אנדרגראונד עילית: המעצב הכמעט אלמוני שכבש את פריז

בית האופנה בלנסיאגה הפתיע רבים כשבחר בדמנה גווסאליה למעצב האמנותי של המותג. הקולקציות שהציג כבר זכו לתגובות נלהבות מצד מבקרי האופנה

יפה עירון קוץ, פריז

|

10.12.16 | 22:43

דמנה גווסאליה, מעצב הבית של בלנסיאגה. "אני רוצה לעצב בגדים שאנשים ירצו ללבוש" (צילום: Gettyimages)
דמנה גווסאליה, מעצב הבית של בלנסיאגה. "אני רוצה לעצב בגדים שאנשים ירצו ללבוש" (צילום: Gettyimages)
 מתוך תצוגת בלנסאיגה חורף 2016/17 (צילום: Gettyimages)
מתוך תצוגת בלנסאיגה חורף 2016/17 (צילום: Gettyimages)
  (צילום: Gettyimages)

דמנה גווסאליה, 35, נולד בגרוזיה לאם רוסייה ולאב גרוזיני. במהלך הפלישה הרוסית נדדה משפחתו ממקום למקום, תקופה שהוא מכנה "התקופה הצוענית של חיי", עד שקבעה את מגוריה בגרמניה. אף על פי שרצה ללמוד אופנה, הוא נרשם ללימודי כלכלה בהשפעת הוריו, אך הוא לא ויתר על החלום לעסוק בעיצוב, נטש את לימודי הכלכלה ונרשם לבית הספר לאופנה באנטוורפן בבלגיה. "לא כי חשבתי שמדובר בבית ספר חשוב, אלא מכיוון ששכר הלימוד בו היה מהזולים באירופה", הוא אומר.

 

הפגישה עם צוות המורים המעולה של בית הספר, בעיקר עם המעצב האוונגרדי וולטר ואן ביירנדונק שלימד בבית הספר, פתחה לפניו דלתות רבות, ובסיום לימודיו התקבל לעבודה במותג לעיצוב בגדי הגברים של וולטר. כדי להתנסות גם בעיצוב בגדי נשים עבר לפריז והתקבל לעבודה כמעצב בבית האופנה מרטין מרג'יאלה ועבד לצידו לפני שמרג'יאלה עזב את בית האופנה. כדי להכיר גם את תעשיית האופנה היוקרתית והממוסדת הוא עבר לעבוד בחברת לואי ויטון, תחילה לצד מרק ג'ייקובס שאת סגנונו הגדיר כ"ספונטני וקליל" ומאוחר יותר עם ניקולא גסקייר המאורגן והקפדן כדבריו.

 

מתוך תצוגת בלנסיאגה קיץ 2017 (צילום: gettyimages)
    מתוך תצוגת בלנסיאגה קיץ 2017(צילום: gettyimages)

     

    יצרן בגדים

    העבודה לצד מעצבי אופנה שונים בתפיסתם ובדרך עבודתם, ובבתי אופנה מובילים, לא רק תרמה לניסיונו בתחום העיצוב אלא גם חשפה בפניו את המתרחש מאחורי הקלעים של עולם האופנה היוקרתי, דבר שגרם לו לרצות לעסוק באופנה בדרך שונה שתתאים יותר לתפיסת עולמו. זאת הסיבה שהוא יזם את הקמת המותג וטמו, וויתר על משרה נוחה ויוקרתית בלואי ויטון.

     

    דמנה לא רואה את עצמו מעצב אופנה אלא יצרן של בגדים. "אני רוצה לעצב בגדים שאנשים ירצו ללבוש, זה מה שחשוב בעיניי". לדעתו, התקופה שבה מעצבי־על יכלו בעזרת הפלטפורמה של חברות ענק לקבוע מה תהיה האופנה חלפה מהעולם. לדמנה יש ביקורת על הכבדות ועל השמרנות של עולם האופנה. למשל, שמותגים יוצאים עם כמה קולקציות בשנה, והוא חושב שאפשר להסתפק רק בשתי קולקציות וגם אותן הוא מעדיף להציג בזמן שנוח לו. את קולקציית הקיץ הקרוב של וטמו הוא חשף כבר בחודש יולי, בצמוד לשבוע אופנת העילית, כאשר סבב תצוגות הבגד המוכן לקיץ מתחיל רק בחודש ספטמבר. את ההצלחה של וטמו חייב דמנה לא רק לצוות המעצבים הבינלאומי שעובד עמו אלא גם לאחיו גורם, האחראי על הצד השיווקי והכלכלי של המותג, וללוטה וולקובה, סטייליסטית ודוגמנית ממוצא רוסי שאחראית על הצד הוויזואלי של הצגת הבגדים או כפי שהיא מגדירה זאת להפוך את סגנון האוברסייז של דמנה לאסתטי.

     

    תצוגת וטמו לחורף נערכה בכנסייה ובה נחשפו קולקציות הגברים והנשים. לצד סווטשירטים גדולים עם כתובות משעשעות, שנראו גם על חולצות טי שכבר הפכו לסמלו המסחרי של המותג, הוצגו בסטייל, בסגנון שוק פשפשים לונדוני, גם חליפות כביכול קלאסיות ממשבצות בסגנון אנגלי אך עם כתפיים ענקיות בהשראת סגנונו של מרטין מרג'יאלה, מעילי טרנץ' קוט מסוגנן, מעילי פרקה אוברסייז, ומעילים מחויטים היטב מצמר ומקטיפה, לצד מכנסי צמר רחבים וחצאיות מעטפת צמודות שיתאימו גם לקהל בורגני.

     

    בתצוגת בלנסיאגה לחורף היה אפשר להבחין בקווים מסוימים בסגנונו של מייסד המותג, כריסטובל בלנסיאגה, כמו הצללית העגלגלה של דגמיו, הכתפיים המעט מודגשות, המבנה הארכיטקטוני של הבגדים והצבעוניות הנועזת. אך הסגנון הכללי של התצוגה היה למעשה המשך למה שהציג דמנה כמה ימים קודם לכן עבור המותג וטמו – מעילי ספורט גדולים שחשפו את הכתפיים, חליפות מחויטות בסגנון אנגלי ושמלות ארוכות בהדפסי פרחים עם כתפיים מודגשות והרבה בדים בהדפסי משבצות. תיקים גדולים, כתיקי שוק פשוטים מעור צבעוני, היו מהדגמים היפים בתצוגה.

     

    מתוך תצוגת וטמו 2016/17 (צילום: יפה עירון קוץ)
      מתוך תצוגת וטמו 2016/17(צילום: יפה עירון קוץ)

       

       

      עיצובים שמתחברים לאנשים

      את תצוגת אופנת הקיץ של וטמו בחר דמנה לערוך דווקא במסגרת שבוע אופנת העילית כשלושה חודשים לפני שבוע אופנת הבגד המוכן. התצוגה התקיימה בכלבו הידוע, גאלרי לאפייט, וכל דגמי התצוגה היו למעשה שיתופי פעולה של המותג וטמו עם 18 מותגים ידועים כמו קום דה גרסון, ג'וסי קוטור, ליווייס, קרהרט (Carhartt), ריבוק, מנולו בלניק ואחרים. גם בתצוגה זו ניכר הקו הסגנוני של קבוצת וטמו בכל הדגמים במעילי האוברסייז הספורטיביים, באוברול הענק לחברת ליווייס ובחליפת הג'וגינג של ריבוק.

       

      התצוגה עבור בית בלנסיאגה לקיץ 2017 נערכה כמה חודשים מאוחר יותר במסגרת שבוע הבגד המוכן של פריז. דמנה שילב בתצוגה את כל המוטיבים האהובים עליו, מעט ממרג'יאלה במעילים עם הכתפיים המודגשות בהשראה רוסית, בהדפסי הפרחים ובכיסויי הראש כמטפחות, ובחולצות בוהקות משנות ה־70 ובצבעוניות עזה בכתום, טורקיז, סגול וורוד עז, בסגנון שוק הפשפשים. הסטיילינג של התצוגה היה על גבול הקיטש ובוודאי רחוק ממה שנחשב לשיק צרפתי. בלטו בתצוגה הגרביים הצבעוניים והארוכים מלייקרה, חגורות עבות ותיקי ענק מעור.

      מאחורי הקלעים של תצוגת וטמו לחורף, בעוד הדוגמניות מחליפות בגדים בין ספסלי הכנסייה, דמנה גווסאליה השיב לשאלות העיתונאים הרבים שהגיעו לברכו.

       

      מתוף תצוגת וטמו קיץ 2017 (צילום: יפה עירון קוץ)
        מתוף תצוגת וטמו קיץ 2017(צילום: יפה עירון קוץ)

         

        האם חשבת שאחרי שלוש עונות בלבד המותג וטמו יהפוך למותג כה מצליח ומדובר?

        "לא. חשבתי שנהיה מותג קטן עם קהל ספציפי ייחודי, סוג של מותג נישה".

         

        מה קרה לדעתך? יש לך הסבר להצלחתכם?

        "לדעתי, זה מוכיח שמה שאנחנו עושים מדבר למעשה לקהל מאוד רחב ומגוון. אני חושב שאנחנו בעצם ממלאים איזשהו חוסר שקיים היום באופנה, כי אנחנו מעצבים דברים שמתחברים לאנשים אך הם כנראה לא מוצאים אותם במקומות אחרים".

         

        מדוע יש בסגנון העיצוב שלך השפעה חזקה של מרטין מרג'יאלה ופחות מהמעצבים האחרים שעבדת לצידם?

        "כן זה נכון, העבודה לצד מרטין מרג'יאלה השפיעה עלי יותר מכל דבר אחר ומכל מעצב אחר. הדרך שבה הוא לקח בגד, פירק אותו והרכיב מחדש מאוד השפיעה עלי ועל הדרך שבה אני עובד ומעצב".

         

         
        הצג:
        אזהרה:
        פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד