"בר רפאלי? היום את צריכה משהו יחודי, כבר לא מספיק רק להיות יפה"

אלינור שחר הזניקה את הקריירה הבינ"ל של שלומית מלכה, סתיו סטרשקו ודר זוזובסקי. והיא לא צריכה יותר משתי דקות כדי לדעת אם עומדת מולה הדוגמנית המרגשת הבאה

"שטנץ  לא מעניין אותי. אני צריכה להתרגש". אלינור שחר  (צילום: יניב אדרי)
"שטנץ לא מעניין אותי. אני צריכה להתרגש". אלינור שחר (צילום: יניב אדרי)

אלינור שחר, 40, לא חלמה שתהיה לה סוכנות לייצוג אמנים, היא אפילו לא חלמה להיות עצמאית. את העשור הראשון לחייה הבוגרים העבירה בעיקר בציפייה לחופשה הבאה. פעם בכמה חודשים הייתה אורזת מזוודה ונוסעת ליעד אקזוטי אחר. היום, שבע שנים אחרי שפתחה את הסוכנות שלה, היא הסוכנת של רבות מהדוגמניות הישראליות שמצליחות בזירת האופנה הבינלאומית והפכה ליצואנית הכי מצליחה בגזרה.

 

בסוכנות של אלינור, שנקראת על שמה, מיוצגות היום לא רק דוגמניות צעירות כמו דר זוזובסקי, נעם פרוסט, שני זיגרון, שלומית מלכה, סתיו סטרשקו, ליתאי מרכוס ושון לוי, אלא גם דוגמניות מבוגרות יותר כמו סנדי בר, מיכאלה ברקו וג'ני צ'רוואני וכן טאלנטים כמו עומר מילר, עדי שילון ודני גבע.

 

עבודת סטודנטים

שחר נולדה ברמת גן לאמא סימה, ספרית, ואבא יוסי, קבלן. ארבעה ילדים וילדות מושלמת, כהגדרתה. "אין משפחה כזאת בעולם. יש אהבה מדהימה בין ההורים והאחים מלוכדים. ההורים שלי נתנו לי תחושה שאני יכולה לעשות כל מה שאני רוצה. הייתי מאוד דומיננטית ומאוד פופולרית כל החיים. לא ילדה יפה, אבל מלאת ביטחון".

 

אחרי תואר ראשון בתקשורת וטיול גדול, היא חיפשה עבודה שתעזור לה לממן את התואר השני שעשתה במִנהל עסקים ואת הטיול הבא. אופנה בכלל לא הייתה בסיסטם, אבל היא מצאה עבודה כבוקרית בסוכנות "קארין מודלס" של עופר רפאלי. "העבודה כבוקרית היא לסגור חוזים לדוגמניות, והייתי טובה בזה. מהר מאוד עופר נסע לנהל את הסניף של 'קארין מודלס' בניו יורק ואני תפסתי את מקומו כמנכ"לית.

 

"עבדנו בעיקר עם דוגמנים ודוגמניות מחו"ל שהיינו מביאים לעבודות בישראל, שזה בדיוק הפוך ממה שאני עושה היום. בתקופה ההיא אוטובוסים התפוצצו פה וזה היה מאוד מאתגר להביא את הדוגמניות לכאן. אף פעם לא חשבתי מה אעשה כשאהיה גדולה, חייתי את הרגע ובעיקר חייתי כדי לטייל. כל שנה לקחתי חודש וחצי חופשה ונסעתי למקום אחר. היו לי תנאים מהממים ומשכורת טובה, אבל עופר חזר באיזשהו שלב וכבר שעמם לי. החלטתי לעזוב ולנסוע לטיול ארוך".

 

מחפשת בנות שירגשו אותי

אחרי טיול של שמונה חודשים, שנגמר בהתנדבות בבתי יתומים בניקרגואה, שחר חזרה ארצה וחברה הטוב, איש העסקים רן אפרת, לקח אותה לעבוד איתו בנדל"ן. אחרי כמה שבועות הוא הציע שיפתחו יחד סוכנות דוגמנים. "הוא לא האמין בי בכל מה שקשור בנדל"ן וחשב שזה יותר מתאים לי".

 

שחר הרימה את הכפפה והחלה לתור אחר דוגמניות. "לא רציתי לקחת דוגמנית מאף סוכנות, אז פשוט חיפשתי אותן. קמתי בבוקר והסתובבתי ליד בתי ספר, בים, בדיזנגוף סנטר, ביהודה המכבי. רציתי למצוא את הבנות שלי. רציתי שהן יהיו בנות שאני גידלתי וחינכתי". יאנה גור הייתה הראשונה, ואחריה הגיעו היתר. מה שמאפיין אותן, לדבריה, הוא שהן מאוד שונות זו מזו.

 

"אני מחפשת בנות שירגשו אותי. שמשהו בהן ירטיט את לִבי. אני לא צריכה יותר משתי דקות בשביל לדעת את זה. המיוצגים שלי מאוד שונים אחד מהשני. שלומית מאוד שונה מאלכסה, שמאוד שונה מנועם, שמאוד שונה מסתיו סטרשקו. זו הייתה תקופה שבה כל הדוגמניות נראו אותו דבר, שטנץ. אותי זה לא מעניין, אני צריכה להתרגש".

 

כובשות את השער: המיוצגות של שחר על שערי Gostyle (צילום: דודי חסון, דביר כחלון)
    כובשות את השער: המיוצגות של שחר על שערי Gostyle(צילום: דודי חסון, דביר כחלון)

     

    מה עושים עם דוגמנית מתחילה?

    "הן נכנסות לכושר, עושות את התספורת הנכונה, מגדלות גבות, כי רובן מגיעות מרוטות מדי, ומתחילות להתרגל לעקבים. רוב הבנות, בגלל שהן גבוהות, מעולם לא הלכו לפני כן על עקבים"

    "אף אחת לא מגיעה מוכנה. כולן עוברות איזושהי אדפטציה לעולם הדוגמנות. מאחר שאנחנו מכוונים לחו"ל, ולא סתם לחו"ל אלא לפסגת עולם האופנה, שזה פראדה, סאן לורן, שאנל, בלנסיאגה, אינטימיסימי, ארמאני וגוצ'י, נדרשת התכוננות. האנשים האלה, כשהם בוחנים את הדוגמניות הם מחפשים מישהי שהלוק שלה ידבר את שפתם: התספורת צריכה להיות מעודכנת, הבגד צריך להיות עדכני, וכך גם הגבות והאטיטיוד.

     

    "זה לא משהו שקורה ביום. יש לנו מחלקה שלמה במשרד שנקראת 'ניו פייס' וזה שלב מאוד חשוב שנמשך מינימום ארבעה חודשים. עד הרגע שהדוגמנית מגיעה ל'שולחן', כלומר לעבודה, יש תהליך. הן נכנסות לכושר, עושות את התספורת הנכונה, מגדלות גבות, כי רובן מגיעות מרוטות מדי, ומתחילות להתרגל לעקבים. רוב הבנות, בגלל שהן גבוהות, מעולם לא הלכו לפני כן על עקבים.

     

    "השיטה שלנו היא ייחודית והיא עובדת. לכל אחת אנחנו מייעדים קריירה קצת שונה. שלומית היא הצלחה מסחרית עם קמפיינים גדולים כמו ארמאני ואינטימיסימי, נועם פרוסט מצליחה באופן יותר אדיטוריאלי, וליתאי מרכוס עושה הוט קוטור - מובילה את הקמפיין של בלנסיאגה בעולם שנה שנייה ברציפות, מדגמנת בתצוגות של גוצ'י ומופיעה במגזינים הכי נחשבים בעולם כמו 'ווג' איטליה".

     

    שלומית מלכה על שערי  "אל", "גלאמור", "הארפר'ס באזר"
      שלומית מלכה על שערי "אל", "גלאמור", "הארפר'ס באזר"

       

      איך מצאת את שלומית מלכה, נועם פרוסט ודר זוזובסקי, הכוכבות הגדולות של הסוכנות?

      "צלם לא מוכר העלה תמונות של שלומית בפייסבוק כשהיא הייתה בת 17 ואני הייתי אונליין וישר פניתי אליו, אבל הוא לא רצה לערוך בינינו היכרות. התאכזבתי נורא, אבל בסוף היקום שלח אותה אליי דרך הסטייליסט אלעד בר און. לדר זוזובסקי הגעתי דרך אמא שלה, שהיא חברה של אמא של נעם פרוסט".

       

      הדוגמניות שלך שונות זו מזו, ובכל זאת, יש משהו שיכול לאפיין את כולן?

      "היום לא מספיק להיות יפה, את צריכה לבוא מוכנה מהבית עם ערך מוסף. את לא יכולה לבוא היום בר רפאלי או רותם סלע, זה לא מספיק. את צריכה 'טו סטפ אאוט', שיהיה בך משהו ייחודי, ואם את לא מביאה ערך מוסף לדבר הזה, 'יו וונט מייק איט'. כבר לא מספיק להיות יפה, צעירה וגבוהה".

       

      כסף גדול

      את נוסעת עם הדוגמנים שלך לחו"ל?

      "יש ליווי מאוד מאוד צמוד לדוגמנים מהיום הראשון שהם מגיעים לסוכנות ועד שהם נהיים כוכבים גדולים, אבל אני לא מלווה לאודישנים ולצילומים. כל העבודה נעשית מאחורי הקלעים. אני מעדיפה שההורים שלהם ייסעו איתם. אני חושבת שהמעורבות של ההורים קריטית לקריירה, ולא רק עד גיל 18. יש המון אכזבות, ולפעמים אחרי שלושה ימים של מדידות והמתנות בפראדה, יתקשרו ויגידו לך 'לא'. בשביל זה אני צריכה את ההורים לצידם".

       

      כמה כסף יכולה להרוויח דוגמנית היום?

      "הרבה מאוד. מישהי כמו סתווית (שחר מתכוונת לדוגמנית סתיו סטרשקו, שהצטלמה לאחרונה אצל הצלם טרי ריצ'רדסון וצעדה על המסלול של מארק ג'ייקובס בשבוע האופנה בניו יורק; מ"ז) מרוויחה עכשיו 3,000 יורו בממוצע לתצוגה אחת בשבוע האופנה. תחשבי שיש המון תצוגות, ויש שלוש־ארבע פעמים בשנה שבועות אופנה שכאלה. זה מגיע לסכומים מאוד גדולים. ג'יג'י חדיד יכולה לעשות בכיף שני מיליון יורו בסיבוב כזה של שבוע אופנה אחד. את מבינה לאן עיניי נשואות? וזו רק ההתחלה. מהמסלול את ממשיכה למגזינים עם הצלמים הכי שווים, ואז הצלמים האלה לוקחים אותך לקמפיין מסחרי של מיליונים".

       

      סתיו סטרשקו ל-Teen Vogue:

      יש מישהי אצלך שכבר מגיעה לסכומים האלה?

      "שלומית לא עושה מסלול ולא עושה מגזינים, אבל יש לה קמפיינים של ארמאני ושל אינטימיסימי והיא מרוויחה עליהם סכומים כאלה".

       

      וכמה את מרוויחה מכל זה?

      "אני מקבלת עמלה מהלקוח ומהדוגמנית, ואלה אחוזים קבועים שנהוגים בכל הסוכנויות בארץ. בחו"ל הסוכנויות לוקחות אפילו יותר. וכן, האינטרס שלי הוא שהדוגמנית תגיע הכי רחוק כדי שהעמלה שלי תגדל בהתאם".

       

      מה מבדיל אותך מסוכנויות אחרות שפועלות בזירה?

      "בחו"ל נדיר מאוד שלוקחים בחורה מעל גיל 22. אין מה לעשות בגיל מבוגר יותר: הוודג' נופל, קשה יותר לרזות ואין את החיוניות הזו. הגיל האופטימלי של היופי הוא 19"

      "אני פועלת בחו"ל. פעם סוכנויות פעלו בחו"ל וייצאו דוגמניות כמו עמית מכטינגר, שירז טל, מיכאלה ברקו, מעיין קרת ומיקי ממון, ואז זה נפסק. במשך 15 שנים לא שלחו דוגמניות לחו"ל וזה היה החזון שלי. כשנועם פרוסט התחילה ראשונה, כל המלהקים שם, שזכרו את שירז ועמית, התלהבו בלי סוף".

       

      ישראל לא מעניינת אותך?

      "פה זו האהבה ושם זה הכסף. אבל כל דוגמנית רוצה להצליח בארץ, איפה שהמשפחה שלה והחברים שלה".

       

      כמה אנשים ביום מנסים לדחוף לך את הבנות שלהם לסוכנות?

      "המון, ורובם לא בקשר עם המציאות. אפילו אנשים מהתעשייה, ברגע שזה מגיע לילדים שלהם, הם מאבדים את המודעות. לרוב מאוד נוח לי להפיל את זה על הגובה, כי בישראל אין הרבה בנות שהן מעל 1.75 מ'. אם הן מעל 1.75 מ', אני בבעיה".

       

      מאיזה גיל את מקבלת דוגמניות לסוכנות?

      "מגיל 13 ועד גיל 22 לכל המאוחר. בחו"ל נדיר מאוד שלוקחים בחורה מעל גיל 22. אין מה לעשות בגיל מבוגר יותר: הוודג' נופל, קשה יותר לרזות ואין את החיוניות הזו. הגיל האופטימלי של היופי הוא 19".

       

      האם פיטרת דוגמניות מהסוכנות?

      "מלא וכל הזמן. אם היא לא רצינית - אין לה מה לעשות אצלי. הרי גם אם את יפה וצעירה ויש לך את כל הנתונים ויש לך תמיכה מהמשפחה, הסיכויים שתצליחי בפסגת האופנה העולמית הם אפסיים. זה חייב לבעור בעצמותיה. כבר הבנתי שאני לא יכולה לרצות את זה יותר מהן".

       

      במישור האישי, שחר מגדלת את בנה היחיד, רוי, בן ארבע, בדירתה המפוארת ביפו, במרחק פסיעה מהסוכנות. אבי ילדה, עו"ד ברק מרזן, הוא חבר טוב שלה. הם אף פעם לא היו זוג, אבל לילה משותף הוביל להריון מפתיע, שהוביל להיותם משפחה. "הוא אבא פעיל ויש שתי סבתות נהדרות שבזכותן החיים האלה והקריירה הזו יכולים לקרות". עכשיו היא נמצאת בזוגיות טרייה וטובה עם איש עסקים בן 50, אבל מסרבת להוסיף.

       

      ואיך זה להיות אישה בת 40 בתעשייה כזו?

      "דווקא בתוך זה את מבינה מהר מאוד שהיופי מאבד ערך אם אין לך משהו פנימי: קסם, חוזק, אותנטיות או טוב לב. הרבה פעמים פגשתי בנות יפות שאמרתי לעצמי 'אם היא הייתה יותר טובת לב, היא כנראה הייתה יותר יפה'".

        

       

       
      הצג:
      אזהרה:
      פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד