות, שעל העיגול כתוב 'היופי מאמא, הכסף מאבא', או צעצועים של שואבי אבק ורודים לבנות וטרקטורים ירוקים לבנים".
התגובות מהמשפחה הקרובה, מספרת צייכנר, שגדלה בנהריה ובן זוגה בדימונה – חיוביות ברובן. בן הזוג, איש היי-טק, הוא פמיניסט גאה שלובש את חולצות המותג למבוגרים, הסבתות כבר רוכשות לשני הבנים בגדים ורודים, וגם דוד הבכור אוהב מאוד ללבוש ורוד. "אני מאפשרת לו לבחור בגדים בכל הצבעים, אבל הוא אוהב ורוד", היא מסבירה, "יש לי חברות שמסרבות להלביש את הבנים שלהן בוורוד, ואחרות טוענות שזה ישתנה כשהוא ילך לגן חובה ולבית הספר. אני מפחדת מהיום שהוא יפחד ללבוש ורוד בגלל תגובות של ילדים אחרים, שלא יהיה לו את האומץ לעמוד על דעתו וירצה להיות כמו כולם".
בגדים נטולי מגדר אינם דבר חדש בענף האופנה. מותגים כמו נונונו ורשתות כמו זארה, קסטרו קידס ושילב, כבר משווקות מזמן בגדים בצבעים ניטראליים כמו אפור ושחור, המאפשרים לדלג מעל המשוכה המגדרית. גם בנים הלבושים בשמלות של אנה ואלזה זוכים לתגובות חיוביות ברשתות החברתיות. צייכנר לוקחת את הרעיון הזה צעד אחד קדימה, ומלבד בגדים ורודים לבנים וכחולים לבנות, היא משלבת מסרים שוויוניים ואנטי-שוביניסטיים כמו "לא נסיכה" על חולצת טי לילדות ו-Boys Do Cry. "הסלוגן הזה נולד לאחר שחברה שלי אמרה לדוד, 'אל תבכה, תהיה גבר'", מספרת צייכנר, "ואני אומרת: 'תבכה, מותר לך. זה בסדר'".
לאחרונה היא החלה להדפיס חולצות גם לנשים ולגברים, וכן לייצר מוצרי נייר וספלים – כולם עם סלוגנים שהיא מקפידה לקרוא להם "שוויוניים", לצד ציטוטים כמו Ain't Your Mama כשם הלהיט של ג'ניפר לופז, והציטוט I am a Woman Phenomenally. Phenomenal Woman, That's Me של המשוררת מאיה אנג'לו.
פריטי המותג נמכרים אונליין ובחנות הצעצועים הא-מגדרית טומי ואניקה, שסניפיה ממוקמים בסמוך לקהל היעד של המותג: קניון גבעתיים ומרכז תל אביב. "הקהל הוא מתל אביב, בעיקר אמהות ליברליות של דור הפינטרסט בגילאי 40-24", מודה צייכנר. אמהות אלה יכולות ומוכנות לשלם 100 שקל לחולצת טי לילדים או 90 שקל לאוברול.
"אני לא פוקס, והציפייה ממעצב למכור במחירים של רשת זולה היא לא ריאלית", היא אומרת, "אני מוכרת אג'נדה, והלקוחות שלי מאמינות במסר של המותג. הן לא מחפשות לקנות 5 ב-100. להפך, חשוב להן להשקיע בעסק קטן ולי חשוב לשנות את התפיסות של אנשים. אני רוצה לשנות את העולם".
______________________________________________________
ואיך נראית הדירה החדשה של מעצבת האופנה טובה'לה?