את הדירה הזו, בשכונת המשתלה שבצפון תל אביב, סמוך לכפר הירוק, קנתה בסוף שנות ה-90 רווקה צעירה. השכונה הייתה אז חדשה לגמרי, והיום, כמעט 20 שנה מאוחר יותר, מתאכלסים בה פרויקטים טריים של גינדי החזקות ואפריקה ישראל, שמוסיפים לה כמעט 400 יחידות דיור. בינתיים הפכה דירת הרווקות לביתה של משפחה בת חמש נפשות, עם שני בנים בני 12 ותשע ובת שבע.
שטח המחיה גדל יחד עם המשפחה, כאשר נוספו לכל הדירות בבניין חדר ומחסן, והיא הפכה לדירת חמישה חדרים בת 160 מטרים רבועים. עברו כמה שנים ושוב נדרשו שינוי והתאמה: בתחילת דרכו של הזוג הצעיר חובר חדר ההורים עם חדר השינה הצמוד אליו, כך שנוצרה יחידה מרווחת במיוחד. מלבדה היו בדירה עוד שני חדרי שינה, חדר משפחה וסלון. עם גדילתם של הילדים הוחלט לשפץ ולשכן כל אחד מהם בחדר משלו. בשלב זה, מספרת האם, "הם כבר ידעו בדיוק איך הם רוצים שחדריהם החדשים ייראו".
אל האדריכלים אלברט אסקולה ותם שקד ("אסקולה שקד אדריכלות"), פנה הזוג לאחר שקראו כאן ב-xnet את הכתבה על דירתם של אסקולה ובן זוגו אסי עזר (לינק אליה תמצאו בסוף הכתבה). "אהבנו את מה שראינו, נפגשנו איתם, היתה כימיה טובה והחלטנו לעבוד יחד", מספרת בעלת הבית.
כמה דרישות ברורות הכתיבו את אופי התכנון: בית שיוכל להשתנות בזמן אירוח, הרבה מקומות אחסון לצד מקומות ייעודיים לאוסף האמנות שהם מטפחים, וחדרי ילדים שלא ייראו ילדותיים בעוד כמה שנים. האדריכלים הגיעו עם ארגז כלים שמתאפיין בחומרים טבעיים ופלטת צבעים אחידה ורגועה. במילותיו של אסקולה: "אדריכלות שהיא עכשווית אבל תמשיך להיות רלבנטית גם בהמשך".
לפעמים לא צריך לעשות מהפכות גדולות כדי לשדרג חדר, או אפילו דירה שלמה. במקרה הזה השינוי גדול: דירת קבלן בת 20 הפכה לדירה עכשווית ובעלת אופי. בפועל, פרט לחדר ההורים שהוקטן לטובת חדר ילדים נוסף, וקיר המסדרון שנהרס לכל אורכו – לא שונו או נוספו קירות. כל השימושים הביתיים והחדרים נותרו במקומם המקורי.
אפילו במטבח לא נגעו, שכן הוא שופץ לפני כמה שנים והארונות הלבנים תאמו את פלטת הצבעים של האדריכלים. לכן הוחלט להשאירו כפי שהוא ורק להחליף את יחידת הארונות העליונה. עיקר ההתערבות והשינוי נעשה באמצעות אלמנטים חדשים של נגרות ומסגרות, בסלון ובחדר המשפחה. אלו מייחדים כל חלל באופן עצמאי, אך גם קושרים ביניהם סגנונית.
התוכנית המקורית של הדירה היתה סטנדרטית – מבואה עם שירותי אורחים, סלון ומטבח במרכז, ומסדרון שמוביל לחדרי השינה והרחצה בעומק הדירה. בשיפוץ ניתנה הרבה תשומת לב דווקא לחוליית החיבור. "המסדרון היה רק מעבר", מסביר אסקולה. "רצינו לתת לו תוכן ולקשר בין חלקי הבית".
הספרייה שנבנתה לאורכו הפכה להיות האלמנט המרכזי, שמגדיר את קו העיצובי והשפה החומרית של הדירה. היא מורכבת ממסגרות ברזל שחורות, שלתוכן הוכנסו, תוך השארת מרווחים, מדפים וקופסאות מעץ בגמר פורניר אלון טבעי. הרהיט אווירי ומחבר בין המסדרון לחדר הטלוויזיה באמצעות חלקיו הפתוחים ומדפים לאמנות וחפצי נוי. עם זאת, הוא מספק אפשרויות אחסון משני צידיו והופך את המסדרון לשימושי. את האופי הצעיר והקליל של חדר המשפחה משלימים ספה של חברת ligne roset האיטלקית, יחידה של מדפי ספרים ושתי עבודות אמנות של קרן שפילשר.
החלק המשלים של הספרייה, מאותה משפחה אך לא מאותו סט, נמצא בסלון. רהיט הטלוויזיה תוכנן כמו קופסה שחובקת את הקיר, מנותקת מהרצפה והתקרה, ומאריכה אותו במעט כדי להפריד בין פינת הישיבה לפינת האוכל.
אל גמר הפורניר נוספה כאן זכוכית שחורה, שסוגרת את המדפים ומשמשת רקע כהה למסך הטלוויזיה, וכך גם מטשטשת את נוכחותו במרחב. מעל ומתחת לארון הותקנה תאורת לד נסתרת, כמו גם במדף שתוכנן במיוחד עבור פסל מסוים. "זה מאפשר תרחיש נוסף של תאורה, לאווירה רגועה ומיוחדת יותר", מסביר אסקולה, ששם דגש על עיצוב התאורה כחלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים הכולל. בתור מי שלמד והתחנך באירופה, הוא מעיר שהנושא הזה לא תמיד מטופל בישראל כראוי.
הקיר שבגב הספה הוא הארוך והמרכזי ביותר בבית, ונמשך מהמבואה עד לוויטרינת היציאה למרפסת. "היה ברור שצריך לטפל בו עיצובית", אומר שקד. "תוך כדי שיפוץ הצענו ציפוי במראה דמוי בטון חשוף, שהלקוחות מאוד אהבו. הוא מייצר רקע נקי, והחיבור שלו עם פרקט האלון הבהיר לוקח את הבית למקום חמים, ולא תעשייתי מנוכר".
במבואה הקיר מסווה בתוכו ארון גדול למעילים, נעליים ותיקים. דלתות העץ שלו חופו גם הן שכבת בטון דקה, כך שהן נטמעות ברקע. בהמשכו תלוי ציור של יאיר גרבוז, בחירה ראשונה לקיר שעליו מתוכננות להיתלות עבודות נוספות.
המטבח מקשר בין הסלון לחדר המשפחה, שנמצא בדיוק במרכז הדירה. האדריכלים הורידו את ארון הקלאפה שהיה מעל משטח העבודה, והחליפו אותו בארונות עליונים קטנים, בצבעים רכים שמהדהדים את צבעי הקירות והנגרות במקומות אחרים בבית. גם כיסאות האוכל (אימס מקוריים) נבחרו בתכול בהיר, תואם. ביום יום שולחן האוכל ממוקם בצמוד למטבח, ומגדיר את גבולותיו. כשבאים אורחים הוא עובר אל מול החלון, מעברו השני של רהיט הסלון, שם ניתן להאריכו.
גם חדרי השינה והרחצה עברו עדכון שיחבר אותם לקו העיצובי והחומרי החדש. בסוף המסדרון נהרס קיר הכניסה לחדר הרחצה של הילדים, שהיה קטן וחשוך. במקומו הותקנה ויטרינה ממוסגרת בפרופיל בלגי שחור, עם דלת הזזה וזכוכית מחוסמת. החדר הפך מרווח יותר בזכות המחיצה הקלה והדלת שאינה תופסת מקום, ומואר יותר בזכות זיגוג הזכוכית. הוויטרינה קשורה חומרית לספרייה, ומייצרת כמו פרק נוסף של סיפור המסדרון.
בתוך חדר הרחצה נמשך השילוב בין ברזל שחור לפורניר אלון. משטח דמוי שיש עם גידים (קלקטה) מוסיף עידון אלגנטי. הוא מתחיל בארון הכיור וממשיך לתוך המקלחון, כשני מדפים עמוקים שמעליהם מתלים למגבות. הרצפה עשויה פסיפס עדין מאבן קררה והקירות כוסו באריחי קרמיקה לבנים מלבניים, שהותקנו בצורה אנכית. ברזים שחורים משלימים את התכנון המדויק.
שלושת הילדים היו שותפים בעיצוב ובחירת הצבעים לחדר הפרטי שלהם. מבחינה חומרית הם משלימים את הקו הכללי, עם מיטות ושולחנות מעץ אלון, שהוזמנו במיוחד אצל נגר. הפן האישי מתבטא על הקירות – באחד מחדרי הבנים נוצלה נישה קיימת למדבקה ענקית של מפת העולם, ובחדרה של הבת מדבקת רקדנית כסופה על קיר שנצבע בוורוד עדין. שילובים של רהיטי בסיס מאיקאה עם מדפי ברזל בוורוד תואם ושידת צד עגולה של Kartell, מצליחים להפוך את הממ"ד לחדר פשוט ונעים.
הכניסה לחדר ההורים, שקטן משמעותית בשיפוץ, נעשית מהמסדרון, בדומה ליתר החדרים. סידור החדר הכתיב את מיקום המיטה בסמוך לדלת. כדי לייצר תחושה של פרטיות ו"להסתתר" מעט מהדלת, יצרו האדריכלים נישה בקיר שבגב המיטה. דפנותיה חופו בפורניר אגוז, הותקנו בהן שני מדפים אישיים, וגב הנישה רופד היטב. כך נוצרה מעין מעטפת לראש המיטה. מול המיטה ארונות הזזה גדולים עם מסך טלוויזיה אינטגרלי. שלוש קוביות אחסון עדינות של חברתby lassn הדנית משתלבות על הקיר – זהו אחד מפריטי העיצוב שבעלת הבית אוספת וביקשה לקחת בחשבון בתכנון.
הקו החומרי של הדירה בא לידי ביטוי גם בחדר הרחצה של ההורים, אך במראה בוגר ואלגנטי יותר, עם ארון מפורניר אלון, משטח דמוי שיש לבן ומגויד, ארונות מראה ללא מסגרת, רצפת פסיפס ואריחי קיר לבנים וגדולים. השימוש בתאורה נסתרת חוזר: פס לד מתחת ומעל לארונות יכול לשמש כתאורת לילה או לייצר אווירה אינטימית, במקום תאורת היום הסטנדרטית.
זו היתה עבודה משותפת, מסכם אסקולה. "כשללקוחות יש טעם וידע זה מאוד עוזר. אנחנו רק צריכים לדעת את הצרכים ולכבד את הרצונות שלהם".
- קבלן: סם פנש
- נגרות: אייטמז גלרי, נגריית Woodway
- ציפוי קיר במראה בטון חשוף: ארטן בטונדה
- תאורה: יאיר דורם, דורי קמחי, אייטמז גלרי
- רהיטים: טולמנ'ס, הביטאט,The Box
- ריהוט משלים: Edition, Pas Normal
- פרקט וריצוף חדרי רחצה: Parqueteam
- קרמיקה וכלים סניטריים: חזיבנק
- מאווררי תקרה: Bigass
- צלונים: סומברה
- דלתות הזזה: אלומטקניק
ואיך נראית דירתם הפרטית של אלברט אסקולה ואסי עזר? לחצו על התמונה לכתבה המלאה: