מעשה בשלושה צלמים: אופנה ישראלית משלוש זוויות ודורות

יד המקרה הובילה להשקת 3 תערוכות של צלמי אופנה מקומיים בשבוע אחד. בן לם, גולי כהן ותום מרשק מציגים כל אחד בנפרד, אך התמונה הגדולה היא מסע מרתק בזמן

איתי יעקב

|

16.05.17 | 14:13

העידן טרום הפוטושופ בתערוכה של בן לם. מירי אורן, פנינה רוזנבלום וישראל גוריון בהפקת האופנה "קולנוע בצבע" ממאי 1974 (צילום: בן לם)
העידן טרום הפוטושופ בתערוכה של בן לם. מירי אורן, פנינה רוזנבלום וישראל גוריון בהפקת האופנה "קולנוע בצבע" ממאי 1974 (צילום: בן לם)
"המקום שמעניין אותי הוא הרגע שבו האובייקטים המצולמים משילים את המסכות ומתמסרים. אני מנסה לחשוף בהם שכבות של אמת ושל פגיעות", אומר הצלם גולי כהן (צילום: גולי כהן)
"המקום שמעניין אותי הוא הרגע שבו האובייקטים המצולמים משילים את המסכות ומתמסרים. אני מנסה לחשוף בהם שכבות של אמת ושל פגיעות", אומר הצלם גולי כהן (צילום: גולי כהן)
על קו התפר שבין אופנה, אמנות ותיעוד אישי. התערוכה של תום מרשק (צילום: תום מרשק)
על קו התפר שבין אופנה, אמנות ותיעוד אישי. התערוכה של תום מרשק (צילום: תום מרשק)

שלוש תערוכות של צלמי אופנה מקומיים נפתחות השבוע במקביל, מאפשרות להתוודע לעבודה הלא מסחרית של כל אחד מן השלושה: בן לם, גולי כהן, ותום מרשק, שלושה צלמי אופנה ישראלים משלושה דורות שונים. לם, שהחל לצלם בשנות ה-60 לאחר ששב מלימודים באנגליה, הוא מדור המייסדים השני של צילום האופנה המסחרי בישראל, כהן משויך לדור הביניים, ומרשק מדור הצלמים הצעירים.

 

עוד בערוץ האופנה

  

הפקת האופנה "מתח גבוה" של בן לם, שפורסמה בירחון "מוניטין" במאי 1983 (צילום: בן לם)
    הפקת האופנה "מתח גבוה" של בן לם, שפורסמה בירחון "מוניטין" במאי 1983(צילום: בן לם)

     

    לם הוותיק בחר לפנות אל הארכיון העשיר שלו, ולהציג הפקות אופנה שצילם בשנות השבעים והשמונים לעיתונות המודפסת בישראל (מוניטין, לאשה, זמנים מודרנים ואת), בעוד כהן ומרשק מציגים, כל אחד בנפרד כמובן, פרויקטים אישיים המקרינים באופן ישיר על עבודתם המסחרית במותגי האופנה, שעבורם הם מצלמים במקביל לנתיב האמנותי-עצמאי שלהם.

     

    לם, שהחל לצלם בשנות ה-60 לאחר ששב מלימודים באנגליה, הוא מדור המייסדים השני של צילום האופנה המסחרי בישראל. 1987 (צילום: בן לם)
      לם, שהחל לצלם בשנות ה-60 לאחר ששב מלימודים באנגליה, הוא מדור המייסדים השני של צילום האופנה המסחרי בישראל. 1987(צילום: בן לם)

       

      כל אחת מהתערוכות מאפשרת התבוננות על הסגנון, תחומי העניין והטעם שמניע כל אחד מן הצלמים בעבודתו, ושלושתן יחד מייצרות תמונה שלמה של צילום אופנה ישראלי לאורך השנים.

       

      1// בן לם: אופנה במערכת

      אוצרת: צופיה דקל כספי. נעילה: 19 באוגוסט 2017

       

      התערוכה של הצלם בן לם, 77, מוותיקי צלמי האופנה הישראלים, היא מסע חזרה בזמן אל שנות ה-70 וה-80 של האופנה המקומית. בחלל לא גדול במוזיאון הרצליה נתלו עבודות שהופיעו בעיתונות המודפסת לאורך שני העשורים הללו, המציעים התבוננות באופנה הישראלית ובמעצביה באותם ימים, ביניהם פיני לייטרסדורף ועודד פרוביזור, וכן בדוגמניות מובילות, כמו בתיה דיסנצ'יק, אביבה בנאי, קארין דנסקי, קיטי ממון ואחרות.

       

      נובמבר 1985: הדוגמנית עדיה מאירצ'ק בעיצוב של תמרה יובל ג'ונס למותג ג'ינג'ט (צילום: בן לם)
        נובמבר 1985: הדוגמנית עדיה מאירצ'ק בעיצוב של תמרה יובל ג'ונס למותג ג'ינג'ט(צילום: בן לם)
         

         

        בתערוכה מוצגות תמונות מהפקות אופנה בולטות של לם בעידן טרום הפוטושופ, כמו זו שצולמה עם קיטי ממון באפריקה, או זו הסוריאליסטית, שבה הדוגמניות דבוקות לתקרה בחדר ורוד, שסגננה מעצבת האופנה דורין פרנקפורט, אז סטייליסטית שעבדה בצמוד עם לם.

         

        מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, הבנים 4, הרצליה. שעות פתיחה: ב,ד, ו, שבת, 14:00-10:00; ג',ה', 20:00-16:00.

         

        למעלה: קיטי ממון בהפקת אופנה ישראלית בקניה, 1978. למטה: תמי בן עמי ומירי וייסברג בהפקת בגדי העור "יין-יאנג", 1981 (צילום: בן לם)
          למעלה: קיטי ממון בהפקת אופנה ישראלית בקניה, 1978. למטה: תמי בן עמי ומירי וייסברג בהפקת בגדי העור "יין-יאנג", 1981(צילום: בן לם)

           

          2// גולי כהן: Patina

          אוצר: ד"ר גיא מורג צפלביץ'. פתיחה: שלישי (16 במאי) 20:00, נעילה: 6 ביוני 2017

           

          13 דימויים, 12 מהם בשחור-לבן, וסרטון וידאו בכיכובה של סתיו סטרשקו, עומדים במרכז התערוכה החדשה של צלם האופנה גולי כהן - Patina (שכבת קורוזיה על פסל, ובהשאלה, מונח המתאר כסות של זמן). "זאת תערוכה אישית, אבל היא על קו התפר עם עולם האופנה", מסביר כהן בן ה-57. "אני חי ונמצא בעולם האופנה שנים ארוכות, והוא משפיע עליי באופן אישי ועל העשייה שלי".

           

          "זאת תערוכה אישית, אבל היא על קו התפר עם עולם האופנה" (צילום: גולי כהן)
            "זאת תערוכה אישית, אבל היא על קו התפר עם עולם האופנה"(צילום: גולי כהן)

             

            התמונות בתערוכה צולמו בפריז, חלקן אפופות אוריינטציה אופנתית. "התוכן של התערוכה אישי, ולא מתוך המקום המסחרי שאני מכיר מהעשייה שלי כצלם אופנה", הוא מסביר."המקום שמעניין אותי הוא הרגע שבו האובייקטים המצולמים משילים את המסכות ומתמסרים. אני מנסה לחשוף בהם שכבות של אמת ושל פגיעות".

             

            התמונות בתערוכה של כהן צולמו בפריז, חלקן אפופות אוריינטציה אופנתית (צילום: גולי כהן)
              התמונות בתערוכה של כהן צולמו בפריז, חלקן אפופות אוריינטציה אופנתית(צילום: גולי כהן)

               

              עבודת הווידאו "פינוקיו" שצולמה עם סטרשקו מגלמת את תהליך היצירה של כהן. היא מוקרנת על מסך מפוצל ובו שתי דמויות המיוצגות על ידי סטרשקו שמעשנת סיגריה. במחצית המסך הדמות מכוסה שכבות מתקלפות של טפט דמוי עץ, ובמחציתו האחרת נראית אותה דמות כשהיא מקולפת וחשופה.

               

              גלריה ויטרינה, המכון הטכנולוגי חולון, הופיין 63, חולון, בניין 6. שעות פתיחה: א'-ה', 17:00-10:00.

               

              מאז 2011 מתעד הצלם תום מרשק את חייו ביומן דימויים המתעדכן כמעט מדי יום באתר האינטרנט שלו (צילום: תום מרשק)
                מאז 2011 מתעד הצלם תום מרשק את חייו ביומן דימויים המתעדכן כמעט מדי יום באתר האינטרנט שלו(צילום: תום מרשק)

                 

                3// תום מרשק: Facing Front פונה קדימה

                אוצרת: מרינה פוזנר. נעילה: 4 ביוני 2017

                 

                התערוכה של הצלם תום מרשק נעה על קו התפר שבין אופנה, אמנות ותיעוד אישי. מאז 2011 מתעד מרשק, 35, את חייו ביומן דימויים המתעדכן כמעט מדי יום באתר האינטרנט שלו, ומשלב בין דיוקנאות של אנשים שפגש, מקומות בהם ביקר, מסיבות שהוא מקיים ודמויות שהוא פוגש מעולם האופנה המקומי.

                 

                "השפה האמנותית שלי כצלם אופנה התגבשה דרך הפרויקט הזה, בשאיפה ליצור עולם חדש שיגבש את הדוקו ואת המסחרי", אומר תום מרשק (צילום: תום מרשק)
                  "השפה האמנותית שלי כצלם אופנה התגבשה דרך הפרויקט הזה, בשאיפה ליצור עולם חדש שיגבש את הדוקו ואת המסחרי", אומר תום מרשק(צילום: תום מרשק)

                   

                  אומנם לא מדובר בצילומי אופנה בהגדרה, אך קשה שלא לראות ב-13 התצלומים בתערוכה את החיבור בין השפה התיעודית של מרשק לעבודתו כצלם אופנה. "השפה האמנותית שלי כצלם אופנה התגבשה דרך הפרויקט הזה, בשאיפה ליצור עולם חדש שיגבש את הדוקו ואת המסחרי, ובעקבותיה גם פנו אליי לקוחות בתחום האופנה", מסביר מרשק. "הפרויקט הזה מאפשר לי לבחון את עצמי דרך הסתכלות על הסביבה בה אני חי, ואת האוכלוסיה שסובבת אותי, וכיצד היא משתנה בהתאם לסביבה בה היא פועלת".

                   

                  קן הקוקיה, בר-מסעדה-גלריה, נועם 3, יפו. שעות פתיחה: כל יום, מ-17:00 ועד 04:00.

                   

                  "הפרויקט הזה מאפשר לי לבחון את עצמי דרך הסתכלות על הסביבה בה אני חי, ואת האוכלוסיה שסובבת אותי" (צילום: תום מרשק)
                    "הפרויקט הזה מאפשר לי לבחון את עצמי דרך הסתכלות על הסביבה בה אני חי, ואת האוכלוסיה שסובבת אותי"(צילום: תום מרשק)

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד