דיאטה

    על קוצו של יוד: כמה יוד
    אתם צריכים ולמה בעצם?

    מחקר חדש ורחב היקף שנעשה בארץ מצא ש-62%‬ מהילדים ו-85% מהנשים ההרות סובלים ממחסור במינרל החשוב הזה. באיזה מזון הוא נמצא ואיך צורכים אותו נכון?

    מזונות עשירים ביוד, תתחילו לקרוא וגלו למה חשוב שתאכלו אותם (צילום: Shutterstock)
    מזונות עשירים ביוד, תתחילו לקרוא וגלו למה חשוב שתאכלו אותם (צילום: Shutterstock)

    אם בעבר מחסור ביוד היה אופייני לאוכלוסיות של העולם השלישי, בעשורים האחרונים יותר ויותר מדינות מערביות גילו שהאזרחים שלהן סובלים ממחסור במינרל החשוב הזה. אבל בארץ, כך מתברר ממחקר ראשון מסוגו שנערך לאחרונה, בשיתוף מכבי שירותי בריאות, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן-גוריון,

    אוניברסיטת ETH מציריך, בית חולים ברזילי והמיזם האירופי ‭– EUthyroid‬ המצב חמור עוד יותר. תוצאות המחקר שנעשה על 1,023 דגימות שתן של ילדים ו-1,074 דגימות שתן של נשים הרות מכל קצוות הארץ, שנאספו במכבי שירותי בריאות, מצאו של-62%‬ מהילדים בישראל יש מחסור קל ברמות היוד בגוף ול-85% מהנשים ההרות יש רמת יוד נמוכה מהרמה התקינה (פחות מ- 250-150 מיקרוגרם לליטר). נתונים אלה ממקמים את ישראל בין המדינות שבהן רמת היוד בגוף היא מהנמוכות בעולם בקרב נשים הרות וילדים.

     

    נטולי אנרגייה? אולוי התזונה שלכם נטולת יוד (צילום: Shutterstock)
      נטולי אנרגייה? אולוי התזונה שלכם נטולת יוד(צילום: Shutterstock)

       

      למה אנחנו זקוקים ליוד?

      יוד חיוני ליצירת הורמון בלוטת התריס (תירואיד) ובכך יש לו תפקיד מרכזי באיזון ההורמונלי של חילוף החומרים (שריפת הקלוריות) ושמירה על המשקל. הוא קשור גם ברמת החיוניות והאנרגיה, בשמירה על רמות תקינות של כולסטרול ושומני דם, בשמירה על בריאות השיער, בפעילות מערכת העיכול ועוד, והוא דרוש במיוחד לנשים הרות, לתינוקות ולילדים, כדי לאפשר התפתחות תקינה נוירולוגית וקוגניטיבית.

      מחקר שנערך בבריטניה לפני כמה שנים בדק את הקשר בין רמות קוגניטיביות של ילדים, לכמות היוד שצרכה האם בזמן ההיריון. הילדים עברו מבחני IQ שבחנו בין היתר קריאה, הבנה, שפה וכו'. ילדים שאמן צרכה כמות יוד נמוכה בזמן ההיריון, היו בהסתברות גבוהה יותר להימצא ברבע התחתון של ציוני המבחנים, לעומת ילדים של אמהות שצרכו יוד בכמות הרצויה.

      מחקרים אחרים הראו שתוסף יוד למלח בקרב אוכלוסיות שסבלו ממחסור ביוד בתזונה תרם לשיפור בציונים קוגניטיביים ולציונים במבחני ‭.IQ‬ באזורים של מחסור משמעותי ביוד הראו המחקרים שתיסוף היוד הביא אפילו לשיפור בתוצר הלאומי הגולמי, בגלל עלייה ממוצעת של 10 נקודות במבחני IQ בקרב האוכלוסייה.

       

      עם המלח הנכון - כולנו נהיה חכמים יותר (צילום: Shutterstock)
        עם המלח הנכון - כולנו נהיה חכמים יותר(צילום: Shutterstock)
         

         

        מדוע חסר יוד בתזונה של הישראלים?

        בישראל, בניגוד לרוב מדינות העולם, אין חקיקה או תקנות המחייבות העשרת מלח ביוד. לכן, אחוזים בודדים מכמות המלח המשווק בישראל מועשר ביוד בהשוואה ל-90-80% מהמלח במדינות מערביות אחרות. בנוסף, חלק מהאוכלוסייה שותה מים מותפלים שהם כמעט נטולי יוד. כמות היוד במזון מושפעת משרשרת המזון, כמו למשל המזון שאכל הבקר שממנו מקבלים חלב או מקורות יוד בגידולי דגים וכו'.

        תוסף היוד לתזונה של האוכלוסייה מאומץ כבר שנים רבות על ידי מדינות שבהן היה מחסור חמור ביוד, ועל ידי תוכנית לאומית הצליחו להעלות את רמתו באוכלוסייה. מדינות כמו שווייץ, יפן, אוסטרליה וברזיל הנן כיום בין המדינות שהאוכלוסייה שלהן נהנית מרמות היוד הגבוהות ביותר בעולם. ישראל, לעומת זאת, נמצאת בתחתית הרשימה, יחד עם סודן, מרוקו, ניגריה וטורקיה (ועם כל זאת, אין לצרוך תוסף יוד בלי להתייעץ עם דיאטנית).

         

        פרוסת לחם, 30-10 מק"ג יוד (צילום: Shutterstock)
          פרוסת לחם, 30-10 מק"ג יוד(צילום: Shutterstock)

           

          מה הן מסקנות החוקרים?

          ד"ר ג'וני ארבל, שנמנה עם עורכי המחקר ומשמש סגן רופא מחוזי במחוז הדרן של מכבי שירותי בריאות ויועץ בתחום אנדוקרינולוגיה, מסביר שמאחר שהפרשת היוד משתנה מיום ליום ומשעה לשעה, אין דרך טובה לדעת מה המצב אצל כל אחד מאיתנו. "לכן לא מקובל לבחון בדיקה בודדת של אדם ולכן גם אין טעם לבקש מהרופא בדיקה לכך. לפיכך ההתייחסות שלנו היא למידת ספיקת יוד באוכלוסייה כולה ולא באדם הבודד. מסקנת החוקרים היא שיש לקרוא למשרד הבריאות להוספת יוד למזון, תוך מעקב וניטור סדיר הן של רמת התיסוף והן של ניטור הצריכה באוכלוסייה, על ידי סקרים חוזרים של רמת הפרשת יוד בשתן.

          בנוסף, קראנו לאגודה הישראלית לאנדוקרינולוגיה להיות שותפה בכתיבת קווים מנחים להמלצה על שימוש במולטי ויטמין המכיל יוד בהיריון. עד שתהיה הנחיה כזו, אני ממליץ לנשים להתייעץ עם דיאטנית בנושא זה. חשוב לציין שאין צורך לתיסוף יוד למי שמטופל בתירוקסין לתת-פעילות של בלוטת התריס".

           

          מלח מועשר ביוד, 150-200 מק"ג בכפית (צילום: Shutterstock)
            מלח מועשר ביוד, 150-200 מק"ג בכפית(צילום: Shutterstock)

             

            בדיקה ביתית: האם יש יוד במלח שלכם?

            מערבבים בכוס חד-פעמית ארבע כפיות של מלח עם כוס מים מזוקקים ומערבבים כדקה. אין צורך שכל המלח יימס. מוסיפים כפית חומץ לבן, כפית מי חמצן 3% וחצי כפית עמילן כביסה נוזלי. מערבבים היטב ומשהים כמה דקות. מתקבל צבע סגול-כחול המעיד על הימצאות יוד במלח. ככל שהצבע כהה יותר - כמות היוד גדולה יותר. (מתוך אתר ‭(Scientific American ‬על מלח מיודד כבר שמעתם?

            המלצת משרד הבריאות: "הדרך הטובה ביותר להימנע ממחסור ביוד היא לצרוך מלח מיודד )המועשר ביוד) במקום מלח רגיל: גרם מלח מיודד מכיל פי 30 יוד מהכמות במלח רגיל וכפית מלח מיודד (5 גרם) מכילה 150 מק"ג יוד, שהיא בממוצע הכמות היומית המומלצת".

             

             

             

            כמה יוד אתם צריכים ביום?

            ילדים עד גיל 8: 90 מק"ג

            ילדים בגילאי 9-3: 120 מק"ג

            מבוגרים: 150 מק"ג

            נשים הרות: 220 מק"ג

            נשים מניקות: 290 מק"ג

            מתוך אתר משרד הבריאות

             

             
            הצג:
            כל התגובות לכתבה "על קוצו של יוד: כמה יוד אתם צריכים ולמה בעצם?"
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
            ביגדיל