יאללה, מתקפלים: מבתים ועד תיקים, קיפולי הנייר (אוריגמי) רק מתרחבים

מלאכת האומן היפנית זוכה לתשומת לב מחודשת ברחבי העולם, אלא שבגלגול העדכני המעצבים מתנסים בחומרים חדשים, שחלקם כלל לא קלים לקיפול

ניבה יחיאב

|

06.11.16 | 08:05

Crafted Technology היא קולקציית תיקים מלבד וקנווס, שנולדה משיתוף פעולה בין תמרה אפרת, מורן מזרחי וד"ר עמית צורן. בפרויקט השתמשו ברקמת ה''סמוק'' המסורתית, שמאפשרת להפוך יריעת בד דו ממדית לאוביקט בעל נפח. שמונת הדגמים של הרקמה הפכו לאלגוריתמים בתוכנת המחשב שפיתחו (צילום: דניאל שכטר)
Crafted Technology היא קולקציית תיקים מלבד וקנווס, שנולדה משיתוף פעולה בין תמרה אפרת, מורן מזרחי וד"ר עמית צורן. בפרויקט השתמשו ברקמת ה''סמוק'' המסורתית, שמאפשרת להפוך יריעת בד דו ממדית לאוביקט בעל נפח. שמונת הדגמים של הרקמה הפכו לאלגוריתמים בתוכנת המחשב שפיתחו (צילום: דניאל שכטר)
''מגדלי הים'' (Al Bahr Towers) באבו דאבי, בתכנון AHR אדריכלים. מבפנים הם נראים כמו מעשה אוריגמי עצום, שמגן מפני קרני השמש המסנוורות (צילום: Christian Richters)
''מגדלי הים'' (Al Bahr Towers) באבו דאבי, בתכנון AHR אדריכלים. מבפנים הם נראים כמו מעשה אוריגמי עצום, שמגן מפני קרני השמש המסנוורות (צילום: Christian Richters)
כך הם נראים מבחוץ: האוריגמי הפך למשרבייה שמטפסת על חלקים מהמגדל (צילום: Christian Richters)
כך הם נראים מבחוץ: האוריגמי הפך למשרבייה שמטפסת על חלקים מהמגדל (צילום: Christian Richters)
מעטפת נייר מתקפלת, שמולבשת על בקבוקים והופכת אותם לכלים דקורטיביים, היא תוצר של סדנה שערך מעצב המוצר Pepe Heykoop לזונות ברובע האורות האדומים (בשיתוף קרן Tiny Miracles), במטרה לספק להן הכשרה שתסייע להם לצאת ממעגל המצוקה (צילום: Marijn Bax)
מעטפת נייר מתקפלת, שמולבשת על בקבוקים והופכת אותם לכלים דקורטיביים, היא תוצר של סדנה שערך מעצב המוצר Pepe Heykoop לזונות ברובע האורות האדומים (בשיתוף קרן Tiny Miracles), במטרה לספק להן הכשרה שתסייע להם לצאת ממעגל המצוקה (צילום: Marijn Bax)

המושג ''קראפט'' הוא אחד הדומיננטיים בשדה העיצוב העכשווי. במקור התייחס המושג לעבודת אומן המצריכה מיומנות גבוהה, שברוב המקרים מבוססת על מסורת ארוכת שנים, בעלת הקשרים תרבותיים, מקומיים ואפילו משפחתיים. המהפכה התעשייתית הראשונה (באמצע המאה ה-18) דחקה אל השוליים את המיומנויות הפרטניות, עד כדי כך שבסוף המאה ה-19 קמה תנועת-נגד, שביקשה להחזיר את המלאכות המסורתיות אל סדר היום: תנועת Arts and Crafts.


במובן מסוים אנחנו נמצאים כיום בסיטואציה דומה. אך במקום לצאת נגד התעשייתיות ששולטת בעולמנו, אנחנו עדים לניסיונות לשלב בין האפשרויות שמציעה הטכנולוגיה והטכניקה לבין עבודת האומן. אחת המיומנויות שזוכות לתשומת לב מחודשת היא עבודת קיפולי הנייר – אוריגמי. בגלגול החדש שלה אל מרכז השיח העיצובי העדכני, מתנסים המעצבים, האדריכלים והאומנים בחומרים חדשים, שחלקם כלל לא קלים לקיפול. החידושים והמפגש בין החומר לטכניקה יוצרים את העניין האמיתי.


'אמנות מקופלת' של fung + bedford. משטח של נירוסטה בגימור מראה שקופל לצורה מרחבית, אמורפית. אמנות האוריגמי המסורתית משמשת כאן כדי לספר סיפור חדש, פחות מהודק. פרויקט ספציפי זה הוזמן במיוחד לתערוכת ה Tent בשבוע העיצוב האחרון בלונדון, וכיסה קיר שלם. פרויקטים דומים הוזמנו גם לגלריית סאצ'י
''אמנות מקופלת'' של fung + bedford, שקיפלו משטח של נירוסטה בגימור מראה לצורה מרחבית, אמורפית. אמנות האוריגמי המסורתית משמשת כאן כדי לספר סיפור חדש, פחות מהודק. פרויקט ספציפי זה כיסה קיר שלם בתערוכת ה-Tent בשבוע העיצוב האחרון בלונדון


גוף תאורה ויקטוריה של סטודיו 7 Gods הבריטי, עשוי יריעת פליז שנוקבה וקופלה לצורה אמורפית.
גוף התאורה ''ויקטוריה'' של סטודיו 7 Gods הבריטי, שעשוי יריעת פליז שנוקבה וקופלה לצורה אמורפית


שרפרף וספסלים מקופלים של Sara Mellone, חלק מסדרת מוצרים שנוצרו מחיתוך וקיפול של יריעת אלומיניום. הוצג לראשונה בשבוע העיצוב האחרון בלונדון במסגרת ה'מייקרים' של design junction.
שרפרף וספסלים של Sara Mellone, חלק מסדרת מוצרים שנוצרו מחיתוך וקיפול של יריעת אלומיניום.העבודה הוצגה לראשונה בשבוע העיצוב האחרון בלונדון, במסגרת ה''מייקרים'' של design junction


מתוך פרויקט 'טבע החומר' של סטודיו bakery הישראלי. סדרת שרפרפים צבעוניים. כל שרפרף נולד מיריעת אלומיניום אחת שנוקבה וקופלה לצורתה הנוכחית.
מתוך פרויקט ''טבע החומר'' של סטודיו ''בייקרי'' הישראלי. סדרת שרפרפים שכל אחד מהם נולד מיריעת אלומיניום אחת, מנוקבת ומקופלת


Crafted Technology. קולקציית תיקים מלבד וקנווס שנולדה משיתוף פעולה בין תמרה אפרת, מורן מזרחי וד
Crafted Technology היא קולקציית תיקים מלבד וקנווס, שנולדה משיתוף פעולה בין תמרה אפרת, מורן מזרחי וד"ר עמית צורן, במסגרת פרויקט גמר בבצלאל. הם השתמשו ברקמת ה''סמוק'', והפכו את 8 הדגמים המסורתיים שלהו לאלגוריתמים בתוכנת המחשב שפיתחו


Crafted Technology. תמרה אפרת, מורן מזרחי וד
Crafted Technology. רקמת ה''סמוק'' משמשת לחיזוק, ליצירת מחבר או מפרק גמיש בבגד ולאפשר תנועה צירית. זהו כלי שבאמצעותו ניתן להפוך יריעת בד דו ממדית לאובייקט תלת ממדי. התנסות בתדירות של הפרמטרים השונים הולידה מקבץ שבו כל פריט הוא ייחודי


יריעת בד. חתך. קפל. דוגמא חוזרת. תלת ממד. Bloom. שמיכת צמר בהשראת אוריגמי של המעצבת  Bianca Cheng Costanzo
 Bloom. שמיכת צמר בהשראת אוריגמי, של המעצבת Bianca Cheng Costanzo


FACET של Blooming: מחיצה מודולרית שמאפשרת משחק בין אור וצל בזכות מקבץ של מעוינים ('יהלומים'). לכל 'יהלום' במקבץ יש יכולת תנועה עצמאית, ועל ידי שינוי הזוית של המעוינים ניתן להפוך את המחיצה מאלמנט דו מימדי לאלמנט פיסולי, תלת ממדי. עיצוב: Bas van Leeuwen & Mireille Meijs. צילום: Blooming
FACET של סטודיו Blooming: מחיצה מודולרית שמאפשרת משחק בין אור וצל בזכות מקבץ של מעויינים. לכל ''יהלום'' במקבץ יש יכולת תנועה עצמאית, ועל ידי שינוי הזווית שלו ניתן להפוך את המחיצה מאלמנט דו ממדי לאלמנט פיסולי, תלת ממדי. צילום: Blooming


FACET של Blooming.  עיצוב: Bas van Leeuwen & Mireille Meijs. צילום: Blooming
FACET של Blooming. עיצוב: Bas van Leeuwen & Mireille Meijs. צילום: Blooming


חזית מתקפלת היוצרת משרבייה להצללה ב'מגדלי הים' באבו דאבי (Al Bahr Towers). תכנון AHR אדריכלים. צילום Christian Richters
''מגדלי הים'' (Al Bahr Towers) באבו דאבי מוצללים באמצעות חזית מתקפלת, היוצרת משרבייה עדכנית. תכנון: AHR אדריכלים. צילום: Christian Richters


חזית מתקפלת היוצרת משרבייה להצללה ב'מגדלי הים' באבו דאבי (Al Bahr Towers). תכנון AHR אדריכלים. צילום Christian Richters
כמ קיפולי נייר שחוצצים בין הפנים לאור המסנוור בחוץ. ''מגדלי הים'' (Al Bahr Towers) באבו דאבי. צילום: Christian Richters


חזית מתקפלת היוצרת משרבייה להצללה ב'מגדלי הים' באבו דאבי (Al Bahr Towers). תכנון AHR אדריכלים. צילום Christian Richters
סקיצות ומודולים ששואבים השראה מהאוריגמי, אמנות קיפול הנייר. תכנון: AHR אדריכלים


Stary Night נירוסטה בגימור מראה. אילן גריבי לגלריה גל גאון. צילום: גדעון לוין. מה שהחל כתחביב של קיפול פיסות נייר בזמן ישיבות, הפך בשנים האחרונות לעבודה במשרה מלאה, עם תוצרים מקופלים בקנה מידה משתנה. האתגר המשמעותי הוא ההמרה של קיפול הניר למתכת הקשיחה יותר, תוך חיפוש מתמיד אחרי חומרים חדשים, תרכובות חדשות של מתכת ושכלול הדגמים בקנה המידה הגדול
Stary Night, נירוסטה בגימור מראה, אילן גריבי לגלריה גל גאון. צילום: גדעון לוין. מה שהחל כתחביב של קיפול פיסות נייר בזמן ישיבות, בתקופת שירותו של גריבי בצבא קבע, הפך בשנים האחרונות לעבודה במשרה מלאה, עם תוצרים מקופלים בקנה מידה משתנה


שולחן מקומר לבר במלון הרודס בהרצליה. אילן גריבי לגלריה גל גאון. צילום: גל גאון גאלרי.
ציפוי מקומר לבר במלון הרודס בהרצליה, בעיצוב אילן גריבי. האתגר הוא ביישום קיפולי הנייר בחומרים קשיחים ובקנה מידה גדול


Ori. סדרת גופי תאורה דמויי ענן שנולדו משיתוף פעולה בין המעצבת מיקה בר לסטודיו Producks , ונמכרת כיום כקולקציה של SALT. השם Ori לקוח מהמילה 'לקפל' ביפנית' (ומכאן – אוריגמי).  הדפסת פולימר על גבי בד באמצעות רשתות (דפוס משי). בעת ההדפסה הפולימר מגיב לחום ומתקשה. המפגש בין החומר הקשה לחומר הרך יוצר  שבירה בין שניהם, שהופכת לקפל. כל מפגש בין חומרים שונים יוצר בד חדש, דוגמא חדשה, קפל חדש. צילום: מימין יוסי סודרי. משמאל: מיכאל טופיול
Ori היא סדרת גופי תאורה דמויי ענן, שיתוף פעולה בין המעצבת מיקה בר לסטודיו Producks. השם Ori לקוח מהמילה ''לקפל'' ביפנית (ומכאן – אוריגמי). הטכניקה: הדפסת פולימר על גבי בד, כשהסדק שנוצר בין הרך לקשה הופך לקפל. צילום: מיכאל טופיול


Kamidoro  של מיטל קוממי. גוף תאורה שחיבר בין האהבה הראשונה של מיטל לאוריגמני, לבין לימודי עיצוב המוצר, תוך חיפוש אחר דרך לחזור ולגעת יותר בחומר ולמצוא דרך לתת פרשנות תעשייתית למלאכה המסורתית. כל המוצרים מתחילים מנייר שמיטל מקפלת ביד – גוזרת, חותכת, מדביקה. רק בשלב הבא הם יעברו טיפול ממוחשב.
Kamidoro של מיטל קוממי הוא גוף תאורה שחיבר בין האהבה הראשונה של קוממי לאוריגמי ובין לימודי עיצוב תעשייתי. כל המוצרים מתחילים מנייר שהיא מקפלת ביד – גוזרת, חותכת, מדביקה. רק בשלב הבא הם עוברים טיפול ממוחשב


Kamidoro  של מיטל קוממי.
Kamidoro של מיטל קוממי


מעטפת ניר מתקפלת לבקבוקים, שהופכת אותם לכלים דקורטיביים. המעטפה היא תוצר של סדנא שערך מעצב המוצר Pepe Heykoop לנשים בזנות ברובע האורות האדומים במומביי בשיתוף קרן  Tiny Miracles Foundation במטרה לספק להן הכשרה בסיסית ולספק להן עבודה שתסייע להן לצאת ממעגל העוני. צילום: Anne Marijne Bax
מעטפת נייר מתקפלת, שמולבשת על בקבוקים והופכת אותם לכלים דקורטיביים, היא תוצר של סדנה שערך מעצב המוצר Pepe Heykoop לזונות ברובע האורות האדומים (בשיתוף קרן Tiny Miracles), במטרה לספק להן הכשרה שתסייע להם לצאת ממעגל המצוקה


מעטפת ניר. בקבוק מים. קיפול.  בשיתוף קרן  Tiny Miracles Foundation. צילום: Anne Marijne Bax
המוצר הוא מעטפת נייר, שבצירוף בקבוק פשוט הופכת לאגרטל. Tiny Miracles Foundation, צילום: Anne Marijne Bax


תיק גב מתקפל של אדידס, עשוי גומי וסיליקון.
תיק גב מתקפל של אדידס, עשוי גומי וסיליקון


BAO BAO קולקציית תיקים ופאוצ'ים מתקפלים של Issey Miyake. הקולקציה נולדה לראשונה בשנת 2000, ומאז הולכת ומתפתחת תוך התנסות בגזרות חדשות של תיקים הנוצרות 'במקרה' (כך על פי מיאקי) על ידי קיפולים חדשים ושילובים חדשים של חומרים.
BAO BAO היא קולקציית תיקים ופאוצ'ים מתקפלים של Issey Miyake. הקולקציה נולדה בשנת 2000, ומאז הולכת ומתפתחת תוך התנסות בגזרות הנוצרות ''במקרה'' (כך על פי מיאקי), מקיפולים חדשים ושילובים חדשים של חומרים


BAO BAO קולקציית תיקים ופאוצ'ים מתקפלים של Issey Miyake.
BAO BAO של Issey Miyake. הקיפולים יוצרים את הדגמים


אופנה מקופלת. מתוך קולקציית אביב-קיץ 2017 של Issey Miyake והמנהל הקריאטיבי Yoshiyuki Miyamae.
ועוד אופנה מקופלת, מתוך קולקציית אביב-קיץ 2017 של Issey Miyake והמנהל הקריאטיבי Yoshiyuki Miyamae


פרויקט הגמר של Ichiro Suzuki ל RCA שואב את ההשראה מעבודת הטלאים המסורתית, מתרגם אותה לאלמנטים גיאומטריים ומעביר אותה מעולם התוכן הנשי לעולם הגברי.
פרויקט הגמר של Ichiro Suzuki לרויאל קולג' אוף ארט בלונדון שאב השראה מדוגמאות תלת ממדיות ומקפלים, תרגם אותם לאלמנטים גיאומטריים והעביר אותם מעולם האופנה הנשי לגברי

 

הגלריה שמציגה את האוסף המסחרר של דמיאן הירסט. לחצו על התמונה לכתבה המלאה: 

לכאן אתם מוזמנים להיכנס בחינם. לחצו לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)
לכאן אתם מוזמנים להיכנס בחינם. לחצו לכתבה המלאה (צילום: rex/asap creative)

 

 

 
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אם הייתם אומרים לי לפני עשר שנים שאני אכתוב בלוג על טרנדים, הייתי אומרת לכם ''אתם בטח צוחקים עלי'', אבל עמוק בלב הייתי חושבת: הלוואי. אז הנה הוא, הבלוג שלי על טרנדים.
כל מה שעשיתי עד היום הביא אותי לכאן – תואר ראשון באדריכלות, שלימד אותי על חשיבה אסטרטגית וחיזק את היכולת לחשוב בכמה רמות בו זמנית, זום אין/זום אאוט. תואר שני בעיצוב תעשייתי, שהעמיק את יכולות הניתוח של סיטואציות יומיומיות ואת הדרך להפוך את הידע למוצר. בין שניהם ועד היום – עבודה במקום הכי צבעוני שיש, כמנהלת תחום אדריכלים ועיצוב בטמבור. כאן פגשתי לראשונה את מה שנקרא טרנדולוגיה, ועם הזמן הבנתי שזו אהבה אמיתית שאני רוצה לגדל ולטפח.
כאן, ב"נכון לעכשיו", נחקור ביחד מגמות, חומרים וטכנולוגיות. נסקור תהליכים שבונים ומעצבים את העולם שסביבנו, וננסה להכניס היגיון גם במה שלא תמיד ברור. אתם מוכנים? יצאנו לדרך