במשך עשורים תִחזקה תעשיית האופנה דימוי צר ואכזר, כזה הנותן לגיטימציה רק לייצוג חדגוני של דוגמניות. במקביל, ולא מעט בסתירה, היא פיתחה גם דימוי של תעשייה המחפשת את ה"שונה" וה"אחר", כזו המעודדת מודלים שונים של יופי שיחלחלו גם אל שאר תחומי החיים. בקוטביות הלא יציבה הזו מתנהל עולם הדוגמנות בזיגזג עצבני לאורך שנים.
- קיצור תולדות הישבן: תפיסת הגוף על ציר הזמן
- עוד דוגמנים עם "פגמים" אסתטיים בקדמת הבמה
- מדונה: פרובוקטיבית מזדקנת או פמיניסטית לוחמת?
אלינור שחר, בעלת סוכנות לניהול אישי, מעידה שהנסיגה ממודל היופי הקלאסי שאפיין את התעשייה בשנות ה־80 וה־90 של המאה הקודמת החלה להתרחש בתחילת שנות האלפיים: "עד אז שלטו בתעשייה בנות עם יופי חד־משמעי ובולט, כמו קלאודיה שיפר, אך בתחילת המאה הנוכחית התחיל שינוי משמעותי. פטריק דמרשלייה צילם כתבה למגזין W בשם "The Imperfect Look" בהשתתפותן של דוגמניות בעלות יופי אחר, כמו לארה סטון וליאל דניר.
"גם דמויות משפיעות אחרות בעולם האופנה, כמו הצלמת אנני ליבוביץ', נמשכו למודלים אחרים של יופי. עולם האופנה נמשך לשונות, הוא צמא לייצוגים פורצי דרך ואמנותיים ומגלה פתיחות רבה ביחס לתחומים אחרים. מה שכן, בשנים האחרונות יש דרישה גוברת לכך שהשונות הזו תשודר באופן אותנטי וטבעי, שהדוגמנים יבואו עם הייחוד ו'השיגעון' מהבית. לא מדובר במשהו שאפשר לזייף או להוסיף אותו באופן מלאכותי, והחיפוש אחר האותנטיות הזו הולך וגובר".
הנה כמה נשים שהיופי שלהן רחוק מלהיות שיגרתי:
שפתי טוויטי
השפתיים של לינדזי וויקסון הפכו לאחד מסימני ההיכר של הדוגמנית המצליחה. השילוב של המבנה הלבבי, הקוטן שלהן והרווח בין השיניים הוא אחד מהייחודיים. השפתיים שלה קיבלו גם את הכינוי "כריות", ובריאיון ל"ווג" היא סיפרה שהרבה אנשים אמרו לה שהן נראות כמו השפתיים של טוויטי הציפור המצוירת: "המשפחה והחברים תמיד העירו לי עליהן. חלק מהילדים בבית הספר היו מרושעים יותר, אבל זה לא הטריד אותי יותר מדי".
עיניים בברוגז
לפני יותר מעשור הדוגמנית ילידת אוסטרליה ג'מה וורד עשתה היסטוריה כשהצטלמה לשער של "ווג" האמריקאי כשהיא בת 16 בלבד. אבל ההשפעה של וורד, שהייתה חלק מדור דוגמניות "הבובה" של תחילת שנות האלפיים (דוגמניות עם תווי פנים בובתיים במיוחד), על עולם הדוגמניות רחבה יותר. על אף יופייה הבלתי ניתן לערעור, לוורד יש מרחק יוצא דופן בין העיניים – פיצ'ר שאמנם נחשב לפלוס בעולם הדוגמנות, אבל במקרה של וורד הביא את הסטנדרטים להגמשה חדשה.
אוזני חייזר
מולי באייר נחשבת לאחת הנציגות הבולטות בדור החדש של הדוגמניות שלהן מראה יוצא דופן. "יופי חייזרי" הוא התיאור הרווח למראה של הדוגמנית המיוחדת, והאוזניים הנוכחות שלה הן חלק מאותו אנסמבל ייחודי שהפך אותה לדארלינג של בתי אופנה מובילים ומגזינים. רובי ספנסר, המנהל האופנתי של המגזין Dazed & Confused, אמר על באייר כי בעיניו היא הייצוג הטוב ביותר של יופי מודרני: "היא דוגמנית כל כך לא מסורתית, יש לה מראה מאוד מודרני, כובש ויפה. היא מייצגת משהו לא צפוי, דרך חדשה שבה אפשר לבחון יופי. כמו שהמראה של טוויגי הדהים בשנות ה־60, המראה של מולי מוביל להתעוררות, מתנער מהאידיאלים הקלאסיים של יופי ומזמין לאמץ משהו שונה".
גבות מופרעות
לעומת גבותיה העבות של הדוגמנית העולה נטליה קסטיאר, הגבות המפורסמות של קארה דלווין נראות כמו שני קווים דקים ומשורטטים. במציאות שבה נראה שהתעשייה זנחה לגמרי את הפינצטה, קשה לזכור שהיו ימים שבהן דוגמניות נדרשו לאלף את שערות גבותיהן הסוררות. אז נכון, ברוק שילדס עשתה את זה קודם, אבל הגבות של הדוגמנית הפורטוריקנית הצעירה מציבות רף חדש אפילו בהווה שמקדש את העובי. למרות שבילדותה גבותיה היו מקור ללעג והעלבות ואפילו גרמו לה לרצות לגלח אותן, כיום היא רואה בשונות שלהן יתרון מובהק. "כיום כבר לא אכפת לי אם הן יישארו טרנדיות או לא", סיפרה למגזין W, "אני אוהבת אותן והן מבדילות אותי מדוגמניות אחרות. הן הסמל המסחרי שלי וחבל שלא אימצתי את המראה שלהן מוקדם יותר".
רגל תותבת
רגליים ארוכות וחטובות הן ללא ספק קלף פתיחה טוב לקריירת דוגמנות מוצלחת. לורן ווסר, שאיבדה את רגלה הימנית כתוצאה מסיבוכים של תסמונת הלם רעלי, נאלצה למצוא דרך אחרת לסלול את עתידה. כבת לשני דוגמנים וכילדה שעבדה בדוגמנות מינקות, ווסר החליטה להפוך את המינוס שלה לפלוס, ובמקום להשקיע זמן וייסורים חסרי תכלית בהסתרה של השונות שלה, בחרה בתותבת זהובה ובולטת. גם ווסר מודעת להשפעה של המדיה החברתית על האופן שבו אנשים חווים ובוחנים יופי, ובריאיון איתה אף אמרה כי הן גרמו לתעשיית האופנה להיפתח ולהסתכל בעין אחרת על דברים שקודם לכן לא נחשבו יפים או מושכים.
קורין גדעון מגיבה על התחקיר שטען שהיא דיווה - עכשיו ב-Gostyle