יש לי אריזת גלידה הכי טובה: 15 שלגונים שמוכרחים לשלוף מהמקרר
מלונדון ועד קייפטאון, מסינגפור ועד ריו דה זנ'יירו: גלידות וארטיקים עם עיצובים טעימים בטירוף. מתי נראה כאלה גם בסופרמרקטים בישראל?
תחילת חודש יולי, 33 מעלות, 75% לחות (שמרגיש כמו 38 מעלות) - מהרגעים שבהם אתה תוהה למה סבתא שלך בחרה לעלות לארץ ישראל, ולא להישאר איפשהו בצפון אירופה. את הנחמה שלי אני מוצא בבועות החמצן שמפוזרות ברחבי העיר: הסופרמרקטים הקרירים, וספציפית במחלקת הגלידות. רק שמשטרת העיצוב הפנימית ממיסה את השמחה הצוננת, כשהיא נתקלת באריזות המשעממות של השלגונים המקומיים. לקוראינו בשטראוס, בתנובה וברשתות המזון הגדולות, הבאנו 15 דוגמאות לאריזות גלידה שוות באמת.
עם לוגו שמזכיר את סנאפצ'ט, טקסטורות גרפיות צבעוניות ומכסה (שהפך לאייקון) בצבע זהב -- HALO TOP האמריקאית מנסה לעשות מהפכה בשוק הגלידות. ג'סטין וולברטון, עו"ד במקצועו שמאס בבתי המשפט, החליט בתחילת העשור להשיק מותג גלידות שיהיה לא רק בריא, אלא גם רענן ומעלה חיוך. "לא רצינו לגרום לצרכן לבלות זמן רב מדי במעברי הסופרמרקטים ולקרוא את התווית", העיד וולברטון על האתגר העיצובי. "ידענו שנצטרך להציג את החומרים בצורה חדשה ופשוטה יותר". עם שמות לא שגרתיים לגלידות וטקסטורות מאויירות, הצליח הסטודיו לעיצוב אריזות פק אנד קומפני לא רק לפתח אישיות מותג, אלא לתת הצצה מקורית על מה שמסתתר בפנים. וולברטון מתגאה, אגב, ש-Halo Top מאפשרת לאכול ליטר גלידה עם כמות קלוריות זהה למנת גלידה סטנדרטית בודדת.
"זייפנו עם הסוכר", מכריזה הכותרת הראשית כשנכנסים לאתר האינטרנט של מותג הגלידות השוודי WAUW! "נכון. לא הוספנו שום סוכר, ועדיין יצרנו גלידה מדהימה שיש לה כל התחושות הטעימות של הגלידה המסורתית, ובוודאי שלא התפשרנו על הטעם". עם ניסיון של 35 שנים ושיתוף פעולה עם שף גורמה, החברה רקחה מתכוני גלידה מקוריים וגם שפה עיצובית לא צפויה. סטודיו SNASK השוודי בחר בצבע השחור לשלוט באריזה, ועם שפה טיפוגרפית שמצליחה למשוך את תשומת הלב מכדורי הגלידה הפסטליים שמצולמים על גבי האריזה.
עם סטיילינג שלא היה מבייש מותגי קוסמטיקה איכותיים, וארט דיירקשן שכולל ריהוט (!) של מעצבים מקומיים -- Suomen Jäätelö הפיני נותן פייט אלגנטי לשוודים. עם טקסטורה כחולה ומאוירת, שמאזכרת את צבעי הדגל הפיני, ומרקמי חלב, Werklig הפינים (שזכו באינספור פרסי עיצוב) מעניקים חוויה ייחודית.
Pols Plombirs, מותג גלידות לטבי שהוקם בשנות ה-60 הקומוניסטיות, זכה לפני ארבע שנים למתיחת פנים עיצובית. אנדריי זורין הרוסי העניק פרשנות עדכנית למראה הקלאסי של המותג. זורין התבסס על הנראות הישנה, צימצם את סקלת הצבעים לשלושה בלבד, אך העשיר את השפה הגרפית בגופנים שונים שמייצרים שפה שונה מהמינימליזם ששוטף מעצבים גרפיים ברחבי העולם:
עם מראה טרופי אקזוטי, גלידת סלבה נוואדה
הקולומביאנית מותחת את גבולות האסתטיקה המקובלות בזירת הגלידות. "כשטעמנו את הגלידות חשבנו מיד על ג'ונגל, ורצינו להעביר את התחושה דרך האריזה שלנו, אז החלטנו להמחיש את החי והצומח הקולומביאני בהשראת הצייר אנרי רוסו.
ג'ונגל בצורת גלידה", מגדיר זאת אוליבר סיגנטאלר, מבעלי הסטודיו המקומי למיתוג ועיצוב אריזות Siegenthaler &Co.
מלוקיישן אקזוטי אחד לאחר: שוואהשוואה היא גלידה שמגיעה מקיפטאון מאז 2011. עם טקסטורות מאוירות שמצטטות את הפטרנים בבדים מסורתיים בדרום אפריקה, סטודיו פנקאלו יצר שפה מיתוגית שמחה ואותנטית.
שהשם לא יטעה אתכם: סורבטה איטליה היא בכלל גלידת סורבה מריו דה ז'ניירו, ברזיל. "לאכול את הגלידה ולהשאיר אותה שלמה", היה כנראה המוטו של המעצבים בסטודיו פרננדה שמידט הברזילאי: השם נשמע איטלקי והשפה האיורית היא תצוגת תכלית ברזילאית. וזה לא הכל: סיימתם לנגוס בשלגון הסורבה? אתם מוכנים לדרינק קשאסה קרירה - הבוחשן עליהם.
המקרה של אייס קיטצ'ן מלמד מהו כוח של עיצוב מיתוגי. מותג הגלידות הבוטיקי שהושק לפני שנה באנגליה מביא ניחוחות טרופיים וחמים. על המהלך היה אחראי סטודיו המיתוג ROBOT FOOD, וגם כאן יש חיבור של שני ניגודים - לוגו נקי וקריר למדי, עם שפה איורית ססגונית ומעט מגושמת. האחראית לה היא Divya Scialo, בוגרת אקדמיית לונדון קולג' לאמנות (RCA), שהצליחה להעביר החוצה את הריחות, המרקם והחומריות של השלגונים.
נישאר עוד רגע באנגליה, כדי להציג מותג היפסטרי עכשווי. MiiRO, שהושק רק לפני כמה חודשים, הוא 100% טבעוני. הודות לשימוש בשפה צבעונית חמה, באיורים קווים בזהב מטאלי, ובהומור בריטי מעודן, הצליח סטודיו המיתוג I WANT DESIGN להעניק חוויה חושית מדהימה עוד לפני שמלקקים את הגלידה. MiiRO נגזר מלטינית: Miro פירושו "לתהות" (To Wonder) - ועל כן הטאג-ליין שמתחת לללוגוטייפ כותב: "זמן לתהות" (או לדמיין).
פרונטו לייט היא גלידת דלת שומן (ועיצוב) שהושקה בברזיל לפני שנתיים. המינימליזם והניקיון שהביא המעצב פדרו פאולינו מעניקים למותג אלגנטיות פשוטה, שלא היתה מביישת את איקאה השוודית.
שפה של לוחות וגירים לבנים מעטרת את גלידת באטצ' האמריקאית, שאותה השיקו ב-2009 סוזי פריש וורוניקה ג'נסנס. "האתגר העיצובי היה ליצור מראה-פרימיום, תוך שמירה על הדנ"א של המותג: עבודת יד, מקומי קטן", הוא ציטוט של וייב דברס, מבעלי הסטודיו הבוסטוני למיתוג Devers Ink & Lead. העיצוב הידני, שהיה מאוד אופנתי אי-אז בעשור שעבר, עדיין מלבב בנאיביות ובפשטות העיצובית שלו.
פרו פרו הוא מותג עוגיות-גלידה מסינגפור, שנראה כמו זיווג ביזארי בין וידאו-קליפ אסייתי לעוגיית "קוקילידה" של אסם. צבעוניות פסטלית וסטרילית, מעט חייזרית, מגיעה מהסטודיו הנחשב למיתוג Bravo שיושב אף הוא בסינגפור.
נסיים עם גלידה מבית היוצר של רשת הסופרמקרטים הבריטית ווייטרוז (Waitrose). עיצוב מותג פרטי של רשתות ענק הוא אתגר לא קטן: מזמין העבודה יחשוש מעיצוב מתוחכם מדי, מתוך הנחה שהלקוחות "לא יבינו" או ייבהלו ממוצר מעוצב מדי (שם קוד ל"יקר מדי"). כשאני נתקל בעיצוב חדשני בסופרמרקט, אני מיד חושב על האומץ שהופגן כאן -לא מצד המעצב (כי הכי קל לעשות עיצוב גבוה), אלא מצד הלקוח שהזמין ממנו את העבודה.
ווייטרוז יכולה להעביר כמה שיעורים טובים בעיצוב אריזות, ובאיך עושים פשוט ולא פשטני. בשנה שעברה, למשל, הם השיקו את תת-המותג הגלידתי Heston, שיצר בשבילם השף הבריטי Heston Blumenthal, והשפה האיורית של המוצרים הייתה איורית ומעט ביזארית: חיות חווה אנושיות, הלבושות במיטב מחלצות האופנה, מציגות את הגלידות. האיורים של בוב וונבלס תיבלו בהומור שנון את המוצרים:
זה היה רק עניין של זמן עד שרשתות המזון, כמו מותגים מסחריים, ישיקו מותגי-בית ברמות יוקרה שונות. לפני שנה הושק 1 Waitrose, מותג פרימיום של "ווייטרוז" (שכולל כעת יותר מ-500 מוצרי מדף), והוא אמור להטמיע אליו בהדרגה את מותג הפרימיום המצליח של הרשת, Essential Waitrose שהושק ב-2010. "פשוט אך ייחודי", היה הקונספט של המיתוג, ואת הצילומים הבנאליים של המאכלים החליפו כאן רישומים ידניים של בתים, חזיתות של חנויות ונופים עירוניים נוספים.
קשה להאמין, אבל פעם חשבו שלא צריך בעיצוב אריזות של מוצרים הנחבאים בתוך ארונות המטבח, כי מי כבר רואה אותם. התפישה הזו כבר לא איתנו, ובשביל מעצבים גרפיים שמשוטטים בסופרמרקטים בחו"ל, מדובר בסיור השראה מוזיאלי. הגיע הזמן שגם בסופרמרקטים שלנו זה יקרה.
שיהיה קיץ קריר.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.
להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com