אבא, מתי נלך כבר לשיננית? מרפאת השיניים שעושה חשק לבוא
קבוצת רופאי שיניים בשנגחאי החליטה לנסות להקל על המטופלים באמצעות חוויה חיובית יותר. תשומת לב רבה הושקעה בעיצוב חכם ומקורי, שמיועד להעלות חיוך
אף אחד לא הולך לרופא השיניים בשמחה. כיף גדול לא יהיה שם, זה ברור. ומכיוון שחוויות שליליות מותירות רושם עמוק וזכיר יותר מחוויות חיוביות (זו אחת האקסיומות המעצבנות, שמאתגרות כל מי שעוסק בעיצוב חוויות) - יש לחלק גדול מאיתנו רתיעה פיזית ממש מביקור אצל רופא השיניים. ההתניה השלילית הזו מאפיינת עוד כמה מקומות שמספקים שירות שהוא בבחינת "רע הכרחי" בחיים, כמו משרד הרישוי, הבנק, קופת החולים והדואר, אבל נראה שאף אחד מהם לא מעורר רגשות עזים כמו רופא השיניים. אולי בתי חולים, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.
אז איך זה שכל כך מעט מאמץ ותשומת לב מושקעים בעיצוב מרפאות שיניים? הרי יש פה הזדמנות לעצב סביבה שתרגיע, תשרה אמון ותציע נחמה למשתמשים. סוג של שליחות, ומן הסתם גם השקעה שתחזיר את עצמה היטב. ובכל זאת, מעטות הן הדוגמאות לחיבור מוצלח בין חוויה שהיא כמעט בהגדרתה שלילית לבין סביבה מעוצבת היטב.
זה בדיוק מה שהופך בעיני את הפרויקט הזה בשנחאי, בעיצוב סטודיו ריגי (RIGI) הסיני, לאחד הפרויקטים המעניינים שראיתי ב-2016. לא בגלל העיצוב העדכני (כי ראינו כבר לא מעט כאלה) או האסתטיקה המוקפדת, אלא בגלל החשיבה המעמיקה על המבקרים במרפאה - על הצרכים, הרגשות והחוויות שלהם. מילים כמו פתיחות, כיף, אמון ואפילו חיוך פתאום נראות מתאימות לתיאור של חוויה, שעד היום הייתה ההיפך הגמור מזה.