טובלת בבריכת נוי: וילה בהרצליה פיתוח משלבת קו נקי וחספוס טבעי

הבית בנוי כקוביות מחוברות, מוגבהות על קיר אבנים פראיות בהשראת אתר אפולוניה הסמוך. חדר ההורים נפתח בחלון עצום אל בריכת השחייה שבחצר האחורית

אביטל ברוידא

|

28.09.17 | 07:11

הבית פונה מערבה, לכיוון הים, ונמצא במפגש רחובות פנימיים, ותיקים.  שלא כשכניו, הוא לא מוקף בחומה, אלא מופרד מהרחוב באמצעות בריכת נוי הקפית, מגודרת במעקה ברזל אוורירי. שער הברזל השחור מימין נפתח לשביל העולה לצד הבית, אל הכניסה שבמעלה קיר האבן (צילום : שי אפשטיין)
הבית פונה מערבה, לכיוון הים, ונמצא במפגש רחובות פנימיים, ותיקים. שלא כשכניו, הוא לא מוקף בחומה, אלא מופרד מהרחוב באמצעות בריכת נוי הקפית, מגודרת במעקה ברזל אוורירי. שער הברזל השחור מימין נפתח לשביל העולה לצד הבית, אל הכניסה שבמעלה קיר האבן (צילום : שי אפשטיין)
בגלל הפתיחות אל הרחוב מוקמו כאן המטבח ופינת האוכל. בצדדים ארונות לבנים, ובמרכז, מתחת לחלון הגדול, פס ארונות שחורים (צילום : שי אפשטיין)
בגלל הפתיחות אל הרחוב מוקמו כאן המטבח ופינת האוכל. בצדדים ארונות לבנים, ובמרכז, מתחת לחלון הגדול, פס ארונות שחורים (צילום : שי אפשטיין)
מרחבת הכניסה אל הבית (בתמונה מימין) נראות שתי הקוביות שמרכיבות אותו: קובייה לבנה כלפי הרחוב, וכלפי הגינה האחורית קוביית בטון שניצבת על קירות זכוכית. ביניהן חיץ מקורה בגג אבץ וחלונות סקיי-לייט. בתמונה משמאל: המראה מדלת הכניסה. בקצה החיץ גרם מדרגות, תחום בחלון שמכניס הרבה אור (צילום : שי אפשטיין)
מרחבת הכניסה אל הבית (בתמונה מימין) נראות שתי הקוביות שמרכיבות אותו: קובייה לבנה כלפי הרחוב, וכלפי הגינה האחורית קוביית בטון שניצבת על קירות זכוכית. ביניהן חיץ מקורה בגג אבץ וחלונות סקיי-לייט. בתמונה משמאל: המראה מדלת הכניסה. בקצה החיץ גרם מדרגות, תחום בחלון שמכניס הרבה אור (צילום : שי אפשטיין)
דלת הכניסה נפתחת בין המטבח לסלון, וכמו האי וארונות המטבח - גם היא עשויה ברזל שחור (צילום : שי אפשטיין)
דלת הכניסה נפתחת בין המטבח לסלון, וכמו האי וארונות המטבח - גם היא עשויה ברזל שחור (צילום : שי אפשטיין)
בסלון גוונים אפורים וחומים-זהובים. ספה פינתית גדולה על רצפת עץ אלון, שידה תואמת תלויה על הקיר מתחת למסך, ובמרכז קוביות-שולחנות (צילום : שי אפשטיין)
בסלון גוונים אפורים וחומים-זהובים. ספה פינתית גדולה על רצפת עץ אלון, שידה תואמת תלויה על הקיר מתחת למסך, ובמרכז קוביות-שולחנות (צילום : שי אפשטיין)
שני קירות זכוכית נפתחים אל חצר גדולה המחופה בדק, כך שהיא נראית כהמשכו של הסלון. שתי שכבות של וילונות מאפשרות החשכה (צילום : שי אפשטיין)
שני קירות זכוכית נפתחים אל חצר גדולה המחופה בדק, כך שהיא נראית כהמשכו של הסלון. שתי שכבות של וילונות מאפשרות החשכה (צילום : שי אפשטיין)
חדר ההורים ממוקם בקוביית הבטון החורגת מקו הבניין. מערכת של תריסים נאספים כאקורדיון סוגרת על קיר הוויטרינה שנפתח למרפסת  (צילום : שי אפשטיין)
חדר ההורים ממוקם בקוביית הבטון החורגת מקו הבניין. מערכת של תריסים נאספים כאקורדיון סוגרת על קיר הוויטרינה שנפתח למרפסת (צילום : שי אפשטיין)
בכניסה לחדר השינה קיר נמוך המפריד בין המיטה לחדר הרחצה. מצד אחד של הקיר פינת איפור, מצדו השני, מול המיטה, תלוי מסך טלוויזיה (צילום : שי אפשטיין)
בכניסה לחדר השינה קיר נמוך המפריד בין המיטה לחדר הרחצה. מצד אחד של הקיר פינת איפור, מצדו השני, מול המיטה, תלוי מסך טלוויזיה (צילום : שי אפשטיין)
אחד מחדרי השינה בקומת הקרקע. כאן מפרידה זכוכית חלבית בין המיטה לחדר הרחצה הצמוד (צילום : שי אפשטיין)
אחד מחדרי השינה בקומת הקרקע. כאן מפרידה זכוכית חלבית בין המיטה לחדר הרחצה הצמוד (צילום : שי אפשטיין)

יזם נדל"ן, שרכש מגרש בן כחצי דונם באחד הרחובות הוותיקים של הרצליה פיתוח, פנה אל האדריכלים תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO) שיתכננו עליו וילה אטרקטיבית, שתתאים למשפחה. צמד האדריכלים רצו להימנע, כדבריהם, "מעוד וילה שתסתגר מאחורי חומות גבוהות ותתעלם לחלוטין מההקשר העירוני הסובב אותה". הם הותירו את חזית הבית, בן שלוש הקומות, פתוחה לרחוב, וכדי לרכך את המפגש בין השטח הפרטי לציבורי, חפרו לצד הבית בריכת נוי שעוטפת אותו משלושה צדדים. הבריכה מופרדת מהרחוב בגדר ברזל נמוכה ואוורירית, מייצרת אזור תווך נעים במפגש הרחובות המרוצפים שבהם ניצב הבית, ומשפיעה על מראה הסביבה כולה.

 

הבית ניצב בפינת רחובות מרוצפים ומשפיע על הסביבה כולה (צילום : שי אפשטיין)
    הבית ניצב בפינת רחובות מרוצפים ומשפיע על הסביבה כולה(צילום : שי אפשטיין)

     

    הוא גבוה ממפלס הרחוב, וחלונות המטבח בחזית המערבית מאפשרים לבריזה מהים להיכנס (צילום : שי אפשטיין)
      הוא גבוה ממפלס הרחוב, וחלונות המטבח בחזית המערבית מאפשרים לבריזה מהים להיכנס(צילום : שי אפשטיין)

       

      את המבנה עצמו, שכמו עולה מבריכת הנוי, הגביהו האדריכלים ממפלס הרחוב באמצעות הנחתו על חומה נמוכה, עשויה אבן פראית. כדי לשמור על פרטיות הדיירים מיקמו את החדרים הפרטיים בצדו האחורי של הבית, הפתוח לגינה פרטית. נוצר כאן חיבור מפתיע בין קווים נקיים ומודרניים לחספוס טבעי. "ההשראה", מספר בן דור, "לקוחה מפארק אפולוניה, המרוחק כמה מאות מטרים מכאן. שם נראות חורבות עתיקות על גבי מצוק כורכר, מעל המים, וברקע צומחת וגדלה עיר מודרנית".

       

      כבר בתחילת תהליך הבנייה נרכש הבית, ששטחו כ-320 מטרים רבועים, בידי זוג צעיר, הורים לשני ילדים קטנים, והאדריכלים המשיכו את העבודה איתם, כשהם מבצעים התאמות לצרכיהם.

       

      קובייה לבנה וקוביית בטון

       

      במבט מהרחוב, מעבר לבריכת הנוי, נראית תיבה שטוחה, לבנה ונקייה, שבה בולטים שני פתחי חלונות - גדול וקטן - ממוסגרים בברזל שחור. מימין, שער ברזל הנפתח לשביל כניסה רחב מבטון מוחלק. השביל מוביל, לצד בריכת הנוי ובמעלה כמה מדרגות, אל רחבת כניסה מחופה בדק עץ, תחומה בקיר האבן. כאן מתגלה התיבה השנייה המרכיבה את הבית - חלקה התחתון שקוף ופונה לחצר האחורית, וחלקה העליון עשוי בטון מאסיבי, אטום, ובולט מעבר לקו הבניין וקירות הזכוכית.

       

      שביל הבטון המוחלק והמדרגות המובילות אל רחבת הכניסה המוגבהת. משמאל: בריכת הנוי וקטע מקיר אבני הלקט שעליו הבית מונח  (צילום : שי אפשטיין)
        שביל הבטון המוחלק והמדרגות המובילות אל רחבת הכניסה המוגבהת. משמאל: בריכת הנוי וקטע מקיר אבני הלקט שעליו הבית מונח (צילום : שי אפשטיין)

         

        הכניסה הראשית ממוקמת כחיץ בין שתי התיבות, וכשנפתחת הדלת נחשף חלל בגובה כפול, המפריד בין המטבח משמאל לסלון מימין.

         

        מבט מכיוון גרם המדרגות לדלת הכניסה (צילום : שי אפשטיין)
          מבט מכיוון גרם המדרגות לדלת הכניסה(צילום : שי אפשטיין)

           

          החלל הכפול מקורה בגג אבץ משופע, המונח על גבי קורות שנעטפו בעץ גושני. משני הצדדים חלונות סקיי-לייט ארוכים.

           

          החיץ במבט מהקומה העליונה. משמאל הכניסה לחדר ההורים (צילום : שי אפשטיין)
            החיץ במבט מהקומה העליונה. משמאל הכניסה לחדר ההורים(צילום : שי אפשטיין)

             

            החלל הכפול מסמן את ציר האורך של הבית. בקצהו יש קיר זכוכית, המלווה את גרם המדרגות הקלות אל הקומה השנייה, ומכניס שפע של אור לחלל כולו.

             

            מבט אל קיר הזכוכית המלווה את המדרגות, בשעת ערב (צילום : שי אפשטיין)
              מבט אל קיר הזכוכית המלווה את המדרגות, בשעת ערב(צילום : שי אפשטיין)

               

              לבשל ולאכול עם בריזה מהים

               

              הקובייה הלבנה, הקדמית, היא בעלת תקרה גבוהה. המטבח רחב הידיים ופינת האוכל המשפחתית ממוקמים בה לצד החלונות, בחזית הפונה אל הרחוב. "מאחר שזו החזית המערבית", אומר בן דור בהתייחס לגודל החלונות, "היא זוכה לבריזה מהים". 

               

              משטח עבודה כהה פרוש מתחת לחלון, מעל פס של ארונות עם דלתות מברזל שחור. מכשירי החשמל מוסווים בארונות קיר לבנים וגבוהים. במרכז המטבח אי גדול, עשוי גם הוא ברזל. שתי מנורות שחורות וגדולות מסמנות את שני מוקדי הישיבה. בעומק התיבה הלבנה, בקצה שלצד גרם המדרגות, יש שירותי אורחים, וחדר ילדים שעדיין אינו בשימוש.

               

              המרפסת כהמשכו של הסלון

               

              הסלון ממוקם בתיבה השנייה, ששתי צלעות שקופות שלה פונות אל החצר האחורית עם בריכת השחייה הפרטית. דלתות הזזה, שבפתיחתן נכנסות לכיס בקיר, מאפשרות חיבור חופשי וזורם בין פנים לחוץ. הסלון השקוף ניתן למיסוך והחשכה באמצעות שתי שכבות של וילונות. על הרצפה פרקט עץ אלון, ספה גדולה, אפורה, ושתי כורסאות עץ פונות אל קיר הטלוויזיה, שעליו שידת עץ תלויה. בעומק הקובייה הזו, לצד גרם המדרגות, יש מעלית פנימית קטנה ויחידת מגורים עם מקלחת.

               

              אור טבעי נכנס מלמעלה ומהצדדים השקופים (צילום : שי אפשטיין)
                אור טבעי נכנס מלמעלה ומהצדדים השקופים(צילום : שי אפשטיין)

                 

                מעבר לקירות הזכוכית תוכננה מרפסת דק גדולה, הנראית כהמשכו של הסלון. החצר האחורית מוקפת חומה לבנה, שלאורכה פס צמחייה דקיק. בדק נטועים שני עצים ובצילם מוקם סלון חוץ. לצד בריכת השחייה יש פינת אוכל לבנה.

                 

                לישון בקוביית בטון

                 

                המדרגות אל הקומה העליונה עשויות פלדה ועץ, והן מעוגנות בין שני חלקי הבית ומחיצת ברזל דקיקה שעולה לגובה שתי הקומות. גרם המדרגות מסתיים בגשר קטן, שצופה אל החלל הכפול ומוביל אל חדרי השינה, שנמצאים שניהם בתיבת הבטון שמעל הסלון.

                 

                בקצה גרם המדרגות יש גשר קטן מחופה בפרקט שממנו ניתן לצפות אל הקומה התחתונה. הפתח בקיר מוביל למרפסת שירות שעליה המזגנים (צילום : שי אפשטיין)
                  בקצה גרם המדרגות יש גשר קטן מחופה בפרקט שממנו ניתן לצפות אל הקומה התחתונה. הפתח בקיר מוביל למרפסת שירות שעליה המזגנים(צילום : שי אפשטיין)

                   

                  יחידת ההורים נמצאת בחלק שרוכב על חזיתות הזכוכית העדינות של הסלון. היא בולטת מעט לכיוון החצר, ומצלה על הסלון מכיוון דרום.

                   

                  יחידת ההורים בולטת ומצלה מעט על הסלון (צילום : שי אפשטיין)
                    יחידת ההורים בולטת ומצלה מעט על הסלון(צילום : שי אפשטיין)

                     

                    בכניסה ליחידת ההורים יש קיר שמפריד חלקית בין אזור השינה לחלל הרחצה. מצדו האחד של הקיר פינת איפור ומצדו השני מסך טלוויזיה.

                     

                    מחדר ההורים יש יציאה למרפסת. כדי להחשיך את החדר הותקנו על קיר החלון תריסים שנאספים כאקורדיון  (צילום : שי אפשטיין)
                      מחדר ההורים יש יציאה למרפסת. כדי להחשיך את החדר הותקנו על קיר החלון תריסים שנאספים כאקורדיון (צילום : שי אפשטיין)

                       

                      המיטה ממוקמת במרכז החדר. לאורך הקיר בצד אחד ארון לבן וארון עליון צר יותר, עם דלתות בגוון עץ כהה; מצדה השני – ויטרינה הפונה כלפי החצר. לאורך הוויטרינה מרפסת ארוכה, הבולטת החוצה מקו הבניין ומוקפת מסגרת בטון מאסיבית. תריסי עץ מתקפלים כאקורדיון מאפשרים את סגירת החזית השקופה, והחלונות נאספים לכיס רחב, בצד חדר הרחצה הצמוד (ראו תוכניות בסוף הכתבה). 

                       

                      בסמוך לחדר ההורים חולקים שני הילדים חדר אחד המשמש רק לשינה, ויש להם מקלחת משלהם, המופרדת במחיצת זכוכית חלבית.

                       

                      גן שעשועים במרתף

                       

                      קומת המרתף היא קומת הבילוי המשפחתי. החלל המרכזי הגדול הוא מעין גן שעשועים פרטי לילדי המשפחה. בסלון הנוסף יש ארון קיר גדול לאחסון ותצוגה, שכולל גם מקרר יין מרשים. לצד הממ"ד יש חדר כביסה ויחידת רחצה נוספת.

                       

                      אחד מארבעת חדרי הרחצה בבית. כולם מעוצבים באותו אופן  (צילום : שי אפשטיין)
                        אחד מארבעת חדרי הרחצה בבית. כולם מעוצבים באותו אופן (צילום : שי אפשטיין)

                         

                        לארבעת חדרי הרחצה בבית עיצוב זהה: רצפת אריחי פורצלן כהים, קירות לבנים וקרמיקה מלבנית לבנה ופשוטה, שמחפה את האזורים הרטובים בלבד. גם מקלחוני הזכוכית פשוטים, ולארונות הכיור גימור פורניר כהה עם משטח שחור. לעומת המחוות האדריכליות והעושר החומרי בבית, פרטי עיצוב הפנים - החיפויים, התאורה והכלים הסניטריים - נראים סטנדרטיים למדי.

                         

                        תוכנית קומת הקרקע (תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))
                          תוכנית קומת הקרקע(תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))

                           

                          תכנית הקומה העליונה (תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))
                            תכנית הקומה העליונה(תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))

                             

                            תכנית קומת המרתף (תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))
                              תכנית קומת המרתף(תוכנית: תומר בן דור ופדריקה מנקה (archiFETO))
                               

                               

                              • בריכת נוי: מיזומי
                              • בריכת שחייה: צלול בריכות שחייה
                              • גג קל: גמלא גגות
                              • נגרות: מיקי בלום נגרות
                              • חשמל: חשמל הררי
                              • מזגנים: אס פי תעשיות מיזוג

                               

                              -----------------------------------------------

                              מעצבת האופנה לארה רוסנובסקי ראתה עולם, והכניסה אותו הביתה. לחצו על התמונה לכתבה:

                               

                              הבית של לארה רוסנובסקי ברמת החייל. לחצו לכתבה (צילום: שירן כרמל)
                              הבית של לארה רוסנובסקי ברמת החייל. לחצו לכתבה (צילום: שירן כרמל)

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד