אמנות הצמצום ברוטשילד: הורים ושלושה ילדים גדולים ב-92 מ''ר

כל אחד מהילדים קיבל חדר משלו, מתוך הנחת יסוד שהם אינם צריכים להיות גדולים, אלא מתוכננים היטב. כך חולק חדר בעזרת רהיט שמשלב 2 מיטות, ארונות ושולחנות

גיא נרדי

|

07.02.17 | 06:47

הארונות מסתירים בתוכם את מכשירי החשמל השונים, כולל המקרר, והשידות ניתנות להזזה במקרה של סעודה גדולה (צילום: גדעון לוין)
הארונות מסתירים בתוכם את מכשירי החשמל השונים, כולל המקרר, והשידות ניתנות להזזה במקרה של סעודה גדולה (צילום: גדעון לוין)
הבניין בשדרות רוטשילד מוגדר לשימור, אך עדיין לא שופץ, וסימני הזמן ניכרים בו. הוא נבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת (צילום: גדעון לוין)
הבניין בשדרות רוטשילד מוגדר לשימור, אך עדיין לא שופץ, וסימני הזמן ניכרים בו. הוא נבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת (צילום: גדעון לוין)
תוכנית הדירה לאחר השיפוץ. היא ארוכה וצרה, ונהנית משתי מרפסות - האחת יוצאת מהסלון לשדרה, והשנייה מקיפה את חדרי השינה. המטבח הישן הפך לחדרו של הילד הצעיר, שני חדרי רחצה ושירותים תוכננו על שטח חדר הרחצה הישן, וחדר גדול חולק לשניים, בעזרת רהיט רב שימושי (תוכנית: סטודיו XS architecture)
תוכנית הדירה לאחר השיפוץ. היא ארוכה וצרה, ונהנית משתי מרפסות - האחת יוצאת מהסלון לשדרה, והשנייה מקיפה את חדרי השינה. המטבח הישן הפך לחדרו של הילד הצעיר, שני חדרי רחצה ושירותים תוכננו על שטח חדר הרחצה הישן, וחדר גדול חולק לשניים, בעזרת רהיט רב שימושי (תוכנית: סטודיו XS architecture)
מימין: מסדרון מוביל מהמבואה אל החדרים. קיר של נגרות מסווה את הדלתות ואת הארונות הרבים. משמאל: מבט מהמרפסת אל הסלון והמטבח (צילום: גדעון לוין)
מימין: מסדרון מוביל מהמבואה אל החדרים. קיר של נגרות מסווה את הדלתות ואת הארונות הרבים. משמאל: מבט מהמרפסת אל הסלון והמטבח (צילום: גדעון לוין)
מבט מהמסדרון אל אחד משני חדרי הרחצה, ואל החדר הגדול שחולק לשניים בשביל התאומים הבוגרים (צילום: גדעון לוין)
מבט מהמסדרון אל אחד משני חדרי הרחצה, ואל החדר הגדול שחולק לשניים בשביל התאומים הבוגרים (צילום: גדעון לוין)
בתוך קוביית הנגרות שולבו 2 מיטות, ארונות ושולחנות כתיבה. כל צד משרת תאום אחר, ולכל אחד כניסה משלו לחדר (צילום: גדעון לוין)
בתוך קוביית הנגרות שולבו 2 מיטות, ארונות ושולחנות כתיבה. כל צד משרת תאום אחר, ולכל אחד כניסה משלו לחדר (צילום: גדעון לוין)
חדר ההורים נמצא בקצה המסדרון, וקיר לבני הסיליקט שנחשף נמשך לתוכו (צילום: גדעון לוין)
חדר ההורים נמצא בקצה המסדרון, וקיר לבני הסיליקט שנחשף נמשך לתוכו (צילום: גדעון לוין)

ביום חמישי (9.2) תיפתח בגלריה ''זהזהזה'' בנמל תל אביב תערוכה שתוקדש לפעילות משרד האדריכלים התל אביב הצעיר XS, שאנשיו מצהירים כי חזונם הוא "קומפקטיות ושימושיות כמקור השראה ודרך חיים, ולא רק כתנאי הכרחי". זו הזדמנות לתאר פרויקט חדש של המשרד: דירת מגורים בבניין ישן בשדרות רוטשילד, שהותאמה לצרכיה של משפחה. האדריכלים האחראים לפרויקט מטעם המשרד הם עופר רוסמן ואביטל ברוידא, שבין יתר עיסוקיה כותבת לערוץ האדריכלות של Xnet.

 

הבניין נבנה בשנות ה-30 של המאה הקודמת עבור בר כוכבא מאירוביץ', מצאצאי אנשי העלייה הראשונה ומקימי המושבה ראשון לציון. האדריכל א. פאפר תכנן בניין בן שלוש קומות, בסגנון שמשלב אר-דקו עם המעשיות של הסגנון הבינלאומי. עם השנים נוספה לבניין עוד קומה, אך לא נעשו בו שינויים מיוחדים. בשונה מרוח ההתחדשות העוברת על השדרה הרי שהמבנה הזה, שהוגדר כמבנה לשימור, עדיין לא שופץ, וסימני הזמן ניכרים בו.

 

הדיירים הם זוג בשנות ה-40 המאוחרות, ולהם שלושה ילדים גדולים: בן ובת תאומים, שניהם סטודנטים, ועוד בן, תלמיד בתיכון. בני המשפחה עברו לכאן מדירה מרווחת בצפון תל אביב והיו מוכנים להסתפק בדירה בגודל של 92 מטרים רבועים, כי רצו להתקרב למרכז העניינים. מצד שני, היה חשוב להורים שלכל שלושת הילדים יהיו חדרי שינה נפרדים. הנחת היסוד הייתה שהדירה תשרת את המשפחה גם בשנים הבאות, אחרי שהילדים יעזבו את הבית, ולכן נדרשו האדריכלים לשפץ את הדירה כך שתהיה נוחה ונעימה, אך גם לספק גמישות לנוכח שינויים עתידיים בצרכים.

 

הסלון והמסדרון לפני השיפוץ (צילום: סטודיו XS architecture)
    הסלון והמסדרון לפני השיפוץ(צילום: סטודיו XS architecture)

     

    הדירה תופסת מחצית מהקומה הראשונה בבניין. במלים אחרות, יש לה שלושה כיווני אוויר והיא ארוכה וצרה. היא נהנית משתי מרפסות גדולות: האחת, הצמודה לסלון, פונה לשדרות רוטשילד, והשנייה מקיפה את החזיתות הפונות לכיוון צפון ומזרח, ויש אליה יציאה מכל חדרי השינה. החלוקה המקורית כללה סלון מרווח, מטבח סגור, חדרי אמבטיה ושירותים נפרדים, ושני חדרי שינה גדולים.

     

    המסדרון נשאר ארוך כשהיה, אך עוצב מחדש. בקצהו הכניסה לחדר ההורים, מזכוכית ופרופילי ברזל, כך שנכנס לתוכו שפע של אור (צילום: גדעון לוין)
      המסדרון נשאר ארוך כשהיה, אך עוצב מחדש. בקצהו הכניסה לחדר ההורים, מזכוכית ופרופילי ברזל, כך שנכנס לתוכו שפע של אור(צילום: גדעון לוין)

       

      בשיפוץ התבקשו האדריכלים לייצר ארבעה חדרי שינה, שני חדרי רחצה עם שירותים בכל אחד מהם, ולהצניע ככל האפשר את שטחי האחסון. ההתערבות שלהם במבנה הקירות הקיים היתה מינימלית, וכללה איחוד של המטבח עם הסלון, מיקום חדר שינה אחד במקום שבו היה פעם המטבח, פירוק השטח שבו היו חדר השירותים והאמבטיה לשני חדרי רחצה, ופיצול של אחד מחדרי השינה לשניים קטנים. נוכחותו של המסדרון הארוך שמקשר בין המבואה לחדרי השינה הועצמה באמצעות חשיפתן של לבני הסיליקט של הקיר שלאורכו, והרצפה רוצפה באריחים מצוירים. בקצהו בולטת דלתו של חדר ההורים, מזכוכית ממוסגרת בפרופיל בלגי.

       

      המטבח אוחד עם הסלון (צילום: גדעון לוין)
        המטבח אוחד עם הסלון(צילום: גדעון לוין)

         

        המקרר מוסווה היטב (צילום: גדעון לוין)
          המקרר מוסווה היטב(צילום: גדעון לוין)

           

          הנחת היסוד הייתה שחדרי השינה אינם צריכים להיות גדולים, אלא מתוכננים היטב. כך למשל, בחדרו של הבן הצעיר, שהוא צר למדי (בערך 2.20 מטרים) , שולחן הכתיבה הוא גם דופן המיטה. חדרם של התאומים, שגודלו 14 מ"ר, חולק לשניים באמצעות רהיט שמשלב מיטה, ארון ושולחן. האדריכלים ניצלו את העובדה שגובה התקרה הוא 3.20 מטרים ויצרו שתי נישות הפונות כל אחת לצד אחר (ולכל אחד מהתאומים דלת כניסה נפרדת לחדר). לדברי רוסמן, יש ברהיט שכבה של בידוד אקוסטי, כך שבשתי ה''זולות'' יש פרטיות מקסימלית.

           

          חדר התאומים. בצד השני המיטה נמצאת למטה (צילום: גדעון לוין)
            חדר התאומים. בצד השני המיטה נמצאת למטה(צילום: גדעון לוין)

             

            ברהיט שולבה שכבה של בידוד אקוסטי (צילום: גדעון לוין)
              ברהיט שולבה שכבה של בידוד אקוסטי(צילום: גדעון לוין)

               

              מול קיר לבני הסיליקט במסדרון יש קיר נגרות שמסווה בתוכו את דלתות החדרים ואת הארונות השונים, תכנון שמייצר רצף אחיד ונותן תחושה של דיסקרטיות. קירות הבית נצבעו בגוונים בהירים, הריצוף נעשה באריחי בטון אפורים מתוצרת "גלוסקא" והקרמיקה לבנה. הבחירות העיצוביות קשורות לאמונתה של ברוידא שתפקיד האדריכלות הוא להמציא פתרונות אינטליגנטיים תוך הישענות על אסתטיקה נייטרלית. לפי תפיסתה, עליה להכין את הרקע שיאפשר לבני הבית לצקת לתוכו את מאוויהם וחפציהם האהובים.

               

              לכל החדרים יציאה למרפסת היקפית (צילום: גדעון לוין)
                לכל החדרים יציאה למרפסת היקפית(צילום: גדעון לוין)

                 

                השותפים בפעילות סטודיו XS  (ובראשם רוסמן ורוני אביצור שותפתו) רואים בדירה בשדרות רוטשילד דוגמה מצוינת להמחשת האידיאולוגיה המוצהרת שלהם. לדברי רוסמן: "אני לא מתחבר לתפיסה לפיה להתקדם זה לגדול. לפי הבנתי, בתקופה הזו, של עליות מחירי הנדל"ן ופקקים אינסופיים, הקרבה למרכז שווה את הצמצום". בסופו של דבר, ניתן לקבוע שאנשי XS לוקחים את האילוץ והופכים אותו לערך, או – אם לנסח בצורה מעט בוטה – Haute architecture, על משקל "הוט קוטור", ודווקא למי שאינם עשירים.

                 

                שרטוט שמתאר את ''הלבשת'' הנגרות על המבנה הפנימי של הדירה (תוכנית: סטודיו XS architecture)
                  שרטוט שמתאר את ''הלבשת'' הנגרות על המבנה הפנימי של הדירה(תוכנית: סטודיו XS architecture)

                   

                  תוכנית הרהיט הרב שימושי (תוכנית: סטודיו XS architecture)
                    תוכנית הרהיט הרב שימושי(תוכנית: סטודיו XS architecture)

                     

                    • נגרות: נגריית עץ לנו
                    • ריצוף: גלוסקא
                    • תאורה: קרני תכלת, אקסקלוסיב
                    • חדרי רחצה: מודי

                     

                    לחצו על התמונה וגלו את ז'וזה לורנסו, אמן האינסטגרם מליסבון: 

                    לחצו והכירו את ז'וזה לורנסו, אמן האינסטגרם מליסבון (צילום: José Lourenço)
                    לחצו והכירו את ז'וזה לורנסו, אמן האינסטגרם מליסבון (צילום: José Lourenço)

                     

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד