"אני מבקשת שתשאירו את הקמטים והשערות הלבנות כמו שהם", מודיעה ענת בירן פרוסט לצוות הפקת האופנה החגיגית של Xnet לראש השנה, המציגה שלושה דורות של יופי ישראלי השזורים בסיפורו של ענף הדוגמנות המקומי: חיה בירן, שדגמנה בשנות ה-60 למפעלי האופנה המקומיים; בתה, ענת בירן פרוסט, מדוגמניות המסלול המפורסמות של ישראל בשנות ה-80; והנכדה נעם פרוסט, מהדוגמניות הישראליות הבולטות בעולם, שעושה כעת צעדים ראשונים בתחום המשחק ומשתתפת בסרטו של לוק בסון, שצפוי לעלות לאקרנים בהמשך השנה, לצדן של ריהאנה וקארה דלווין.
כשהן נעמדות לראשונה יחד מול המצלמה של צלם האופנה יניב אדרי, ניתן לזהות היסוס קל אצל חיה וענת, שמצטלמות לאחר תקופה ארוכה: 50 שנה עבור הראשונה ו-20 עבור השנייה. אך ממש כמו הקלישאה של רכיבה על אופניים, דוגמנות היא מיומנות לכל החיים, שריר שפלאש יחיד מחזיר לפעילות.
את השושלת המשפחתית מניעה חיה בירן, 73, אשר בצעירותה נבחרה ל-20 המועמדות הסופיות לתחרות מלכת היופי של ישראל, אך פרשה ממנה בעקבות דרישתו של בן זוגה דאז. "עשיתי טעות, הייתי צריכה לנפנף אותו ולא את התחרות", היא אומרת בחיוך מהול בכאב על הכתר שאולי החמיצה. לדוגמנות פנתה לאחר שהתחתנה וילדה שלוש בנות. היא דגמנה, בין היתר, בשבועות האופנה שהתקיימו במלון הילטון בשנות ה-60. זמן קצר לאחר מכן פרשה לטובת עבודה כיועצת יופי ומנהלת מחלקת קוסמטיקה בסניף סופר פארם בפתח תקווה, בה היא מתגוררת עד היום.
את שרביט הדוגמנות היא העבירה לבתה ענת, 50, שהחלה לדגמן בשנות ה-80 ובנתה קריירה על קו תל אביב-פריז-לונדון. "מאוד רציתי שענת ונעם יהיו דוגמניות. רציתי שהן יגשימו את כל מה שאני לא הספקתי", אומרת חיה, שמגלה כי היא מחזיקה בגזירי עיתונים ותצוגות אופנה מוקלטות של השתיים. "ההפקה הזאת היא השרשור המשפחתי והיחסים שאנחנו מנהלות עם עולם הדוגמנות", מוסיפה ענת, "אמא שלי היתה מתוסכלת מכך שהיא לא יכלה לממש את היופי שלה, כי אז התחילו משפחה בגיל מאוד צעיר וזה היה בלתי אפשרי. היא ואבא שלי היו מאוד גאים בי ותמכו בי לאורך כל הדרך. בניגוד אליה, לא הייתי ילדה יפה. הייתי ספורטאית, טום בוי, ורק בגיל ההתבגרות התחיל להתעצב שם משהו".
עם תמיכה מלאה מהבית, ענת בירן פרוסט דגמנה בישראל ובחו"ל במשך עשור, עד לכניסתה להיריון עם בתה נעם בשנת 1992. בשנים האחרונות היא מציצה שוב בתצוגות אופנה המותאמות יותר לנשים בשלות, נישאת גם על גבי התהילה של נעם בת ה-22, שפרצה לענף הדוגמנות הישראלי בגיל 16 ומאז חורכת את המסלולים ברחבי העולם. "על אף שאמא שלי כבר לא דגמנה, העבר שלה היה אטרקציה בבית. כשחברות היו מגיעות אליי הביתה, היינו יושבות ומדפדפות בתמונות שלה מהעבר", נזכרת נעם, "מעולם לא חשבתי שאתאים לדוגמנות, אבל ברגע שהחלטתי שאני עושה את זה, נתתי דחיפה רצינית. בגיל 17 כבר נסעתי עם אמא לעבודה בפריז ובניו יורק, ומגיל 20 אני מסתובבת לבד בעולם".
העונה הצטלמו השתיים יחד לקמפיין של חברת האופנה הוניגמן, שהביא אל שלטי החוצות את המראה של פרוסט הצעירה, שנחשב למאתגר ואנדרוגיני בתחום המקדש את הבלונד של בר רפאלי. "אנחנו מאוד גבריות", הן צוחקות. על החוויות מיום הצילומים אומרת ענת: "הגעתי לא מוכנה. חשבתי שאני פשוט אחבק את נעם וזהו. לא הצטלמתי שנים רבות, ויש פערי דורות בין אז להיום. אם אל המסלול אני חוזרת בשנייה, מול מצלמה סטטית קשה לי יותר. למשל, מה אני עושה עם הידיים? אם הן על המותניים – זה אייטיז. אבל זה מה שאני יודעת. אז נעם לימדה אותי להרפות ולהצטלם באופן טבעי ונינוח יותר".
הדרישה של בירן פרוסט להציג מראה נטול ריטושים בהפקת אופנה זו וגם בקמפיין, מגיעה מתוך החלטה לקבל את סימני הגיל ולקדם אג'נדה חברתית – שאותה הדגישה גם בסרט התיעודי "שקר היופי", שעקב אחר חמש דוגמניות שפעלו בשנות ה-80 ותהליך ההתבגרות של נשים בתעשיית היופי. "הקמפיין הגיע כשהרגשתי שאני בשלה, בלי הרצון להתאים את עצמי לאף אחד", אומרת ענת, "זה בסדר שאני בת 50, שאני רופסת קצת, לא רזה מאוד. כמו כל אישה בגיל המעבר, אני סובלת מגלי חום, דפיקות לב ומתעוררת מוקדם בבוקר. אבל יש גם השלמה מאוד יפה עם הגיל. בגיל 50 אין עליי יותר את חובת ההוכחה".
ועדיין, כיצד מתיישבת האג'נדה הזו עם משפחה בת שלושה דורות בענף הדוגמנות הישראלי? "יופי הוא משאב. מתנה. קבלה עצמית. הוא לא רע או טוב", אומרת ענת, מטפלת בפסיכודרמה, מחנכת למיניות בריאה בבית החולים רעות ומגישה בערוץ הקניות. "השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך היא כיצד אתה צורך אותו, ואיזה בחירות אנחנו עושות עם הדבר הזה. כשעזבתי את הדוגמנות עם הלידה של נעם, הבנתי שאני צריכה לגדל ילדה – אבל שאני צריכה לגדל גם את עצמי. למצוא לעצמי אפיקים נוספים חוץ מדוגמנות. עכשיו אני מגיעה אליה ממקום אחר, בוגר יותר. אני לא נגד יופי – אני נגד תעשיית היופי. ולשמחתי, אני יכולה להשפיע עליה היום באופן עקיף".
הפקת אופנה
צילום: יניב אדרי
סטיילינג: מזל חסון
איפור: שירלי ויינר במוצרי MAC
שיער: יניב זאדה
ע. סטיילינג: אלינה אנטוורג
ההפקה צולמה בסוויטה המלכותית של מלון דן תל אביב
ואיך נראית שושלת הדוגמנות של משפחת ממון רייך?