הספרים, למרות כל נבואות הזעם, עדיין איתנו. נראה שלקונספט המשונה של לכרוך ביחד גליונות מיובשים של עיסת עץ מודפסת יש עמידות לשינויים הבלתי נתפסים שעבר עולם המדיה בעשורים האחרונים, עם הפיכתם של המחשב, הטלפון, ספרי האודיו, והקינדלים למיניהם לכלים נפוצים.
הספרים מצליחים לעמוד בגבורה גם בהפרעת הקשב הקולקטיבית, שלפחות לכאורה אמורה להפוך רצף של אלף מילים למחסום בלתי עביר עבור מרבית האנשים. אז הספרים, קוראות וקוראים יקרים, עוד כאן, אבל האם אפשר לומר את אותו הדבר גם על חנויות הספרים? בכל העולם (וגם אצלנו כמובן) הן הולכות ומתמעטות, ואלו שנותרו השילו מעליהן את עורן החווייתי הקלאסי, ועטו חזות של מפלצות דיסקאונט חסרות אופי.
נראה שבמציאות הכלכלית התחרותית אין עוד הצדקה לסתם חנות ספרים נינוחה, והפתרון הוא אחד משני קצוות: בצדה האחד של הזירה נמצא האנגר ספרות-זולה אימתני, שלא מדגיש את חווית התוכן אלא את המחירים והמבצעים. בצדה השני של הזירה תמצאו חנות שיוצאת מגדרה, שמוכרת חוויה ומהווה יעד בפני עצמה, גם למי שלא מחפש ספר. לפני כמה שבועות נתקלתי בחנות כזו בשנחאי שבסין, והיא הזכירה לי חנות שנפתחה לפני כשנה וחצי בבוקרשט, בירת רומניה. שתיהן חנויות מוקצנות - הקצנה שאינה נחלתן של חנויות ספרים דווקא, וניתן לזהות אותה בכל הספקטרום הקמעונאי. בענף האופנה למשל, המותגים המצליחים בעשור האחרון הם רשתות זולות מאוד, או מותגי יוקרה ששואפים לכוכבים. אבל זה כבר עניין לפוסט אחר.
.