נזירים עם טוויסט: רהיטי העץ הנצחיים של כת נוצרית אדוקה

השייקרים האמינו בשימושיות ופשטות, סדר ואיכות. קולקציה בהשראתם תככב בעוד שבועיים בפסטיבל העיצוב בשטוקהולם. מה סוד קסמם של הנגרים מהמאה ה-18?

אירה רוז'בסקי

|

23.01.17 | 12:11

קולקציה עכשווית של פריטים שעוצבו לאחר סדנה בכפר השייקרי ''הנקוק'', במסצ'וסטס. הרחבה שלה תוצג בשטוקהולם בקרוב. השייקרים ברחו מאנגליה לאמריקה, והאמינו, בין השאר, בעבודה קשה, בסגפנות ובהתנזרות. היום מונה הקהילה שלושה חברים (צילום: CHARLIE SCHUCK)
קולקציה עכשווית של פריטים שעוצבו לאחר סדנה בכפר השייקרי ''הנקוק'', במסצ'וסטס. הרחבה שלה תוצג בשטוקהולם בקרוב. השייקרים ברחו מאנגליה לאמריקה, והאמינו, בין השאר, בעבודה קשה, בסגפנות ובהתנזרות. היום מונה הקהילה שלושה חברים (צילום: CHARLIE SCHUCK)
חדר שייקרי מקורי. אנשי הקהילה ייצרו בעצמם את כל הרהיטים והחפצים שנדרשו להם. חומר הגלם העיקרי היה עץ, והדגש הושם על יעילות ושימושיות, ללא קישוטיות. על הקירות הותקן קרש עם ווים, שעליו תלו כל מה שאפשר, כדי לשמור על הרצפות פנויות ונקיות (צילום: Doug Coldwell, cc)
חדר שייקרי מקורי. אנשי הקהילה ייצרו בעצמם את כל הרהיטים והחפצים שנדרשו להם. חומר הגלם העיקרי היה עץ, והדגש הושם על יעילות ושימושיות, ללא קישוטיות. על הקירות הותקן קרש עם ווים, שעליו תלו כל מה שאפשר, כדי לשמור על הרצפות פנויות ונקיות (צילום: Doug Coldwell, cc)
ספסלים מקוריים בבית התפילה של הקהילה, וביניהם פרשנות עכשווית של סטודיו GORM ההולנדי (צילום: CHARLIE SCHUCK)
ספסלים מקוריים בבית התפילה של הקהילה, וביניהם פרשנות עכשווית של סטודיו GORM ההולנדי (צילום: CHARLIE SCHUCK)
ספסל ושולחן של צמד המעצבים מסטודיו GORM. הערכים הוויזואליים של השייקרים הולמים את הקודים האסתטיים של המודרניזם ושל העיצוב הסקנדינבי. כאן טמון ההסבר לרלוונטיות שלהם ולקסם שהם מהלכים על מעצבים עכשוויים (צילום: CHARLIE SCHUCK)
ספסל ושולחן של צמד המעצבים מסטודיו GORM. הערכים הוויזואליים של השייקרים הולמים את הקודים האסתטיים של המודרניזם ושל העיצוב הסקנדינבי. כאן טמון ההסבר לרלוונטיות שלהם ולקסם שהם מהלכים על מעצבים עכשוויים (צילום: CHARLIE SCHUCK)
הסלים תורגמו למכלי אחסון, וכיסא הנדנדה קיבל גוון עכשווי. עקרון ה-form follows function של המודרניזם היה נכון אז, והיום (צילום: CHARLIE SCHUCK)
הסלים תורגמו למכלי אחסון, וכיסא הנדנדה קיבל גוון עכשווי. עקרון ה-form follows function של המודרניזם היה נכון אז, והיום (צילום: CHARLIE SCHUCK)
כיסאות בעיצוב ג'ורג' נקשימה, מאומניי העץ הגדולים של המאה ה-20, ואמריקאי ממוצא יפני, שהגדיר את עצמו כ''שייקר יפני'' (צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)
כיסאות בעיצוב ג'ורג' נקשימה, מאומניי העץ הגדולים של המאה ה-20, ואמריקאי ממוצא יפני, שהגדיר את עצמו כ''שייקר יפני'' (צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)
ספסל של ג'ורג' נקשימה. מעצבים רבים מעידים על ההשראה שמצאו ברהיטיהם של השייקרים, עד היום (צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)
ספסל של ג'ורג' נקשימה. מעצבים רבים מעידים על ההשראה שמצאו ברהיטיהם של השייקרים, עד היום (צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)

Less is more. הביטוי בוודאי מוכר לכם, אם אתם צרכנים נלהבים של עיצוב ואדריכלות מודרניים (או של קוקה קולה, שאימצה אותו לאחד הקמפיינים שלה). ומה עם "יופי נשען על שימושיות"? או "סדר מייצר יופי"? גם משפטים אלה נשמעים מוכרים, כאילו הגה אותם מודרניסט נודע כזה או אחר. בפועל, הם נוסחו כמאה שנה לפני הציטוט המפורסם של מיס ון דר רוהה מראשית המאה ה-20, והיוו חלק מסט הערכים הבסיסי של קהילת השייקרים. הקהילה פיתחה שפה עיצובית שמשפיעה על עולם העיצוב עד היום – עד כדי כך שמוקדשת לה תערוכה ביריד הרהיטים בשטוקהולם, שייפתח בעוד שבועיים.

 

השייקרים, או בשמם הרשמי "כנסיית המאמינים בהופעתו השנייה של ישו", היו כת דתית שנוסדה באנגליה במאה ה-18. סיפורם ארוך ופתלתל, ונמשך עד ימינו אנו. על פי המיתולוגיה השייקרית, מייסדת הזרם הייתה אן לי (שכונתה בהמשך דרכה "האם אן") – אשה צעירה שהתנגדה לכנסייה האנגליקנית, שנישאה בכפייה ואיבדה את ארבעת ילדיה העוללים, אחד אחרי השני. אן לי התייחסה לרצף הנורא הזה כאל סימן מלמעלה, והחליטה להקדיש את חייה לדת ולטיהור עצמי. בעודה מקדמת את האג׳נדה הדתית האישית שלה, היא הפכה למנהיגה של קבוצת המתנגדים לכנסייה, שרדפה אותה בתגובה. אן לי נמלטה יחד עם קבוצת מאמינים לאמריקה, שם התיישבו והקימו באופן רשמי את קהילתם.

 

לקראת חזרתו של המשיח לו חיכו, השייקרים האמינו ביצירת מציאות אוטופית, באמצעות עבודה קשה ששואפת לשלמות (וטקסי תפילה אקסטטיים שלווו ברעידות מאניות, שהקנו לקבוצה את שמה). תפיסת עולמם הייתה פציפיסטית והם חיו חיים שיתופיים. בתוך הקהילה שרר שוויון פורץ דרך בין גברים לנשים, אך בו בזמן הם דגלו בסגפנות ובהתנזרות מינית. משום שלא הביאו ילדים לעולם, הקהילה גדלה בזכות הצטרפות של מאמינים חדשים ואימוץ תינוקות יתומים או עזובים. הסוף היה ידוע מראש: בתקופת הפריחה הגדולה של השייקרים, אי שם באמצע המאה ה-19, קהילתם מנתה כ-6,000 חברים, בעוד היום היא מונה, ובכן… שלושה חברים בלבד. כן, לפעמים יש דבר כזה כמו מסירות מוגזמת מדי לרעיון.

 

שולחן כתיבה שייקרי מקורי. שאיפות חומרניות לא היו רלוונטיות בקרב המאמינים (צילום: Doug Coldwell, cc)
    שולחן כתיבה שייקרי מקורי. שאיפות חומרניות לא היו רלוונטיות בקרב המאמינים(צילום: Doug Coldwell, cc)

     

    ערך העבודה היה מעל לכל, קדוש כמעט כמו האמונה הדתית עצמה. הדגש הושם תמיד על פשטות, ניקיון, יעילות ושימושיות, ושאיפות חומרניות הפכו ללא רלוונטיות בעולמם השיתופי. השייקרים בנו בעצמם את בתיהם וייצרו את כל רהיטיהם וחפצי היום יום, מבגדים, שטיחים, מטאטאים וסלים, ועד לכיסאות, מיטות, שידות וספסלים.

     

    כל מה שאפשר נתלה על הקיר (צילום: Richard Taylor, cc)
      כל מה שאפשר נתלה על הקיר(צילום: Richard Taylor, cc)

       

      הריהוט היה פשוט ובצורות ששאבו מרהיטים כפריים של המאה ה-18. בעלי המלאכה המיומנים שלהם ייצרו את הרהיטים מעצים מקומיים קלי משקל, כדי להקל על העברתם ממקום למקום. בחדרים רבים הותקן על הקירות קרש בגובה הכתפיים, עם ווי תלייה רציפים. מתלה זה איפשר לתלות כיסאות, מעילים, כובעים וסלים, וזו הייתה דרך גאונית לשמור על הרצפות פנויות ונקיות, נעדרות חפצים מיותרים (וידוי אישי: אני רוצה כזה בבית).

       

      גם הארונות והשידות, בעלי המגירות הא-סימטריות, סייעו בשמירת הסדר. הם עוצבו כך לשם העניין הוויזואלי, והפכו לאיקוניים עם השנים. לרגלי המיטות הוצמדו גלגלים, להזזה קלה כשמנקים את הרצפה. כל פריט נוצר בהקפדה ובאהבה, עם חתירה ליעילות מקסימלית, והתהדר באיכות חסרת פשרות.

       

      יופי נחשב למצרך קיומי, אך לא קישוטיות או ראוותנות (צילום: Carl Wycoff, cc)
        יופי נחשב למצרך קיומי, אך לא קישוטיות או ראוותנות(צילום: Carl Wycoff, cc)

         

        מאחר שהשייקרים התנערו מקישוטיות ומפרטים עיצוביים מיותרים, התפתחה שפה בעלת צורות ופרופורציות פשוטות ומובהקות. העץ, חומר הגלם העיקרי בו השתמשו, הוסיף חמימות, ומדי פעם נצבע בפיגמנטים שקופים של אדום, כחול, ירוק או צהוב. היופי נחשב אצלם למצרך קיומי הכרחי, אך בנגיעות מעודנות בלבד. לצד האסתטי של הדברים היה מקום, אך לא לאסתטיקה עודפת או ראוותנית.

         

        כשהשייקרים התחילו לסחור עם העולם שמחוץ לקהילה הפכה התנהלותם הכלכלית למודל עסקי משגשג. מוצריהם צברו פופולריות, ויצרו זרם הכנסה נאה. הפשטות הצורנית של החפצים, שלא פעם הוגדרה כמינימליזם הראשון, הפכה למוקד משיכה ולאלטרנטיבה לרהיטים המוגזמים והמעוטרים של אותה התקופה, שיוצרו ברוח תנועת ה-arts and crafts.

         

        כיסא בעיצוב ג'ורג' נקשימה, מאמצע המאה ה-20 (צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)
          כיסא בעיצוב ג'ורג' נקשימה, מאמצע המאה ה-20(צילום: George Nakashima Woodworker, S.A.)

           

          תחילת המאה ה-20 הביאה עימה את המודרניזם, שעקרון ה-form follows function שלו הדהד בקול רם את ערכי השייקרים. מאז ועד היום, מעצבים מודרניים רבים העידו על ההשראה שמצאו ברהיטיהם של השייקרים. דוגמאות לכך ניתן למצוא ברהיטיו של המעצב ואחד מאמני העץ הגדולים של המאה ה-20, ג׳ורג׳ נקשימה – אמריקאי ממוצא יפני, שאף הגדיר את עצמו כ"שייקר יפני". מאחר ותהליכים דומים נוטים להתפתח בו זמנית במקומות שונים, בתקופה בה נקשימה עיצב את רהיטיו, אמצע המאה ה-20, ניתן לזהות התפתחויות שנשענו על פילוסופיות דומות גם בעיצוב הסקנדינבי.

           

          פרשנות של הסטודיו הסיני Neri & Hu לכיסא שייקרי (Shaker Dining Chair and Shaker Dining Table by Neri&Hu made by De La Espada/courtesy of De La Espa)
            פרשנות של הסטודיו הסיני Neri & Hu לכיסא שייקרי(Shaker Dining Chair and Shaker Dining Table by Neri&Hu made by De La Espada/courtesy of De La Espa)

             

            גם בשנים האחרונות מעצבים שמשתפים פעולה עם מותגים מסחריים גדולים ממשיכים לעצב ברוח השייקרים. הסטודיו הסיני Neri&Hu הציג ב-2015 בתערוכה הפריזאית Maison&Objet פרשנות לכיסא ולשולחן השייקרי הקלאסי, שאותם עיצבו עבור חברת הרהיטים De La Espada. גם כיסא ה- Comeback שעיצבה פטריסיה אורקיולה לחברת Kartell ב-2012 מזכיר בצורניותו את השורשים ההיסטוריים השייקריסטיים.

             

            מברשות חדשות על שידה מקורית (צילום: CHARLIE SCHUCK)
              מברשות חדשות על שידה מקורית(צילום: CHARLIE SCHUCK)

               

              כיסא שעיצבה פטריסיה אורקיולה ל''קרטל''
                כיסא שעיצבה פטריסיה אורקיולה ל''קרטל''

                 

                מכתבה של סטודיו Ladies & Gentlemen  (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                  מכתבה של סטודיו Ladies & Gentlemen (צילום: CHARLIE SCHUCK)

                   

                  במאי 2016 הוצג בשבוע העיצוב בניו יורק פרויקט Furnishing Utopia, שאיגד 11 מעצבים וסטודיות מרחבי העולם. הם עברו סדנה בת שבוע בכפר השייקרי ''הנקוק'' שבמסצ'וסטס, ובעקבותיה תירגמו חפצים שייקריים איקוניים לקודים האסתטיים של ימינו, תוך שמירה על החוכמה הקונספטואלית והשימושיות המקורית.

                   

                  קבוצה של 11 מעצבים מרחבי העולם עברה סדנה בת שבוע בכפר שייקרי (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                    קבוצה של 11 מעצבים מרחבי העולם עברה סדנה בת שבוע בכפר שייקרי(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                     

                    הם למדו את אורח החיים שלהם ואת ביטויו הצורני (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                      הם למדו את אורח החיים שלהם ואת ביטויו הצורני(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                       

                      פמוטים עכשוויים על ווי תלייה. חלק מפרויקט Furnishing Utopia (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                        פמוטים עכשוויים על ווי תלייה. חלק מפרויקט Furnishing Utopia(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                         

                        הפריטים החדשים הציגו שפה מינימליסטית ועכשווית, ובו זמנית הרשימו בזיהוי הקל של ה-DNA המקורי שלהם. כך, למשל, הפך סטודיו Gorm סלסלות שייקריות למכלי אחסון נחשקים ומפתים בצבעוניותם. סטודיו Ladies&Gentlemen עיצב מכתבה שהייתה מסבה גאווה גם לשייקר החרוץ ביותר, Norm Architects יצרו שלישיית מגשים נתלים, מדויקים ויפהפיים, וסטודיו Gabriel Tan הפליא עם כיסאות עץ סקנדינביים למראה, שגם הם ניתנים לתלייה על ווי קיר.

                         

                        שלישיית מגשי עץ נתלים, בעיצוב Norm Architects (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                          שלישיית מגשי עץ נתלים, בעיצוב Norm Architects(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                           

                          שרפרפים וסולם שניתנים לתלייה (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                            שרפרפים וסולם שניתנים לתלייה(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                             

                            מיטת יום, של סטודיו GORM (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                              מיטת יום, של סטודיו GORM(צילום: CHARLIE SCHUCK)

                               

                              ביריד הרהיטים שייפתח בשטוקהולם ב-6 לפברואר תוצג קולקציה חדשה של פרויקט Furnishing Utopia. אל קבוצת המעצבים המקורית יצטרפו כמה יוצרים חדשים, ויחדיו הם ימשיכו לנער ולשקשק. בעולם הרועש ורווי המוצרים של היום, הפילוסופיה העיצובית של השייקרים, שמפשיטה את הדברים לבסיסם השימושי, מביאה מעט שלווה ואיזון לחיי אלה שמאמצים אותה לביתם. כנראה שזה נכון מה שאומרים – מים שקטים חודרים עמוק.

                               

                              אוהבים עיצוב ואדריכלות? לחצו על התמונה ועקבו אחרינו באינסטגרם:  

                              אצל השייקרים לא היו פריטים שאינם שימושיים. לחצו ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: CHARLIE SCHUCK)
                              אצל השייקרים לא היו פריטים שאינם שימושיים. לחצו ועקבו אחרינו גם באינסטגרם (צילום: CHARLIE SCHUCK)

                               

                               

                               
                              הצג:
                              אזהרה:
                              פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד