מצפצפת או מתקנת? הכירו את הדור הבא של מערכות בטיחות ברכב

משנת 2018 כל מכונית חדשה שתגיע לישראל תצויד במערכת המוגדרת כ"מצילת חיים". בעלי מכוניות ישנות יכולים להצטייד במערכות התראה. מה חשוב לדעת?

צביקה בורג

|

21.06.17 | 10:28

ציוני מבחני הריסוק של EuroNCAP תלויים בקיומן של המערכות ברכב.
מתוך: euroncap.synapticdigital.com
הפעילות של מערכות הבטיחות יכולה להיות פאסיבית (מתריעה) או אקטיבית (פעילה). סוזוקי סוויפט במבחני הריסוק (צילום: מתוך euroncap.com)
הפעילות של מערכות הבטיחות יכולה להיות פאסיבית (מתריעה) או אקטיבית (פעילה). סוזוקי סוויפט במבחני הריסוק (צילום: מתוך euroncap.com)
ארגון הבטיחות האירופאי EuroNCAP, הציג לאחרונה את תוצאות מבחני הבטיחות והריסוק שערך למספר דגמי רכב חדשים. לצד כמה שזכו לציונים גבוהים ומחמיאים (בהם מיני "קאונטרימן" החדשה ו"קודיאק" – המיניוואן הגדול של סקודה), בלטו שני דגמים שקיבלו תוצאה מפוצלת: ניסאן מיקרה - שקיבלה 5 או 4 כוכבים, וסוזוקי סוויפט - שזכתה ל-4 או 3 כוכבים. למה הפיצול בציונים? כי דגמים אלה נבחנו בשתי גרסאות: עם או בלי מערכות בטיחות המכונות "מצילות חיים" (למשל, בלימה אוטונומית או בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב), הכלולות במפרט הרכב המקורי.

 

מתברר, שרכב שבו מותקנות מערכות מצילות חיים מסוג זה כבר בפס הייצור של היצרן - כשהן משולבות במחשב המפעיל את הרכב ומערכותיו - נחשב בעיני ה-EuroNCAP, שהוא ארגון הנחשב למורה דרך ומוביל בתחום בטיחות כלי הרכב, לבטוח הרבה יותר ולכזה שיש סיכוי טוב יותר שיחזיר אתכם הביתה בשלום. זו הסיבה לציון הגבוה יותר שמקבלים כלי רכב כאלה, ולציון הנמוך יותר המתקבל אם קיימת לרכב גרסה שאינה מצוידת במערכות אלה.

 

מערכות הבטיחות לרכב נמצאות בכותרות זה זמן: כולם מדברים על המכונית האוטונומית - זו שתיסע בבטחה ללא נהג, כולם מתלהבים ממכירתה של יצרנית מערכות הבטיחות המובילה "מובילאיי" ל"אינטל" בסכום עתק של יותר מ-15 מיליארד דולר, ואנשי המקצוע מצביעים על ירידה דרמטית במספר הרוגי התאונות ברוב מדינות העולם המערבי, ירידה שחלקה נזקפת לזכות הטכנולוגיה החכמה המותקנת במכוניות החדשות.

 

ובישראל? משרד התחבורה יחייב התקנת מערכות בטיחות בכלי רכב חדשים שייובאו לישראל מתחילת שנת 2018, ואפילו יעניק הנחות ברישוי השנתי לבעלי מכוניות ישנות יותר בהן יותקנו מערכות כאלה. גם חברות ביטוח מסוימות מציעות הנחות בדמי הפוליסה לבעלי מכוניות מאובזרות יותר.

 

על מה מדובר? אילו מערכות זוכות לציוני בטיחות "אמיתיים" מה-EuroNCAP ואילו מערכות מקבלות "ציון" רק ממשרד התחבורה שלנו?

כשמערכות הבטיחות מהוות חלק מקורי מהרכב שאתם קונים ומשולבות במחשבים שפועלים בו, הפעילות שלהן יכולה להפוך מפאסיבית (מתריעה) לאקטיבית (פעילה). מדובר בהבדל עצום, שבין צפצוף המתריע על סטייה מנתיב או התקרבות מסוכנת לרכב אחר, לבין תיקון אוטומטי פעיל של כיוון הנסיעה או בלימה אוטונומית, בלי התערבות הנהג.


 

מה המערכות המשולבות האלה יודעות לעשות?

בלימה אוטונומית. המערכת מזהה סכנה של תאונה ובהיעדר תגובה אקטיבית מצד הנהג (כלומר – האטה או בלימה), "לוקחת את העניינים לידיים", כמו שאומרים, ובעצמה בולמת את המכונית.

למה זה חשוב? כי במקרה של הסחת דעתו של הנהג (עיסוק בטלפון הנייד, למשל, שזו סיבה מרכזית לתאונות דרכים כיום), בלימה אוטונומית היא למעשה הדבר היחיד שיכול למנוע תאונה.

 

בלימה אוטונומית - הדגמת פעילות המערכת כפי שמציגה "סקודה":

 

בקרת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב. כשהמערכת מזהה סטייה של הרכב מנתיב הנסיעה בלי תגובה מיידית של הנהג, מתבצע תיקון מסלול אוטומטי. גם כאן, כמו בבלימה האוטונומית, גם התיקון האקטיבי יכול להיות המחסום האחרון לפני תאונה.

 

בקרת שיוט אדפטיבית. את ה"קרוז קונטרול" כולם מכירים, וגם את המגבלה שלו: ברגע שנוגעים בבלמים – חייבים להפעיל מחדש את המערכת כדי שתגיע שוב למהירות השיוט המבוקשת. אבל המערכת האדפטיבית מזהה בעצמה את מהירות התנועה, ומאטה או מאיצה את הרכב בהתאם, ללא התערבות הנהג.

 

התרעת "שטח מת" בצדי הרכב. המערכת מזהה מצב בו מכונית נמצאת במקביל לרכב, בנקודה בה מראות הצד אינן מאפשרות לראותה, ומתריעה בהבהוב אור או צפצוף כדי למנוע מעבר לנתיב הלא פנוי או יציאה לעקיפה.

 

התרעת שטח מת - "סקודה" מבצעת הדגמה של פעילות המערכת:

 

בקרת אורות חכמה. נהיגה באורות גבוהים עלולה לסנוור את הנהג המגיע ממול, אלא אם תעברו לאורות דרך רגילים במועד. המערכת החכמה מסוגלת לעשות זאת אוטומטית.

 

ומה יודעות לעשות מערכות לא מקוריות, המותקנות בכלי רכב שכבר נוסעים (או שהיבואן מתקין כאן בישראל, לפני הקנייה)?

בעיקר להזהיר ולהתריע, וגם זה חשוב מאוד: מפני תאונה, מפני פגיעה בהולך רגל או רוכב על דו-גלגלי, מפני סטייה מנתיב, מרכב בשטח מת, וגם לזהות תמרורים. חשוב להבהיר: המערכות הללו מזהירות את הנהג ומעוררות אותו לפעולה, אבל כל עוד הן לא משולבות באופן אינטגרלי ומקורי במערכות הרכב – הן אינן יכולות לבצע פעולה אקטיבית. זו הסיבה, שמבחני הבטיחות של ארגון EuroNCAP מעניקים ציון גבוה למערכות המשולבות מראש.

 

ובכל זאת – בכלי רכב שבהם לא שולבו מערכות בטיחות מצילות חיים, מומלץ בהחלט להתקין מערכות התרעה. גם אם הן פאסיביות ורק "מצפצפות" – ביכולתן להעניק לנהג זמן נוסף להגיב, ובתנועה בכביש יש לכל שנייה ואפילו שבריר שנייה משמעות, והיא יכולה להיות ההבדל בין בלימה בטוחה לבין תאונה.

 

יש לכם מכונית שלא מותקנות בה מערכות בטיחות? מה תוכלו לעשות?

להצטייד במערכת כזאת, ובשוק הישראלי מוכרות לפחות שלוש יצרניות-משווקות:

  • מובילאיי (Mobileye) המפורסמת, שנחשבת למובילת השוק העולמי בתחום זה והמערכות שלה מבוססות על מצלמה חכמה.
  • איוואקס (AWACS), חברה ותיקה שהמערכות שלה (מבית Safe Drive Systems) מבוססות רדאר ומצלמה.
  • MOVON, שהיא מערכת מתוצרת קוריאה, חדשה בשוק הישראלי ומבוססת מצלמה (ואותה משווקת "א.ד.י מערכות").

המערכת של MOVON נחשבת כרגע לזולה ביותר לרכישה ולהתקנה (כ-2,500 שקל לעומת קרוב ל-3,000 שקל שעולות בדרך כלל מערכות מתחרות).

 

המערכת של MOVON, כרגע הזולה ביותר (צילום: יח"צ אי פי מערכות)
    המערכת של MOVON, כרגע הזולה ביותר(צילום: יח"צ אי פי מערכות)

     

    מה היא יודעת לעשות? להתריע מפני קרבה למצב תאונה מלפנים, להציג את מרחק הבטיחות (בשניות) מהרכב שנמצא מלפנים, להתריע על סטייה מנתיב ללא איתות, וגם דברים שמערכות אחרות לא עושות: התרעה על תזוזת רכב הנמצא מלפנים כשנמצאים במצב עצירה (למשל, כשעומדים ברמזור), ולצלם ולהקליט באופן אוטומטי את הנסיעה ולשמור את הנתונים על כרטיס זיכרון בקצבים באורך של דקה.

     

    מה המערכת לא יודעת לעשות? לזהות הולכי רגל או רוכבי אופניים ואופנועים, וגם לא לזהות תמרורים – אפשרויות שכלולות (באיכות כזו או אחרת) במפרטים של יצרנים אחרים (ב"א.ד.י" אומרים, שדגם מתקדם של המערכת יגיע בקרוב יכלול פונקציות כאלה).

     

    כאמור, חלק מעלות הרכישה של המערכות מוחזרת לקונה באמצעות הנחות ברישוי השנתי ובביטוח (מומלץ לברר ולוודא זאת לפני הקנייה, אם השיקול הכספי חשוב), אבל מעבר להיבט הכספי, חשוב עוד יותר - במידה ואתם נוהגים ברכב ללא מערכות מקורית – לאבזר את המכונית במערכת בטיחות. אז נכון, אלו לא מערכות אקטיביות, והן לא "ייקחו את העניינים לידיים" כשאתם תפשלו וגם לא יצילו אתכם ממצבים אבודים, אבל הן כן יתריעו, וגם זה בהחלט חשוב.

     

    סעו בזהירות!

     

     
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד