אופנה

    מיצג הסיום של בצלאל: העבודות המבטיחות של בוגרי האופנה

    הסטודנטים במחלקה הירושלמית הציגו את פרויקט הסיום, מי בבגדים ומי בתכשיטים ואביזרים, ונפרדו מראשת המחלקה תמרה יובל ג'ונס, שטרם נמצא לה מחליף

    איתי יעקב

    |

    05.07.17 | 16:53

    34 בוגרים סיימו השנה את לימודיהם במחלקה המשלבת בין המסלול הוותיק לצורפות לבין המסלול לאופנה, המתאפיינים שניהם באווירה אמנותית. פרויקט הגמר של אלמוג סיון (צילום: עודד אנדמן)
    34 בוגרים סיימו השנה את לימודיהם במחלקה המשלבת בין המסלול הוותיק לצורפות לבין המסלול לאופנה, המתאפיינים שניהם באווירה אמנותית. פרויקט הגמר של אלמוג סיון (צילום: עודד אנדמן)

    בשעה שמונה בבוקר הודלקו המזגנים בחדרי בניין בית הנסן בשכונת טלביה בירושלים, שם התקיים אמש מיצג הגמר של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל. 12 שעות לאחר מכן, מאות האורחים שצבאו על המקום לא השאירו שום זכר לאוויר פסגות. היו שם בני משפחה וחבריהם של הבוגרים, קולגות מויצו חיפה ושנקר, בוגרי המחלקה לשעבר, מעצבים צעירים ועיתונאים, כשהבחירה להציג בצפיפות בחדריו של בית הנסן ההיסטורי לא עשתה חסד עם העבודות, בעיקר משום שהיא לא אפשרה לצופים להתרשם מהבגדים ב-360 מעלות.

     

    שילוב בין הדפסות בתלת ממד לבדי טקסטיל מרהיבים. פרויקט הגמר של עדי קרני (צילום: עודד אנדמן)
      שילוב בין הדפסות בתלת ממד לבדי טקסטיל מרהיבים. פרויקט הגמר של עדי קרני(צילום: עודד אנדמן)

       

      34 בוגרים סיימו השנה את לימודיהם במחלקה המשלבת בין המסלול הוותיק לצורפות לבין המסלול לאופנה, המתאפיינים שניהם באווירה אמנותית. "המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל שונה בתכלית מהמקבילות של ויצו חיפה ושנקר", אומרת ראשת המחלקה היוצאת תמרה יובל ג'ונס בשיחה עם Xnet. "המיקום שלנו בירושלים יוצר ניתוק מוחלט מעולם האופנה, כך שאין פה טרנדים או שואו אוף כמו בשנקר".

       

      עוד בערוץ האופנה

       

      ניסתה ליצור דמויות בהשראת דיסני, אך בפועל יצרה חבורה של אופנת רחוב שנראתה נפלא. הפרויקט של לירון אלקיים (צילום: עודד אנדמן)
        ניסתה ליצור דמויות בהשראת דיסני, אך בפועל יצרה חבורה של אופנת רחוב שנראתה נפלא. הפרויקט של לירון אלקיים(צילום: עודד אנדמן)

         

        יובל ג'ונס, 72, מסיימת את תפקידה במחלקה לאחר קדנציה של ארבע שנים בלבד במוסד, בניגוד לשמונה השנים שעשו קודמיה בתפקיד. ועדת האיתור של המוסד הוציאה כבר בחודש פברואר קול קורא למשרה, אך טרם נמצא מועמד ראוי. "ארבע השנים שלי בבצלאל עברו כמו יום אחד", מסכמת יובל ג'ונס את התקופה. "זה היה מעניין ומספק. אני מרגישה שבניתי תשתיות יצירתיות באופנה, ודחפתי את הנושא של אביזרים ונעליים. היתה לזה הצלחה בעולם, עם תערוכת נעליים שהוצגה בניו יורק (אוצרת: יערה קידר, א"י), ותערוכת נעליים שנפתחה בחודש שעבר בגלריית ביתא בירושלים (אוצרת: אליאורה למר-גינזבורג). אני לא בגיל להמשיך לקדנציה נוספת, ובעוד שבועיים אהפוך לראשונה לסבתא. החיים שלי בבצלאל לא אפשרו לי להתפנות לדברים אחרים".

         

        מסכות מרהיבות מהז'אנר שהזמרת ביורק ודאי היתה שמחה לאמץ. רוני בורנובסקי (צילום: עודד אנדמן)
          מסכות מרהיבות מהז'אנר שהזמרת ביורק ודאי היתה שמחה לאמץ. רוני בורנובסקי(צילום: עודד אנדמן)

           

          בימים אלו שוקדת יובל ג'ונס על תערוכת אופנה ישראלית שתוצג במהלך 2018 במוזיאון ישראל בירושלים. במהלך ארבע שנותיה בראש המחלקה ניתן היה לזהות רוחות של שינוי בתחום האביזרים, וכן בהכוונה של הסטודנטים ליצור בגדים אמנותיים אך גם לבישים – מה שניכר גם בשירת הברבור שלה במיצג הגמר. אלא שמהפכות לא עושים ביום אחד, וגם לא בארבע שנים, כך שבפני מחלקת האיתור של בצלאל עומד אתגר לא פשוט.

           

          פרויקט מוצלח הודות לשילוב בין סיפורה האישי, עבודות היד המסקרנות והשפה העיצובית המגובשת שכללה ניואנסים רבים. מרואה אבו עסבה  (צילום: עודד אנדמן)
            פרויקט מוצלח הודות לשילוב בין סיפורה האישי, עבודות היד המסקרנות והשפה העיצובית המגובשת שכללה ניואנסים רבים. מרואה אבו עסבה (צילום: עודד אנדמן)

             

            בחזרה למיצג הגמר הנוכחי, שבו ביקשו בוגרי המחלקה לתרגם רעיונות חברתיים, פוליטיים ואמנותיים לכדי אובייקטים של לבוש ואביזרים. מרואה אבו עסבה חזרה לזיכרונות הנכבה של סבתה, שברחה ב-1948 מכפר ג'ת לירדן, וחזרה מאוחר יותר לנצרת. אבו עסבה יצרה חיבורים מעניינים בין רקמה פלסטינית בצבעוניות מונוכרומטית למטבעות מקוריים מפלשתינה של שנות ה-40 וצביעה בעבודת יד. את הפריטים היא בחרה להציג על בני משפחתה, והתוצאה בתערוכת הגמר נראתה מוצלחת הודות לשילוב בין סיפורה האישי, עבודות היד המסקרנות והשפה העיצובית המגובשת שכללה ניואנסים רבים. פרויקט נוסף שבלט לטובה היה של הבוגרת עדי קרני, ששילבה בין הדפסות בתלת ממד לבדי טקסטיל מרהיבים, למשל בחולצה ללא שרוולים בסריגת תלת מימד, ובתיק במראה רקום שנוצר גם הוא בהדפסת תלת ממד.

             

            נעליים העוסקות בשאלות של חיזור. גל סובה (צילום: עודד אנדמן)
              נעליים העוסקות בשאלות של חיזור. גל סובה(צילום: עודד אנדמן)

               

              והיו גם מספר פרויקטים מאוד לבישים ואופנתיים עם ביצוע טוב, למרות הקונספט הלא לגמרי ברור, ביניהם של לירון אלקיים, שניסתה ליצור דמויות בהשראת דיסני, אך בפועל יצרה חבורה של אופנת רחוב שנראתה נפלא במיצג. הבוגרת אלמוג סיון, יצרה אוסף פריטים בצבעוניות מרהיבה, שיכולה בקלות לעמוד למכירה בבוטיקים, ובגזרת האביזרים סימנו שני פרויקטים שעסקו בשאלות של חיזור: הנעליים שיצרה גל סובה בשילוב עור וקרבון, והמסכות המרהיבות של רוני בורנובסקי, מהז'אנר שהזמרת ביורק ודאי היתה שמחה לאמץ.

              ______________________________________________________

               

              ואיך נראתה תצוגת הגמר של שנקר? 

              מי יצר קבוצת כדורגל על המסלול? לחצו על התמונה לכתבה המלאה (צילום: רפי דלויה)

               

               

               
              הצג:
              כל התגובות לכתבה "מיצג הסיום של בצלאל: העבודות המבטיחות של בוגרי האופנה"
              אזהרה:
              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד