נולד, ולא לשטח בלבד:
לנדרובר דיסקברי החדש

לוקח את הסלון לשטח: עמוס במחשבים, חיישנים והרבה פינוקים יוצא הדור ה-5 של הדיסקברי האגדי להתמודד מול ענקי הכביש-שטח מגרמניה, איטליה ויפן

צביקה בורג

|

23.05.17 | 14:29

הצטרפו לנסיעה המאתגרת בכבישי הארץ
וידאו: עדי הוברמן, צילום רחפן: רותם גרוזוביק
הדור החמישי של רכב השטח המיתולוגי. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
הדור החמישי של רכב השטח המיתולוגי. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
 משקל הרכב הופחת בכ-480 ק"ג. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
משקל הרכב הופחת בכ-480 ק"ג. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
מרווח גחון מרשים, מנוע בעל מומנט מעולה, והמון אלקטרוניקה מסייעת, כולל בקרות אחיזה ומשיכה, נעילות דיפרנציאלים ועוד. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
מרווח גחון מרשים, מנוע בעל מומנט מעולה, והמון אלקטרוניקה מסייעת, כולל בקרות אחיזה ומשיכה, נעילות דיפרנציאלים ועוד. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
צלח בקלילות ראויה לציון את מסלול הסטרבה - מסגה מאתגרת המשקיפה על בקעת הירדן המדברית. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
צלח בקלילות ראויה לציון את מסלול הסטרבה - מסגה מאתגרת המשקיפה על בקעת הירדן המדברית. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
את ה"דיסקברי" 2017 העדיפו אנשי לנדרובר לכנות "החדש", ולא "5", כמתבקש מהיותו הדור החמישי של רכב השטח המיתולוגי, שגרסתו הראשונה הוצגה לפני 28 שנה ונמכרו ממנו ברחבי העולם כ-1.2 מיליון יחידות. למה "חדש" ולא "5"? לטענתם, מדובר ברכב חדש לחלוטין, ולא בפיתוח של הדור הקודם (כמו שהיה במעבר בין דור 3 לדור 4 של הדגם). שמדובר ברבולוציה ולא באבולוציה.

 

ויש מן הצדק בדבריהם. ה"דיסקברי" החדש ("דיסקו" כפי שמכנים אותו חובבי רכבי שטח) מזכיר רק בקושי את הדורות הקודמים: המראה החיצוני עוגל ורוכך, ואת הלוק ה"ג'יפי"-קובייתי של הדורות הקודמים החליף מראה קרוס-אוברי מעודכן ואופנתי; משקל הרכב הופחת בכ-480 ק"ג, הודות לשימוש נרחב בחלקי אלומיניום קלים בשלדת הרכב, במקום בפלדה כבדה; ובמקום נהג גברי ומסוקס - מהסוג שבדרך כלל נהג ברכבי שטח מהסוג הזה - יכול כיום להתיישב מאחורי ההגה כמעט כל אחד (וכל אחת!), גם ללא ניסיון בנהיגת שטח, והודות לאינספור חיישנים, רכיבים ממוחשבים ומערכות חשמליות ואוטומטיות לשלוט בקלילות בענק בן 2.4 הטונות גם בדרכים מאתגרות לגמרי.

 

המראה החיצוני עוגל ורוכך, ואת הלוק ה"ג'יפי"-קובייתי של הדורות הקודמים החליף מראה קרוס-אוברי מעודכן ואופנתי. דיסקברי 2017 (צילום: רונן טופלברג)
    המראה החיצוני עוגל ורוכך, ואת הלוק ה"ג'יפי"-קובייתי של הדורות הקודמים החליף מראה קרוס-אוברי מעודכן ואופנתי. דיסקברי 2017(צילום: רונן טופלברג)

     

    קצת היסטוריה

    את הלנדרובר הראשון פיתח בשנת 1948 מוריס וילקס - שהיה המעצב של קבוצת הרכב הבריטית "רובר" - בהשפעת הג'יפ האמריקני שכיכב במלחמת העולם השנייה. ללנדרובר, שלימים זכו גרסאות מתקדמות שלו לכינוי "דיפנדר", יצא שם של רכב שטח קשוח, כזה שיכול לנוע בכל מקום ובכל תנאי אקלים ומזג אוויר. הדיפנדר שירת בעשרות צבאות בכל רכבי העולם, וגרסאות שונות שלו הגיעו למקומות שכלי רכב אחרים לא הצליחו להגיע אליהם.

     

    ב-1970 הדהימו אנשי לנדרובר את תעשיית הרכב העולמית עם ה"ריינג'רובר", מיניוואן גדול (SUV) שהיה בעל יכולות שטח נהדרות ואפשר לראשונה להתפנק גם מחוץ לכבישים סלולים. בין הלקוחות: אנשי בית המלוכה הבריטי, מיטב אצולת בריטניה ועשירי ארצות הברית ואירופה.

     

    הריינג'רובר היה הצלחה אבל מחירו היקר להחריד הפך את השוק הפוטנציאלי שלו למצומצם בהיקפו, מה שאפשר ליצרנים היפנים (בעיקר טויוטה, מיצובישי וניסאן) להשתלט על קטגוריית רכבי השטח הגדולים עם כלים בעלי יכולות טובות במחיר זול יותר (בהם "לנדקרוזר", "פאג'רו", "פטרול" ודומיהם). הפתרון של לנדרובר, ה"דיסקברי", הוצג בשנת 1989: מפנק מעט פחות מהריינג' היקר וזול במקצת ממנו, אבל בעל יכולות שטח כמעט כשל הדיפנדר ה"קרבי".

     

    ההצלחה הייתה מיידית וכאמור, ב-28 שנות הדגם עלו לכבישים לא פחות מ-1.2 מיליון "דיסקברי". מרשים למדי בעבור רכב שטח יוקרתי ויקר מתוצרת בריטית, שאינה נחשבת ל"המונית" או זולה כמו המותגים מיפן ומקוריאה.

     

    עוברים ל"דיסקו 5"

    הדור הראשון של הדיסקברי הוצג כאמור ב-1989, דור שני ב-1998, דור שלישי ב-2004 ודור רביעי – שהיה למעשה מתיחת פנים מקיפה לדגם הקודם – הוצג ב-2009. ועכשיו – "החדש", או דור 5.

     

    למה בחרו בלנדרובר לעשות שינוי קיצוני כל כך בעיצוב ובמיצוב ה"דיסקברי"?

    בגלל התחרות בגזרת ה-SUV היוקרתיים. ב-2017, מספר לא קטן של רכבי שטח גדולים, מהודרים ומפנקים מתמודדים על פלח שוק דומה: נזכיר את דגמי מרצדס GLE ו-GLS, את אאודי Q7, את ב.מ.וו X5 (ואחיו הגדול X7 שיושק בקרוב), את וולוו XC90, ואת מזראטי לבנטה. כולם מתייצבים בגזרה שבין קרוס-אוברים אופנתיים (למשל יגואר F-PACE או אלפא סטלביו) לבין רכבי שטח קשוחים מעט יותר כמו ה"לנדקרוזר" של טויוטה וה"פאג'רו" של מיצובישי.

     

    לאנשי לנדרובר היה ברור, שהביקוש לרכב "שטח" מפנקים מזנק בעוד שהצורך בירידה של ממש לשטחים אתגריים יורד. מצד שני, הם היו חייבים להיזהר שלא לפגוע ביתרון הגדול של המותג – יכולת השטח האמיתית של תוצרתו. הדיסקברי 5, "החדש", הוא הפתרון לדילמה. מכאן העיצוב החדש, עומס הפינוקים בתא הנוסעים ומהעבר השני - יכולת השטח שלא נפגעה.

     

    הדיסקברי 5 הוא הפתרון לדילמה הצומחת מהביקוש לרכב "שטח" מפנק מחד, ושימור יתרון המותג מאידך (צילום: רונן טופלברג)
      הדיסקברי 5 הוא הפתרון לדילמה הצומחת מהביקוש לרכב "שטח" מפנק מחד, ושימור יתרון המותג מאידך(צילום: רונן טופלברג)

       

      נכנסים

      לא נעמיס עליכם יותר מדי פרטים טכניים, בשביל זה קיימים אתרים ייעודיים לרכבי שטח וכמובן מידע שמספקים היצרן והיבואן. נציין רק שלישראל יגיעו כרגע ארבעה דגמים של ה-5, כולם בעלי מנועי דיזל בהספקים של 180, 240 או 258 כ"ס, ועם 5 מושבים (בדגם המנוע הבסיסי) או 7 מושבים בשאר הדגמים; המומנט בדגם שיהיה הפופולרי יותר (240 כ"ס) יעמוד על 50 קג"מ (שזה מרשים למדי למי שמבין בתחום), תיבת ההילוכים היא אוטומטית (8 הילוכים), ההנעה היא כמובן 4X4 אבל עם המון עזרים מתקדמים בהם בקרת זינוק בעלייה, בקרת ייצוב לנהיגה עם נגרר, בקרת מצבי נהיגה בשם Terrain Response המאפשרת שליטה במצבי נהיגה שונים (ירידה במדרון, נסיעה בחול או בשלג וכדומה), מתלים אדפטיביים מתכווננים, נעילת דיפרנציאלים וערימה ענקית של אבזרי בטיחות כמו בלימה אוטונומית, מצלמת רוורס, סייען חנייה, בקרת סטייה נתיב ועוד.

       

      בפינוקים: צגי מולטימדיה, בקרת אקלים מפוצלת, מושבים מתקפלים חשמלית (גם ובעיקר אלה שמאחור), שלל כניסות USB ושקעי טעינה (גם מאחור) והרבה עור ועץ מסביב. וזו רק ההתחלה.

       

      נוסעים

      עם העיצוב החדש, האופנתי והמרוכך, נטל ההוכחה היה על ה-5, וכדי להוכיח שהוא בכל זאת לנדרובר אמיתי ושורשי, נלקחנו למסלול המטפס למרומי הסרטבה – פסגה מאתגרת המשקיפה על בקעת הירדן המדברית, וציר תנועה עמוס במדרגות סלע, ערימות אבק וזוויות טיפוס ומדרון שגם כלים צבאיים ייעודיים מתקשים בהם.

       

      הדיסקו 5 צלח אותם בקלילות ראויה לציון, גם כשההגה היה בידי נהגים שלא נולדו לשטח ובשטח. כלי העזר: מרווח גחון מרשים (הניתן להגבהה בסך כל עד 28 ס"מ), מנוע בעל מומנט מרשים, והמון אלקטרוניקה מסייעת, כולל בקרות אחיזה ומשיכה, נעילות דיפרנציאלים ועוד.

       

      מסכמים

      כמו קודמיו, ה-5 ניחן ביכולת ורסטילית מצוינת: הוא נהדר על כבישים ולא פחות ממצוין בשטח, אבל יש לזה מחיר: החל מ-578 מאלף שקל לדגם 4X4 בעל מנוע 240 כ"ס. לא מעט, אבל בהשוואה למתחרים – הוא נותן יותר.

       

      בעד:

      יכולת שטח, בטיחות, אבזור מפנק, נוחות נסיעה.

       

      נגד:

      מחיר, עיצוב חיצוני.

       

      לישראל יגיעו כרגע ארבעה דגמים של ה-5, כולם בעלי מנועי דיזל בהספקים של 180, 240 או 258 כ"ס, ועם 5 מושבים או 7 מושבים בשאר הדגמים (צילום: רונן טופלברג)
        לישראל יגיעו כרגע ארבעה דגמים של ה-5, כולם בעלי מנועי דיזל בהספקים של 180, 240 או 258 כ"ס, ועם 5 מושבים או 7 מושבים בשאר הדגמים(צילום: רונן טופלברג)

         

        שורה תחתונה:

        אם מה שאתם מחפשים זה SUV גדול, מרשים, נוח, מפנק ובטיחותי, סביר שתבחרו במרצדס יעיל, בב.מ.וו ספורטיבי, בוולוו בטוח או במזראטי אקזוטי. זה אגב, מה שעושים הרוב המכריע של הקונים בקטגוריות האלה. אבל אם אתם שייכים למיעוט בעלי האמצעים (הכספיים) שרוצה לטייל במקומות נידחים ובשטחים קשים ולא חושש לסכן את השקעתו היקרה (כאמור, 600 אלף שקל לפחות) – לכו על הדיסקו. בשטח – כנראה שאין לו מתחרים.

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד