אבא, מתי נלך כבר לשיננית?
מרפאת השיניים שעושה חשק לבוא

קבוצת רופאי שיניים בשנגחאי החליטה לנסות להקל על המטופלים באמצעות חוויה חיובית יותר. תשומת לב רבה הושקעה בעיצוב חכם ומקורי, שמיועד להעלות חיוך

יובל סמואלוב פורסם: 05.12.16 07:02
דלפק הקבלה. הקווים העגולים והרכים נמשכים מהכניסה פנימה, בתוספת צבעים פסטליים מרגיעים (צילום: BIAN Huan-Min)
דלפק הקבלה. הקווים העגולים והרכים נמשכים מהכניסה פנימה, בתוספת צבעים פסטליים מרגיעים (צילום: BIAN Huan-Min)
לצד דלפק הקבלה עוצב אזור משחק לילדים. הרעיון פשוט: לראות ילד משחק וצוחק בכניסה למרפאת שיניים הופך מיד את החוויה למחויכת (צילום: BIAN Huan-Min)
לצד דלפק הקבלה עוצב אזור משחק לילדים. הרעיון פשוט: לראות ילד משחק וצוחק בכניסה למרפאת שיניים הופך מיד את החוויה למחויכת (צילום: BIAN Huan-Min)
פינת ההמתנה אינה מורכבת מכסאות שמסודרים ליד הקירות בסגנון המקובל, אלא משולחן גדול ומזמין, עם אפשרויות משחקיות סביבו (צילום: BIAN Huan-Min)
פינת ההמתנה אינה מורכבת מכסאות שמסודרים ליד הקירות בסגנון המקובל, אלא משולחן גדול ומזמין, עם אפשרויות משחקיות סביבו (צילום: BIAN Huan-Min)
המסדרון המוביל לחדרי הטיפול מסתיים בכתם צבע עליז, ומספרי החדרים ירדו מהקיר אל רצפת העץ (צילום: BIAN Huan-Min)
המסדרון המוביל לחדרי הטיפול מסתיים בכתם צבע עליז, ומספרי החדרים ירדו מהקיר אל רצפת העץ (צילום: BIAN Huan-Min)

אף אחד לא הולך לרופא השיניים בשמחה. כיף גדול לא יהיה שם, זה ברור. ומכיוון שחוויות שליליות מותירות רושם עמוק וזכיר יותר מחוויות חיוביות (זו אחת האקסיומות המעצבנות, שמאתגרות כל מי שעוסק בעיצוב חוויות) - יש לחלק גדול מאיתנו רתיעה פיזית ממש מביקור אצל רופא השיניים. ההתניה השלילית הזו מאפיינת עוד כמה מקומות שמספקים שירות שהוא בבחינת "רע הכרחי" בחיים, כמו משרד הרישוי, הבנק, קופת החולים והדואר, אבל נראה שאף אחד מהם לא מעורר רגשות עזים כמו רופא השיניים. אולי בתי חולים, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

 

אז איך זה שכל כך מעט מאמץ ותשומת לב מושקעים בעיצוב מרפאות שיניים? הרי יש פה הזדמנות לעצב סביבה שתרגיע, תשרה אמון ותציע נחמה למשתמשים. סוג של שליחות, ומן הסתם גם השקעה שתחזיר את עצמה היטב. ובכל זאת, מעטות הן הדוגמאות לחיבור מוצלח בין חוויה שהיא כמעט בהגדרתה שלילית לבין סביבה מעוצבת היטב.

 

זה בדיוק מה שהופך בעיני את הפרויקט הזה בשנחאי, בעיצוב סטודיו ריגי (RIGI) הסיני, לאחד הפרויקטים המעניינים שראיתי ב-2016. לא בגלל העיצוב העדכני (כי ראינו כבר לא מעט כאלה) או האסתטיקה המוקפדת, אלא בגלל החשיבה המעמיקה על המבקרים במרפאה - על הצרכים, הרגשות והחוויות שלהם. מילים כמו פתיחות, כיף, אמון ואפילו חיוך פתאום נראות מתאימות לתיאור של חוויה, שעד היום הייתה ההיפך הגמור מזה.

 

בכניסה למרפאה שולבו אלמנטים עגולים ורכים וצמחייה, כדי ליצור אווירה חיובית ומחוייכת. הבחירה בבטון ובצורות גיאומטריות נקיות מעבירה מסר של מקצוענות וניקיון. עיצוב: RIGI Design (צילום: BIAN Huan-Min)
    בכניסה למרפאה שולבו אלמנטים עגולים ורכים וצמחייה, כדי ליצור אווירה חיובית ומחוייכת. הבחירה בבטון ובצורות גיאומטריות נקיות מעבירה מסר של מקצוענות וניקיון. עיצוב: RIGI Design(צילום: BIAN Huan-Min)
      

    צבעים פסטליים מרגיעים בדלפק הקבלה (צילום: BIAN Huan-Min)
      צבעים פסטליים מרגיעים בדלפק הקבלה(צילום: BIAN Huan-Min)
         

      מיד אחרי הדלפק - משחקייה לילדים מושכת את תשומת הלב ועוזרת להתחיל את הביקור ברגל ימין (צילום: BIAN Huan-Min)
        מיד אחרי הדלפק - משחקייה לילדים מושכת את תשומת הלב ועוזרת להתחיל את הביקור ברגל ימין(צילום: BIAN Huan-Min)
         

        העיצוב אינו מתיילד, אלא מתוחכם ומסוגנן (צילום: BIAN Huan-Min)
          העיצוב אינו מתיילד, אלא מתוחכם ומסוגנן(צילום: BIAN Huan-Min)
           

          קיר של לוח גיר מספק עוד דרך להעביר את זמן ההמתנה ולהסיח את הדעת (צילום: BIAN Huan-Min)
            קיר של לוח גיר מספק עוד דרך להעביר את זמן ההמתנה ולהסיח את הדעת(צילום: BIAN Huan-Min)
             

            לצד המשחקייה חדר המתנה עם שולחן גדול, פינת קפה ועוד מנעמים לעיניים (צילום: BIAN Huan-Min)
              לצד המשחקייה חדר המתנה עם שולחן גדול, פינת קפה ועוד מנעמים לעיניים(צילום: BIAN Huan-Min)

              מבט מתוך אזור ההמתנה לכניסה. ביניהם המסדרון שמוביל לחדרי הטיפול (צילום: BIAN Huan-Min)
                מבט מתוך אזור ההמתנה לכניסה. ביניהם המסדרון שמוביל לחדרי הטיפול(צילום: BIAN Huan-Min)

                החומרים התעשייתיים משדרים מקצועיות, והרצפה הנעימה עוזרת להרגיש בנוח. מקוריות תמצאו למטה, במספרים שעל הרצפה, ולמעלה, בגופי התאורה הא-סימטריים (צילום: BIAN Huan-Min)
                  החומרים התעשייתיים משדרים מקצועיות, והרצפה הנעימה עוזרת להרגיש בנוח. מקוריות תמצאו למטה, במספרים שעל הרצפה, ולמעלה, בגופי התאורה הא-סימטריים(צילום: BIAN Huan-Min)

                   

                   

                  תוכנית המרפאה. A - הכניסה. B - אזור הילדים. C - אזור המתנה. D - חדרי הטיפול (תוכניות: RIGI design)
                    תוכנית המרפאה. A - הכניסה. B - אזור הילדים. C - אזור המתנה. D - חדרי הטיפול(תוכניות: RIGI design)

                     

                     

                     
                    הצג:
                    אזהרה:
                    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
                    מעצב פנים של חללים מסחריים הוא חיה משונה. יש לו בטן מלאה בכל מיני צבעים, אבל מחובר אליו ראש שעסוק כל הזמן במחשבות עלפרקטיקה, חווית לקוח, תקציב ומיתוג. וכן, אני אומר את זה מניסיון אישי.הבלוג הזה הוא הזדמנות להציף שאלות שמעסיקות  אותי (אותנו) ביומיום בסטודיו – איך מספרים סיפור של מותג בחלל? איך גורמים למבקרים ולקוחות להתאהב במקום, לחוות אותו ולהיקשר אליו? איך מעצבים חוויה שנחרטת בזיכרון? בשביל שאף אחד לא יירדם מהתיאוריה אני מבטיח להציג את הדוגמאות הכי רותחות של עיצוב פנים קמעונאי (חנויות, מקומות בילוי וכו') מהארץ והעולם, ועם קצת מזל ורוח גבית גם נגיע לתובנות עסיסיות. אני מעצב פנים ובעלים של סטודיו סמואלוב, המתמחה בחללים מסחריים. לפני 6 שנים סיימתי לימודי תואר שני בתחום שנקרא "חללים שמספרים סיפור" (Narrative Environments) באוניברסיטת Central St. Martin's בלונדון, ומאז אני עסוק בלנסות להסביר לאנשים מה זה בדיוק אומר. אני אוהב לשמוע סיפורים, לצחוק ולהצחיק, להבין בעיות ולפתור אותן. תמצאו אותי ב: www.samuelov.com.