עיצוב
ערוצים

בזק מעגלת פינות: B מרוככת ''כדי לחבר את עולם הרגשות הרחב למותג''

בתוך עשור וחצי יצאה ענקית התקשורת לשלושה מהלכי מיתוג, שמעדכנים תדיר את האות B ואת צבעיה. אז מה מנסה בזק להשיג בתודעת הציבור בשינוי הנוכחי?

עודד בן יהודה פורסם: 16.03.17 20:32
משרד המיתוג Open מציג כאן את העבודה העיצובית שמאחורי מתיחת הפנים

אקסיומה מקובלת בקרב אנשי מיתוג גורסת, כי מותגים רציניים לא מחליפים לוגו אחת לעשור. זאת, משום שהעולם אינו משתנה מדי עשור (ולא בטוח שגם פעם ביובל). בשנים האחרונות מתברר שהאקסיומה הזו פחות ופחות תופסת. "דור" יכול להיות גם חמש שנים, כאשר מדברים על הרציונל של החלפת לוגואים. "קודאק" החליפה לוגו רק לפני 10 שנים - והשנה עשתה זאת שוב; בבלומברג שינו את מיתוג האתר שש פעמים בעשור האחרון; AT&T החליפה לוגו פעמיים רק בעשור האחרון - ועכשיו "בזק", ענקית התקשורת הישראלית, שחיזקה השבוע את אותה מגמה כאשר חשפה לוגו חדש -- השלישי במספר מאז 2001 - במהלך שמעריכים את עלותו בשני מיליון שקלים (המיתוג, ללא הקמפיין).

 

הלוגו החדש של חברת בזק / עיצוב: OPEN
הלוגו החדש של בזק / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: השפה הצבעונית, והצילומית החדשה של חברת בזק / עיצוב: OPEN
השפה הצבעונית והצילומית החדשה של בזק / עיצוב: OPEN

מי שהוביל את המהלך הוא משרד המיתוג OPEN, שאחראי בין השאר למהלכי מיתוג של פריגת, UP, ולאחרונה גם תחנת הרדיו 103FM.

 


האבולוציה שעבר הלוגו של בזק מאז 1984

את השינוי הדרמטי עשתה חברת הטלפוניה כבר ב-2001, כשסטודיו ADLAI & PARTNERS של המעצב עדלי סטוק הוסיף ל"לוגוטייפ" הנטוי והעברי שלה אות לועזית: B גדולה. כעבור שבע שנים נפרדה החברה מהססגוניות ההיא, האות B "חזרה למקורות" ונצבעה בכחול אחיד. המעצב פיליפ בולקיה (NEO group), שקיבל לידיו את ליטוש הלוגו, חיבר את שני חללי העיגולים של ה-B בקו עדין. כי בזק היא חברת תקשורת, וכמו נוקיה או פרטנר מתהדרת בכך שהיא מחברת בין אנשים.


bezeq_brand__Page_014
מעגלים פינות: השינויים הקוסמטיים שנעשה כעת  ל-B של בזק / עיצוב: OPEN

bezeq_brand__Page_015
הגופן הראשי התחלף ל"סימפלר" / עיצוב: OPEN

bezeq_brand__Page_016
מתוך ספר המותג: "שינוי מכחול ביניים לצבע כהה שנותן תחושה יוקרתית יותר, ומתפקד טוב יותר באינטראקציה עם צבעוניות רחבה ומשוחררת, כצבע ראשי, יציב, ומזוהה של המותג" / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: השנויים הקוסמטיים שנעשו ללוגו של חברת בזק / עיצוב: OPEN
הלוגו שעיצב פיליפ בולקיה ב2008 מול החדש של OPEN

 

"שוק התקשורת ב-2008, כשנעשה המיתוג הקודם, הוא לא אותו שוק של 2017 -- אלה שני עולמות שונים", סבור סער פרידמן, מבעלי משרד המיתוג OPEN. "הסיבה העיקרית למהלך היא מעטפת שירותים מקיפה שבזק מובילה עכשיו". אז השינוי אינו דרמטי, ויש מי שאפילו לא ישים לב, ובכל זאת: הפינות המחודדות של B שויפו, היא נצבעה בכחול עמוק בעל נוכחות חזקה יותר, והגופן התחלף ל"סימפלר" המעודכן.


מתוך ספר המותג: הפונט סימפלר באנגלית והעברית  - פשוט, דומיננטי, עדכני וכזה שעובד נהדר בשתי השפות / עיצוב: OPEN
 הפונט סימפלר באנגלית ובעברית -- פשוט, דומיננטי, עדכני ועובד היטב בשתי השפות / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: האזורים הסטרילים והמרחקים של הלוגו בגרסה הרוחבית שלו  / עיצוב: OPEN
מתוך ספר המותג: האזורים הסטריליים והמרחקים של הלוגו בגרסה הרוחבית שלו / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: שני מצבי הצבירה של הלוגו (עומד ושוכב) / עיצוב: OPEN
שני מצבי צבירה של הלוגו (רגיל ועם סלוגן) / עיצוב: OPEN

יחד עם הלוגו, מחליפה החברה את הסיסמה "הכי טוב בבית", שמלווה את הציבור בעשור האחרון, ל"להרגיש בבית". בחירה תמוהה משהו, ולא רק משום שהסיסמה מזכירה את "הכי בבית בעולם" של אל-על ואת "לגדול בבית ישראלי" של תנובה; כי "להרגיש בבית" נשמע כללי מדי.

 


bezeq_brand__Page_027
מתוך ספר המותג: הלוגו בפוזיטיב ונגטיב על גבי צילומים / עיצוב: OPEN

 


מתוך ספר המותג: הצבעוניות החדשה של בזק / עיצוב: OPEN
הצבעוניות החדשה של בזק: כחול עמוק דומיננטי מול צבעוניות רכה ופסטלית / עיצוב: OPEN

 

"ה-B של בזק צרובה בתודעה של הצרכנים כבר 17 שנה", אומר פרידמן על הצבעוניות החדשה, שמזכירה קצת את זו של סלקום. "הצבעים מבטאים את השירותים, והצבעוניות שלהם לא קשורה לשאר השוק. מעבר לכך, הצרכן חווה תהליך שלם עד שהוא נתקל במוצר הסופי".

 

מתוך ספר המותג: עיטוף הרכבים החדש של בזק / עיצוב: OPEN
גם צי המכוניות של החברה ייעטף מחדש / עיצוב: OPEN
 

מתוך ספר המותג: פיתוח האייקונים החדשים שנבנו מתוך הB החדשה / עיצוב: OPEN
 פיתוח האייקונים החדשים שנבנו מתוך ה-B החדשה / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: האייקונים של האפליקציות החדשות של בזק / עיצוב: OPEN
 האייקונים של האפליקציות החדשות,ו שימו לב לשימוש באייקון "הכדורים", שנוצר מהחלל הפנימי של האות B. "החלטנו לבטא את מערך השירותים הרחב של בזק כמערכת של מגוון צבעים ואייקונים שנגזרים משתי הנקודות שמייצגות קשר בין אנשים בתוך הלוגו" / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: שפה צילומית חדשה דרך הB החדשה של בזק / עיצוב: OPEN
השפה הצילומית פורצת את גבולות האייקון B "על מנת ליצור את הזיהוי והקישור בצורה מיידית" / עיצוב: OPEN
 

"כשבאים לטפל במותג בסדר גודל של בזק, חשוב ביותר לכבד את ההיסטוריה שלו", מוסיף פרידמן. "החלטנו לרכך את האות B ולעדן אותה למקומות שמתאימים יותר לתחושה של בית, רכות ועדינות, ואחרי זה להשתמש בה כאלמנט מוביל של השפה התקשורתית, וכך לחבר את עולם הרגשות הרחב למותג".


מתוך ספר המותג: השימושים השונים של הB החדשה של בזק / עיצוב: OPEN
 "היות ומתווה הלוגו הוא צורה זכירה ומזוהה בראש הלקוח הישראלי, יש לעשות בו שימוש גמיש על מנת לשדר חדשנות, רלוונטיות ומגוון". השימושים השונים של הB / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: האייקונים החדשים מתוך האתר של בזק / עיצוב: OPEN
אייקונים חדשים לאתר של בזק. שימו לב לאייקון "הכדורי" הכחול (החלל הפנימי מתוך B) שמצטרף לכל אייקון באופן שונה / עיצוב: OPEN
 
 

 


מתוך ספר המותג: האפליקציה של בזק לסלולר, ומסך הטעינה שלה / עיצוב: OPEN
האפליקציה של בזק לסלולר, ומסך הטעינה שלה שצבעו מתחלף לפי צבעוניות האפליקציה / עיצוב: OPEN

מתוך ספר המותג: האריזות החדשות של המוצרי בזק / עיצוב: OPEN
האריזות החדשות של מוצרי בזק / עיצוב: OPEN
 

bezeq_brand__Page_107
תפישה עיצובית כוללת, כפי שהיא משתקפת באריזות החדשות / עיצוב: OPEN

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אני איש עיצוב, תרבות, מחקר, איש של מילים ותוכן.
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית של "בצלאל", ותואר שני בעיצוב ב-London College of Communication. בשנת 2007 הקמתי את Graphics & Words - סטודיו המתמחה בחשיבה קריאטיבית עיצובית מולטידיספלינרית, יצירת זהויות מותגיות ומחקרי טרנדים. כיום, בין השאר, אני זוכה להשתתף בתערוכות עיצוב, וגם לשמש מנהל קריאייטיב ויועץ למספר בתי סטודיו ומותגים מהמובילים בארץ. בעשור האחרון, אני מחלק את זמני כמרצה באקדמיות השונות - "בצלאל", "מנשר", "שנקר", "ויצ"ו חיפה" ואוניברסיטת תל-אביב.

להצטרפות לרשימת התפוצה של הטור שלי, שלחו לי מייל:
odedbenyehuda@gmail.com