או מיי גוד, ז'אן פול גוד: יוצר הישבן של קרדשיאן הפך למעצב אופנה

רשת האופנה דזיגואל מגייסת לשורותיה את מלך הדימויים המסעירים, שהקדים את הפוטושופ והאינסטגרם, והוכיח שוב ושוב בעבר שתמונה אחת שווה אינספור בגדים

אביב ויינברגר

|

12.09.17 | 08:49

ז'אן פול גוד, צלם-מאייר-מעצב גרפי-יוצר סרטים-פרסומאי, ומעכשיו גם מנהל אמנותי של מותג אופנה (צילום: Gettyimages)
ז'אן פול גוד, צלם-מאייר-מעצב גרפי-יוצר סרטים-פרסומאי, ומעכשיו גם מנהל אמנותי של מותג אופנה (צילום: Gettyimages)
שום דבר שעשה גוד לאורך השנים לא הניב לו תהילת עולם כמו צילומי כתבת השער של קים קרדשיאן והישבן במגזין Paper
שום דבר שעשה גוד לאורך השנים לא הניב לו תהילת עולם כמו צילומי כתבת השער של קים קרדשיאן והישבן במגזין Paper
גוד וגרייס ג'ונס, המוזה ובת הזוג שדרכה הגשים את כל חזונו כאמן (צילום: Gettyimages)
גוד וגרייס ג'ונס, המוזה ובת הזוג שדרכה הגשים את כל חזונו כאמן (צילום: Gettyimages)
מתוך התצוגה של שיתוף הפעולה עם גוד, דזיגואל קוטור, בשבוע האופנה ניו יורק (צילום: Gettyimages)
מתוך התצוגה של שיתוף הפעולה עם גוד, דזיגואל קוטור, בשבוע האופנה ניו יורק (צילום: Gettyimages)

בין המוני המותגים, המעצבים הצעירים והוותיקים, ובתי האופנה המציגים בימים אלה בשבוע האופנה ניו יורק, הסתתרה תצוגה מסקרנת במיוחד – שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין הרשת הססגונית מברצלונה דזיגואל, לבין הצלם-מאייר-מעצב גרפי-יוצר סרטים-פרסומאי, מאהבה לשעבר של גרייס ג'ונס והאיש שעומד מאחורי צילום השער משנת 2014 של מגזין Paper עם קים קרדשיאן, בקבוק השמפניה והישבן, ששבר את הרשת. האיש רב הפעלים והתארים הוא ז'אן פול גוד, ובעקבות השת"פ החדש עם רשת דזיגואל, הוסיף לעצמו מספר תארים שנראה שחסרו לו במיוחד: מעצב אופנה (בשלב זה רק במספר מצומצם של דגמים בקולקציה), במאי תצוגות, ומנהל אמנותי של מותג אופנה (החוזה עם דזיגואל נחתם לשלוש השנים הבאות).

 

בעידן שבו תמונה שווההרבה יותר מאלף בגדים, דזיגואל בהחלט יכולה להיעזר בגוד כדי לבלוט מעל למתחרים (צילום: Gettyimages)
    בעידן שבו תמונה שווההרבה יותר מאלף בגדים, דזיגואל בהחלט יכולה להיעזר בגוד כדי לבלוט מעל למתחרים(צילום: Gettyimages)

     

    רשת דזיגואל, לעומת זאת, נדרשה לחיזוק של גוד, 76, כדי לעטוף את עצמה במנה הגונה מן היצירתיות, הגיוון, החדשנות וההומור שאופפים את האמן הזה, שלאורך שנות ה-80 ועד היום נחשב לנושא בשורת הדימויים המסעירים. בעידן שבו האימג' או התמונה שווים הרבה יותר מאלף בגדים, דזיגואל בהחלט יכולה להיעזר בגוד על מנת להצליח לבלוט מעל למתחרים.

     

    על המסלול בניו יורק: מופע מחול צבעוני עד צעקני (צילום: Gettyimages)
      על המסלול בניו יורק: מופע מחול צבעוני עד צעקני(צילום: Gettyimages)

       

      את שיתוף הפעולה החדש השיקו על מסלול התצוגה בניו יורק במעין מופע מחול צבעוני עד צעקני, כשמתוך החשיכה המוחלטת פרצו חמש דוגמניות בריקוד חייכני ובגדים בשלל גווני שנות ה-80, ובסטיילינג שקשה להסיר ממנו את העיניים. רק כדי לסבר את האוזן, הדוגמנית הראשונה לבדה לבשה חולצה אדומה מכופתרת בגזרת אוברסייז, כובע צהוב, עגיל בצורת לוכד חלומות, תיק קטן עם שלושה הדפסים שונים, צמידי חוטים אתניים על הברכיים וסניקרס לבנות. אם זו לא תצוגת תכלית, אז מה כן.

       

      ז'אן פול גוד. גילה מילדות עניין מוגבר בדימויים של נשים שחורות (צילום: AP)
        ז'אן פול גוד. גילה מילדות עניין מוגבר בדימויים של נשים שחורות(צילום: AP)

         

        ז'אן פול גוד נולד בשנת 1940 בפריז, לרקדנית בלט אמריקאית ולמתקן מעליות צרפתי, וגילה מילדות עניין מוגבר בדימויים של נשים שחורות. את דרכו המקצועית החל כמאייר במגזין אסקווייר, ומשם המשיך לעשות חיל כצלם ויוצר הסרטים של בתי אופנה כשאנל, אלאייה והרמס, וכן כיוצר כמה משערי המגזינים האיקוניים ביותר. בשנת 2012 זכה לתערוכת רטרוספקטיבה מיצירותיו, בשם goudemalion, שהוצגה במוזיאון Musèe des Arts Décoratifs בפריז.

         

        שערי מגזינים שיצר ז'אן פול גוד
          שערי מגזינים שיצר ז'אן פול גוד
           

           

          את עיקר פרסומו עשה גוד בזכות העבודה הצמודה עם הדוגמנית שהפכה לזמרת גרייס ג'ונס. הוא צילם אותה, ביים לה את הקליפים, עיצב את עטיפות האלבומים שלה, ואף יצר חלק מהתלבושות שלה. מלבד מערכת היחסים המקצועית הצמודה, גוד היה גם מאהבה של ג'ונס, ולשניים ילד משותף, המוזיקאי בן ה-37 פאולו גוד, שצעד על מסלול התצוגה של מרג'יאלה בשנת 2013.

           

          גרייס ג'ונס. היתה הכול עבור גוד (צילום: Gettyimages)
            גרייס ג'ונס. היתה הכול עבור גוד(צילום: Gettyimages)

             

            ג'ונס היתה המוזה של גוד, ובעזרת ההשראה שעוררה בו והנתונים הטבעיים שלה, שהסעירו אותו כל כך, הוא הפך לאיש בשורה גדול. הוא שינה את גופה ואת הפרופורציות שלו, הרבה לפני שהומצא הפוטושופ, גרם לה להיראות כמו גבר שנראה כמו אישה שנראית כמו גבר, הרבה לפני טרנד הג'נדר בנדר של ימינו, והצליח להצית דיונים וסערות באמצעות תמונה, הרבה לפני שהומצא האינסטגרם.

             

             

            כשג'ונס נכנסה להיריון החליטו גוד והיא לשמור את העניין בסוד, כדי לא לפגוע בהופעותיה על הבמה, ובעזרת חברו המעצב אנטוניו לופז יצר לה גוד תלבושות אוונגרדיות עם גזרות גיאומטריות שטשטשו את הבטן ההריונית.

             

             

             

            בשנים שחלפו מאז האייטיז עבד גוד עם סלבס רבים, ביניהם נעמי קמפבל, פאריס ג'קסון, פארל וויליאמס, קטי פרי ועוד, וכן בתי אופנה כדיור, קנזו ולקוסט, שרצו להיות מזוהים עם האסתטיקה הייחודית שלו, אבל שום דבר מכל מה שעשה לאורך השנים לא הניב לו תהילת עולם כמו צילומי כתבת השער השערורייתית של קים קרדשיאן במגזין Paper. למי שהצליח לשכוח, בתמונה אחת הפך ישבנה של קים למגש שעליו הונחה כוסית שמפניה, שעה שהיא עצמה חולצת את הבקבוק שמשפריץ מעל ראשה את השמפניה היישר לכוסית שעל אחוריה (מחווה של גוד לתמונה ישנה שצילם הוא עצמו בעבר עם דוגמנית שחורה). בתמונה נוספת מופיעה אותה קים בעירום מלא, כשישבנה שהוברק בשמן פונה בחוצפה למצלמה ולוקח את הפריים כולו. השער ששבר את הרשת בדיוק כפי שהבטיח בכותרתוBreak the internet kim kardashian, היה ליריית הפתיחה של תפיסת התחת הגדולה בהיסטוריה, ולהוכחה הניצחת בכוחה של תמונה אחת בעידן המרושת לעייפה.

             

             

             

            בשנה שעברה צילם וביים גוד את קמפיין שיתוף הפעולה בין בית האופנה קנזו לרשת אייץ' אנד אם בכיכובה של הטופ מודל אימאן, ותמונות הקמפיין הזכירו את עבודות העבר שבהן גזר, הדביק והרכיב מחדש את המצולם בתמונה.

             

            דזיגואל מזמינים את גוד לפרק את המותג לגורמים ולהרכיב מחדש (צילום: אביב וינברגר)
              דזיגואל מזמינים את גוד לפרק את המותג לגורמים ולהרכיב מחדש(צילום: אביב וינברגר)

               

              נראה כי זה סוד הקסם של גוד שגם דזיגואל חיפשו – אמן שייקח את הדימוי היציב מדי של המותג הספרדי הוותיק, יפרק אותו לגורמים וירכיב אותו מחדש בקולאז' מרהיב ומעודכן לעידן האינסטגרם. לקולקציה המשותפת קראו בשם האירוני "דזיגואל קוטור", אבל מאחורי הציניות הטמונה במילה קוטור בהקשר של פריטי רשת להמונים, ישנה גם ההתייחסות האמיתית לעבודת הקוטור של גוד – מלאכת מחשבת של פרימה ותפירה מחודשת של הדימוי הרצוי. 

               

              גזור-הדבק. הקמפיינים של גוד לקנזו ואייץ' אנד אם
                גזור-הדבק. הקמפיינים של גוד לקנזו ואייץ' אנד אם
                 

                 

                * הכתבת היתה אורחת חברת דזיגואל בברצלונה

                 

                ולאן תלך הירושה המשותפת של הזוג פייר ברז'ה ואיב סאן לורן?

                 

                הקליקו על התמונה לכתבה על מפעל חייו של ברז'ה, שהלך כעת לעולמו
                הקליקו על התמונה לכתבה על מפעל חייו של ברז'ה, שהלך כעת לעולמו

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד