דיאטה

    השבוע השלישי לאתגר החגים:
    כך תהפכו את הצום לקל יותר

    הידעתם שאם תפסיקו לאכול מזונות מזיקים כך תחשקו בהם פחות? השבוע בתוכנית מורידים את הצבע הלבן מהתפריט ומתחילים לאכול בצבעים

    ורד לוביץ'

    |

    24.09.17 | 07:22

    זה הזמן להתחיל לאכול בצבעים (צילום: Shutterstock)
    זה הזמן להתחיל לאכול בצבעים (צילום: Shutterstock)

    בכל שנה לקראת יום כיפור מתפרסמות כתבות עם המלצות לאופן שבו תעברו את הצום בקלות. אני רוצה להמליץ לכם, לשלב את העצות הללו בתהליך גדול יותר שמטרתו שמירה על המשקל בתקופת החגים. בשבועות הקודמים הורדנו מהתפריט את המזונות המעובדים ואת הסוכר על כל צורותיו. כמו כן, הוספנו הרבה מים והגברנו את תשומת הלב שלנו לתוויות שעל המזונות שאנו קונים. בשבוע הזה שבין ראש השנה ליום כיפור, ננצל את הימים לניקוי דיאטטי שיקל עליכם את הצום ויאפשר לכם להמשיך בתזונה נכונה גם אחריו.

     

    אף פעם לא מאוחר להתחיל:

    לשבוע הראשון של התוכנית לשמירה על המשקל בחגים

    לשבוע השני של התוכנית לשמירה על המשקל בחגים

     

    בשבוע השלישי מורידים את הצבע הלבן מהתפריט. כן, כבר היום הימנעו משלושת הלבנים הנפוצים מידי בתזונה שלנו: קמח (לא משנה אם הוא מלא, קל או סתם ריק), סוכר (איזה יופי שהתחלנו לעשות זאת עוד בשבוע שעבר!) ומוצרי חלב. נכון, זה נשמע מרתיע ובכלל לא קליל ונעים כפי שהבטחתי, אבל הכול נעשה בהדרגה ומתוך הבנה שהשינוי הוא בעצם לטובת הבריאות שלנו.

     

    מורידים לבנים: מה זה בעצם אומר?

    1) מורידים קמח לבן: המשמעות היא שיש להוריד מהתפריט: לחם חיטה, פסטות למיניהן, פתיתים, קוסקוס, בורגול וכו'

    במקומם אפשר לאכול: לחם מקמח שיפון ומקמח כוסמין, עשויים 100% מחמצת. במידה ואתם קונים את הלחם ברשתות (גם אלה הבריאות יותר), שימו לב למרכיבים הרשומים על האריזה - פעמים רבות מדי מצאתי שלחם המשווק כעשוי מ-%100 שיפון מכיל הרבה מאד חיטה. בנוסף, אפשר לאכול אורז מלא, שיבולת שועל, גריסי פנינה, אטריות אורז ודגנים מלאים נוספים.

     

    התחושה הזאת שקמתם עייפים? תתמידו והיא תעבור (צילום: Shutterstock)
      התחושה הזאת שקמתם עייפים? תתמידו והיא תעבור(צילום: Shutterstock)

       

      2) מורידים סוכר לבן: אם התמדתם בתוכנית משבוע שעבר, אתם כבר יודעים מה זה בעצם אומר - מורידים מזונות שמכילים סוכר על כל צורותיו (קראו רשימות מרכיבים והימנעו ממוצרים שמכילים אחד או יותר מעשרות השמות האלטרנטיביים לסוכר). אם זה עדיין נשמע לכם קשה, יש לי חדשות טובות: ככל שתאכלו פחות סוכר, כך פחות תרצו לאכול אותו, מה שהופך את הימים שלפני הצום לאידיאלים לפרידה סופית מה'לבן' המזיק הזה. כך תרוויחו צום קל יותר בטווח הקצר ותבריאו את הגוף שלכם בטווח הארוך.

      במקום הסוכר: כשבא לכם משהו מתוק קחו פרי או ירק, זה נשמע מאתגר אבל זה דווקא כיף, כי זה יהפוך לקל יותר מפעם לפעם ויגרום לכם להרגיש טוב יותר גם נפשית וגם פיזית.

      טיפ למתקדמים: חלקו כבר עכשיו את השוקולדים והממתקים שקיבלתם לחג. ככה לא תתפתו לאכול דברים שאתם לא באמת רוצים.

       

      פרי במקום פרלין: נסו ותהנו (צילום: Shutterstock)
        פרי במקום פרלין: נסו ותהנו(צילום: Shutterstock)

         

        3) מורידים מוצרי חלב:  זה זמן נהדר להוציא מהתפריט את החלב הניגר. המתקדמים יכולים להוריד גם את מוצרי החלב המעובדים יותר כמו הקוטג' או הגבינות הצהובות. תאמינו לי, מהר מאד תגלו שאתם לא מתגעגעים אליהם, בדיוק כמו לסוכר.

        במקום מוצרי חלב: אל תתפתו לצרוך תחליפים, לרוב הם מעובדים מאוד וגם מכילים סוכר לא רצוי. נסו מזונות ללא רשימות מרכיבים: קטניות למשל.

        כשזה מגיע להורדת החלב מהתפריט, רוב האנשים מוטרדים מעניין הקפה. חשוב לי להתעכב על הנקודה הזאת כי ההמלצה שלי היא בכל מקרה להוריד את מספר כוסות הקפה ששותים לקראת הצום בפרט וכשינוי תזונתי לכל החיים בכלל.

        כדי למנוע את תופעות הלוואי של הורדת הקפה, יש להפחית את כמות הכוסות ששותים בהדרגה (כל כמה ימים, מורידים כוס אחת) ובמקביל להחליף אותן במים. שתייה מרובה של קפה משפיעה על מערך הנוזלים בגוף ואף גורמת לאכילת יתר. אחרי ששותים קפה, מרגישים פחות צמאים, למרות שבפועל הגוף לא מקבל את הנוזלים שהוא זקוק להם ולכן התייבש. הגוף מאותת לנו שיש צורך בנוזלים אולם לרוב האיתות מתפרש כרעב למרות שבפועל איננו רעבים. אנו מתקשים להבדיל בין רעב לצמא ולכן, במיוחד אחרי ששתינו, נפרש את האיתות כרעב ונאכל, אחר כך נתמודד עם עלייה מיותרת במשקל ועם קושי להוריד אותו.

         

        נסו שבוע ללא חלב, אולי זה פשוט יותר ממה שזה נשמע? (צילום: Shutterstock)
          נסו שבוע ללא חלב, אולי זה פשוט יותר ממה שזה נשמע?(צילום: Shutterstock)

           

          סיכום וכמה המלצות נוספות:

          • הימנעו ממזונות לבנים: קמח חיטה, סוכר ומוצר חלב.
          • הימנעו ממזונות מעובדים שלרוב מכילים רמות גבוהות של סוכר ומרכיבים לא רצויים אחרים.
          • נסו מאכלים 'צבעוניים' חדשים: פירות וירקות, קטניות ועוד. חשוב להקפיד על אכילה של 5 ירקות ו-3 פירות ביום. 
          • המלצה חוזרת שחשובה במיוחד בימים שלפני הצום היא לשתות הרבה מים. והכוונה היא למים ולא למשקאות דיאט למיניהם. אם לא תגיעו מיובשים לצום, תחושת הרעב תאחר להגיע.
          • במקביל כדאי להוריד את כמויות המלח (שגם הוא נכנס בקבוצת המזונות הלבנים) שאתם שמים במזון שלכם ולאכול ארוחות קטנות. אם כבר הורדתם את המזונות המעובדים, אתם יכולים להיות בטוחים שיישמתם את ההמלצה הזאת - עיקר המלח בתזונה שלכם מגיע ממזונות מעובדים.
          • והכי חשוב: יום כיפור הוא זמן מצוין לסלוח לעצמכם ולמנף את ההזדמנות הזאת לשינוי תזונתי. הלקאה עצמית בנושא התזונה, היא אחד הגורמים המשמעותיים לעליה במשקל. מונולוגים רוויי רגשות אשמה ותחושות כישלון ואכזבה עצמית יוצרים מעגל קסמים של אכילה רגשית. מיותר לציין שהתהליך הזה אינו משרת אתכם כלל. תסלחו לעצמכם ותתחילו להגיד לעצמכם כמה אתם נפלאים במקום.

           

          ורד לוביץ' היא נטורופטית ומנחה של סדנאות לשינוי תזונתי

           

          -------------------------------------------------------------------------------------

           

          ההמלצה האחרונה נגעה בכם במיוחד? קראו את הכתבה הזאת

           

           

          לחצו את התמונה כדי להגיע לכתבה (צילום: Shutterstock)

           

           

           
          הצג:
          כל התגובות לכתבה "השבוע השלישי לאתגר החגים: כך תהפכו את הצום לקל יותר"
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד