בשנה הבאה תחגוג פינלנד מאה שנות עצמאות
והפינים כבר מחממים מנועים. ב-2012 הוכרזה הלסינקי "כבירת העיצוב העולמית" של אותה שנה, ובשבוע העיצוב הבא, שיתקיים בה בספטמבר 2017, היא עתידה לארח את "ועידת הפסגה" הראשונה של הרשת הבינלאומית הצעירה שנוסדה באביב האחרון בשבוע העיצוב של מילאנו, ומאגדת למעלה מ-50 פסטיבלי עיצוב ברחבי העולם.
כמו שיריד הרהיטים הוא העוגן של שבוע העיצוב של מילאנו, כך היריד הפיני "האביטארה" הוא העוגן של שבוע העיצוב של הלסינקי.
חברות ותיקות ומעצבים צעירים, חנויות וינטאג' ועיצוב לילדים, בוטיקי קראפט ואמנות – כולם נפגשים בהביטארה.
בין האירועים של האירוע שהתקיים בספטמבר האחרון, בלטה סדרת מיצבים של מעצבים/אמנים מרחבי אירופה, שהוצבו בלב הלסינקי. אחד מהם – אוהל מתנפח ושקוף של הקולקטיב הברלינאי "פלסטיק פנטסטיק" – עטף את פסל שלושת הנפחים באחת הכיכרות ההומות בעיר, והפך למרכז אירוח לרבות מתוכניות שבוע העיצוב.
האוהל המתנפח מבחוץ(צילום: Simone Serlanga)
ואחד המפגשים שהתקיימו בפנים(צילום: Aino Huovio)
במוזיאון העיצוב התקיימה תערוכה רטרוספקטיבית של ארו ארניו, מבכירי מעצביה של פינלנד (הפינים גאים במעצביהם הוותיקים ונותנים להם הרבה כבוד). ובשדרת אספלנדה, השדרה המרכזית בעיר, הוקם ביתן לציפורי הזכוכית האהובות של חברת הזכוכית הפינית "איטלה" והמעצב אויבה טויקה, גם הוא גיבור תרבות מקומי שחצה את השמונים.
פרסומת ל-Ball Chair, שעיצב ארניו בשנת 1966
ואחת הסקיצות של הכיסא (באדיבות ארכיון ארו ארניו, מוזיאון העיצוב, הלסינקי)
היו מפגשים בסאונות הציבוריות בעיר, והפנינג של מעצבים בשוק שנפתח ליומיים בלבד. סדרה של מפגשים מחויכים נערכו תחת הכותרת Design Diplomacy בבתיהם של שגרירי איטליה, יפן, ספרד, הולנד, איסלנד, שבדיה, בלגיה, אוסטריה וסלובקיה, שפתחו את דלתותיהם לקהל הרחב. בכל אירוע נפגשו שני אישים מובילים בסצנת העיצוב, האחד מזו של פינלנד והשני מזו של המדינה המארחת, וענו על שאלות משעשעות שנכתבו מראש על כרטיסיות, ובאמצעותן שיתפו את הקהל במחשבותיהם.
קארי קורקמן, מייסד שבוע העיצוב של הלסינקי ומנהלו, במפגש בבית השגריר השבדי (צילום: Aino Huovio)
בבית השגריר השבדי המפואר ורחב הידיים, שנקנה ושופץ בידי השבדים ב-1921 בהשראתו של ארמון המלוכה בסטוקהולם, נפגשו קלאוס אלטו הפיני – אחד הפעילים בדור הביניים של המעצבים הפינים ושותף, יחד עם בת-זוגתו אלינה אלטו, בסטודיו אלטו+אלטו – ופרדריק פארג, שותפה של אמה מארגה בלאנש בסטודיו Färg&Blanche, אחד הצמדים המעניינים בסצנת העיצוב השבדית.
מנורת השולחן Henki של האנה קארינה הייקילה, החברה בקולקטיב Luom. חמש מעצבותיו זכו בפרס הטאלנט לשנת 2016, שהוענק באירוע הגאלה החגיגי Muoto-gaala(צילום: Aleksi Tikkala)
את מדפי Tovi עיצבו הייקילה ופיטקיארבי ביחד, והספיקו להציג אותם מוקדם יותר השנה ב"סלונה סטליטה" בשבוע העיצוב של מילאנו(צילום: Aleksi Tikkala)
כשהוא מקופל, הופך שולחן הצד/קפה Kuu למראה. עיצבה אותו אלינה אולביו, אחת מחברות קולקטיב המעצבות Luomo, ובשבוע העיצוב של הלסינקי הוא הוצג בתערוכת הסטודנטים הוותיקים והבוגרים הטריים של אוניברסיטת אלטו
את Kera, מתלה עציצים בעל הנוכחות על אף צורתו הגרפית הבסיסית, עיצבה האנה סרוקארי, הרביעית מבין חמש מעצבות קולקטיב Luomo(צילום: Johanna Kinnari)
Kube הוא קו מנורות בטון שיוצר מעצב הרהיטים פטרי סאורי בעבודת יד
מריוקה טקאלה הציגה ב"בלוק" את Valo14, אלטרנטיבה חשמלית לנרות, שאינה מבקשת לדמות למקור אלא להיפך, להציג מראה שונה לאותה פונקציה(צילום: באדיבות Messukeskus Helsinki )
למנורה שלה קראה לורה למנלהטי Valopilleri: כמוסת אור. חציה עבודת עץ, חציה עבודת זכוכית – שתיהן מעודנות ומדויקות(צילום: Piotr Maciaszek)
FLAT-PACK COAT RACK שעיצב ריקו טויבונן כשמו כן הוא: לוח שטוח מעץ לבוד מחורץ במרכזו, שבמשיכה קלה הופך למדף ומתלה מעילים(צילום: באדיבות Messukeskus Helsinki )
חומר הגלם האהוב על סנלמה הינאלה הוא העץ, והכי טוב לגעת בו כמה שפחות. אם כבר נוגעים, שיישאר במרקם הכי טבעי שאפשר. האהילים של Risu עשויים מפורניר דקיק, שמעביר את האור אך עדיין שומר על הקווים הייחודים של הגזע ממנו הוא נפרס
טימו יארווי אוהב לצאת למרחביה של מולדתו ולהתבונן בשקט בחיות הבר הדרוכות. כל אלו קורמים עור וגידים באיוריו, שנעשים כולם בעטי ציפורן שהוא מגלף מקני במבוק וטובל בכסת דיו(צילום: SusannaVento)
Piippu נראה כמו קנקן תה אישי, אבל באותה מידה הוא מותאם למזיגת קפה ומתאים לחללים קטנים שבעליהם מעריכים מינימליזם מסוגנן. הוא עשוי פורצלן דק, אך נראה די חסון, ועיצבו אותו סאלה לוטסלה ווסלי וולטרס, שביחד הם סטודיו Kaksikko (צילום: studio Kaksikko, Piippu)
לכבוד שבוע העיצוב פתחה ארטק, חברת הרהיטים המובילה בפינלנד, חנות זמנית שבה הציגה שיתוף פעולה עם מותג האופנה היפני מינה פירונן, של המעצב אקירה מינגאווה
לאורה ויינולה – מעצבת גרפית, מעצבת מוצר וארט דיירקטורית שנבחרה למעצבת השנה של פינלנד – הקימה באולם המרכזי של הספרייה הלאומית מיצב, ובו התייחסויות שונות לעבודות עבר שלה(צילום: סיגל נמיר)
המקום הלוהט בהלסינקי: לחצו לכתבה המלאה (צילום: Ryhänen/Joanna Laajisto Creative Studio Mikko )