מיזם חינוכי ייחודי: המורה נארימאן עומרי מלמדת את תלמידיה לחלום

איך מגבירים אצל תלמידים את המוטיבציה. איך גורמים להם להציב מטרות לעתידם? כל מה שצריך הוא רעיון ונחישות של מורה אחת ומנהל אחד שיאמין בה

סיגל קפלן

|

15.01.17 | 08:27

הרצאתה של דלאל אבו אמנה, זמרת מוכרת בעולם הערבי וחוקרת העושה דוקטורט בפקולטה לרפואה בטכניון. משמאל: מנהל בית הספר, מצ'ר חנן זועבי
הרצאתה של דלאל אבו אמנה, זמרת מוכרת בעולם הערבי וחוקרת העושה דוקטורט בפקולטה לרפואה בטכניון. משמאל: מנהל בית הספר, מצ'ר חנן זועבי
"מעשה במלך שהניח סלע באמצע כביש ראשי ומתחתיו מטמון. הלך והסתתר לצד הדרך וחיכה לראות מי ירים את הסלע. עברו האנשים על פניו, כולם התלוננו, אבל אף לא אחד הרים אותו. לבסוף הגיע איכר פשוט, ראה כי הסלע מפריע, הרים אותו כדי להזיזו ומצא את המטמון".

 

את המשל הזה ממשילה לתלמידיה נארימאן עומרי, מורה לאומנות המלמדת בשני בתי ספר יסודיים באל–אמל בכפר מצ'ר ובכפר סנדלה, הממוקמים ליד עפולה. הנמשל הוא כמובן מאוד פשוט: אם אתה רוצה לשנות – תעשה. אל תחכה שמישהו אחר יעשה. למוטיבציה אין היררכיה. גם איכר פשוט יכול להצליח וככל שמקדימים להטמיע את דפוס המחשבה וההתנהלות הזו, כך גם הסיכוי שזה ייושם גדול יותר.

 

עומרי, נשואה ואם לארבעה, היא ציירת ופסלת העובדת עם חימר וקרמיקה ונמצאת במערכת החינוך כבר שלוש עשרה שנה. לפני ארבע שנים קרא לה מנהל בית הספר בכפר מצ'ר חסן זועבי והתייעץ איתה האם יש משהו מתחום האומנות שהיא יכולה לתת לתלמידיה כדי להגביר אצלם את המוטיבציה. "חשבתי על מה שהשפיע עלי בצעירותי וזו העובדה שכילדה מאוד אהבתי לקרוא סיפורים אישיים של אנשים מצליחנים. הצבתי לי כמה מודלים של השראה, שסיפוריהם השונים והמגוונים הניעו אותי ותרמו מאוד להצלחתי, לא רק בעשייה החינוכית, אלא גם בלימודים שלי לפני כן. המודלים הללו ליוו אותי בדרך שאני עשיתי כאישה וכאם לארבעה שהחליטה להגשים חלום, ללמוד אומנות במכללת אורנים ולהוציא תעודת אומן-מורה וידעתי שזה מה שאני רוצה לקדם פה".

 

כך ייסדה עומרי את מיזם "למידה מסיפורם של מצליחנים", שזיכה אותה בפרס כספי עבור המורה היזם בתחרות קרן רקאנטי, שמתקיימת מדי שנה. אחרי שהציגה לפני מנהל בית הספר את הרעיון, גיבשו השניים צוות מוביל של שלוש מורות נוספות והגדירו יחד את הקריטריונים: כמו למשל, מהי דמות מצליחה? דמות שהסובבים תופסים אותה כמצליחה, דמות שלמדה.

 

נארימאן עומרי: הפכה את החלום שלה למיזם חינוכי מצליח
    נארימאן עומרי: הפכה את החלום שלה למיזם חינוכי מצליח

     

    איך זה עובד?

    במסגרת המיזם, התלמידים נפגשים עם דמויות מתחומים שונים שהצליחו - בשני רבדים: במפגשים עם מצליחנים עכשוויים ובאמצעות מחקרים על דמויות מצליחות מההיסטוריה. התלמידים נחשפים לפעולות ולצעדים שבהם נקטו מצליחנים רבים ומחלצים מושגים שונים שהובילו להצלחה וערכים משותפים. המפגשים המגוונים עם האנשים השונים מאפשרים מנעד של חיבורים והזדהות וכתוצאה מכך החלו התלמידים לאמץ את השיטות השונות וליישם אותן בחייהם האישיים.

     

    מי הם האנשים שהגיעו להרצות?

    • עורך דין עבאס עבאס מנצרת מייסד ומנכ"ל עמותת אלמנארה (מגדלור בעברית), עמותה לקידום אנשים עם מוגבלות בחברה הערבית, שהוא עצמו עיוור ואדם מעורר השראה.
    • פרופסור חוסאם חאיק, מומחה בפקולטה להנדסה כימית בטכניון, ממציא 'האף האלקטרוני הננומטרי', לאיתור מחלות בשלבים המוקדמים שלהן, בין השאר סרטן.
    • עביר זועבי מכפר טמרה שבגליל התחתון, שנולדה עם פגם מלידה, מחלת הטלסמיה - הפרעה תורשתית במבנה ההמוגלובין בגוף. עביר דיברה על ההתמודדות היומיומית שלה ועל מינוף המחלה להקמת עמותה המקדמת מענים לצרכים של החולים בה.
    • דני בן שמחון, אומן מעמותת 'מען', שעושים בין השאר פרוייקט תערוכת אומנות ומכירת עבודות של אומנים למען קידום נשים ערביות בשוק העבודה.
    • בנוסף, יזמנו גם הרצאות של תלמידי תיכון קרובים בגילם לילדים, שלמדו בעבר בבית הספר היסודי בכפר ובעלי יעדים ושאיפות שזוכים להישגים גבוהים בלימודיהם. זה היה מאוד מעניין עבור התלמידים".

     

     

    איך את מגיעה לכל כך הרבה אנשים 'מצליחנים'?

    הרבה דרך פה לאוזן. כשאני שומעת שאומרים על מישהו שהוא דמות מצליחה, מעוררת השראה, אני מנסה לאתר אותו בעזרת טלפון או מייל. לא תמיד זה מצליח, כי הם לא תמיד פנויים ובכל זאת כבר הגענו ליותר ממאה הרצאות.

     

    איך המיזם משפיע על נתוני ההצלחה בבית ספר?

    המנהל והמורים מדברים על עליה משמעותית ברמת המוטיבציה של התלמידים, שיפור בתפקוד ובלמידה ועלייה במודעות להצבת מטרות. רק בסוף השנה שעברה ארבעה תלמידים שלי נכנסו לתוכנית אמירים למצליחנים.

     

    השופט השרעי מוחמד אבו עביד מספר לתלמידים את סיפורי ההצלחה שלו
      השופט השרעי מוחמד אבו עביד מספר לתלמידים את סיפורי ההצלחה שלו

       

      ומה התלמידים אומרים?

      הרבה מהתלמידים הציבו לעצמם מטרות אחרי הפגישה על המצליחן. הם התחילו לחלום. אנחנו דואגים להעביר לתלמידים שאלונים אחרי ההרצאות ולבדוק מה הם למדו מהדמות, מה השפיע עליהם. בתשובות שלהם הם מעלים תובנות כמו: "להיות עם ביטחון עצמי גבוה", "להאמין ביכולות שלך", "להציב מטרות ולשאוף ליישומן והגשמתן", "למידה עצמאית", "רצינות ועבודה מהלב", "להקפיד על ארגון זמן" ועוד. אנחנו גם מלמדים אותם להיות ממוקדים בעזרת שימוש בשאלות כמו: "איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנים?" הרבה פעמים אני מבקשת מהם שבמקום לכתוב תשובה, יציירו את עצמם בעוד עשר שנים ואז הם יוצרים חלומות על הנייר. הם מציירים עצמם כרופאים, כירורגים, מורים, שוטרים, אפילו כאסטרונאוטים. כשהם פוגשים "מצליחן" שמספר להם, "עברתי כל מיני מכשולים בדרך לאן שהגעתי", זה מלמד אותם להציב מטרות. גם התפיסה שלהם את עצמם ככאלה שיכולים, קיבלה תאוצה. למשל, קראנו לכיתה שלנו "הכיתה המצליחנית" וזה משפיע על מערך הרגשות. כל מי שנכנס אליה מקבל אנרגיה חיובית של עשיה.

       

      איך המורים מתיחסים ליוזמה?

      מאוד שמחים. הם עצמם לוקחים חלק, מובילים ומיישמים יוזמות במסגרת הפרויקט בתוך הכיתות. למשל, למידה ממצליחנים שהם בעלי מקצוע, למידה מביקורים בבתי אבות בכפר, שם הם לומדים עבודות יד, בישול ועוד או יוזמה שעכשיו ממש מתממשת וזה פרוייקט של צילומים של כיתת החינוך המיוחד והצגת תערוכה בסוף השנה.

       

      פאטמה ח'טיב, במאית סרטים, מתארחת ומרצה לתלמידים
        פאטמה ח'טיב, במאית סרטים, מתארחת ומרצה לתלמידים

         

        מה השאיפות שלך?

        להמשיך לעשות את מה שאני עושה, יש לי המון סיפוק, וכמובן לראות את התלמידים שלי ממשיכים לפתח את המוטיבציה שלהם ומצליחים להגשים את עצמם.

         

        חלא זועבי, בת ה-12, מספרת על המיזם:

        את חלא, תלמידת כיתה ו' בבית ספר אל ע'מל בכפר מצ'ר, הרשים כוח הרצון של אנשים שצלחו מכשולים גדולים בדרך למטרה. "הסיפור של השופט השרעי מוחמד אבו עביד שביקר בבית הספר שלנו לפני כמה זמן מאוד עניין אותי", היא מספרת בהתרגשות. "אבא שלו לא הסכים שילמד ולמרות זאת הוא נסע לחוץ לארץ והצליח להגשים את החלום שלו".

         

        מה לקחת מהמפגש הזה?

        "לא להתייאש ולא להתבייש להילחם על מה שאני רוצה ואוהבת".

         

        איזה עוד סיפורים הרשימו אותך?

        חלא חושבת רגע ואומרת: "המצליחנים המפורסמים. אני גם רוצה להיות מפורסמת". חייכתי לעצמי, כי נערות שרוצות להיות מפורסמות אני מכירה לא מעט.

         

        מה את רוצה להיות?

        בלי להסס לרגע ענתה "קרדיולוגית מפורסמת". אין לי ספק שהיא תצליח.

         

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד