ספרות יפה: שתי חנויות ספרים
שלא מסתפקות במבצעים

חנות בשנחאי עוצבה בסגנון עירוני עתידני, וזו שבבוקרשט מתפארת במראה קלאסי, שמתרפק על העבר. לשתיהן מכנה משותף: הן עצומות בגודלן והפכו ליעד בפני עצמן

יובל סמואלוב פורסם: 15.02.17 10:39
Carturesti Carusel ממוקמת בלב העיר העתיקה של בוקרשט, רומניה, בבניין היסטורי מהמאה ה-19. הבניין נבנה עבור בנק והפך בהמשך לחנות בגדים ענקית, עד שגם זו נסגרה והוא עמד נטוש כ-20 שנה. בסופו של דבר נגאל, בזכות חנות הספרים העצומה הזו (צילום: Cosmin Dragomir)
Carturesti Carusel ממוקמת בלב העיר העתיקה של בוקרשט, רומניה, בבניין היסטורי מהמאה ה-19. הבניין נבנה עבור בנק והפך בהמשך לחנות בגדים ענקית, עד שגם זו נסגרה והוא עמד נטוש כ-20 שנה. בסופו של דבר נגאל, בזכות חנות הספרים העצומה הזו (צילום: Cosmin Dragomir)
הגובה האדיר של הקומה הראשונה אפשר למעצבים להוסיף קומת גלריה, שקוויה הביומורפיים מתחברים בצורה הרמונית ומפתיעה עם האדריכלות הקלאסית של המבנה (צילום: Cosmin Dragomir)
הגובה האדיר של הקומה הראשונה אפשר למעצבים להוסיף קומת גלריה, שקוויה הביומורפיים מתחברים בצורה הרמונית ומפתיעה עם האדריכלות הקלאסית של המבנה (צילום: Cosmin Dragomir)
מימין: פרט בקומת הגלריה החדשה שנוספה למבנה הישן. משמאל: נקודת הפתיחה של קומת המרתף הייתה הרבה פחות טובה משל שאר הבניין. בהיעדר עיטורים או מבנה ייחודי, "נאלצו" המעצבים לייחד אותה בתקרת פלדה קלה, שבה שולבה תאורה מלאת אופי (צילום: Cosmin Dragomir)
מימין: פרט בקומת הגלריה החדשה שנוספה למבנה הישן. משמאל: נקודת הפתיחה של קומת המרתף הייתה הרבה פחות טובה משל שאר הבניין. בהיעדר עיטורים או מבנה ייחודי, "נאלצו" המעצבים לייחד אותה בתקרת פלדה קלה, שבה שולבה תאורה מלאת אופי (צילום: Cosmin Dragomir)
חנות הספרים Zhongshuge נמצאת בקומה הרביעית של קניון גדול בשנחאי, ולדברי המעצב שלה, LI Xiang הסיני, היא המשך טבעי של האורבניות הכאוטית שמקיפה אותה (צילום: Shao Feng)
חנות הספרים Zhongshuge נמצאת בקומה הרביעית של קניון גדול בשנחאי, ולדברי המעצב שלה, LI Xiang הסיני, היא המשך טבעי של האורבניות הכאוטית שמקיפה אותה (צילום: Shao Feng)
בהתאם, גם העיצוב אורבני: מעברי חציה מובילים את המבקרים בשיטוטיהם בין מדפי הספרים לקוביות התצוגה. תקרת מראה מכפילה את גובה החנות ומייצרת תחושת אי-נוחות ואפילו ניכור. יש כאן הרבה יותר מתצוגת ספרים (צילום: Shao Feng)
בהתאם, גם העיצוב אורבני: מעברי חציה מובילים את המבקרים בשיטוטיהם בין מדפי הספרים לקוביות התצוגה. תקרת מראה מכפילה את גובה החנות ומייצרת תחושת אי-נוחות ואפילו ניכור. יש כאן הרבה יותר מתצוגת ספרים (צילום: Shao Feng)
חלקה הפנימי של החנות שונה מאוד, עם כיוון עיצובי מוכר וקל יותר לעיכול, של חומריות חמה ומדפים של ממש (צילום: Shao Feng)
חלקה הפנימי של החנות שונה מאוד, עם כיוון עיצובי מוכר וקל יותר לעיכול, של חומריות חמה ומדפים של ממש (צילום: Shao Feng)

הספרים, למרות כל נבואות הזעם, עדיין איתנו. נראה שלקונספט המשונה של לכרוך ביחד גליונות מיובשים של עיסת עץ מודפסת יש עמידות לשינויים הבלתי נתפסים שעבר עולם המדיה בעשורים האחרונים, עם הפיכתם של המחשב, הטלפון, ספרי האודיו, והקינדלים למיניהם לכלים נפוצים.

 

הספרים מצליחים לעמוד בגבורה גם בהפרעת הקשב הקולקטיבית, שלפחות לכאורה אמורה להפוך רצף של אלף מילים למחסום בלתי עביר עבור מרבית האנשים. אז הספרים, קוראות וקוראים יקרים, עוד כאן, אבל האם אפשר לומר את אותו הדבר גם על חנויות הספרים? בכל העולם (וגם אצלנו כמובן) הן הולכות ומתמעטות, ואלו שנותרו השילו מעליהן את עורן החווייתי הקלאסי, ועטו חזות של מפלצות דיסקאונט חסרות אופי.

 

נראה שבמציאות הכלכלית התחרותית אין עוד הצדקה לסתם חנות ספרים נינוחה, והפתרון הוא אחד משני קצוות: בצדה האחד של הזירה נמצא האנגר ספרות-זולה אימתני, שלא מדגיש את חווית התוכן אלא את המחירים והמבצעים. בצדה השני של הזירה תמצאו חנות שיוצאת מגדרה, שמוכרת חוויה ומהווה יעד בפני עצמה, גם למי שלא מחפש ספר. לפני כמה שבועות נתקלתי בחנות כזו בשנחאי שבסין, והיא הזכירה לי חנות שנפתחה לפני כשנה וחצי בבוקרשט, בירת רומניה. שתיהן חנויות מוקצנות - הקצנה שאינה נחלתן של חנויות ספרים דווקא, וניתן לזהות אותה בכל הספקטרום הקמעונאי. בענף האופנה למשל, המותגים המצליחים בעשור האחרון הם רשתות זולות מאוד, או מותגי יוקרה ששואפים לכוכבים. אבל זה כבר עניין לפוסט אחר. 


חנות הספרים Zhongshuge, שנחאי.  עיצוב: סטודיו X+Living, צילום: Shao Feng

תקרת מראה מנטרלת את המראה המשוכפל הקניוני ויוצרת אשליה של גובה ותחושה עתידנית מנוכרת. צילום: Shao Feng

קירות התצוגה קיבלו כאן התייחסות מקורית במיוחד, שהשיקול המסחרי ממנה והלאה. גריד עצום מורכב מצילינדרים לבנים שנשלפים מהקיר ומרכיבים תצוגה מינימליסטית ודינמית, שמאפשרת שינויים תכופים ומענה לקצב המהיר של צריכת התרבות היום. צילום: Shao Feng

גם בחלקה הפנימי של החנות, ששונה מאוד במראהו, שולבו מעברי חציה ותקרת מראות. צילום: Shao Feng

 


זהו כבר כמעט מראה קלאסי של חנות ספרים, פרט לתקרה. עיצוב: סטודיו X+Living, צילום: Shao Feng

 


תכנון המדפים, יחד עם מעברי החציה, מזכיר רחוב עירוני. עיצוב: סטודיו X+Living, צילום: Shao Feng

 


Carturesti Carusel שבעיר העתיקה  של בוקרשט. על מלאכת העיצוב הופקד סטודיו Square One הרומני. צילום: Cosmin Dragomir

 


הגלריה המעוגלת שמקיפה כמעט את כל החלל הופכת לאלמנט הקישוטי המרכזי בו. עיצוב: Square One. צילום: Cosmin Dragomir

 


רצפת הפרקט עומדת בניגוד חד ומוצלח לצבע הלבן בו נצבעה החנות כולה. מערכת המדפים ההיקפית עוצבה באופן מינימליסטי ומעשי מאוד. עיצוב: Square One. צילום: Cosmin Dragomir

 


מדובר ללא ספק באחת מהאטרקציות התיירותיות היותר משמחות בבירה הרומנית. צילום: Cosmin Dragomir

.


חתך של המבנה, על ארבע קומותיו. תכנון: Square One

 


תכנית הקומה הראשונה מראה היטב את תוספת הגלריה החדשה, ביחס למבנה הישן. תכנון: Square One

 


הצבע הלבן הלא-מתחכם מחבר בין הישן לתוספות החדשות. גם במבנה המקורי נעשה חיבור די דרמטי בין העמודים לחלל, שהוא ביסודו פשוט מאוד. צילום: Cosmin Dragomir

 


גרם המדרגות האולטרה-מודרני שיורד לקומת המרתף תואם לסגנונה של תוספת הגלריה. עיצוב: Square One. צילום: Cosmin Dragomir

 


קלישאה ידועה של מעצבים ואדריכלים היא הטענה, שאם לא היו מכניסים פנימה את המוצרים והמשתמשים, החלל היה נראה הרבה יותר טוב. כאן יש לכם אפשרות לשפוט בעצמכם. עיצוב: Square One. צילום: Cosmin Dragomir

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מעצב פנים של חללים מסחריים הוא חיה משונה. יש לו בטן מלאה בכל מיני צבעים, אבל מחובר אליו ראש שעסוק כל הזמן במחשבות עלפרקטיקה, חווית לקוח, תקציב ומיתוג. וכן, אני אומר את זה מניסיון אישי.הבלוג הזה הוא הזדמנות להציף שאלות שמעסיקות  אותי (אותנו) ביומיום בסטודיו – איך מספרים סיפור של מותג בחלל? איך גורמים למבקרים ולקוחות להתאהב במקום, לחוות אותו ולהיקשר אליו? איך מעצבים חוויה שנחרטת בזיכרון? בשביל שאף אחד לא יירדם מהתיאוריה אני מבטיח להציג את הדוגמאות הכי רותחות של עיצוב פנים קמעונאי (חנויות, מקומות בילוי וכו') מהארץ והעולם, ועם קצת מזל ורוח גבית גם נגיע לתובנות עסיסיות. אני מעצב פנים ובעלים של סטודיו סמואלוב, המתמחה בחללים מסחריים. לפני 6 שנים סיימתי לימודי תואר שני בתחום שנקרא "חללים שמספרים סיפור" (Narrative Environments) באוניברסיטת Central St. Martin's בלונדון, ומאז אני עסוק בלנסות להסביר לאנשים מה זה בדיוק אומר. אני אוהב לשמוע סיפורים, לצחוק ולהצחיק, להבין בעיות ולפתור אותן. תמצאו אותי ב: www.samuelov.com.