הדתיות בישראל של היום כבר מזמן לא מסתפקות במראה חדגוני של שמלה מהבוידעם ומטפחת מהוהה על הראש, ויעידו על כך הבלוגים, קבוצות הפייסבוק ואושיות האינסטגרם של המגזר הדתי, המציפים את הרשת בשנים האחרונות עד שנראה כאילו הקהל הדתי מתעניין באופנה הרבה יותר מזה החילוני. בשנה שעברה הדתיות אף הוכיחו את כוחן בשורה של מחאות נגד רשתות אופנה המקפחות, לטענתן, את בנות המגזר. אומנם נדמה כאילו לאחרונה מותגי אופנה רבים מנסים "להכשיר" עצמם, תוך הפנמת הצורך של הציבור הדתי במראה צנוע, אך בפועל דתיות בישראל עדיין נתקלות בבעיות עם קניות, שכן גם אם מצאו פריט מתאים באופן יחסי, ברוב המקרים הוא יצריך טרחה והוצאה כספית נוספות כדי להוסיף אורך לחצאית, לקנות חולצת בסיס מתאימה או להוסיף תחתית אצל התופרת.
עוד בערוץ האופנה
- עקבו אחרינו באינסטגרם
- ביקור בית: בווילה של המעצב ירון מינקובסקי בכפר שמריהו
- צפו בשבוע האופנה מילאנו: קליפ הרגעים היפים
- ביקור בית: בדירה הפוליטית של סיביל גולדפיינר מקום איל פו
לא כולן מוכנות לשלם את המחיר הכרוך בשופינג אצל המעצבים והמותגים של המיינסטרים, והיום הן גם לא מוכרחות, משום שעומד לרשותן שוק שלם של מעצבות ומותגים דתיים, היוצרים מטפחות, כיסויים, אופנה לנערות ושמלות קוטור לנשים – כולם פריטים המעוצבים בהתאם לחוקי הצניעות המקובלים. מצאנו אותם וגם את קהל היעד הדתי ביריד "החצאית", מאירועי המכירות הפופולאריים כרגע במגזר, שהתקיים לקראת החגים והסתמן כמקום החם להתחדש בו בפריטים צנועים לעונה הבאה. אפילו מותג הצווארונים NEAT של כותבת שורות אלה מחזיק בדוכן ביריד, שכן מדובר במקום הנכון לחשוף את פתרונותיו לכיסוי המחשוף בפני קהל היעד.
"מה שמיוחד באירוע הזה הוא ההתרגשות הגדולה של המעצבות ושל הקונות, כולן מכירות זו את זו – זו הזדמנות של בנות המגזר להתחדש ולפרגן לחברותיהן המעצבות", מספרת מירי בן דוד ליוי, המייסדת והמפיקה של היריד, המתקיים בגבעת שמואל זו השנה הרביעית, ומי שגם מתחזקת את בלוג האופנה הפופולארי "החצאית". "הפעם אני ממש מרגישה רוחות של שינוי מבחינה אופנתית. כל שנה אנחנו עושות צעד נוסף אל תוך עולם האופנה, וכעת אני מרגישה שגם הקהל שמגיע וגם המעצבות נמצאים בחיפוש אחר החידושים, הטרנדים – כל מה שחם".
"בחורות דתיות כבר לא רוצות להשקיע בתיקונים, בין אם זה להאריך את השרוול או את אורך החצאית. הן מחפשות פריטים שהם צנועים מלכתחילה", מסבירה שרי יהל, 39, מאפרת, סטייליסטית ואמא לשלושה ילדים מגבעת שמואל. אנו פוגשים ביהל בין שלל העמדות באירוע, שנמשך לתוך הלילה. "פאשניסטות דתיות יודעות להתלבש נכון - דווקא בגלל שאנחנו מאותגרות מבחינת חיפוש אחר בגד שהוא גם צנוע, אנחנו חושבות ומשקיעות הרבה לפני שמתלבשות, ולא סתם עולות על ג'ינס וטי שירט. אנחנו גם מכירות את כל המגמות המובילות באירופה, עוקבות באדיקות אחר מה שקורה במסלולי התצוגות ורואות מה מתאים בדיוק לקהל הדתי. הסגנון האירופאי, למשל, הוא הרבה יותר שמרני ואפשר לראות הרבה השפעות ממנו בקרב המעצבות הדתיות".
מה הטרנדים הכי חזקים כיום באופנה הצנועה?
"ממש כמו בשאר עולם האופנה, הרבה קטיפה, גווני פטרול וניוד, צבעוניות מטאלית. הכי חזק אצלנו אלו חצאיות הפליסה, שנמצאות גם בכל רשתות האופנה".
בעודנו מטיילות בין הדוכנים צדה את עינה של יהל חצאית טול של המותג "נערה", המציע בגדים לנערות ונשים. "גם משחקי שקיפויות הפכו לעניין לגיטימי אצלנו", היא אומרת. "אם לובשים משהו שקוף צריך כמובן תחתית, אבל בעיני חצאית טול מיוחדת עם סריג לבן זה שיא הסטייל. ובכל הנוגע לצבעוניות", היא מוסיפה, "נשים דתיות יותר נועזות, ולא מפחדות מגוונים שהן לא רגילות אליהם".
אנחנו ממשיכות בטיול ונתקלות בקשת מעוטרת פונפונים של המותג "צ'פצ'ולה". "כיסויי ראש מסוגים שונים, בין אם אלו מטפחות או קשתות, הפכו לאופנה לכל דבר. פונפונים, תחרות, אפליקציות שונות. בנות משקיעות בכל פרט קטן בלוק, וזה כולל כמובן את הראש".
בכלל, כיסויי הראש הפכו לעניין חם בשנים האחרונות, ולא רק בגבולות המגזר. "המטפחות שהפכו ללהיט אצלנו במגזר, הגיעו גם לציבור החילוני וכולן כבר רוצות ללמוד כיצד לקשור מטפחת", מגלה חגית רז בן ישי, בת 30 מירושלים, הידועה גם בכינוי "ד"ר מטפחת".
הקשר של בן ישי לעולם המטפחות התחיל לפני כחמש שנים, כשעבדה בחנות לכיסויי ראש. היא הבינה את הצורך של נשים לדעת לשחק עם המטפחת, החליטה שיש בידה את הכוח והכלים, והחלה ליצור מעגלי נשים בסלונים של חברות, בהם היא מלמדת כיצד לקשור את המטפחת בשלל צורות ואופנים. "השיא היה כשהעברתי סדנאות בשנקר - נשים יצאו מהסדנה עם גופייה, שורטס ומטפחת. הנגשתי את התחום הזה למגזר החילוני, זה הרי אקססורי מהמם, ממש כמו שרשרת או תיק. היום המטפחות מככבות גם בתצוגות אופנה - כטורבן, פרח, סרט ועוד. המשחק עם המטפחת הוא אינסופי ומתחדש כל הזמן בהתאם לטרנדים באופנה".
ולא רק בגדים ואקססוריז מהווים חלק מהשינוי התודעתי-אופנתי של האישה הדתייה. באירוע מצאנו גם דוכן של "ביוטי לוק" המציע איפור הלכתי, איפור קבוע על פי חוקי ההלכה. "אצלנו כל הלוק חשוב", מסבירה פייגי קרוייזר, מאפרת בת 25, אמא לשני ילדים מירושלים, שהגיעה כדי להתחדש לקראת החג. "אני חיה ונושמת אופנה, חשוב לי להיראות טוב, להלביש את עצמי ואת ילדיי יפה, להיראות כמו שצריך בשבתות ובחגים. החלטתי להגיע במיוחד עד לגבעת שמואל כי היו כמה מותגים שעניינו אותי, של שרון דואק ולילך לוי – מעצבות הפונות למגזר. מה שהן מייצרות ועובד ממש טוב במגזר הוא הוואן פיס – לא חולצה וחצאית, אלא שמלה אחת שהיא יפה, צנועה ונוחה. זאת אומרת, לקום בבוקר לזרוק על עצמך משהו ולצאת".
קשה להתעלם מהשיער היפהפה של קרוייזר, ואנחנו אוזרות אומץ ושואלות אותה כמה עלתה לה הפאה.
"11,000 שקל", היא משיבה. "כשבעלי חוזר אחרי עסקה חשובה, אני יודעת שעכשיו יש לי תקציב לרכוש עוד פאה. יש לי ארבע פאות, ואני בדרך לחמישית. אחת הפאות היא מיוחדת – אין לה את כל הפרונט ואני מניחה על החלק הקדמי מטפחות, קשתות ועוד".
מהו לדעתך הקשר בין אופנה ודת?
"דת נשמעת תמיד מאוד שחורה וקשה עם המון איסורים, אבל רבים אינם יודעים שיש אפשרות או דרך להיראות טוב מבלי לוותר על הערכים. לאחרונה גם במגזר החרדי והדתי בכלל, יש לזה במה. זה הפך לנושא מפותח מאוד".
ומה לגבי בן הזוג?
"הוא מאוד מאד מפרגן. אני לא יודעת איך זה בכל בית אבל מבחינתי אני זכיתי בבעל מפרגן לקניות שלי, והרבה פעמים הוא גם נותן לי טיפים של סטיילינג – איך ללבוש ומה ללבוש".
ואיך הפכו מעצבי שמלות הכלה הישראלים לכוכבים בניו יורק?