מעבר לכיתה א': מה עושים כשילד אחד בשל ואחיו התאום עדיין לא?

אח אחד כבר מחכה ללמוד בבי"ס, אבל התאום שלו זקוק לעוד שנה בגן - להעלות את שניהם, להשאיר את שניהם או להפריד? גלי לויטה עם דילמות של הורים לתאומים

גלי לויטה ליבוביץפורסם: 21.05.17 21:51
עידו וגלי: "לא היתה התלבטות" (צילום: רובי לורבר)
עידו וגלי: "לא היתה התלבטות" (צילום: רובי לורבר)
יערה שחם, עם ניצן ואלון: "אח ואחות שכמעט ולא יכולים להיות האחד ללא השני" (צילום: אלבום פרטי)
יערה שחם, עם ניצן ואלון: "אח ואחות שכמעט ולא יכולים להיות האחד ללא השני" (צילום: אלבום פרטי)

"איך אני יכולה להעלות את שחר לכיתה א' ולהשאיר את אדם שנה נוספת בגן? איך אפשר להפריד שני ילדים שהם אנחנו, שכל כך קשורים זה לזה?" מספרת שני שוורצולד מקיבוץ לוחמי הגיטאות, אמא לאדם ושחר, תאומים זהים בני 6 וחצי ולליאור בת ה-9. "כשהבנו ששחר כבר בשל לבית הספר, אבל אדם יוכל להרוויח משנה נוספת בגן, נוצרה התלבטות מאוד קשה בבית.

 

"לא ידעתי מה המשמעות של שנה נוספת בגן עבור שחר שכל כך מצפה לבית הספר ומה יקרה אם נחליט להעלות את שניהם לכיתה א'? מה הדבר יעשה לאדם מבחינה רגשית, חברתית ולימודית? האם אנחנו ההורים נחליט מי מהילדים ירוויח ומי יפסיד?"

 

אדם ושחר שוורצולד מקיבוץ לוחמי הגיטאות (צילום: אלבום פרטי)
    אדם ושחר שוורצולד מקיבוץ לוחמי הגיטאות(צילום: אלבום פרטי)

     

    ההמלצה: לא מפרידים תאומים

    הורים רבים מתלבטים מתי בדיוק הזמן הנכון להכניס את ילדם לבית הספר. האם הוא בשל, איך זה ישפיע עליו רגשית וחברתית, האם הוא יעמוד בדרישות או שזה יפגע בביטחון העצמי שלו? אצל הורים לתאומים או שלישיות ההתלבטות מורכבת לפעמים הרבה יותר, מכיוון שלעתים לא כל האחים נמצאים באותה רמת מוכנות.

     

    גם התאומים הפרטיים שלי, אור ויובל, מסיימים השנה גן חובה ואני יכולה להזדהות עם ההתלבטות של ההורים. הרי ברור שכל ילד הוא משהו אחר. הצרכים שלו הם שונים וההכנה שהוא צריך לפני המעבר לבית הספר היא שונה ומצד שני, גם מאוד ברור לכל ההורים לתאומים ושלישיות, שאין שום סיכוי להעלות ילד אחד לבית הספר ולהשאיר את השני בגן. הנזק רב מדי ומתוך היכרותי עם עשרות הורים לתאומים בארץ, אני לא מכירה אפילו משפחה אחת שעשתה את ההפרדה הזו וגם לא מכירה מומחה שימליץ על הפרדה כזו.

     

    נשארים שנה - אבל ביחד

    יערה שחם, אמא לניצן ואלון, תאומים בני 5 וחצי ולילדה בת 8 החליטה יחד עם בעלה, לאחר התלבטות ארוכה ולא פשוטה, להשאיר את הילדים שנה נוספת בגן. "בעלי ואני הרגשנו כי ניצן ואלון, שהנם ילידי נובמבר, מתמודדים עם אתגרים רגשיים הנובעים גם מעצם היותם אחים, תאומים בלתי נפרדים. במידה וניצן לא הייתה אחות תאומה, ייתכן והיינו מחליטים שתעלה לכיתה א', אבל היה אצלנו פרמטר נוסף, מערכת נוספת של קשיים רגשיים של אחים תאומים שאמורים בפעם הראשונה ללמוד במסגרות נפרדות.

     

    "מדובר על אח ואחות שכמעט ולא יכולים להיות האחד ללא השני ושלא יודעים מה זה להיות לבד. אני לא רואה את ניצן הולכת להסעה בלי אלון או את אחיה יושב בכיתה כשהיא לא לצדו. לכן החלטנו להשאיר את שניהם שנה נוספת בגן. כאשר התייעצנו עם אנשי חינוך ומטפלים, התשובה לא הייתה חד משמעית, אך משפט אחד נחרט בזיכרוני: 'עדיין לא ראינו ילד הבשל מדי לעלות לכיתה א'. ילדים שכן התחילו ללמוד ולא היו בשלים, שילמו ועד היום משלמים את המחיר'".

     

    "במידה והייתי צריכה לקבל את ההחלטה עבור אדם בלבד, כנראה שהייתי משאירה אותו שנה נוספת בגן וזאת במטרה לחזק אותו ואת בטחונו העצמי וליצור אצלו תחושה חזקה של מסוגלות. מה שהכריע את הכף במקרה שלי היה נושא הנפרדות.

     

    ניצן ואלון שחם מתל נוף (צילום: אלבום פרטי)
      ניצן ואלון שחם מתל נוף(צילום: אלבום פרטי)

       

      הכנה לכיתה א': אחד כן ואחד לא

      אצל לילך מעמק יזרעאל, אמא לשני זוגות תאומים, אורי ושחר בני 10 ועידו וגלי בני 6, לא היתה התלבטות. עידו וגלי מתאימים שניהם לבית הספר באותו זמן ויעלו בשנה הבאה, אבל גלי היתה צריכה הכנה לכיתה א' ועידו לא היה צריך. גם כאן התעוררה התלבטות. איך מסבירים לתאום אחד שהוא צריך הכנה כשהשני לא צריך?

       

      "כדי לא לפגוע בשניהם (למנוע רגשות קיפוח מצד אחד ופגיעה בביטחון העצמי מצד השני), הסברתי לעידו שגלי ורק היא צריכה להתאמן בציור וכתיבה", מספרת לילך. "לגלי הסברתי שהמדריכה תעזור לה להתאמן ולהיות מוכנה יותר לכיתה א'. בפועל, קורס ההכנה לכיתה א', בו לקח חלק רק אחד הילדים, שימש מקור השראה עבור השני, שהחליט באופן עצמאי להתאמן בכתיבת אותיות ובציור.

       

      "יש לי שני זוגות תאומים ולאורך כל הדרך אני מסבירה לכל הילדים שלי שלכל אחד מהם יש צרכים שונים ומבחינתי, מי שצריך מקבל ומי שלא לא".

       

      ומה אומרים המומחים?

      כולם מסכימים פה אחד כי כל החלטה שתתקבל, כי בין אם מחליטים להעלות את שני הילדים לכיתה א' או להשאיר את שניהם שנה נוספת בגן, יש להימנע באופן מוחלט מיצירת מצב בו האחד מתחיל את שנת הלימודים הראשונה בבית הספר בעוד אחיו או אחותו נשארים מאחור. הדבר עלול ליצור פער בלתי ניתן לגישור, כולל תיוג על ידי הסביבה החברתית והחינוכית ויצירת השוואה של הסביבה הרחוקה והמשפחתית.

       

      ורד בן פורת, מומחית לתאומים ושלישיות במרכז 'תאומים ומשפחה' ובאתר 2wins  עם כמה עצות חשובות:
      • אל תשאירו תאום אחד בגן ואת השני תעלו לכיתה א' - המחיר שישלמו שניהם יחד וכל אחד לחוד, לא שווה את הרווח שיכול כל אחד מהם לקבל, כאשר ילמד במסגרת החינוכית המתאימה לו.

       

      • כל החלטה שתקבלו - חשוב להיערך מבעוד מועד ולהעניק תמיכה לילד שכביכול "נפגע". כך תערכו:

       

      • במידה ומשאירים את הילדים בגן שנה נוספת, חשוב לאתגר את הילד הבשל להתחיל ללמוד בבית הספר ולתת לו מענה מגוון ורחב במסגרת הגן, המתאים לרמתו האינטלקטואלית, הרגשית, הקונטיבית והחברתית.

       

      • החלטתם להעלות את שני הילדים לכיתה א'? העניקו לאח התאום שאינו בשל, מערכת תומכת המורכבת מתמיכה מבית, עזרה מקצועית וכן מהצוות החינוכי של בית הספר. חשוב לשתף את הצוות החינוכי בפרטים ולהפוך אותם לשותפים, כדי למנוע מצב בו הצוות החינוכי או החברים עלולים לתייג את אחד הילדים כבעייתי ולהשוות בין התאומים.

       

      • הילדים שואלים מדוע החברים הקרובים עולים לכיתה א' והם לא? הסבירו כי יש להם הזדמנות ליהנות שנה נוספת בגן, מבלי להפנות אצבע מאשימה, דבר שעלול ליצור טינה גלויה או סמויה וכעסים מיותרים.

       

      • מה קורה כאשר ילד אחד בלבד זקוק להכנה קוגניטיבית או רגשית? העניקו רק לו את התמיכה הדרושה, כחלק מהיותו אינדיבידואל המקיים מערכת יחסים ייחודית. הלימודים בבית הספר ובכיתות נפרדות, מעניקים הזדמנות נוספת ליצירת נפרדות ואף מחדדים את ההבנה בקרב ההורים כי יש להידרש לנושא ההבדלים והשוני בין הילדים בכל מצב ובכל גיל.

       

      עצות של אמהות

      • שני: מדובר במכלול של שיקולים מהם רצוי לבחור את הסוגיות החשובות לכם, כחלק בלתי נפרד מהליך קבלת ההחלטה. לטעמי, כל מצב בו ילד אחד נשאר שנה נוספת בגן בזמן שהשני עולה לכיתה א', עלול הגדיל את הפער ולפגוע מבחינה אישית ורגשית, בכל אחד מהילדים. חשוב לבחון את המצב בעיניים פקוחות ובמידה וישנן בעיות, יש לטפל בכך מבעוד מועד. במידה וההחלטה הינה להעלות את שני הילדים לכיתה א', עשו זאת עם מערכת תומכת של הצוות המקצועי והחינוכי ודאגו לפתח מערכת יחסים קרובה עם כל אחת מהמחנכות.

       

      • יערה: זכרו כי יש לבחון כל מקרה לגופו וחשוב שכל הורה יעשה את מה שמרגיש לו נכון. התייעצו עם המורות של כיתה א' אשר נחשפות שנה אחרי שנה לאתגרים של ילדים בכלל ותאומים ושלישיות בפרט.

       

      • לילך: תהליך בחינת המוכנות לכיתה א' נעשה בצורה אינדיווידואלית ואובייקטיבית, הכולל התייחסות לכל ילד וליכולותיו, ללא יצירת השוואה לאחיו או לאחותו. חשוב להתייעץ גם עם אנשי מקצוע ולא להשליך את הקשיים או האתגרים של ילד אחד על הילד השני.

       

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
      עיתונאית ומנהלת תוכן ודיגיטל