דיאטה

    מי יגן על המגן? הדברים שאפשר
    לעשות כדי לשמור על בלוטת התריס

    עייפה, חלשה ובכל יום לא בא לך? יכול להיות שמדובר על תת פעילות של בלוטה חשובה בגוף. לורד לוביץ' יש המלצות נטולות מרשם שיחזירו אותך לעצמך

    ורד לוביץ'

    |

    16.05.17 | 07:09

    בלוטת התריס נמצאת בחלק הקדמי של הצוואר (צילום: Shutterstock)
    בלוטת התריס נמצאת בחלק הקדמי של הצוואר (צילום: Shutterstock)

    בלוטת התריס (הנקראת גם בלוטת המגן או התירואיד) היא בלוטה קטנה הממוקמת בקדמת הצוואר שלנו והאחראית על הפרשת הורמונים חיוניים למחזור הדם ובין היתר לייצור הורמון התריס המווסת את חילוף החומרים בגוף ואחראי על רמות האנרגיה שלנו. משקלה הוא כ-60 גרם אך היא משפיעה על כל תא ותא בגוף שלנו. תת פעילות בלוטת התריס מוגדרת על ידי הרפואה הקונבנציונלית כמחלה כרונית שהטיפול בה מחייב נטילת תרופה לאורך כל החיים. לרוב, רופאי המשפחה ישללו את הקשר לאורח החיים של המטופלים ויסתפקו בטיפול התרופתי בטענה שאין מה לעשות, אולם זה לא מדויק.

     

     

    אוכלת רק חסה ועדיין עולה במשקל? תמשיכי לקרוא (צילום: Shutterstock)
      אוכלת רק חסה ועדיין עולה במשקל? תמשיכי לקרוא(צילום: Shutterstock)

       

      בלוטת התריס רגישה ומושפעת מאוד מכל מה שקורה לנו: חשיפה לחומרים כימיים, סטרס, רגשות שליליים, שינויים הורמונליים (הריון, לידה, גיל ההתבגרות, גיל המעבר) ותזונה. האופן שבו היא מושפעת ממצבים רגשיים קשים הוא ההוכחה לקשר הישיר בין גוף לנפש. כאשר בלוטת התריס, נחלשת או מפסיקה לתפקד, ההשלכות עלולות להיות הרות גורל על התפקוד היומיומי שלכן. אני כותבת "שלכן" כי תת פעילות בלוטת התריס היא בעיה כמעט לחלוטין נשית, כאשר רק אחוז קטן מהחולים בה הם גברים.

       

      גם לקצב החיים שלך יש נגיעה בדבר (צילום: Shutterstock)
        גם לקצב החיים שלך יש נגיעה בדבר(צילום: Shutterstock)

         

        רוב הנשים הסובלות מבעיות בתפקוד הבלוטה ובעיקר מתת הפעילות שלה, אינן מאובחנות ככאלה ולכן גם אינן יודעות שהן סובלות מהמחלה. תלונות על עייפות וחולשה לא מתקבלות אצל רופאי המשפחה כמשהו חריג ולרוב מבוטלות כחסרות חשיבות. אולם, אם נתמקד רגע בתלונות נפוצות של המטופלות, נראה שמדובר על בעיות שהשלכותיהן הרסניות:

         

        • עייפות ללא סיבה מוגדרת
        • חולשה
        • חשק מיני ירוד
        • עלייה במשקל ללא קשר למה שאוכלים

         

        שילוב התסמינים האלה, מוביל לתחושה של אובדן שליטה על הגוף, פגיעה בדימוי הגוף והתפיסה העצמית והרגשה כללית של "אני לא מי שהייתי". במקרים הקלים מדובר על פגיעה באיכות חיים, במקרים הקשים יותר זה עלול להגיע לחוסר תפקוד כמעט מוחלט.

        החדשות הטובות הן שאפשר לאבחן את התופעה לפני שמגיעים לחוסר תפקוד מוחלט ולשפר את המצב ללא תרופות. ההמלצה הראשונה שלי היא להקשיב לגוף שלך ולגלות ערנות לשינויים החלים בו ובך.

         

        הגוף שלך יודע יותר טוב - את רק צריכה להקשיב לו (צילום: Shutterstock)
          הגוף שלך יודע יותר טוב - את רק צריכה להקשיב לו(צילום: Shutterstock)

           

          התסמינים הפופולאריים ביותר המצביעים על בעיות בתפקוד בלוטת התריס:

           

          עלייה במשקל וחוסר יכולת לרדת במשקל

          עייפות

          • בצקות
          • עלייה ברמות החרדה
          • כאבים במפרקים
          • תחושת קור תמידית
          • עור יבש
          • נדודי שינה
          • נשירת שיער ואיבוד השיער בחלק החיצוני של הגבות

           

          למרות התסמינים, בדיקת רמת ה-TSH בדם שלכן (הבדיקה הרלוונטית לבעיות בבלוטת התריס), יכולה לצאת תקינה. במקרה כזה, הרופא יאמר שהכול תקין, אך זה לא בהכרח המצב. ערכי ה- TSH, הם רק חלק מכלי האבחון ובוודאי שלא החלק החשוב. לכן, חשוב מאוד להקשיב לגוף ולדעת שגם אם רק חלק מהתסמינים מופיעים, יש מה לעשות כדי לעזור לעצמכן.

           

           

          את כבר יודעת על מה אנחנו הולכים להמליץ (צילום: Shutterstock)
            את כבר יודעת על מה אנחנו הולכים להמליץ(צילום: Shutterstock)

             

            הטיפול בתת פעילות של בלוטת התריס

            ראשית, תתחילי לדאוג לעצמך ולא רק לאנשים שסביבך. רוב המטופלות שלי, הסובלות מתת פעילות בבלוטה דואגות

            לכל העולם, פרט לעצמן. הדאגה לעצמך היא לא רק פיזית. חשוב לשים דגש גם על רוחניות וביטוי עצמי. התחושה שלא מקשיבים לך וחיים בקצב מהיר מידי עבורך, עלולים להשפיע לרעה על תפקוד הבלוטה ויש להתייחס גם לתחושות האלה במהלך הטיפול. אני מניחה שהמידע הזה לא באמת מפתיע, אבל חשוב לזכור שהעלייה האדירה שאנחנו רואים בשנים האחרונות בבעיות בתפקוד בלוטת התריס קשור בקשר ישיר לאורח החיים הלחוץ שלנו וחשוב לראות כיצד אנו מקלים עם עצמנו.

             

             

            תני זמן לעצמך, העולם ימשיך להסתובב (צילום: Shutterstock)
              תני זמן לעצמך, העולם ימשיך להסתובב(צילום: Shutterstock)

               

              בנוסף להקשבה לעצמך, יש להתייחס גם לטיפול בתזונה ובעיקר למזונות שיש להימנע מהם:

              חיטה: מחקרים הוכיחו כי יש קשר בין מזונות המכילים גלוטן למחלות של בלוטת התריס. חלבוני הגליאדין הנמצאים בגלוטן מתמקמים ברקמות הבלוטה והתוצאה היא שמערכת החיסון נלחמת בהם והדבר פוגע בתפקוד שלה. לכן מומלץ ורצוי להוריד את המזונות המכילים חיטה מהתפריט: לחם (גם אם הוא מחיטה מלאה), פתיתים, פסטות למיניהן, קוסקוס, בורגול ואחרים.

              כמויות הגלוטן בחיטה הם הגבוהים ביותר מבין הדגנים, אולם רצוי להימנע גם משיפון ומכוסמין המכילים גם הם גלוטן. כמו כן, לא מומלץ לקנות בסופרים לחם ללא גלוטן. כדאי לחפש מתכונים איכותיים ולהכין לבד בבית או למצוא מקומות שמייצרים לחם כזה ללא חומרים משמרים.

               

              לחם נטול גלוטן בייתי  (צילום: Shutterstock)
                לחם נטול גלוטן בייתי (צילום: Shutterstock)

                 

                סוכר: הסוכר בכל צורותיו מעלה את רמות הסטרס בגוף, בעוד שאנו שואפים להרגיע את הגוף ככל הניתן.

                הפחתה בשתיית תה וקפה: לא חייבים להוציא לגמרי מהתפריט, אלא להוריד מינונים מכיוון שמשקאות אלה פוגעים בספיגת הברזל בגוף, מה שפוגע בתפקוד הבלוטה.

                מזון מעובד: הימנעו ממזונות מעובדים, מוצרי סויה למיניהם וממוצרי חלב. מחקרים מצאו כי מזונות המכילים סויה, מכילים גם חומרים הקשורים בירידה בהפרשת הורמוני התריס. מוצרי החלב מכילים קזאין, שמדכא את פעילות הבלוטה.

                מלח: עברו למלח הימאליה או מלח אטלנטי שאינם מעובדים. מלח שולחן רגיל עובר תהליכים שפוגעים במינרלים חשובים הנמצאים בו באופן טבעי ולכן חשוב לצרוך מלח איכותי.

                הימנעו משתייה מבקבוקי פלסטיק. הפלסטיק מכיל חומרים כימיים המשבשים את פעילות הבלוטה ומעלים את רמות האסטרוגן בגוף.

                 

                תאכלו מזון שהסבתות שלנו היו אוכלות (צילום: Shutterstock)
                  תאכלו מזון שהסבתות שלנו היו אוכלות(צילום: Shutterstock)

                   

                  מה כן לעשות?

                  שתו מים. הרבה. המים מסייעים למנגנוני הגוף לעבוד יותר טוב.

                  הרבו באכילת ירקות. ירקות מצליבים (כרוב, כרובית, קייל, קולורבי, לפת וברוקולי) כדאי לאדות או לבשל מכיוון שהם מכילים חומרים הנקראים גויטרוגנים, הפוגעים בתפקוד הבלוטה אולם החום מנטרל אותם.

                  אכלו מזונות עשירים ביוד כמו אצות, אגוזים, ביצים (רצוי אורגניות), דגי ים, פטריות, תרד, שומשום, פול, שעועית וגרעיני דלעת. היוד הינו שחקן חשוב בתהליך חילוף החומרים, הוא חיוני בתהליך הייצור הורמון התריס ולמעשה הדלק של הבלוטה. יחד עם זאת, אין לקחת תוספי יוד כדי לשפר את פעילות הבלוטה. יש להייעץ עם איש/אשת מקצוע לפני נטילת תוסף כלשהו.

                  עשו מאמץ לאכול מזון טבעי ככל הניתן. כלל אצבע טוב: אם סבתא שלכם לא הייתה יודעת מה זה, עדיף לא לאכול את זה.

                   

                  ורד לוביץ' היא נטורופתית ומטפלת בצמחי מרפא ופרחי באך

                   

                   

                   
                  הצג:
                  כל התגובות לכתבה "מי יגן על המגן? הדברים שאפשר לעשות כדי לשמור על בלוטת התריס"
                  אזהרה:
                  פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד