דיאטה

    השבוע השני לדיאטת אתגר החגים:
    על מה מוותרים כדי להפחית סוכר?

    מזון מעובד, כך מסכימים התזונאים, גורם לאכילת יתר ולמצב רוח רע, מקדם תופעות דיכאון וסדרה ארוכה של מחלות לב וכלי דם. בשבוע השני לדיאטת אתגר - תזרקו אותו!

    ורד לוביץ'

    |

    17.09.17 | 08:51

    הבחירה היא פשוטה כשמחליטים ללכת על זה (צילום: Shutterstock)
    הבחירה היא פשוטה כשמחליטים ללכת על זה (צילום: Shutterstock)

    בשבוע הראשון לתוכנית "השינוי התזונתי לפני החגים" הורדנו מהתפריט את כל המזונות המעובדים והוספנו מים לתפריט היומי. השבוע נמשיך במלוא המרץ אל המטרה שלנו: לעבור את החגים בלי להוסיף גרם אחד למשקלנו, ואולי אף להיפטר מאיזה קילוגרם מיותר. בשבוע השני - נתמקד בהורדת הסוכר.

     

    הסוכר מתחבא במזונות רבים, לא רק בקפה שלכם (צילום: Shutterstock)
      הסוכר מתחבא במזונות רבים, לא רק בקפה שלכם(צילום: Shutterstock)

       

      בקרב תזונאים ודיאטנים בכל העולם קיימת הסכמה גורפת שמזון מעובד הוא הדבר הגרוע ביותר שאתם יכול להכניס לפה, בעיקר אם אתם עושים זאת באופן יומיומי. צריכה קבועה של מזון מעובד מביאה לאכילת יתר, השמנה, מצב רוח רע (במקרה הטוב) ודיכאון (במקרה הפחות טוב). בהמשך, כל ה'מתנות' האלה הופכות למחלות כמו לחץ דם גבוה, סכרת, מחלות לב וסרטן. אגב, עכשיו זה הזמן להגיד 'איזה יופי שנפטרנו ממנו עוד בשבוע שעבר!'

       

      אחת הסיבות לכך שמזון מעובד הוא כל כך גרוע מבחינה תזונתית, היא הסוכר שמתווסף אליו, בלי שאנחנו מודעים לכך ובלי שיש בכך צורך. יותר מכך, כמעט בכל מזון מעובד שאתם אוכלים גם אם הוא לא מתוק, יש תוספת סוכר. למה? מכיוון שהסוכר, מלבד התכונה הממתיקה שלו, גם מעניק צבע למזון. הצבע הקרמלי העשיר מושך את העין ומעורר את התיאבון. תחשבו למשל על לחמניית המבורגר מול פרוסת לחם לבן אחיד. בנוסף הסוכר חום, דבש וקרמל משמשים כחומר משמר, המאריך את חיי המדף של המוצר. זאת הסיבה שחברות רבות מוסיפות אותו למוצרים שונים שלא היינו חושבים שמכילים סוכר כלל.

       

      הקרמל: נזק לבריאות שלכם במסווה של 'טעים' (צילום: Shutterstock)
        הקרמל: נזק לבריאות שלכם במסווה של 'טעים'(צילום: Shutterstock)

         

        ד"ר רוברט לוסטיג, אנדוקרינולוג אמריקאי, המתמחה בין היתר בהשמנה של ילדים, מסביר כי יש להגביל באופן גורף את צריכת הסוכר המוסף ולהתייחס אליו כמו לאלכוהול ולטבק. לדבריו, השפעת הסוכר על הגוף שלנו זהה להשפעתם של סמים, כלומר הוא גורם לנו לרצות עוד ועוד ממנו. אנחנו חושבים שאנחנו אוהבים אותו באמת ובתמים ואף לא נהסס לומר את זה. ומנגד אני אומרת: זו לא אהבה, זו התמכרות וכזאת כדאי לכם לסיים את מערכת היחסים הזאת בהקדם.

         

        חשוב לי מאד להדגיש שלא מדובר על סוכר טבעי שיש בדגנים מלאים או זה המצוי בפירות. במקרים אלה מדובר על סוכר מועיל שהגוף שלנו זקוק לו והוא אף משפר את בריאותנו.

         

        אני חושדת זה לא חידוש עבורכם ועם זאת, בסדנאות שלי, אני פוגשת לא פעם, אנשים שהפרידה מהסוכר מעציבה אותם. הם מתארים את זה כמו פרק קשה במיוחד של הפרידה של מרקו מאמא שלו. בדרך כלל, אחרי כמה ימים זה עובר ואז מתחילים להרגיש הרבה יותר רגועים ועם זאת מלאי מרץ. ממש כמו תהליך גמילה, כאשר הימים הראשונים הם הקשים ביותר ולאחר מכן מבינים שזה משהו שהיינו חייבים לעשות.

        מה שחשוב לזכור לגבי הסוכר זה שהוא מתחבא במזונות רבים, בלי שנחשוד בהם בכלל. לכן כאשר אנחנו רוצים/צריכים להפחית בכמויות הסוכר שאנו צורכים, חייבים להתחיל לחפש אותו בכל מקום. כדאי לשים לב לרכיבים המצויינים על האריזות ולזכור שכמה שפחות רכיבים יותר טוב.

         

        אז מה עושים? הכי חשוב להכיר את כל השמות המכובסים לסוכר, שהתעשייה נוהגת להשתמש בהם כדי לטשטש את הכמות האמיתית של הסוכר במוצר מסוים. החדשות הרעות הן שיש המון כאלה והעיקריים שבהם: סוכרוז, פרוקטוז, גלוקוז, סירופ-תירס, מייפל, דבש, תמצית מאלט, לקטוז (סוכר החלב), מלטוז, דקסטרין ומלטודקסטרין. על מנת לסבר את האוזן, אזכיר את ספרו של ד"ר לוסטיג: "לסוכר יש 56 שמות" (Sugar Has 56 Names).

         

        היסתכלו על התוויות של המוצרים, גם המוצרים הנראים לכם תמימים מאוד, ואני בטוחה שתגלו לא פעם אחת שיש סוכר במרכיבים. יתרה מזאת, מוצרים המכילים סוכר, לעיתים מכילים גם כמה סוגים שלו (כלומר הוא מופיע ברשימת המרכיבים יותר מפעם אחת), מה שמצביע על כמות סוכר גבוהה באותו מוצר.

         

        לסיכום: כעת יש לכם סיבה נוספת להימנע ממזון מוכן, אז המשיכו כך! אל תשכחו לשתות הרבה מים והימנעו מסוכר על צורותיו הרבות באוכל שלכם. אם בכל זאת חשקה נפשכם במשהו מתוק, נסו להשביע את הרצון במתוקים טבעיים:

         

        יש לכם חשק למתוק? נסו את המעדן הזה (צילום: Shutterstock)
          יש לכם חשק למתוק? נסו את המעדן הזה(צילום: Shutterstock)

           

          מעדן מתוק בלי סוכר

           

          מרכיבים

          • 1 כף שמן קוקוס אורגני לא מזוכך
          • 1 בננה בשלה במידה, פרוסה לחתיכות
          • 1 אפרסק, מגולען ופרוס לחתיכות

           

          אופן הכנה

          • מחממים את השמן במחבת. מוסיפים את הפירות ומקפיצים עד שהם מצופים בשמן. מניחים להם להתקרמל 3-2 דקות מכל צד. אוכלים ומופתעים מכמה שזה טעים.

           

          ורד לוביץ' היא נטורופטית ומנחה של סדנאות לשינוי תזונתי

           

          -------------------------------------------------------------------------------------

           

          לפרק הראשון בסדרה שתשמור על המשקל שלכם בחגים

           

           

          לחצו על התמונה כדי להגיע לכתבה (צילום: Shutterstock)

           

           

           
          הצג:
          כל התגובות לכתבה "השבוע השני לדיאטת אתגר החגים: על מה מוותרים כדי להפחית סוכר?"
          אזהרה:
          פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד