השלימו את החסר: ''ננדו'' מושכים את הצופים להשתמש בדימיון

בתערוכה ''מתווים בלתי נראים'' ממשיכים אנשי הסטודיו היפני המוערך בניסיונות שהם עורכים בקווי מתאר, ומציגים, כתמיד, עיצוב מינימלי באיכות נדירה

מערכת העיצוב

|

07.04.17 | 10:00

מניפולציות על קווי המתאר של הפריטים: הדמיון משלים את המידע בצורה אוטומטית
צילום: איתי כץ

ערפול גם בחלל המרכזי של התערוכה

האגרטלים הצפים באקווריום  עשויים סיליקון דקיק, ונראים כמו מדוזות. איפה מתחילה ואיפה נגמרת המעטפת של החומר? המעצבים משאירים זאת מעורפל בכוונה (צילום: איתי כ"ץ)
האגרטלים הצפים באקווריום עשויים סיליקון דקיק, ונראים כמו מדוזות. איפה מתחילה ואיפה נגמרת המעטפת של החומר? המעצבים משאירים זאת מעורפל בכוונה (צילום: איתי כ"ץ)
 על רקע קיר אור לבן-חלבי, מוצגים בין היתר רהיטים שקווי המתאר שלהם אינם שגרתיים, לכאורה שגויים ועדיין מושלמים. הצופים מוזמנים להשלים את החסר בדמיון, כמו במלים מחוסרות-אותיות (צילום: איתי כ"ץ)
על רקע קיר אור לבן-חלבי, מוצגים בין היתר רהיטים שקווי המתאר שלהם אינם שגרתיים, לכאורה שגויים ועדיין מושלמים. הצופים מוזמנים להשלים את החסר בדמיון, כמו במלים מחוסרות-אותיות (צילום: איתי כ"ץ)
מדוע ארון או שידה צריכים רק אופציית פתיחה אחת? מחקר על האפשרות להפוך את הרהיט לגמיש בהרבה, באמצעות שלל אופציות פתיחה וסיבוב. עיצוב מוצר שמזכיר שפה כתובה (צילום: nendo)
מדוע ארון או שידה צריכים רק אופציית פתיחה אחת? מחקר על האפשרות להפוך את הרהיט לגמיש בהרבה, באמצעות שלל אופציות פתיחה וסיבוב. עיצוב מוצר שמזכיר שפה כתובה (צילום: nendo)
וכחלק מאותה שפה, ומאותו מחקר, מוצגת סדרת גופי התאורה הזו תחת הכותרת ''עקבות''. זו לא רק כותרת מעורפלת: הכוונה היא ליצור רהיטים (כמו הארונות למעלה) שיוכלו להתאים לשימושו של כל אחד, ולא להיות מקובעים באופן גנרי (צילום: nendo)
וכחלק מאותה שפה, ומאותו מחקר, מוצגת סדרת גופי התאורה הזו תחת הכותרת ''עקבות''. זו לא רק כותרת מעורפלת: הכוונה היא ליצור רהיטים (כמו הארונות למעלה) שיוכלו להתאים לשימושו של כל אחד, ולא להיות מקובעים באופן גנרי (צילום: nendo)
 

מאת איתי כ"ץ

 

"מתווים בלתי נראים" (Invisible Outlines) הוא שמה של התערוכה שמביאה שלל עבודות  - חדשות וחדשות פחות - של סטודיו ''ננדו'' היפני, אחד הקולות המשמעותיים בעיצוב העולמי בעשור האחרון. זו לא הפעם הראשונה או השנייה שחברי הסטודיו, בראשותו של אוקי סאטו, זוכים להציג את פועלם העשיר בחללי תצוגה רחבי-ממדים, כאלה שיכולים להכיל את העשייה שלהם; עשייה עצומה גם בכמות שלה (הסטודיו מטפל בעשרות פרויקטים במקביל), וגם באיכות הנדירה.

 

 

כעת, בשבוע העיצוב מילאנו 2017, מאכלסת התערוכה את חלל התצוגה של המעצבת ז'יל סאנדר. מטפסים למעלה, ופוגשים בדרך שולחן אחד, שלא מעיד על המסה שעומדת לשטוף את המבקרים באור, בצורה ובקו  - בדומיננטיות של שחור-לבן ובמשחקי שקיפות והסתרה שמזוהים עם הסטודיו.

 

בין הרים וגבעות, על רקע האור הלבן ששוטף את החלל המרכזי (צילום: איתי כ"ץ)
    בין הרים וגבעות, על רקע האור הלבן ששוטף את החלל המרכזי(צילום: איתי כ"ץ)

     

    "אובייקטים עם קווי מתאר מעורפלים אינם תמיד מזוהים כאובייקטים", כותבים אנשי הסטודיו, "ואילו אם קווי המתאר כן נראים, הרי שהמידע שאינו נראה לעין יכול להתוסף בצורה לא מודעת. התערוכה לוקחת את הרעיון הבסיסי הזה בחשבון. הקיום של הפריטים הוא מעורפל, באמצעות מניפולציות על קווי המתאר באופנים שונים". התוצאה היא שהצופים משלימים את המידע בראשם: גם את החלקים שאינם נראים לעין - אפשר להוסיף בדמיון בצורה אוטומטית.

     

     

    האנדרסטייטמנט היפני של ננדו (צילום: איתי כ"ץ)
      האנדרסטייטמנט היפני של ננדו(צילום: איתי כ"ץ)

       

      בעוד שחלק מהתערוכה מציגה פריטים קיימים של הסטודיו, חלק מהפריטים הם ניסויים בקווי מתאר וקווים תוחמים בשימושים שונים - גופי תאורה, ארונות וגם מסגרות דו-ממד, שמזכירות במבט ראשון טיפוגרפיה ולא עיצוב מוצר. וגם זה חלק מהמחקר המתמשך של אנשי הסטודיו בהרחבת השפה שלהם, ובבדיקת גבולות בין האפשרי לאבסורדי.

       

       (צילום: איתי כ"ץ)
        (צילום: איתי כ"ץ)

         (צילום: איתי כ"ץ)
          (צילום: איתי כ"ץ)

           (צילום: איתי כ"ץ)
            (צילום: איתי כ"ץ)

             

             "אני חושב שאנחנו עושים משהו שהוא חלק מהתרבות היפנית", אמר לנו אוקי סאטו בעבר, בראיון ל-Xnet. "שיר הייקו מכיל בסך הכל משפט אחד, אבל במשפט הזה הוא מסביר זרימה של זמן, אור וצל, היסטוריה, מעביר סיפור משמעותי - ובסופו של דבר הוא מכיל מלים ספורות. מאוד מינימלי. אני חושב שמה שמעצבים יפנים מנסים לעשות הוא להקפיא את הרגע, כמו כשאנחנו מקפיאים סנאפ-שוט באייפון ומראים את התוצאה לכולם".

             

            נדמה שההסבר הזה ממשיך ללוות ברקע את העשייה של הסטודיו.

             

            ---------------------------------------------------------------------------------------------------

            לחצו על התמונה לכתבה על התערוכה של ננדו במוזיאון העיצוב חולון:

             

            התערוכה של ננדו בחולון: לחצו לכתבה המלאה (צילום: שי בן אפריים )
            התערוכה של ננדו בחולון: לחצו לכתבה המלאה (צילום: שי בן אפריים )

             

             

             
            הצג:
            אזהרה:
            פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד