רומנטיקה אירופאית בבית זית: הצצה לבית מרהיב הניצב על צלע הר

מבנה מרהיב בסגנון קלאסי נבנה על ההר בבית זית, ומשלב נוף מקומי עם אדריכלות קלאסית מדהימה. התוצאה: ארכיטקטורה אירופאית עם אינטרפטציה ים-תיכונית

"המטרה שלי הייתה לתכנן ולבצע פרויקט שיהיה אלגנטי וקלאסי אבל ישמור גם על מידה של רומנטיות". אדריכל הפרויקט סרג' בן דוד (צילום: עודד סמדר)
"המטרה שלי הייתה לתכנן ולבצע פרויקט שיהיה אלגנטי וקלאסי אבל ישמור גם על מידה של רומנטיות". אדריכל הפרויקט סרג' בן דוד (צילום: עודד סמדר)
"בפרויקט הזה מתגוררים שלושה דורות של משפחה ירושלמית", מספר האדריכל סרג' בן דוד. "הוא כולל בתוכו שני בתים, זה של ההורים וזה של הבן עם הילדים הצעירים, המקושרים ביניהם באמצעות פרגולה מוארכת. המאפיין הבולט ביותר שלו הוא הטופוגרפיה המשופעת: הבית נמצא ממש בכניסה לירושלים ויושב על צלע הר, ובעבודתי עשיתי כל מאמץ להשתלב בטופוגרפיה ולא למקם על ההר מבנה שההתערבות שלו בנוף תהיה גסה.
עיצוב הפנים מהדהד את הסגנון הקלאסי של החוץ אך מקפיד שלא ליפול למלכודות ארכאיות (צילום: עודד סמדר)
    עיצוב הפנים מהדהד את הסגנון הקלאסי של החוץ אך מקפיד שלא ליפול למלכודות ארכאיות(צילום: עודד סמדר)

    "המטרה שלי הייתה לתכנן ולבצע פרויקט שיהיה אלגנטי וקלאסי אבל ישמור גם על מידה של רומנטיות, מקום שכיף לנוע בתוכו מבית לבית. מהות הפרויקט היא בעצם תנועה בשל המתח בין שני הבתים עם האלמנט המקשר ביניהם. היה לי חשוב שהפרויקט לא רק ייראה טוב, אלא שיהיה גם נעים לעשות בו שימוש, ובאמת אחרי שהלקוחות נכנסו לגור בבית הם 'התלוננו' בפניי שהרסתי להם את הסיכוי לחופשה, כי לדבריהם אין מלון או ריזורט שיישתוו לאיכויות ולתחושות הקיימות במקום. יש להודות שהנוף הטבעי תורם למצב, ועל זה אינני אחראי, אבל מצידי הושקע מאמץ בהשתלבותו של הפרויקט במרקם הנופי ובצמחייה האופיינית למקום".

    הנוף הסובב את הבית הוא אחד מיתרונותיו הגדולים ביותר (צילום: עודד סמדר)
      הנוף הסובב את הבית הוא אחד מיתרונותיו הגדולים ביותר(צילום: עודד סמדר)
      "סגנון הבנייה הוא קלאסי, זאת אומרת סגנון הכולל אלמנטים הלקוחים מהעולם ה'ישן', מאירופה, למשל עמודים, כותרות, פסים בטיח ומסגרות מסביב לחלונות. בית קלאסי במובן שהוא עומד במבחן הזמן, לא איזושהי גחמה אדריכלית אופנתית שתיראה שלא במקום בעוד כמה שנים. התוצאה היא בתים שהיה אפשר למצוא אותם גם באירופה, על הר באיטליה או בצרפת. האינטרפרטציה הים תיכונית/הירושלמית לסגנון באה לידי ביטוי בכמה אלמנטים, למשל חיפוי האבן של הקומה התחתונה ושימוש באלמנטים של הצללה, כשהכוונה היא לפרגולה הארוכה המקשרת בין הבתים, וכמובן גם הקשתות המעטרות את המפלס התחתון. הרצף מספק

      קצב ובמקביל יוצר תחושה של רוגע על ידי החזרתיות שבו".

      שילובים של קלאסי ומודרני בעיצוב הפנים של הבית (צילום: עודד סמדר)
        שילובים של קלאסי ומודרני בעיצוב הפנים של הבית(צילום: עודד סמדר)
        "אחד המוטיבים הבולטים בבית הוא המשחק של הקווים האופקיים, מוטיב שמאפיין את האדריכלות הקלאסית בכלל. הפסים האופקיים

        נוטים להשרות רוגע, כמו קו רקיע או קו האופק של הים, ומשתלבים בנוף, בניגוד לקווים האנכיים שמאפיינים בנייה לגובה, קווים קונטרסטיים שכאילו קוראים תיגר כלפי מעלה. הקווים האופקיים מבוצעים על ידי פסי אלומיניום המשובצים בטיח וכן במדפי בטון שנבנו מתחת לגג הרעפים ובין הקומות".

        משחק של קווים אופקיים המשרים רוגע (צילום: עודד סמדר)
          משחק של קווים אופקיים המשרים רוגע(צילום: עודד סמדר)
          "אלמנט נוסף הלקוח מן העיצוב הקלאסי הוא המעקה העשוי 'בקבוקים' מאבן מקומית המזכיר טירות בנות מאות שנים. זה בדיוק לב העניין בעיצוב הקלאסי: אתה לא רוצה להיות אוונגרדי ולהמציא משהו חדש אלא להשתמש בצורות ובחומרים מוכרים. לדעתי, השימוש הזה יוצר עבור מי שגר או מבקר במקום תחושה שהוא נמצא במקום מוכר ורגוע".

          "החלונות המשובצים ממוסגרים באבן בחזיתות. הפרופילים עשויים אלומיניום בצד החיצוני ועץ מבפנים. האלומיניום מונע פגיעות של מזג

          אוויר וקורוזיה, שכן מדובר בחומר שאין לו כמעט בלאי. העץ שמצוי בצד הפנימי של החלון משתלב היטב עם עבודות הנגרות, וכך אנחנו מפיקים מהחומר את מיטב התכונות שלו בכל אחד מהצדדים. חלוקת החלונות לריבועים יוצרת תחושה של מקום אחר, של אלמנט מושקע שהוקדשה לו תשומת לב. יש בכך גם מידה מסוימת של רומנטיקה, כמו להסתכל על נוף דרך האצבעות או דרך איזושהי מסגרת".

          מבט מבחוץ (צילום: עודד סמדר)
            מבט מבחוץ(צילום: עודד סמדר)

            "בכל הקשור לעיצוב הפנים בחרנו סגנון קלאסי שמשתלב עם מה שהבית משדר מבחוץ, אבל תוך הקפדה שלא ליפול לתוך מלכודת של ריהוט מיושן ולא עדכני. לכן הוספנו כמה מוטיבים עכשוויים, כדוגמת משקופים מנותקים, ריהוט מודרני וטקסטיל ססגוני ועכשווי. אני חושב שכמו בבישול, גם באדריכלות המינון הוא המפתח. אפשר לערבב מלוח עם מתוק לדוגמה, אבל יש לשלוט במינון, שמא המנה תהיה בלתי אכילה".

            ההחלטה לעצב את הבית בסגנון קלאסי נבעה ממך או שהייתה בקשה של הלקוחות?

            "יש להניח שהלקוחות פנו אלי מכיוון שרצו בית בשפה אדריכלית המזוהה עמי. חשוב לציין שאני מעורב גם בפרויקטים בשפה אדריכלית עכשווית שהגישה בהם שונה לגמרי, בתים שמדברים על קומפוזיציה של צורות ולא על סימטריה ועל קצב כמו בפרויקט הזה. אני לא בא לשנות את הלקוחות שלי או לחנך אותם. אני בוודאי מדריך ומוביל אותם, אבל את הדימויים ואת ההשראה אני מקבל מהם. בעבודתי אני שואף להגשים את חלומם".

            סימטריה וקצב (צילום: עודד סמדר)
              סימטריה וקצב(צילום: עודד סמדר)
              הם מדמיינים משהו, והאתגר שלי כאדריכל הוא להבין אותם ואת ההקשרים התרבותיים, הצורניים והעיצוביים שהם מביאים עמם. זה סוד ההצלחה, כי כשאדריכל מתכנן בתים פרטיים העבודה שונה בתכלית מתכנון של בנייני מגורים או מבני ציבור. תכנון בית פרטי הוא המקרה היחיד שבו האדריכל עובד מול המשתמש ולא מתכנן עבור לקוח אלמוני. בעבודה מול לקוח פרטי האתגר הגדול הוא לרכוש את אמונו. זה תנאי בסיסי לתקשורת טובה שבלעדיה לא יתקבל המידע הכל כך חיוני מצידו. זו עבודה מורכבת, לא סתם תרגיל בחיבור בין פונקציות שונות, אלא עבודה שמטרתה ליצור סיפור עם תוכן. כמו בכל שפה אחרת, גם בשפה האדריכלית אנחנו כאדריכלים כותבים סיפורים, ואני מקווה ומאמין שהפרויקט הזה מספר סיפור מעניין ומסקרן".
              חלוקת החלונות לריבועים יוצרת תחושה של מקום אחר (צילום: עודד סמדר)
                חלוקת החלונות לריבועים יוצרת תחושה של מקום אחר(צילום: עודד סמדר)

                אודות האדריכל

                משרד אדריכלים ומעצבי פנים בניהולו של סרג' בן דוד, בוגר בהצטיינות של הפקולטה לאדריכלות ובניין ערים בטכניון, נוסד בשנת 1998 ומתמחה בתכנון בתים פרטיים ודירות יוקרה ועיצובם. טרם פתיחת משרד האדריכלות כעצמאי רכש בן דוד ניסיון מקצועי רב והוביל פרויקטים מגוונים: תוכניות בניין עיר, שכונות מגורים, מגדלי דירות, קניונים ופרויקטים ציבוריים שונים.

                לאורך השנים צבר בן דוד מוניטין רב כאדריכל ידוע בזכות עיצוביו הייחודיים והעשירים. הסגנון האירופי הקלאסי מאפיין הרבה מעבודות המשרד, אך אפשר למצוא ביניהן גם יצירות בקו מודרני. הליך התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים שואף לאיזון בין הפונקציונלי לאסתטי, תוך התמודדות עם גיאומטריה וקומפוזיציות של צורות ושילוב חומרים.

                הבתים בעיצובו של בן דוד הם אלגנטיים, משופעים בפרטים ייחודיים, ומותאמים באופן אישי לכל לקוח. השפה האדריכלית של כל פרויקט נקבעת בהתאם לעולם הערכים של הלקוח, צורת החיים שאליה הוא שואף ועוגניו התרבותיים. תהליך העבודה יסודי ומעמיק ומלווה את הלקוח באופן אישי בכל התלבטויותיו, החלטותיו, בחירותיו, משלב התכנון ועד לפרטים הקטנים של עיצוב הבית.

                התהליך של הכרת הלקוח, רכישת אמונו, התאמת השפה האדריכלית לטעמו ולעולמו הערכי, הבנת הצרכים והדרישות הייחודיים

                לו, הם האתגרים הגדולים שבפניו עומד כל אדריכל.

                 

                 
                הצג:
                אזהרה:
                פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד