3 אדריכלים צעירים זכו בתחרות לתכנון שערי קריית אונו וגבולותיה

לגיא מרגלית, יעל מרגלית-לקשטיין וליזי מיכאל-דלצ'רו אין משרד משלהם, אך הם העזו; העירייה מבצעת אומדנים לביצוע התוכנית שהציעו - טיילת טבעתית, מגוונת שימושים

מנור בראון

|

27.09.17 | 10:53

התוכנית לכניסה הדרום-מערבית של העיר (בצומת בן גוריון-שלמה המלך). כאן מתוכננים להיבנות שלושה מגדלים, שהזוכים מציעים להסיט מהצומת, ולבנות במרחב שיווצר אמפי פתוח עם טראסות רחבות וירוקות, שישמש את עובדי המשרדים בהפסקות ובאירועים (הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
התוכנית לכניסה הדרום-מערבית של העיר (בצומת בן גוריון-שלמה המלך). כאן מתוכננים להיבנות שלושה מגדלים, שהזוכים מציעים להסיט מהצומת, ולבנות במרחב שיווצר אמפי פתוח עם טראסות רחבות וירוקות, שישמש את עובדי המשרדים בהפסקות ובאירועים (הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
תחת הכותרת "10K Loop" (טבעת של 10 קילומטרים) מציעים הזוכים להקים טיילת עירונית היקפית סביב העיר, שתחבר בין 4 הכניסות הראשיות אליה. כל כניסה קיבלה טיפול אחר. ''היום קשה לדעת מתי יצאת מגבולות העיר, או נכנסת אליה'', מסבירים השלושה (תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
תחת הכותרת "10K Loop" (טבעת של 10 קילומטרים) מציעים הזוכים להקים טיילת עירונית היקפית סביב העיר, שתחבר בין 4 הכניסות הראשיות אליה. כל כניסה קיבלה טיפול אחר. ''היום קשה לדעת מתי יצאת מגבולות העיר, או נכנסת אליה'', מסבירים השלושה (תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
ההצעה לכניסה הדרום-מזרחית (צומת דרך דורי ודרך לוי אשכול), הסמוכה לקריה האקדמית אונו. כיכר עירונית חדשה תכלול בית קפה ופרגולות שיצלו על שווקים מקומיים בסופי השבוע. ההצעה מטפלת גם בקירות האקוסטיים השונים שמקיפים את קרית אונו (הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
ההצעה לכניסה הדרום-מזרחית (צומת דרך דורי ודרך לוי אשכול), הסמוכה לקריה האקדמית אונו. כיכר עירונית חדשה תכלול בית קפה ופרגולות שיצלו על שווקים מקומיים בסופי השבוע. ההצעה מטפלת גם בקירות האקוסטיים השונים שמקיפים את קרית אונו (הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)

האדריכלים גיא מרגלית (33), יעל מרגלית-לקשטיין (29) וליזי מיכאל-דלצ'רו (29), שלושתם בתחילת דרכם, הם הזוכים במקום הראשון בתחרות הפומבית לתכנון ועיצוב הכניסות לקריית אונו. על התחרות הכריזה עיריית קריית אונו יחד עם עמותת אדריכלים מאוחדים בישראל, וכעת מצהירים בעירייה כי הם מבצעים אומדנים לביצועה של ההצעה הזוכה, כלומר – אולי זה אפילו יקרה.

 

תחת הכותרת "10K Loop" (טבעת של 10 קילומטרים) מציעים שלושת הזוכים להקים טיילת עירונית היקפית סביב העיר, שתחבר בין ארבע הכניסות הראשיות אליה ונקודות מרכזיות בלבה. "כל כניסה קיבלה טיפול אחר, בהתאם להקשר בה היא נמצאת", מסביר מרגלית. "היום קשה לדעת מתי יצאת מגבולות העיר, או נכנסת אליה. ההצעה שלנו תיצור הבחנה וזהות לקריית אונו. השפה העיצובית תהיה ייחודית, ותבוא לידי ביטוי בסוג הריצוף, ספסלי הרחוב, פרגולות ההצללה, הצמחייה והמיתוג".

 

"העירייה ביקשה ליצור רכיב חזותי אופייני שיסמן את הכניסות לקריית אונו, ויתמוך ברגשי ההזדהות עם המקום", מוסיף אדריכל אריה גונן, מזכיר חבר השופטים של התחרות, שאליה הוגשו 13 הצעות. ''מכריזי התחרות היו פתוחים לאפשרות שהאדריכלים המשתתפים בה יגדירו כיצד".

 

לכל כניסה אופי ומטרה

 

אורכה של הטיילת המתוכננת, כרבע מרתון, מעיד על כוונת הזוכים לעודד את תושבי העיר לעשות בה שימוש יום יומי למטרות פנאי וספורט. זו גם הסיבה שבהצעה כלולה הפרדה פיזית בין הולכי הרגל והרצים לשבילי האופניים ולכביש.

 

טיילת שתעודד שימוש יום יומי למטרות פנאי וספורט (הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
    טיילת שתעודד שימוש יום יומי למטרות פנאי וספורט(הדמיה: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)

     

    כל אחת מהכניסות תקבל טיפול ייחודי עם פרוגרמה שונה, בהתאם להקשר החברתי-עירוני סביבה:

     

    בכניסה הצפון-מזרחית, הממוקמת בקצה דרך לוי אשכול (הסמוכה לספורטק, לשבט הצופים המקומי ולכביש 471), מתוכנן מתחם ספורט שיכיל מתקנים ציבוריים לרווחת המתאמנים, רחבת משחקים המיועדת לילדים וקיר טיפוס המתנשא לגובה רב, ושאותו יוכלו לזהות נהגי הכביש המהיר מרחוק.

     

    הכניסה הצפון-מזרחית. את קיר הטיפוס הגבוה יזהו נהגי הכביש המהיר מרחוק (תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
      הכניסה הצפון-מזרחית. את קיר הטיפוס הגבוה יזהו נהגי הכביש המהיר מרחוק(תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)

       

      ההצעה לכניסה הצפון-מערבית, הסמוכה לאוניברסיטת בר-אילן, כוללת הסבה של רחבה עירונית ולא מנוצלת, המשמשת לקירוי כביש 471, לכדי כיכר עירונית חדשה עם פרגולות הצללה, ספסלים וצמחייה. כיכר כזו תוכל לשמש את תושבי השכונה הסמוכה והסטודנטים הלומדים באוניברסיטה. בין אזור הכיכר המוצעת לטיילת המתוכננת חוצצים כיום שני כבישים. הזוכים ממליצים בהצעתם לבטל את אחד הכבישים (מקטע בדרך יגאל אלון), שכיום משמש בכפילות מיותרת לכביש הסמוך לו, ומקווים שהשפה העיצובית תקשור בין הטיילת לכיכר.

       

      הכניסה הצפון-מערבית. כיכר מוצלת, שתשמש את תושבי השכונה החדשה מחד ואת הסטודנטים בבר אילן מאידך (תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
        הכניסה הצפון-מערבית. כיכר מוצלת, שתשמש את תושבי השכונה החדשה מחד ואת הסטודנטים בבר אילן מאידך(תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)

         

        לפי תכנית המתאר העירונית, בכניסה הדרום-מערבית של העיר, בסמוך לשכונת רייספלד (צומת הרחובות בן גוריון ושלמה המלך), עתידים להיבנות שלושה מגדלי משרדים בשטח תעסוקה חדש. ההצעה הזוכה מבקשת לשנות את תכנית המתאר, להסיט את אזור המגדלים מהצומת ולבנות בין מקומם החדש לבין הצומת הראשי אמפי פתוח, שישמש את עובדי המשרדים והחברות בהפסקות הצהריים, וגם לאירוח אירועים שונים. המקום תוכנן לכאלף צופים, בטראסות רחבות מהמקובל, ובהן צמחייה ועצים מצלים.

         

        הכניסה הדרום-מזרחית לעיר, שבצומת הרחובות דרך דורי ודרך לוי אשכול, היא בעלת הפרוגרמה המעניינת ביותר. המתחם שנבחר נמצא בסמיכות ל"קריה האקדמית אונו" ובהצעה הזוכה מתוכנן להיבנות בו מתחם פנאי ומסחר, הכולל פרגולות ומבנים. כיכר עירונית חדשה תכלול בית קפה ופרגולות ייחודיות, שתחתן ייערכו בסופי השבוע שווקים מקומיים, במטרה למשוך למקום את תושבי האזור. לפי תכנית המתאר העירונית, דרך דורי הסמוכה תורחב ותונמך בשני מטרים מתחת לקו הרחוב. ההצעה כוללת בניית קיר אקוסטי שקוף, שיפריד בין הכיכר החדשה לכביש הסואן.

         

        על דרך דורי. פרגולות שיצלו על שווקים בסופי השבוע (תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)
          על דרך דורי. פרגולות שיצלו על שווקים בסופי השבוע(תוכנית: ליזי מיכאל דלצ׳רו, יעל מרגלית לקשטיין, גיא מרגלית)

           

          "קריית אונו מוקפת קירות אקוסטיים, זו ממש עיר מוקפת חומה", נכתב בהצעה. "באזורים בהם ניתן אנו מציעים להחליף אותם בקירות שקופים בעלי אפקט דומה, ובאזורים בהם זה לא ניתן הקירות יטופלו על ידי צמחיים מטפסת ופרגולות להצללה, שילוו את ההולכים בטיילת".

           

          התחרות לעיצוב הכניסות לעיר היא רק אחד מסימני ההתחדשות העירונית הגדולים שעוברת קריית אונו. דרך לוי אשכול שבעיר צפויה להפוך לציר ראשי ועמוס עוד יותר, לאחר שלא פחות מ-11 פרויקטים של פינוי-בינוי מתוכננים לאורכו בשנים הקרובות. אחד מהם, תוכנית "לוי אשכול צפון" של משרד האדריכלים משה צור, מציע להרוס 15 בניינים ולהקים במקומם שורה של 9 מגדלים, מהלך שצפוי להגדיל את היצע הדירות במקום פי שלושה.

           

          תוכנית הפינוי-בינוי בדרך לוי אשכול. לחצו על התמונה לכתבה המלאה
          תוכנית הפינוי-בינוי בדרך לוי אשכול. לחצו על התמונה לכתבה המלאה
           
           

          סוף סוף - זוכים בתחילת דרכם

           

          התחרות הפומבית לתכנון הכניסות לעיר ראויה לציון: בזמן שגופים ציבוריים רבים בוחרים, מסיבות כאלו ואחרות, לעבוד עם משרדים ישראליים גדולים וותיקים או משרדים בינלאומיים – כאן הוחלט על תחרות שהביאה לזכייתם של שלושה אדריכלים צעירים ואנונימיים.

           

          לשלושה אין אפילו משרד – כל אחד מהם מועסק כשכיר במשרד אחר. ליזי מיכאל-דלצ'רו ויעל מרגלית-לקשטיין למדו יחד והתחילו לעבוד יחד עוד בזמן הלימודים. יעל וגיא מרגלית הם זוג נשוי, כך ששיתוף הפעולה בין השלושה היה טבעי.

           

          זו אינה הזכייה הראשונה של השתיים בתחרות מקומית: בתחרות לתכנונה מחדש של הכניסה להר הרצל שבירושלים, שנערכה בשנת 2013, זכתה הצעתן במקום הראשון במסלול הסטודנטים, והן גברו על 18 הצעות אחרות שהוגשו במסלול זה. צוות השופטים וראובן ריבלין, שעמד אז בראשו כחבר כנסת, זיכה אותן בפרס של 10,000 שקלים, בנימוק כי עבודתן "מפותחת ברגישות". גם שופטי התחרות לעיצוב הכניסות לקריית אונו התרשמו מהרגישות התכנונית של הצוות הצעיר והמבטיח.

           

          חבר השופטים בראשות האדריכלית גנית מייזליץ כסיף, שכלל את מהנדסת העיר, האדריכלית אנדה בר, העניקו את פרס המקום השני להצעתם של האדריכלים אמיר רוזיי ויוחאי בן-דוד. את המקום השלישי קיבלה הצעתם של האדריכלים ליטל פרידלר וטרי גרינבלט סרברו, ואילו את ההצעה שהגיעה למקום הרביעי הגישה האדריכלית שירי מוטס-לוין.

           

          על פרסים ועלויות

           

          אם התוכנית תישאר על הנייר, את התחרות יסיימו הזוכים עם טעם מעט מר. למרות המאמץ הגדול שהשקיעו, הפרס הכספי שיקבלו נמוך מהצפוי. שקלול הניקוד האנונימי של חבר השופטים, בשילוב הניקוד שהעניקו תושבי העיר, גרם להוספה של זוכה במקום רביעי – ואיתו חלוקה חדשה של כספי הפרסים.

           

          כך, זוכי הפרס הראשון יקבלו לידיהם סכום של 35 אלף שקלים במקום 50 אלף. זוכי הפרס השני יקבלו 20 אלף שקלים כמובטח, זוכי המקום השלישי יקבלו לידיהם סכום של 15 אלף שקלים – חמשת אלפים יותר מכפי שתוכנן – והזוכה במקום הרביעי תקבל עשרת אלפים שקלים. ראוי היה שעיריית קריית אונו תתגייס לממן את הפרס לזוכה במקום הרביעי, ותוותר על הקיזוז משאר הזוכים. או, לכל הפחות, שייעשה בין כולם קיזוז יחסי.

           

          עם זאת, יש מקום לאופטימיות: העירייה הצהירה על נכונותה לבצע את הפרויקט הזוכה, ובתקופה הקרובה תתבצע הערכת אומדנים לביצוע. במקרים רבים של תחרויות אדריכלים בישראל, עם סיום התחרות מסתיימת גם ההתקשרות בין האדריכלים למזמינים, בגלל עלויות הפרויקטים הנבחרים. לפי הערכות, עלותו של הפרויקט הזוכה בקריית אונו גבוהה לפרויקט מסוג זה - 500-600 שקלים למטר מרובע, כמעט כפול מהסכום הממוצע שאותו משקיעות עיריות בפיתוח שטחים דומים.

           

          ------------------------------------------------------------------------

          ואיך נראית התוכנית הזוכה למעונות החדשים בחיפה? לחצו על התמונה לכתבה המלאה:

           

          מה השפיע על תכנון המעונות החדשים לתלמידי הרפואה של הטכניון? לחצו לכתבה (הדמיה: אלי קרמר, שירי מוטס לוין ו-FAB314AW)
          מה השפיע על תכנון המעונות החדשים לתלמידי הרפואה של הטכניון? לחצו לכתבה (הדמיה: אלי קרמר, שירי מוטס לוין ו-FAB314AW)

           

           
          הצג:
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד